AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #1 Skrevet 16. desember 2022 Synes det å skje en endring på denne fronten? Og hva med hele likestillingsprosjektet; er det i det hele tatt fruktbart å forvente full likestilling mellom kjønnene når det i det store og hele handler om å putte kvinner inn i strukturer laget av og for menn? Burde ikke hele samfunnet vårt omorganiseres og revurderes? Eller er dette allerede på gang? Før jordbruk og statsdannelse var de fleste samfunn bygget opp rundt et slags matriarkat hvor kvinner hadde viktige roller i samfunnet. I slike samfunn var det også fri seksualitet, kvinner hadde sex med den de ville og fikk barn med flere menn. Er dette noe vi kan se tegn til er på vei tilbake i dagens samfunn? Spesielt i de store byene kan man kanskje se denne trenden, at kvinner får barn med flere menn. Vi mennesker er jo seriemonogame kan man si, og så lenge avkommet har alle rettigheter på plass i samfunnet kun i kraft av seg selv, ingen jord eller status som skal arves o.s.v så er det kanskje ikke så dårlig utvikling? På den andre siden har vi ekstremvariantene: incels som virker å være svært opptatt av sex og at dette er deres rettighet som mann. Men nå tror ikke jeg at kvinners seksualitet først og fremst ble kuet for at mannen skulle få seg. Den ble heller kuet for at mannen skulle ha full oversikt over sitt avkom og den jordlappen/gods/status som skulle gå i arv. I den andre enden av incels har vi de som roper opp om at kvinner er undertrykte seksuelt på grunn av redsel for voldtekt og menns aggressivitet. Begge disse variantene vil jeg si er bygget på redsel og en fiendtlig holdning til menns seksualitet og setter kjepper i hjulene for en konstruktiv debatt. Så, hvor er vi på vei? Og kan det tenkes at samfunnet har godt av at vi alle løsner litt på snippen? Anonymkode: 18bea...f2e 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #2 Skrevet 16. desember 2022 Jeg kan se for meg at i et samfunn hvor kvinner får lov til å føle seg helt fri seksuelt, får vi et samfunn hvor det blir mye mer sex og nærhet på alle. Både på tvers av og mellom kjønnene. Anonymkode: 18bea...f2e 5 1 1
feliek54 Skrevet 16. desember 2022 #3 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg kan se for meg at i et samfunn hvor kvinner får lov til å føle seg helt fri seksuelt, får vi et samfunn hvor det blir mye mer sex og nærhet på alle. Både på tvers av og mellom kjønnene. Anonymkode: 18bea...f2e Er veldig enig, men også mer akseptabelt med nakenhet. Det er mye friere i Danmark. Mer naturist steder. Naken er vel egentlig helt naturlig men slik er det ikke i Norge 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #4 Skrevet 16. desember 2022 Kvinner får mer og mer makt, fordi seksualiteten får stadig større betydning. Det kan være greit, men utviklingen har to retninger, den ene fører til stupet. Ref Romerrikets fall. Anonymkode: ba567...f67
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #5 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Kvinner får mer og mer makt, fordi seksualiteten får stadig større betydning. Det kan være greit, men utviklingen har to retninger, den ene fører til stupet. Ref Romerrikets fall. Anonymkode: ba567...f67 Krigerideologi blir byttet ut med sex og kjærlighet er kanskje ikke så dumt? Menn og kvinner har forskjellig tilnærming til det å gjøre onde handlinger og man kan ikke si at den ene er bedre enn den andre. Der menn styrer samfunn basert på krig, grenser og undertrykking kan vi se av kvinnestyrte samfunn i forhistorien at det har vært påfallende mye menneskeofringer. Anonymkode: 18bea...f2e
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #6 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Kvinner får mer og mer makt, fordi seksualiteten får stadig større betydning. Det kan være greit, men utviklingen har to retninger, den ene fører til stupet. Ref Romerrikets fall. Anonymkode: ba567...f67 Kvinner har ikke kontroll på den seksuelle arena. Det er en myte. At det har noe med romerrikets fall å gjøre, det vil nok de fleste historikere bestride. Anonymkode: ca2d4...274 11
