AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #81 Skrevet 3. januar 2023 Det blir bedre TS! Mine er nå 3 og 6 og i jula har vi sovet til 8-9 hver dag. Anonymkode: 77a76...5de 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #82 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er sånt som gjør at jeg tviler på å få barn. Sånn helt ærlig. Anonymkode: 0e96c...10f Å få barn er fantastisk, bekymringsfullt, krevende, utmattende, fint, osv. Som mor vil du nok kjenne på hele skalaen av følelser opp gjennom årene i ulike faser. Når en har mangel på søvn over tid blir man ganske utslitt.. men så går det også over, så er det nye ting igjen. En må bare ri på de bølgene som kommer. Gleden og kjærligheten er verdt alt slitet Anonymkode: ac4c4...1c0 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #83 Skrevet 3. januar 2023 Ja det blir definitivt bedre! Kanskje allerede neste år så begynner de å leke bedre sammen. Jeg har ca samme aldersforskjell og de er bestevenner og kan leke i timevis. Anonymkode: 8251e...b68 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #84 Skrevet 3. januar 2023 Ferier kan være krevende ja! Juleferien i år var veldig fin! Likevel er det jo innslag av søskenkrangling, hyl og skrik og det som ellers følger med barn. Men været var ok noen dager,så vi fikk gjort litt gøyale ting. - Barna gikk på ski i gata. - Vi var på kino en dag - Barna har gått på skøyter 2-3 ganger. - Vi har gått på tur, og dro på aketur. Det var vått, men gøy😄 Så har vi hatt besøk og vært på besøk (nær familie). Så, jeg synes det var litt nedtur når ferien var over! Vi har også fått sovet ut om morgenen. Har latt 8-åringen få lov til å spille når han har våknet, og snart 4-åringen har fått låne mammas mobiltelefon når hun har våknet og sett på barnetv. Hun har ligget rett ved siden av. Så da har vi gjerne fått en ekstra time - halvannen med søvn. Det hjelper når det skjer flere dager etter hverandre 👍🙂 Anonymkode: 2960b...bec 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #85 Skrevet 3. januar 2023 Har to på 1,5 og 4,5. En som nettopp er kommet i trassalderen (som jeg femdeles kaller det), og en som ikke er kommet helt ut av den ennå. MYE søskensjalusi... Det er helt grusomt.. Begge er pappagutter. Og begge blir utagerende sjalu når pappa da gir oppmerksomhet til den andre. Det er kniping og slåing og sparking og grining og hyling og kasting av ting og rasering av inventar ørten ganger om dagen. Det ER så dritt!!!! Så sover minsten rævva i tillegg, selvsagt.. Alt er konflikt og trass og maktkamp. Og jeg blir sprø av at mannen ikke tar til seg noe som helst av barneoppdragelses-infornasjon, og kjører på med å gå rett inn i alt som har det minste potensiale til å bli en maktkamp, ikke klarer grensesetting og konsekvenser, osv. Så han irriterer meg minst like mye som ungene.. (hvor vanskelig ER DET VIRKELIG!! å si at nå skal vi pusse tenner framfor å spørre om de skal pusse tenner??? ) Vi blir alle smågal av brudd på rutiner, og i julen har det vært besteforeldre nesten hver dag, og ungene blir overgiret og i ulage. Jeg blir så ufattelig sliten av å måtte være PÅ hele tiden, å ikke få sitte i sofaen og lese en halv side i boken min engang, ikke få tenkt en halv tanke, hele tiden måtte passe på hvor er de, hva gjør de, de kan for guds skyld ikke være alene sammen noe sted for da er det med en gang kniping og slåing, osv.. Og sutring og masing.. Dette med "gi dem oppgaver" funker kanskje for noen, men ikke for oss som har unger som bare trasser og nekter å gjøre noe som helst de blir bedt om/invitert på. Selv gøye ting som "Vil du være med å bake" blir svart med "bæsj! pffft!".. Det er som de som sier "gi valg, så går påkledningen som en lek"; som ikke skjønner at når jeg spør "vil du ha de grønne eller blå vottene", så er svaret "INGEN VOTTER MAMMA ER EN BÆSJ!!!!" og full meltdown. Anonymkode: 7368e...d8b 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #86 Skrevet 3. januar 2023 missLynch skrev (12 timer siden): Jeg er enig med deg, TS. 