Gå til innhold

Jeg er invitert på 50-årsdag hvor bursdagsbarnet ønsker seg en gave jeg ikke vil gi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart på en 50-årsdag til en person som står meg veldig nært. Alt bursdagsbarnet ønsker seg er donasjoner til Leger uten grenser.

Dette kan jeg ikke stå for. Jeg kan ikke støtte en organisasjon som driver med menneskesmugling. Det strider mot min moral og min samvittighet.

Hva gjør jeg? Han har vært tydelig på at han ikke ønsker noe annet og at det er det eneste han ønsker seg.

Skal jeg bare dra uten gave? 

Anonymkode: ec0e2...84b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må lære deg ett og annet om kildekritikk når du leser på internett

Anonymkode: 6f6f6...af6

Hvilken kilde er feil? 

Anonymkode: d4b36...7d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du må lære deg ett og annet om kildekritikk når du leser på internett

Anonymkode: 6f6f6...af6

Ja, jeg er kritisk til det du skriver her fordi bevisene taler mot deg. Takk for innspill uansett.

Anonymkode: ec0e2...84b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan finne en annen veldedighetsorganisasjon å gi penger til da. Det finnes fremdeles de som driver slikt helt uten administrative kostnader. Tipper poenget til bursdagsbarnet er at han ønsker at pengene skal gå til noen som har det verre enn seg selv.

Anonymkode: f7093...62c

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan finne en annen veldedighetsorganisasjon å gi penger til da. Det finnes fremdeles de som driver slikt helt uten administrative kostnader. Tipper poenget til bursdagsbarnet er at han ønsker at pengene skal gå til noen som har det verre enn seg selv.

Anonymkode: f7093...62c

Jeg hadde tenkt å gi til Kreftforeningen, men reagerte på at bursdagsbarnet ønsket seg kun Leger uten grenser. Det moralske dilemmaet ligger der. 

Anonymkode: ec0e2...84b

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du MÅ ikke gi det bursdagsbarnet ønsker seg.

Sånn! Så enkelt kan det gjøres ts.

Gi faen i ønsket, og finn på noe annet.

Anonymkode: 8e5ab...232

  • Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får drite i å gi noe som helst da. Og så burde du legge ut om hvorfor du ikke gir på festen. :) 

Anonymkode: 4610c...00d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal snart på en 50-årsdag til en person som står meg veldig nært. Alt bursdagsbarnet ønsker seg er donasjoner til Leger uten grenser.

Dette kan jeg ikke stå for. Jeg kan ikke støtte en organisasjon som driver med menneskesmugling. Det strider mot min moral og min samvittighet.

Hva gjør jeg? Han har vært tydelig på at han ikke ønsker noe annet og at det er det eneste han ønsker seg.

Skal jeg bare dra uten gave? 

Anonymkode: ec0e2...84b

Gi noe annet, og ikke lag et stort nummer ut av hvorfor du ikke gir donasjon hold det for deg selv.

Anonymkode: 988da...598

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg hadde tenkt å gi til Kreftforeningen, men reagerte på at bursdagsbarnet ønsket seg kun Leger uten grenser. Det moralske dilemmaet ligger der. 

Anonymkode: ec0e2...84b

Gi til kreftforeningen og si at det er ditt bidrag. Om jubilanten blir sur for det så sier det mer om han enn om deg.

Men hvor har du lest dette om at leger uten grenser driver med menneskesmugling?

Anonymkode: f7093...62c

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det på HRS du har lest om dette? I så fall bør du vel sjekke ut både de og hvem som står bak. 

Anonymkode: dcc0c...90e

  • Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det på HRS du har lest om dette? I så fall bør du vel sjekke ut både de og hvem som står bak. 

Anonymkode: dcc0c...90e

Jeg er glad i fakta. Fakta er at Leger uten grenser har drevet med menneskesmugling i Middelhavet i årevis. Skip som venter på gummibåtene rett utenfor Libyas kyst for å frakte ulovlige migranter til Italia istedet for til Libya som er nærmest land. Dette er utrolig godt dokumentert og omtalt i italiensk presse og delvis i noen få norske medier. Jeg vil ikke være med på å sponse denne virksomheten. Hadde de fraktet migrantene tilbake til Libya som var nærmest ville jeg forstått og støttet det. Men å plukke dem rett utenfor libysk kyst og frakte dem helt til Italia gang på gang - nei. 

Dere som vil betale for menneskesmuglingen får gjøre det for egen regning. Jeg gir ikke penger til det.

Anonymkode: ec0e2...84b

  • Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså... Om det med menneskesmugling er sant eller ei, vet jeg ikke. Men, om det er, er det ikke bedre at en anerkjent veldedig organisasjon gjør dette, selv om det er ulovlig, enn at det skjer av kriminelle som utnytter mennesker i sårbare situasjoner?  Eller er det like grusomt uansett? Og hvorfor skulle det overskygge alt bra de gjør? 

Kanskje bedre at du holder deg hjemme med pengene. 

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette anledningen for å ri kjepphester? Er en femtiåring «et bursdagsbarn»? Jeg kaller det jubilant.

Anonymkode: f3782...c06

  • Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (2 minutter siden):

Altså... Om det med menneskesmugling er sant eller ei, vet jeg ikke. Men, om det er, er det ikke bedre at en anerkjent veldedig organisasjon gjør dette, selv om det er ulovlig, enn at det skjer av kriminelle som utnytter mennesker i sårbare situasjoner?  Eller er det like grusomt uansett? Og hvorfor skulle det overskygge alt bra de gjør? 

Kanskje bedre at du holder deg hjemme med pengene. 

Det er vel bedre at INGEN gjør det. Ingen frakt, ingen migranter. Migrantstrømmen tar hvertfall aldri slutt om vi finansierer båtene. De bidrar også til interesse rundt mulighetene til frakt over Middelhavet. Migrantene tar den båt som går enten den er finansiert av oss eller dets egen betaling til smugler. 

Svært få velger å dra til Australia. Fordi de vet at de ikke slipper inn 

Anonymkode: 33ceb...85b

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel bedre at INGEN gjør det. Ingen frakt, ingen migranter. Migrantstrømmen tar hvertfall aldri slutt om vi finansierer båtene. De bidrar også til interesse rundt mulighetene til frakt over Middelhavet. Migrantene tar den båt som går enten den er finansiert av oss eller dets egen betaling til smugler. 

Svært få velger å dra til Australia. Fordi de vet at de ikke slipper inn 

Anonymkode: 33ceb...85b

Du får opprette en tråd og diskutere det der.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du deg ikke komfortabel med å gi penger til denne organisasjonen, gir du noe annet. Hva er grunnen til at vedkommende ønsker å støtte denne organisasjonen? Kanskje du kan gi til en tilsvarende organisasjon, som er mindre kontroversiell. Jeg ville helle ikke følt meg komfortabel med å sende penger i den retningen, etter at det ble kjent at de betaler skatt til en terrororganisasjon. 
Eventuelt gir du vedkommende penger i en konvolutt og ber vedkommende donere pengene selv. 

Anonymkode: b32da...2e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er vel bedre at INGEN gjør det. Ingen frakt, ingen migranter. Migrantstrømmen tar hvertfall aldri slutt om vi finansierer båtene. De bidrar også til interesse rundt mulighetene til frakt over Middelhavet. Migrantene tar den båt som går enten den er finansiert av oss eller dets egen betaling til smugler. 

Svært få velger å dra til Australia. Fordi de vet at de ikke slipper inn 

Anonymkode: 33ceb...85b

Det er også bittelitt lenger reisevei til Australia...

Anonymkode: 16801...cbe

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...