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #7 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kvinner har ikke kontroll på den seksuelle arena. Det er en myte. At det har noe med romerrikets fall å gjøre, det vil nok de fleste historikere bestride. Anonymkode: ca2d4...274 Men må seksualitet i det hele tatt defineres ut fra kontroll og makt? Hvorfor kan det ikke bare være fri flyt til glede og lyst? Det største problemet jeg kan se i forhold til dette og dagens samfunn er at det krasjer med de krav som pålegges kvinner i forbindelse med morsrollen. Anonymkode: 18bea...f2e
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #8 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men må seksualitet i det hele tatt defineres ut fra kontroll og makt? Hvorfor kan det ikke bare være fri flyt til glede og lyst? Det største problemet jeg kan se i forhold til dette og dagens samfunn er at det krasjer med de krav som pålegges kvinner i forbindelse med morsrollen. Anonymkode: 18bea...f2e Makt kan tre inn i alle relasjoner også i det seksuelle. Ellers ønsker jeg jo det samme idealet som deg. Anonymkode: ca2d4...274 1
aksase Skrevet 16. desember 2022 #9 Skrevet 16. desember 2022 (endret) Likestilling er viktig og riktig så lenge et betyr at begge kjønn har samme muligheter til å velge hva de vil med sitt liv og at kvinner og menn har samme lønn for samme arbeid. MEN likestilling blir veldig feil hvis målet er at det skal være like mange menn som kvinner i alle roller og yrker. Kvinner og menn er genetisk ulike. Kroppen er ulik, styrken er ulik og ikke minst hjernen er veldig ulik, derfor fungerer ofte kvinner best i omsorgsyrker og menn best i gravemaskinen. Også er det ulikheter innenfor samme kjønn slik at en del kvinner er perfekte i gravemaskinen og en del menn passer utmerket i omsorgsyrker. Disse ulikhetene må det være rom for, og vi skal IKKE lokke menn inn i omsorg fordi det er få menn der, eller lokke kvinner inn i anleggsbransjen fordi det er få kvinner der. Likestilling er når folk kan velge selv hvilket yrke de ønsker uten at det ligger noen slags føringer for hva som passer for menn og hva som passer for kvinner. Når det gjelder kvinners seksualitet, er vi litt på ville veier. Kvinner blir veldig seksualisert i samfunnet, og her er det media og reklame som er den store motoren. Jeg er litt redd for at seksualiseringen og fokuset på kvinnekroppen har gått for langt. Virker som at stadig flere jenter/kvinner skammer seg over egen kropp. Kanskje er det fordi den ikke ser ut som kroppene i media(de er kunstige/redigerte alle sammen, så det er umulige forbilder uansett), og kanskje har det noe med at kroppen er så tett forbundet med sex, at den har blitt tabu. Seksualiseringen og kroppsfokuset bidrar trolig også til at jenter synes det er stadig vanskeligere å gjøre ting som burde vært en "no brainer", f.eks. å dusje sammen med andre jenter. For all det, det er greit å dusje alene, men jeg mener det er et sykdomstegn på kvinners psykiske helse når de ikke er i stand til å dusje sammen med likekjønnede uten å få angst. Mobiltelefonen har trolig også bidratt til frykten ved at det er lett at man blir fotografert naken og at nakenbilder kommer på avveie, men hvis ikke-seksuell nakenhet var mer vanlig, ville nakenbilder vært mindre spennende, og mobilfoto-problemet ville trolig bli langt mindre. Endret 16. desember 2022 av aksase 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #10 Skrevet 16. desember 2022 Hvis kvinner skal sitte i førersetet på denne såkalte heisaturen inn i fremtidens samfunn så er det bare å innføre giljotinen igjen for kvinner liker å se hoder rulle. Vi slipper dog utsletting av hele sivilisasjoner samt det å miste over halvparten av den mannlige befolkningen i krigssammenheng. Og er det ikke også god grunn til å tro at vi endelig da kan klare å bekjempe og kvitte oss med alt av atomvåpen? Noe som burde være nr. 1. på agendaen for menneskeheten? Anonymkode: 18bea...f2e
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #11 Skrevet 16. desember 2022 aksase skrev (7 minutter siden): Likestilling er viktig og riktig så lenge et betyr at begge kjønn har samme muligheter til å velge hva de vil med sitt liv og at kvinner og menn har samme lønn for samme arbeid. MEN likestilling blir veldig feil hvis målet er at det skal være like mange menn som kvinner i alle roller og yrker. Kvinner og menn er genetisk ulike. Kroppen er ulik, styrken er ulik og ikke minst hjernen er veldig ulik, derfor fungerer ofte kvinner best i omsorgsyrker og menn best i gravemaskinen. Også er det ulikheter innenfor samme kjønn slik at en del kvinner er perfekte i gravemaskinen og en del menn passer utmerket i omsorgsyrker. Disse ulikhetene må det være rom for, og vi skal IKKE lokke menn inn i omsorg fordi det er få menn der, eller lokke kvinner inn i anleggsbransjen fordi det er få kvinner der. Likestilling er når folk kan velge selv hvilket yrke de ønsker uten at det ligger noen slags føringer for hva som passer for menn og hva som passer for kvinner. Når det gjelder kvinners seksualitet, er vi litt på ville veier. Kvinner blir veldig seksualisert i samfunnet, og her er det media og reklame som er den store motoren. Jeg er litt redd for at seksualiseringen og fokuset på kvinnekroppen har gått for langt. Virker som at stadig flere jenter/kvinner skammer seg over egen kropp. Kanskje er det fordi den ikke ser ut som kroppene i media(de er kunstige/redigerte alle sammen, så det er umulige forbilder uansett), og kanskje har det noe med at kroppen er så tett forbundet med sex, at den har blitt tabu. Seksualiseringen og kroppsfokuset bidrar trolig også til at jenter synes det er stadig vanskeligere å gjøre ting som burde vært en "no brainer", f.eks. å dusje sammen med andre jenter. For all det, det er greit å dusje alene, men jeg mener det er et sykdomstegn på kvinners psykiske helse når de ikke er i stand til å dusje sammen med likekjønnede uten å få angst. Mobiltelefonen har trolig også bidratt til frykten ved at det er lett at man blir fotografert naken og at nakenbilder kommer på avveie, men hvis ikke-seksuell nakenhet var mer vanlig, ville nakenbilder vært mindre spennende, og mobilfoto-problemet ville trolig bli langt mindre. Mye bra her. Jeg og tror denne overdrevne fokuseringen på kropp/ungdom/skjønnhet hemmer den frie seksualitet. Jeg og mener det er forskjeller på menn og kvinner, men graden av å kunne føle og vise omsorg for andre er bevist at ikke er en av disse. Anonymkode: 18bea...f2e 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #12 Skrevet 16. desember 2022 Er det ikke grunn til å tro at likestillingen har gått for langt når isteden for at kvinner oppnår seksuell likestilling ser det nå ut til at menns seksualitet begynner å bli undertrykt på lik linje med kvinners. Hva kommer dette av? Handler det i bunn og grunn om salg av produkter og reklame? Det er ingen som er rammere enn de til å spille på uoppnåelige kjønnsideal og stereotypisk seksualisering. Anonymkode: 18bea...f2e
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #13 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Burde ikke hele samfunnet vårt omorganiseres og revurderes? Eller er dette allerede på gang? Det kan du spørre om. Desverre tror jeg ikke det finnes politisk vilje og kraft. Alt for mye av samfunnet, styres dessuten av markedskreftene, og de spiller ikke på lag, hvis ikke en samfunnsendring er økonomisk lønnsomt. Anonymkode: 7c643...c99
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #14 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kan du spørre om. Desverre tror jeg ikke det finnes politisk vilje og kraft. Alt for mye av samfunnet, styres dessuten av markedskreftene, og de spiller ikke på lag, hvis ikke en samfunnsendring er økonomisk lønnsomt. Anonymkode: 7c643...c99 Ja, markedskreftene og ideen om evig vekst er et stort problem. Men jeg har troen på at samfunnsendring må skje nedenfra og opp. Vi lager det samfunnet vi trenger, bare at det tar lang tid. Anonymkode: 18bea...f2e
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #15 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, markedskreftene og ideen om evig vekst er et stort problem. Men jeg har troen på at samfunnsendring må skje nedenfra og opp. Vi lager det samfunnet vi trenger, bare at det tar lang tid. Anonymkode: 18bea...f2e Veldig enig. Jeg tror dessverre bare at de endringer du snakker om, skjer i et mer organisk tempo, enn mange av de negative prosessene, som er drevet av grådighet og maktsyke. Anonymkode: 7c643...c99
Gjest Paramount Skrevet 16. desember 2022 #16 Skrevet 16. desember 2022 Kvinners seksualitet er (..eller kan være), som en dynamittkubbe..og det er best om det er en trygg partner som tenner lunta. Det kalles detonasjon i kontrollerte omgivelser. Feministene hugger kanskje hodet av meg nå. De vil ikke skjønne dette. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kvinner har ikke kontroll på den seksuelle arena. Det er en myte. At det har noe med romerrikets fall å gjøre, det vil nok de fleste historikere bestride. Anonymkode: ca2d4...274 Romerriket falt pga dekadanse. Den oppstår ikke uten tilgjengelige kvinner. Jeg tror historikerne holder med meg.
Thanos Skrevet 16. desember 2022 #17 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg kan se for meg at i et samfunn hvor kvinner får lov til å føle seg helt fri seksuelt, får vi et samfunn hvor det blir mye mer sex og nærhet på alle. Både på tvers av og mellom kjønnene. Anonymkode: 18bea...f2e Neppe. Kvinner vil selvsagt få all den sexen de ønsker, men disse går på rundgang hos en liten andel menn. Langt flere menn enn før, vil stå uten sex. Det er ikke positivt for samfunnet i det lange løp. Kvinner idag er helt seksuellt frigjorte btw. 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #18 Skrevet 16. desember 2022 Paramount skrev (23 minutter siden): Kvinners seksualitet er (..eller kan være), som en dynamittkubbe..og det er best om det er en trygg partner som tenner lunta. Det kalles detonasjon i kontrollerte omgivelser. Feministene hugger kanskje hodet av meg nå. De vil ikke skjønne dette. Romerriket falt pga dekadanse. Den oppstår ikke uten tilgjengelige kvinner. Jeg tror historikerne holder med meg. Dette virker på meg som kommer fra et sted med redsel og ikke så rent lite arvesynd. Hva er det du er redd for at skal skje hvis kvinner og menn er seksuelt likestilt? Romerriket falt fordi målet var verdensherredømme, galskap og stormannstanker. Det er viktig å tenke på at før antikken var det tusenvis av år med annet styresett der kvinners frie seksualitet var normen både i dagligliv, styresett og religion. Anonymkode: 18bea...f2e 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #19 Skrevet 16. desember 2022 Thanos skrev (12 minutter siden): Neppe. Kvinner vil selvsagt få all den sexen de ønsker, men disse går på rundgang hos en liten andel menn. Langt flere menn enn før, vil stå uten sex. Det er ikke positivt for samfunnet i det lange løp. Kvinner idag er helt seksuellt frigjorte btw. Og hva tenker du om tendensen med at menns seksualitet begynner nå å bli undertrykt, akkurat på samme måte som det har blitt gjort for kvinner? Kommer til syne gjennom det snevre kroppsidealet, trening, kosthold, klær og annet, kropp og hver enkeltes seksualitet har blitt en kommersiell vare som trykker folk ned. Anonymkode: 18bea...f2e 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #20 Skrevet 16. desember 2022 I boken Bjørnejegerskens bekjennelser er det skrevet om to forskjellige apearter som holder til på hver sin side av en stor elv. På den ene siden av elven har apene bygd opp sin sosiale struktur med hanner på topp som løser konflikter med aggressiv bortvisning og krig, mens på den andre siden er det hokjønnene som bestemmer og løser konfliktene med sex, sex både mellom hannkjønn og hokjønn, og mellom hannkjønn og hannkjønn og hokjønn og hokjønn. Anonymkode: 18bea...f2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå