Gå til innhold

Ferie er forferdelig!!!!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tips til neste ferie er at du og mannen din tar 1-2 timer annenhver dag til bare dere selv, der dere kommer dere ut av huset og gjør noe, mens den andre er med barna. Feks. gå en tur med musikk på øret, trene, ta en kaffekopp på cafe med en god bok eller en avis, kino osv. Det er godt å komme seg litt ut, og få en liten pause fra familien.

Også blir det bedre jo eldre og mer selvstendige barna blir. 

Anonymkode: 1aea8...252

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette var virkelig en trist år, men de kommer jo etter hver eneste ferie. Det er trist at foreldre ikke orker 10 dager med sine egne unger. Og joda, jeg har barn selv. Vært gjennom trass, krangling og søvnløse netter. Aldri har jeg tenkt at jeg gleder meg til ferien er over.

Det eneste som er ille med ferie er når man må tilbake på jobb igjen. Det er tungt i et par dager før hverdagen er på plass igjen. 

Anonymkode: 3cab6...f32

Noen barn er mer avhengig av hverdagsrutinen enn andre. Hos oss tar det heldigvis kortere og kortere tid før eldste slapper av med ferierutinen, men i fjor var ikke juleferien lang nok, og før han gjør det er det faktisk bare slitsomt, dessverre. I år tror jeg det kunne blitt fint hvis alle bare hadde holdt ser friske. 
Jeg gleder meg til ferien er over når ferien er for kort. 

Anonymkode: baaea...650

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som det er barna som er forferdelige.

Anonymkode: 6a0d0...256

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Turtellure12 skrev (5 timer siden):

Jeg merker at tålmodigheten begynner å ta slutt. Juleferie med to barn, 4 og 1 år, er helt sinnsykt utmattende. Eldste, en gutt, har så sjukt mye energi selv om vi har prøvd å vært ute så mye som mulig. Yngste sliter med soving på natt, og er veldig glad i å være på mamma hele tiden. Sambo og jeg prøver å fordele så mye som mulig, men det er mest mamma (jeg) som får hele greia. Konstant.

Mamma, mamma, mamma. Mat, sulten, tørst, grining, krangling, sutring, klatrer på ryggen når jeg sitter i sofaen, slår seg, trøst, vaske opp, rydde, brette klær.

Klarer ikke å tenke pga så mye lyd rundt ørene mine. Jeg kan ikke vente med å få sendt alle sammen UT av huset i morgen - både kæll og barn.

Flere som føler det samme?

Synes det er så trist å lese slike innlegg. Jeg jobber i barnehage og har alle barna hver eneste dag fra morgen til sen ettermiddag. Jeg forstår ikke hvorfor folk får barn når det er krise hver gang vi har stengt. 
ønsker ikke foreldre å være sammen med barna sine lengre eller hva er det? 
jobber du ikke siden du skriver at du gleder deg til å få alle ut av huset? 

Anonymkode: ac4c4...1c0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Synes det er så trist å lese slike innlegg. Jeg jobber i barnehage og har alle barna hver eneste dag fra morgen til sen ettermiddag. Jeg forstår ikke hvorfor folk får barn når det er krise hver gang vi har stengt. 

Jeg jobber. For hva det er verdt så holder jeg barna hjemme i jul- og påskeferie. Mange som ikke gjør det, som du sikkert opplever.

Som forelder syns jeg det er krevende innimellom. Det går opp og ned. Sommerferien gikk veldig raskt og greit, og det var 3 uker. Denne julen syns jeg har vært tøff, mange årsaker til det. 4-åringen har en periode nå som er utfordrende. Samme med 1-åringen. Det går over, men når man først står i det er det slitsomt. 

Det at du bruker bhg-yrket som en begrunnelse for å kritisere syns jeg blir litt søkt. Det er det samme som jeg skal slenge ut til deg (eller lærere f.eks) hver gang du sier at du er sliten etter jobb.

"Hvis du syns det er så tøft i bhg så bytt jobb da vel?!"

Du har all rett til å ytre frustrasjon ved jobben, for alle dager er vel ikke perfekte? Det betyr ikke at kollegaer, barn eller yrket er helt dritt. Samme er det med foreldrerollen. Noen perioder er skikkelig tøffe. Jeg har hatt en periode nå. Det betyr ikke at vinter- eller påskeferien blir det samme.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Turtellure12 skrev (5 timer siden):

Jeg merker at tålmodigheten begynner å ta slutt. Juleferie med to barn, 4 og 1 år, er helt sinnsykt utmattende. Eldste, en gutt, har så sjukt mye energi selv om vi har prøvd å vært ute så mye som mulig. Yngste sliter med soving på natt, og er veldig glad i å være på mamma hele tiden. Sambo og jeg prøver å fordele så mye som mulig, men det er mest mamma (jeg) som får hele greia. Konstant.

Mamma, mamma, mamma. Mat, sulten, tørst, grining, krangling, sutring, klatrer på ryggen når jeg sitter i sofaen, slår seg, trøst, vaske opp, rydde, brette klær.

Klarer ikke å tenke pga så mye lyd rundt ørene mine. Jeg kan ikke vente med å få sendt alle sammen UT av huset i morgen - både kæll og barn.

Flere som føler det samme?

Føler med deg 😅 Jeg har barn på samme alder som deg og har det helt likt. 1-åringen sover dårlig på natt og begge to henger på meg som en klegg hele dagene igjennom mens far i større grad får «være i fred». Har gått rundt som en zombie disse dagene, og ser veldig frem til barnehagen i morgen. 

Anonymkode: 8c7be...17b

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg syns det er kjipt å shame foreldre slik, om du virkelig jobber i barnehage. Da burde du jo forstå at alle familier er ulike, at psykisk og fysisk helse hos foreldre/barn/andre familiemedlemmer spiller en rolle, at man kan være sliten (og mange faller ekstra sammen i ferier, om man allerede er sliten av hverdagen), noen barn er mer krevende enn andre barn osv. Det er så utrolig mange grunner til at foreldre kan synes at det er slitsomt når barna (og partneren) er hjemme 24/7 over dager, og istedenfor å shame disse foreldrene, burde vi som jobber med barn og foreldre hjelpe dem til å sette ord på hva som gjør det slitsomt/tøft og videre løsninger for at det kan bli bedre.

Anonymkode: 1aea8...252

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det må være lov å undre seg over hvorfor dere velger å få flere barn når det er så fryktelig slitsomt. 

Anonymkode: b90a2...65a

Må være lov å synes det er slitsomt med to barn hjemme i mange dager når den eldste er vant til å gå på høygir i barnehagen og minstemann sover dårlig noe som igjen påvirker ens egen søvn. Man vet aldri om man får barn som sover godt eller ikke. At man blir lei en gang i blant betyr ikke at man ikke bør få barn eller at man er en dårlig forelder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er den voksne sitt ansvar å oppdra barna. Det betyr å på aldersriktige vis formidle hvorfor de ikke kan klatre på mamma. Det betyr å skape en relasjon til andre enn mor som er konstruktiv nok til at de er trygge på at å søke bistand der vil gi resultater. Et barn på alder med dine har mer enn nok vett til å forstå begge deler. Men de kan det ikke på magisk-mystisk vis av seg selv.

Nå har du sett hva deres oppdragervalg (eller kanskje mangel på refleksjon og kunnskap om oppdragelse?) har ført til. Benytt den energien til å ikke synke sammen i dag og tenke «nå er ungenes innlærte dysfunksjonalitet barnehagen sitt problem) men til å søke kunnskap og endre adferd slik at neste juleferie så har du barn det er hyggelig å være sammen med. For det er helt sikkert intet galt med ungene. De fleste unger er kjempehyggelige. I hendene på kompetente og trygge voksne.

Anonymkode: 731ad...0c5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Denne diskusjonen dukker opp hvert eneste år i forbindelse med sommerferie og.

Jeg ELSKER ferie. Vi som familie har det så mye bedre når vi slipper hverdagens mas og stramme tidsskjema. Kunne tenkt meg en uke ferie hver eneste mnd, pluss 2 mnd sommerferie og 1 mnd juleferie 😅 

Anonymkode: 6fb4f...9a7

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er den voksne sitt ansvar å oppdra barna. Det betyr å på aldersriktige vis formidle hvorfor de ikke kan klatre på mamma. Det betyr å skape en relasjon til andre enn mor som er konstruktiv nok til at de er trygge på at å søke bistand der vil gi resultater. Et barn på alder med dine har mer enn nok vett til å forstå begge deler. Men de kan det ikke på magisk-mystisk vis av seg selv.

Nå har du sett hva deres oppdragervalg (eller kanskje mangel på refleksjon og kunnskap om oppdragelse?) har ført til. Benytt den energien til å ikke synke sammen i dag og tenke «nå er ungenes innlærte dysfunksjonalitet barnehagen sitt problem) men til å søke kunnskap og endre adferd slik at neste juleferie så har du barn det er hyggelig å være sammen med. For det er helt sikkert intet galt med ungene. De fleste unger er kjempehyggelige. I hendene på kompetente og trygge voksne.

Anonymkode: 731ad...0c5

Noe av det dummeste jeg har lest her inne på lenge. Du mener at en 1-åring kan man bare irettesette og så slutter de å klenge? Og hvis det er 4-åringen du sikter til så kan jeg love deg at så enkelt er det heller ikke med den aldergruppen. Barn tenker og handler først og fremst ut i fra egne behov i den alderen. 

Ikke alle har noen å delegere ut oppgaven til heller. Vi er for eksempel mange som faktisk ikke har noen som kan sitte barnevakt og avlaste når vi er dødstrøtte eller syke. Hos oss er begge bestemødre til barna døde, bestefedrene bor langt unna og mine søsken jobber fulltid og har nok å se til med egne barn.

Å få nok søvn er et grunnleggende basalbehov for alle mennesker. TS skriver at 1-åringen sover dårlig og det gjør svært mange barn i den alderen. Hvis dette pågår over tid sier det seg selv at det blir tungt å fungere på dagtid og være «på» med to barn hele dagen. Dette er ting man vet hvis man har barn. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, føler virkelig ikke det samme. Synes det er trist at så mange foreldre har det slik. Dere skulle aldri fått flere barn når dere har så lav kapasitet.

Her har hele ferien vært fantastisk. Vi har storkost oss sammen med 3 åringen vår.

Det slår deg ikke at alle unger ikke er like enkle? 

Anonymkode: 7671b...489

• Liker 2
Skrevet (endret)

Selvfølgelig har vi bare en, det er et bevisst valg. Vi ønsker å kunne følge vår sønn ordentlig opp, ikke ha slike ferier som ts skisserer. 

Jeg syntes det var mer slitsomt med 1 jeg. 
Mine leker sammen hele dagen, alltid noen å ha det gøy med (og krangle med) og underholder hverandre. 

Før keg fikk barn nr mente jeg oppriktig at søsken var meget oppskrytt. (Pga mitt forhold til min bror)

Men mine har hatt enorm glede av hverandre siden minsten var 6 mnd. Herlighet for en kjærlighet mellom dem.  De gir noe til hverandre som vi voksne ikke kan. 

Endret av Rucula
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jobb jeg mistrives i så lever for ferier nå, selv om det er hektisk med en toåring i hus 😛 hadde glatt tatt en uke til, gjerne også sendt ungen til besteforeldrene en natt eller to👸🏼

Anonymkode: 3ac80...f75

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er fryktelig trist at du ikke evner å sette deg inn i at unger og familier er ulike. 

Anonymkode: e2761...4f6

Det er snakk om en juleferie på maks 14 dager. Det er faktisk intet annet enn trist at det i denne tråden er mange foreldre som gleder seg til å sette vekk ungene i barnehagen igjen fordi to uker med dem er for lenge. 

Hadde vi snakket måneder og år, er det helt forståelig at voksne mennesker ønsker å gjøre noe mer enn bare passe barn. Men to uker?? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er snakk om en juleferie på maks 14 dager. Det er faktisk intet annet enn trist at det i denne tråden er mange foreldre som gleder seg til å sette vekk ungene i barnehagen igjen fordi to uker med dem er for lenge. 

Hadde vi snakket måneder og år, er det helt forståelig at voksne mennesker ønsker å gjøre noe mer enn bare passe barn. Men to uker?? 

Hvis du har gått i de 14 dagene - eller mer , uten å få en eneste natt med skikkelig søvn skal jeg love deg at du hadde fått problemer du også. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vore heima med 4 åringen idag. Vi pakka ned jula saman. Det var veldig koselig. Sett litt på TV, pusla fleire puslespel, bygd kulebane. Eigentlig ein veldig rolig og fin dag.

Anonymkode: ac208...c0b

Veldig koselig å høre at noen har det sånn. Og det mener jeg helt oppriktig. Men dersom alle feriedager er så harmoniske tenker jeg at noe er vesentlig annerledes i denne familien enn i min.

TS, jeg forstår deg så inderlig godt. Ferie med små barn er det mest slitsomme jeg har vært med på. Og det mangler ikke på fine stunder, men det er likevel utrolig slitsomt.

Alle de som sier at ferie med små barn er fantastisk, og kommer med råd om å «la barna bidra i husarbeidet» eller «leke for seg selv» har enten A) barn som er veldig ulike mine (og mange andres) barn, B) en personlighet som er veldig ulik min, eller C) begge deler.

Jeg visste ikke før jeg fikk barn hvor utrolig avhengig jeg er av alenetid, og hvor dårlig jeg faktisk kan bli når jeg ikke får det. Og jeg snakker ikke om alenetid av typen «en gåtur på kvelden» eller «en time på treningssenteret», men faktisk en hel dag alene. Helst hjemme, i stillhet, med ingenting på planen.

Jeg visste heller ikke før jeg fikk barn hvor dårlig de kom til å sove på natt (i årevis), og hvor utkjørt man kan bli av søvnmangel. Ikke visste jeg at mine barn kom til å ha et ekstremt høyt energinivå, og ikke eie tålmodighet eller konsentrasjon til å holde på med stillesittende aktiviteter heller. Lite visste jeg at barna mine kom til å være i tottene på hverandre fra lillebror var ett til han ble fire år, og at vi konstant måtte passe på så ingen ble skadet.

Nå har jeg lært, og ja, jeg sier høyt at barna mine gjør meg utrolig sliten. Men jeg ville aldri valgt annerledes. Jeg ville heller ikke valgt bort feriene, for som sagt: vi koser oss masse selv om mor (og far) er slitne. Men det er sabla godt å være åpen om det, og høre fra andre at man ikke er alene.

Og til TS: hold ut (du har ikke noe valg 😅), det blir så mye bedre når de er litt større ❤️ Mine ble iallfall roligere og mindre avhengig av meg. Nå har jeg lange fine samtaler med tiåringen, og seksåringen elsker å spille brettspill med meg. Og de leker kjempefint sammen uten at det ender i drapsforsøk 🙈

Anonymkode: 27376...752

• Liker 2
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Åhh som jeg savner den tiden der. 

Nå er alle fem store, og flere av de er på vei ut av huset. Tiden går så fort. 

Jeg er sjeleglad for at vi valgte å prioritere gutta da de var små. Vi sørget alltid for at de hadde lange gode ferier, og nøt så og si hver dag. 

Ja, så klart vi var slitne. Men slik er livet.  Jeg kunne aldri fått mange barn om jeg tenkte at det var farlig å bli sliten. 

Hverken far eller jeg hadde noen gang en feriedag uten at gutta har hatt fri. Vi hadde for få feriedager til å bruke de på annet enn barna. 

Nå er det bare to av de som har ferie med oss, så far og jeg kan bruke tiden på oss selv. 

Anonymkode: 47edb...ab9

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du har gått i de 14 dagene - eller mer , uten å få en eneste natt med skikkelig søvn skal jeg love deg at du hadde fått problemer du også. 

Omtrent alle med barn har perioder uten skikkelig søvn, det er en del av småbarnslivet. Det jeg ikke forstår er hvordan det er bedre å takle lite søvn på jobb istedet for med ferie med egne barn? Eller er det mange her som er i permisjon og ikke kan vente på å sende den eldste i bhg eller hva? Mulig mange jobber deltid og er vant med dager helt for seg selv? 

Uavhengig av grunn, er det som sagt bare trist at folk ikke klarer 14 dager hjemme med sine egne barn. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg syns slike tråder bare er triste..det er noe som ikke stemmer når man sliter med å ha ferie noen dager sammen med barna sine. 

Jeg tror mye handler om hvilke forventninger man har, hvor stort tilretteleggingsbehov man har, hvor mye planer man lager, og hvor avhengig av rutiner man er. 
Har man proppet julen og romjulen med planer - vil man få overstimulerte barn. Alle vet hva overstimulerte barn gjør..

Man må lære seg å slappe av, og lære barna at dagen ikke trenger å være proppet full av planer. Ferier er tid for å hente seg inn, slappe av sammen og alene. 
Jeg skjønner at 1-åringen trenger oppfølgning - men en 4-åring tar ingen skade av å kjede seg litt..det stimulerer til kreativitet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...