🥰 Problemet er ikke at det er ferie- men at det er JULE-ferie. Vennene til barna er bortreist, og det er syke barn med oppkast, hoste, feber, det er mørkt, kaldt og det er helligdager med stengte svømmehaller, bibliotek, ishaller og kinoer. Det er mye tid å fylle, gitt. 😮💨 Nå gledes det til vinterferie og påskeferie! Sol og masse dagslys, grilling av pølser og uteaktiviteter. Det blir bedre! 🤩💫 Uff, ja... Alt er stengt, alle er bortreist/i juleselskaper, og her vi bor har været vært helt ufattelig dritt. Masse vind og iskaldt sludd, og mørkt og kjipt. Ingen liker å være ute, bare masse grining og sutring og vil inn - og når de er inne går de på veggen... Så masse energi i kroppen, og så få måter å få utløp for den. Gulvet er lava er bare gøy så lenge, og når svigermor blir sur fordi det er sofaputer på gulvet blir det fort slutt på leken.. Hytten er ikke stor nok til å leke hurramegrundt-leker inne, og forslag om leker som involverer hopping og dansing blir møtt med dypeste forakt.. Seriøst, hvorfor liker tilsynelatende alle andre unger enn mine å danse..?? "Lag disco" my ass, ingen av mine blir med.. Anonymkode: 7368e...d8b 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #87 Skrevet 3. januar 2023 Det at så mange synes det er så forferdelig slitsomt å være sammen med ungene sine, kan det ha med oppdragelsen å gjøre tro, eller rettere sagt mangel på dette. Har aldri hatt dette «problemet» selv med mine barn. Anonymkode: cfea3...e9f 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #88 Skrevet 3. januar 2023 Det var litt slitsomt med ferie da barna var mindre. Nå er er 7-15 og det er bare koselig 🥰 Det har der vært de siste 3-4 årene. Anonymkode: e82ba...e4b 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #89 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det at så mange synes det er så forferdelig slitsomt å være sammen med ungene sine, kan det ha med oppdragelsen å gjøre tro, eller rettere sagt mangel på dette. Har aldri hatt dette «problemet» selv med mine barn. Anonymkode: cfea3...e9f Vet du, både barn og voksne har ulik personlighet. Noen barn er mer energiske enn andre, og noen voksne trenger mer "inne i hodet tid" enn andre. Har man en kombinasjon av veldig energiske barn og en forelder som trenger mye rolig-tid, er det klart det oppleves fælere enn om du og ungene dine er helt samkjørt i energinivå og behov for rolig-tid. Barn reagerer også ulikt på brudd på rutiner - noen tåler det bra, andre blir fullstendig overgiret. Så er det også ulike omgivelser - kanskje det er mye å finne på der du bor, kanskje du har større hus, større nettverk, er velsignet med unger som liker å være ute i all slags vær, osv. Anonymkode: 7368e...d8b 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #90 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det at så mange synes det er så forferdelig slitsomt å være sammen med ungene sine, kan det ha med oppdragelsen å gjøre tro, eller rettere sagt mangel på dette. Har aldri hatt dette «problemet» selv med mine barn. Anonymkode: cfea3...e9f Men gud så fint for deg!!! Seriøst? Jeg har en unge i hver ende av skalaen. Har NULL med oppdragelse å gjøre. Anonymkode: 7671b...489 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #91 Skrevet 3. januar 2023 Turtellure12 skrev (22 timer siden): Jeg merker at tålmodigheten begynner å ta slutt. Juleferie