Gå til innhold

Ferie er forferdelig!!!!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Denne diskusjonen dukker opp hvert eneste år i forbindelse med sommerferie og.

Jeg ELSKER ferie. Vi som familie har det så mye bedre når vi slipper hverdagens mas og stramme tidsskjema. Kunne tenkt meg en uke ferie hver eneste mnd, pluss 2 mnd sommerferie og 1 mnd juleferie 😅 

Anonymkode: 6fb4f...9a7

Mens vi som familie har det aller best med hverdager, og det er jeg jammen glad for sett i lys av hvor mange flere det er av dem enn av fridager!

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er snakk om en juleferie på maks 14 dager. Det er faktisk intet annet enn trist at det i denne tråden er mange foreldre som gleder seg til å sette vekk ungene i barnehagen igjen fordi to uker med dem er for lenge. 

Hadde vi snakket måneder og år, er det helt forståelig at voksne mennesker ønsker å gjøre noe mer enn bare passe barn. Men to uker?? 

Anonymkode: 3cab6...f32

Og det er intet annet enn trist at mennesker har så lite empati og evne til å sette seg inn i at andre opplever livet annerledes enn en selv som du viser i dette innlegget her.

Anonymkode: e2761...4f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Personlig så er jeg veldig glad i å være med barnet mitt og leke eller dra ut og finne på ting, hvis jeg har energi til det. Og problemet er jo at det har jeg sjelden. Det har vært to heftige år med alle mulige sykdommer og vi rekker ikke å komme oss før noe nytt er med hjem fra barnehagen. Og på jobb må man på et vis få tatt igjen alt som ble liggende på vent mens en selv eller barnet var syke. Så når ferien kommer så er en helt utslitt og har et berg av husarbeidet som må ordnes og så blir ungen syk, og så blir en selv syk og da må jeg innrømme at jeg gleder meg til at ungen kan gå i barnehagen så jeg kan være syk hjemme helt alene uten Peppa Gris eller Paw Patrol på tven..  

Anonymkode: 5532a...430

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden barna og mannen skal ut av huset og du være igjen så må det jo bety at du har en ekstra feriedag! Høres deilig ut - bruk den på å samle deg inn igjen 😃

Anonymkode: c6b0a...2ae

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er så synd at det er så mange mammar som tråkker på andre mødre...at bare for at du kan få 3 år uten søvn og forsatt ha masse energi og være på hele tiden et flott..men du kan ikke sammenligne deg med andre. 

Når du leser at folk går hjemme mens barn er i barnehagen. Kan du ikke shame de pga du elsker å gå hjemme med barna, for du har perfekte barn som elsker å bake, tegne etc. 

Du kan ikke si at det er synd på barna....for da sier du at foreldrene er dårlig..

Til alle mammaer her inne....ingen er like, verkene barn eller situasjoner... Noen har barn som elsker å tegne, bake og finne på noe..andre har barn som krever mye ..det finnes foreldre som sliter fysisk og psykisk og da trenger sin tid hjemme.

Ikke alle har råd å ta med barna på lekeland eller badeland... ikke alle foreldre elsker å sitte å tegne,bake eller leke med dukker.

Om du elsker hvert minutt i ferien med dine barn..flott.

Om du levere dine barn i barnehagen mens du går hjemme...flott.

Vi er ulike. Men bare for at vi er ulike betyr ikke det at vi må tråkke på andre...

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også blant dem som har en vond følelse i magen i kveld fordi jeg er lei meg for at ferien er over (det var planleggingsdag i barnas bhg. i dag, men i morgen starter hverdagen). 

Men jeg blir provosert over en del av svarene TS får. Vi lever ikke hennes liv, vi vet lite om hva hun står i. Det går an å være sliten og lei etter ferien, og samtidig elske barna sine og være en god forelder. Barn er ulike, foreldre er ulike.

Jeg jobber også i barnehage, og jeg kan til tider tenke at barn trenger mer tid med foreldrene sine. At en kanskje kommer litt ut av det når en er så mye borte fra hverandre som en gjerne er i dagens samfunn. Men det er mer en generell betraktning, det gjelder ikke TS. Jeg kan også sette meg inn i at julestress, et aktivt storesøsken og et småsøsken som sover svært dårlig, er slitsomt. Akkurat nå gjør aldersforskjellen mellom dem at de har rimelig ulike behov når det kommer til aktiviteter. Jeg tror det er gode sjanser for at akkurat det blir bedre neste år, TS.

Mine barn har alltid sovet greit, er tette i alder og jeg har så flaks at de krangler lite og har det mye gøy sammen. Det er klart det bidrar til at jeg elsker helger og ferier. Det har sikkert litt med min personlighet å gjøre også. Jeg liker å være sammen med småbarn. Men det er ikke sånn at bare vi som har interesse for og glede av å jobbe i pedagogiske yrker og kanskje omsorgsyrker, skal få barn og videreføre genene våre. 

Tips og forslag i en hyggelig tone er fint. Det burde være et mål å ha fine ferier med barna sine, syns jeg. Men shamingen, kan vi ikke slutte med den?

Anonymkode: a2d94...963

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er snakk om en juleferie på maks 14 dager. Det er faktisk intet annet enn trist at det i denne tråden er mange foreldre som gleder seg til å sette vekk ungene i barnehagen igjen fordi to uker med dem er for lenge. 

Hadde vi snakket måneder og år, er det helt forståelig at voksne mennesker ønsker å gjøre noe mer enn bare passe barn. Men to uker?? 

Anonymkode: 3cab6...f32

2 uker uten søvn og med rabiat unge som krever stimulering hele sin våkentid er faktisk ganske jævlig, ja. 

Anonymkode: 7671b...489

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Grudde me litt i år, mannen hadde ikke mer ferie, jeg er høygravid og har en svært normalt aktiv 2 åring. Men har gått veldig bra, vi har kost oss. 

Anonymkode: 640b1...fda

AnonymBruker
Skrevet

Alene med en på 4, midt i en tung depresjon og utprøving av medisiner. Denne uka var grusomt lang. Synes generelt det er tøft å være alene med barn, det blir så intenst. Ingen å spille på.

Anonymkode: e6905...415

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke i det hele tatt. Jeg gir dem oppgaver etter modenhetsnivå. Ta oppvasken. Pusse skistøvlene sine. Om de var 4, leke selv med lekene sine. Bli med ut. Være inne og bygge et tårn. Finne tegnesakene sine. Rydde tegnesakene mens noen andre hjelper til. Gå ute på ski. Om de er 1 år. Finne potten. Bruke potten. Leke med kjøkkenutstyr. Lage rytmisk lyd med ulike gjenstander. Du burde sette deg i barnas sted, og begynne å dele ut oppgaver som passer for dem. Da ville du blitt mindre sliten.

Anonymkode: 5ee14...685

Hahahaha. Åh, kua glemmer at hun var kalv ja 😂  

Er du klar over hvor lenge potta, leke med kjøkkenutstyr eller lyd/instrumenter er gøy for en aktiv 1åring? Ca 2 min per ting. Ev. 10 sekunder. Er du sykt heldig så snakker vi kanskje 5 min. 

Ts - hold ut. Det blir bedre. 

Anonymkode: 5d8b0...b3c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Turtellure12 skrev (8 timer siden):

Jeg merker at tålmodigheten begynner å ta slutt. Juleferie med to barn, 4 og 1 år, er helt sinnsykt utmattende. Eldste, en gutt, har så sjukt mye energi selv om vi har prøvd å vært ute så mye som mulig. Yngste sliter med soving på natt, og er veldig glad i å være på mamma hele tiden. Sambo og jeg prøver å fordele så mye som mulig, men det er mest mamma (jeg) som får hele greia. Konstant.

Mamma, mamma, mamma. Mat, sulten, tørst, grining, krangling, sutring, klatrer på ryggen når jeg sitter i sofaen, slår seg, trøst, vaske opp, rydde, brette klær.

Klarer ikke å tenke pga så mye lyd rundt ørene mine. Jeg kan ikke vente med å få sendt alle sammen UT av huset i morgen - både kæll og barn.

Flere som føler det samme?

Ja! Jeg har to i akkurat samme alder som dine og jeg har nesten hatt sammenbrudd to ganger i jula. Influensa og julegjester som vi ikke visste når skulle dra igjen topper hele kladeisen. Funnet ut at hverdagen er best for småbarnsforeldre!

Anonymkode: 66b57...198

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Turtellure12 skrev (8 timer siden):

Jeg merker at tålmodigheten begynner å ta slutt. Juleferie med to barn, 4 og 1 år, er helt sinnsykt utmattende. Eldste, en gutt, har så sjukt mye energi selv om vi har prøvd å vært ute så mye som mulig. Yngste sliter med soving på natt, og er veldig glad i å være på mamma hele tiden. Sambo og jeg prøver å fordele så mye som mulig, men det er mest mamma (jeg) som får hele greia. Konstant.

Mamma, mamma, mamma. Mat, sulten, tørst, grining, krangling, sutring, klatrer på ryggen når jeg sitter i sofaen, slår seg, trøst, vaske opp, rydde, brette klær.

Klarer ikke å tenke pga så mye lyd rundt ørene mine. Jeg kan ikke vente med å få sendt alle sammen UT av huset i morgen - både kæll og barn.

Flere som føler det samme?

Ja, jeg har vert der, og alt jeg kan si er at DET BLIR BEDRE!!! En 1 og 4 åring har lite glede av hverandre og lite felles interesser. 

Anonymkode: a56ff...1ec

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, føler virkelig ikke det samme. Synes det er trist at så mange foreldre har det slik. Dere skulle aldri fått flere barn når dere har så lav kapasitet.

Her har hele ferien vært fantastisk. Vi har storkost oss sammen med 3 åringen vår.

Anonymkode: b90a2...65a

Jeg synes det er trist at noen dømmer andre foreldre for at de er slitne etter juleferien.

Det fins 1000 grunner til at noens jul med (flere) små barn kan ha vært mer slitsom enn din jul med ett barn. Her har det vært for glatt for å være ute, og ett av barna har vært sykt, så vi måtte droppe besøk. Barna har dermed kjeda seg en masse og flyr i tottene på hverandre. Den beste medisinen mot dette er å komme tilbake til vante rutiner. Jeg gleder med derfor masse til de skal tilbake i barnehagen, og det har jeg ikke dårlig samvittighet for! 

Anonymkode: 84016...64a

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Alene med en på 4, midt i en tung depresjon og utprøving av medisiner. Denne uka var grusomt lang. Synes generelt det er tøft å være alene med barn, det blir så intenst. Ingen å spille på.

Anonymkode: e6905...415

Jeg har vært i tilnærmet dine sko. Ungen var riktignok fem (men umoden) og hovedproblemet her var angst og utmattelse. 

Det blir bedre. Veldig mye blir mye lettere når barna vokser til og begynner å få litt sunn fornuft og empati - og ikke minst blir litt mer selvstendige! Nå er ungen 11 og et veldig ålreit menneske. Jeg har funnet knepene og lært hvordan jeg aller best kan sørge for at vi har det godt sammen. Det har vært krevende og tunge år, men nå husker jeg nesten ikke hvordan det var på det verste. 

Denne julen har jeg til og med slappet av i juleferien - et fremmedord for noen år siden! 

Det blir bedre ❤️

Anonymkode: e2761...4f6

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er også blant dem som har en vond følelse i magen i kveld fordi jeg er lei meg for at ferien er over (det var planleggingsdag i barnas bhg. i dag, men i morgen starter hverdagen). 

Men jeg blir provosert over en del av svarene TS får. Vi lever ikke hennes liv, vi vet lite om hva hun står i. Det går an å være sliten og lei etter ferien, og samtidig elske barna sine og være en god forelder. Barn er ulike, foreldre er ulike.

Jeg jobber også i barnehage, og jeg kan til tider tenke at barn trenger mer tid med foreldrene sine. At en kanskje kommer litt ut av det når en er så mye borte fra hverandre som en gjerne er i dagens samfunn. Men det er mer en generell betraktning, det gjelder ikke TS. Jeg kan også sette meg inn i at julestress, et aktivt storesøsken og et småsøsken som sover svært dårlig, er slitsomt. Akkurat nå gjør aldersforskjellen mellom dem at de har rimelig ulike behov når det kommer til aktiviteter. Jeg tror det er gode sjanser for at akkurat det blir bedre neste år, TS.

Mine barn har alltid sovet greit, er tette i alder og jeg har så flaks at de krangler lite og har det mye gøy sammen. Det er klart det bidrar til at jeg elsker helger og ferier. Det har sikkert litt med min personlighet å gjøre også. Jeg liker å være sammen med småbarn. Men det er ikke sånn at bare vi som har interesse for og glede av å jobbe i pedagogiske yrker og kanskje omsorgsyrker, skal få barn og videreføre genene våre. 

Tips og forslag i en hyggelig tone er fint. Det burde være et mål å ha fine ferier med barna sine, syns jeg. Men shamingen, kan vi ikke slutte med den?

Anonymkode: a2d94...963

☝️❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er enig med deg, TS. 🥰 Problemet er ikke at det er ferie- men at det er JULE-ferie. Vennene til barna er bortreist, og det er syke barn med oppkast, hoste, feber, det er mørkt, kaldt og det er helligdager med stengte svømmehaller, bibliotek, ishaller og kinoer. Det er mye tid å fylle, gitt. 😮💨

Nå gledes det til vinterferie og påskeferie! Sol og masse dagslys, grilling av pølser og uteaktiviteter. Det blir bedre! 🤩💫

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du har gått i de 14 dagene - eller mer , uten å få en eneste natt med skikkelig søvn skal jeg love deg at du hadde fått problemer du også. 

Anonymkode: 8c7be...17b

Er det bare i jula barna ikke sover da eller? 

Anonymkode: ac4c4...1c0

AnonymBruker
Skrevet
Turtellure12 skrev (3 timer siden):

Jeg jobber. For hva det er verdt så holder jeg barna hjemme i jul- og påskeferie. Mange som ikke gjør det, som du sikkert opplever.

Som forelder syns jeg det er krevende innimellom. Det går opp og ned. Sommerferien gikk veldig raskt og greit, og det var 3 uker. Denne julen syns jeg har vært tøff, mange årsaker til det. 4-åringen har en periode nå som er utfordrende. Samme med 1-åringen. Det går over, men når man først står i det er det slitsomt. 

Det at du bruker bhg-yrket som en begrunnelse for å kritisere syns jeg blir litt søkt. Det er det samme som jeg skal slenge ut til deg (eller lærere f.eks) hver gang du sier at du er sliten etter jobb.

"Hvis du syns det er så tøft i bhg så bytt jobb da vel?!"

Du har all rett til å ytre frustrasjon ved jobben, for alle dager er vel ikke perfekte? Det betyr ikke at kollegaer, barn eller yrket er helt dritt. Samme er det med foreldrerollen. Noen perioder er skikkelig tøffe. Jeg har hatt en periode nå. Det betyr ikke at vinter- eller påskeferien blir det samme.

Ser ikke at jeg har klaget over jobben min. Jeg er selv mor, og jeg savner den tiden de var små. Klart det er travelt med små barn, men da må du aktivisere de, finne på noe. Vise glede av å være sammen med de, og ha fokuser på de. 
Det finnes foreldre som ringer barnehagen i ferier de har satt seg opp på fri, og spør om de kan levere barnet sitt, da barnet kjeder seg hjemme.. 

dagens foreldre er nesten ikke sammen med barna sine lengre. Du må huske at barna er minst like sliten som deg. 
de har lengre dager enn deg, og når de kommer hjem er foreldrene sliten og det merker de. 
Sett grenser uten å kjefte, Finn på noe gøy, vær ute!! 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ser ikke at jeg har klaget over jobben min. Jeg er selv mor, og jeg savner den tiden de var små. Klart det er travelt med små barn, men da må du aktivisere de, finne på noe. Vise glede av å være sammen med de, og ha fokuser på de. 
Det finnes foreldre som ringer barnehagen i ferier de har satt seg opp på fri, og spør om de kan levere barnet sitt, da barnet kjeder seg hjemme.. 

dagens foreldre er nesten ikke sammen med barna sine lengre. Du må huske at barna er minst like sliten som deg. 
de har lengre dager enn deg, og når de kommer hjem er foreldrene sliten og det merker de. 
Sett grenser uten å kjefte, Finn på noe gøy, vær ute!! 

I alle dager. Jeg skjønner ikke hvor du får dette fra? Jeg har ikke sagt at jeg ikke aktiviserer dem, kjefter på dem, ikke er med dem eller at de er i bhg dagen lang. Du legger til ting som ikke jeg har sagt?

Jeg svarte i et annet innlegg at jeg har forsøkt etter beste evne å finne på ting. Vi har vært ute, vi har hatt besøk, besøkt andre, funnet på masse lek hjemme. Jeg har ikke vært med noen andre enn barna mine. Kjeft er det svært lite av. Mye aktivitet 24/7, kombinert med lite søvn, mye sykdom gjør at jeg føler meg strukket ganske hardt. 

Endret av Turtellure12
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Turtellure12 skrev (2 timer siden):

I alle dager. Jeg skjønner ikke hvor du får dette fra? Jeg har ikke sagt at jeg ikke aktiviserer dem, kjefter på dem, ikke er med dem eller at de er i bhg dagen lang. Du legger til ting som ikke jeg har sagt?

Jeg svarte i et annet innlegg at jeg har forsøkt etter beste evne å finne på ting. Vi har vært ute, vi har hatt besøk, besøkt andre, funnet på masse lek hjemme. Jeg har ikke vært med noen andre enn barna mine. Kjeft er det svært lite av. Mye aktivitet 24/7, kombinert med lite søvn, mye sykdom gjør at jeg føler meg strukket ganske hardt. 

Har du gjort deg noen tanker om hvorfor de er masete og klengete? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er sånt som gjør at jeg tviler på å få barn. Sånn helt ærlig.

Anonymkode: 0e96c...10f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...