med to barn, 4 og 1 år, er helt sinnsykt utmattende. Eldste, en gutt, har så sjukt mye energi selv om vi har prøvd å vært ute så mye som mulig. Yngste sliter med soving på natt, og er veldig glad i å være på mamma hele tiden. Sambo og jeg prøver å fordele så mye som mulig, men det er mest mamma (jeg) som får hele greia. Konstant. Mamma, mamma, mamma. Mat, sulten, tørst, grining, krangling, sutring, klatrer på ryggen når jeg sitter i sofaen, slår seg, trøst, vaske opp, rydde, brette klær. Klarer ikke å tenke pga så mye lyd rundt ørene mine. Jeg kan ikke vente med å få sendt alle sammen UT av huset i morgen - både kæll og barn. Flere som føler det samme? Helt frivillig å få barn.... Just saying 😊 Anonymkode: 100aa...619
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #92 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Selvfølgelig. Men hvordan man reagerer på det kan være SVÆRT ulikt. Noen drikker en kanne kaffe og fungerer omtrent som normalt, mens andre kan bli psykotiske. Er det noe jeg virkelig misliker så er det den «jeg klarte det uten å klage, så da forventer jeg det samme av alle andre»-holdningen. Anonymkode: 27376...752 Enig. Søsteren min har alltid vært ekstremt a-menneske. Hun står opp kl 5 hver dag også nå når ungene sover til 10-11, fordi hun alltid våkner da, og alltid har gjort det. Hun klarer seg med veldig lite søvn, og er oppe til midnatt hver dag, og like sprek. Hun syntes ikke det var noe pes med søvn i babytiden - hun fikk like mye søvn som ellers. Mens sånner IKKE jeg. Jeg fungerer veldig dårlig om jeg får mindre enn 7 timer, og de siste par-tre årene har jeg fått maks fem... Jeg blir irritabel, gråter lett, får hjernetåke, og blir lett forkjølet. Anonymkode: 7368e...d8b 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #93 Skrevet 3. januar 2023 Sofakona skrev (22 timer siden): Sitter med planlegging dag idag med 4 åring..fra klokken 0700 har vi lekt katt, turne, Lego, perle, barne tv, ....og mye på hennes premisser he he...var så vidt jeg fikk spist frokost i 5 minutter he he... Ikke ta det som kritikk, men som et velmenende råd: unger i dag styrer for mye av aktivitetsbiten. Jo mer aktiviteter foreldrene hjelper de med, desto dårligere evne får de til å finne på ting på egenhånd. Men da klager de over at det er kjedelig? Det er en god ting det, oppfordre barnet til å finne på noe selv! Anonymkode: c21d8...242 1 2
Hundejente Skrevet 3. januar 2023 #94 Skrevet 3. januar 2023 har en følelse av at alle som eeelsker ferie med barn, er de samme som sier at barna "leker så fint" når de sitter og spiller iPad, eller at "barnet mitt er veldig selvstendig" fordi barnet kan sitte i timevis på nettbrettet uten å rope på mamma eller pappa... 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #95 Skrevet 3. januar 2023 Turtellure12 skrev (På 2.1.2023 den 13.13): Jeg merker at tålmodigheten begynner å ta slutt. Juleferie med to barn, 4 og 1 år, er helt sinnsykt utmattende. Eldste, en gutt, har så sjukt mye energi selv om vi har prøvd å vært ute så mye som mulig. Yngste sliter med soving på natt, og er veldig glad i å være på mamma hele tiden. Sambo og jeg prøver å fordele så mye som mulig, men det er mest mamma (jeg) som får hele greia. Konstant. Mamma, mamma, mamma. Mat, sulten, tørst, grining, krangling, sutring, klatrer på ryggen når jeg sitter i sofaen, slår seg, trøst, vaske opp, rydde, brette klær. Klarer ikke å tenke pga så mye lyd rundt ørene mine. Jeg kan ikke vente med å få sendt alle sammen UT av huset i morgen - både kæll og barn. Flere som føler det samme? Jeg har to på 2 og 4 år, gutter, helt alene og syns ferien var super. Anonymkode: 5b0b4...a74 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #96 Skrevet 3. januar 2023 Hundejente skrev (15 minutter siden): har en følelse av at alle som eeelsker ferie med barn, er de samme som sier at barna "leker så fint" når de sitter og spiller iPad, eller at "barnet mitt er veldig selvstendig" fordi barnet kan sitte i timevis på nettbrettet uten å rope på mamma eller pappa... Sikkert noe av de også. Jeg tror at en del av de som misliker ferie med barna, er folk som har liten eller ingen erfaring med barn før de fikk egne. Og eller at de har stort behov for egentid, noe det ikke er så mye rom for i småbarnsfasen. Ja, det er trist at foreldre ikke trives med å være mer i lag med barna sine enn 2-3t etter barnehagen. Anonymkode: 1ecea...783 3
IANIAN Skrevet 3. januar 2023 #97 Skrevet 3. januar 2023 Turtellure12 skrev (På 2.1.2023 den 13.13): Jeg merker at tålmodigheten begynner å ta slutt. Juleferie med to barn, 4 og 1 år, er helt sinnsykt utmattende. Eldste, en gutt, har så sjukt mye energi selv om vi har prøvd å vært ute så mye som mulig. Yngste sliter med soving på natt, og er veldig glad i å være på mamma hele tiden. Sambo og jeg prøver å fordele så mye som mulig, men det er mest mamma (jeg) som får hele greia. Konstant. Mamma, mamma, mamma. Mat, sulten, tørst, grining, krangling, sutring, klatrer på ryggen når jeg sitter i sofaen, slår seg, trøst, vaske opp, rydde, brette klær. Klarer ikke å tenke pga så mye lyd rundt ørene mine. Jeg kan ikke vente med å få sendt alle sammen UT av huset i morgen - både kæll og barn. Flere som føler det samme? I feel you. Her har barna kranglet og sloss så mye i løpet av ferien at jeg har lurt på om det hadde vært lurt med ett barns politikk. Mine barn er litt større, så det går an å gå fra litt mer, men det er mamma, mamma, mamma hver gang jeg har vært utenfor døra. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #98 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke ta det som kritikk, men som et velmenende råd: unger i dag styrer for mye av aktivitetsbiten. Jo mer aktiviteter foreldrene hjelper de med, desto dårligere evne får de til å finne på ting på egenhånd. Men da klager de over at det er kjedelig? Det er en god ting det, oppfordre barnet til å finne på noe selv! Anonymkode: c21d8...242 Feil. Unger i dag styrer for lite av aktivitetsbiten. De er i barnehagen fra ung alder fordi foreldrene jobber. Der er det mye fastsatte aktiviteter og alltid noen å leke med. De penses tidlig inn på fritidsaktiviteter, og også der er det fastsatte planer og voksenstyrt aktivitet. Skolen er (selvsagt) mer eller mindre rent voksenstyrt. De få timene man har med ungene på ettermiddagen vil vi foreldre selvsagt bruke på kvalitetstid og å være sammen med ungene. I helgene er det de voksne som legger planer om aktiviteter som ut på tur, badeland, lekeland. Og resultatet av alt dette, er at ungene ikke aner hvordan de skal underholde seg selv, og dermed driver sine foreldre til vanvidd i ferier. Anonymkode: e2761...4f6 1
Leselusa Skrevet 3. januar 2023 #99 Skrevet 3. januar 2023 Tråden er ryddet for brukerangrep og avsporinger, samt svar til dette. Mvh. Leselusa, mod.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #100 Skrevet 3. januar 2023 Hundejente skrev (1 time siden): har en følelse av at alle som eeelsker ferie med barn, er de samme som sier at barna "leker så fint" når de sitter og spiller iPad, eller at "barnet mitt er veldig selvstendig" fordi barnet kan sitte i timevis på nettbrettet uten å rope på mamma eller pappa... Å herregud.. å jeg har inntrykk av at de sol klager over ferie med barna er de som ikke gjør en dritt led barna 🙃 Anonymkode: 7f50c...f30 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå