AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #81 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Forstår at fasaden er det viktigste for deg. Det at kjolen og jenten er nydelig, ren og pen. Om hun koser seg, nyter maten og er glad, kommer visst i andre rekke. Om du snur på det, tenker at hun har kost seg voldsomt, så burde ikke noen flekker på en kjole være viktig for deg. Den passer neppe til neste jul. Heller ikke smart å bruke mye penger på nydelige klær til så små barn. Barn er ikke dukker, som skal sitte nydelige og helt i ro. Kjolen kan like gjerne rives opp under lek og hyl og skrål. Du nevnte at du tror at datteren sin heller vil ha på julekjolen når hun er sammen med deg og din familie, som hun er tryggere på. Tror du trygghet har noe å si for når hun vil bruke kjolen? Anbefaler at du spør datteren din om hvilke klær/kjole hun vil ha på når hun feirer jul hos far. Du kan også si noe om at hun kanskje lettere griser til klærne hos far, siden han ikke passer så godt på. Kanskje hun ikke bryr seg, eller ønsker å spare kjolen til du kan passe på at hun ikke griser den til. Muligens føler hun seg like fin i en kjole med noen flekker enn det moren hennes føler... Anonymkode: d7e83...cc1 Men hvorfor har far ikke noe ansvar når datter feirer jul hos han? Hvorfor er det alltid mødre som skal ha kontroll på alt? Faens menn Anonymkode: 554a6...041 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #82 Skrevet 30. november 2022 Dette var ordentlig smålig av deg, ts. Anonymkode: 99b84...f54 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #83 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Dette var ordentlig smålig av deg, ts. Anonymkode: 99b84...f54 Eller ordentlig smålig av far som ikke ordner pentøy til barnet sitt på julaften... Anonymkode: b0fbf...fe5 2
Macro Skrevet 30. november 2022 #84 Skrevet 30. november 2022 Og derfor er jentebarn skakkjørte og fucked fra dag 1. De får ikke være barn, bare en pyntedukke for mamma. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #85 Skrevet 30. november 2022 Så klart har far ansvar, og kvinner burde ikke gjøre jobben for slappe menn, men dette er realiteten ved brudd. Når den ene er udugelig, må den andre steppe inn - fordi det handler om et barn som skal ha det bra. Man sørger for at ungen har finklær på julaften, ferdig snakka. For å være litt skarp, så er dette mannen du har valgt å få barn med, TS. Det kommer du til å slite med i mange år til, så det er bare å bli vant til det. Tenker også at et ekstra sett med finklær er nødvendig for alle barn i jula, selv om de ikke skal bytte mellom hjem. Har selv en gutt på samme alder. Klærne fra julaften blir garantert flekkete, og 1. juledag skal vi i selskap, så da må han pyntes igjen. Kommer ikke til å prioritere klesvask i helligdagene, så har noen ekstra plagg i skapet. Vi har for øvrig en vane i familien om å la søskenbarna arve finklær og -sko etter hverandre, siden de ofte er brukt noen få ganger før de er for små. Det går an å foreslå for sin egen familie heretter, ev. kjøpe brukt. Anonymkode: 49f0d...c6c 7
Helene Skrevet 30. november 2022 #86 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Datteren min skal være his far fra 23-25 desember. Hun er 4 og har en julekjole jeg nettopp har kjøpt. De andre kjolene er kortermet og sommerkjoler. Barnefar tar ille hensyn til søling på mat, så særlig gensere er flekkete da de kommer hjem igjen. Jeg kjenner på å ikke sende med julekjolen fordi vi skal i annet juleselskap den 25 ettermiddag. Jeg rekker ikke vaske og og tørke den før vi skal i nytt selskapZ Er jeg sær om jeg sender med hverdagslige klær til henne? Skal sies bf betaler bidrag på 2800.- det dekker jo ikke alt hva ett barn koster, derfor har jeg ikke nok penger til flere julekjoler og han ofrer ikke ei krone utover bidraget. Anonymkode: a6d7e...981 Har det noe å si hva barnet har på seg julaften? Ok, pen kjole, 4 åring, kommer til å søle. Slipp deg løs. Dette er et lite barn man snakker om. Ikke hvor mye bidrag man betaler. Senk skuldrene. Sett barnet i fokus. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #87 Skrevet 30. november 2022 Rucula skrev (2 timer siden): Så du mener mor skal løpe rundt og passe på om ungen har skidag, turdag osv cnår ungen er hos far! Skal hun stille opp på døra om morningen med ferdigsmurt niste også eller? Jeez, hjelpesløse menn! Herregud , prøv å være saklig da. Ja den som har hovedomsorgen skal stå for klær og utstyr. Sånn er det, enten du liker det eller ei Anonymkode: 1bede...1ae 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #88 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig! For de som ikke har hatt en slik far forstår ikke. Jeg har ingen kontakt med min far i dag, han brydde seg lite og det så jeg og la merke til når jeg ble eldre. Min mor gjorde alt hun kunne for at jeg hadde det bra hos han, men endte opp med å gå i pysj f.eks en hel helg fordi han ikke gadd å skifte klær på meg som liten. Baggen med rene klær fra mamma lå like fint brettet når jeg kom tilbake. Det er faktisk farens ansvar for hvordan barnet har det når hun skal feire jul der. Vil tro han ikke tenker tanken på julekjole engang før jenta spør på julaften. Hvorfor ligger alt ansvaret på mor bare fordi han ikke gidder? Han må faktisk lære hvordan det er å ha en datter..... Syns det mest riktige er å gi han beskjed om at han bør ha en julekjole klar til henne på julaften slik at hun ikke blir lei seg og si størrelsen for å hjelpe han. Anonymkode: 26d4c...764 Eh du blander hummer og kanari, den med hovedomsorgen har det ansvaret for klær og utstyr, at su ikke ble skiftet på har ikke noe med saken p gjøre Anonymkode: 1bede...1ae 3
Hallepalle2 Skrevet 30. november 2022 #89 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvorfor har far ikke noe ansvar når datter feirer jul hos han? Hvorfor er det alltid mødre som skal ha kontroll på alt? Faens menn Anonymkode: 554a6...041 Om det er vanlig at jenta har med seg klærne hun trenger på samvær er det jo rart at far plutselig skal ha ansvar for antrekket i julen. Pakk med et par sommerkjoler som hun kan bruke, enten med langermet under eller en cardigan over. 6
Diverse Skrevet 30. november 2022 #90 Skrevet 30. november 2022 Det virker som du vil straffe far, men det er datteren deres det går ut over. Det er ganske stusselig og trist at ingen av foreldrene virker å være i stand til å ordne penklær til jenta på julaften. 4
Rucula Skrevet 30. november 2022 #91 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Herregud , prøv å være saklig da. Ja den som har hovedomsorgen skal stå for klær og utstyr. Sånn er det, enten du liker det eller ei Anonymkode: 1bede...1ae Så da kan den andre foreldereb diktere: "hei jeg vil på slalom, du må gå til innkjøp av nytt alpint utstyr og levere på døra i morgen" Dagen etter der vil jeg stå på skøyter: vennligst kjøp inn passende skøyter til ungen og lever på døra! og btw, jeg gidder ikke dekket et øre. Du får tross alt 1500 kr i mnd i bidrag....
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #92 Skrevet 30. november 2022 Jeg synes det er litt smålig å ikke kle barnet i julekjole på julaften. Det er viktigere å pynte seg julaften enn 1. juledag.. Anonymkode: 8c09c...742 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #93 Skrevet 30. november 2022 Rucula skrev (4 minutter siden): Så da kan den andre foreldereb diktere: "hei jeg vil på slalom, du må gå til innkjøp av nytt alpint utstyr og levere på døra i morgen" Dagen etter der vil jeg stå på skøyter: vennligst kjøp inn passende skøyter til ungen og lever på døra! og btw, jeg gidder ikke dekket et øre. Du får tross alt 1500 kr i mnd i bidrag.... 🙄 du får lese deg opp litt , istedenfor å kverulere Anonymkode: 1bede...1ae 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #94 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvorfor har far ikke noe ansvar når datter feirer jul hos han? Hvorfor er det alltid mødre som skal ha kontroll på alt? Faens menn Anonymkode: 554a6...041 Fordi barnebidraget betyr at det er mor som skal stå for løpende utgifter til barnet. https://help.no/rettsomrader/barn/dette-ma-du-vite-om-barnebidrag Man står helt fritt til å bestemme fordelingen av dette selv og man må ikke ta barnebidrag for far. Personlig har jeg og far samarbeidet godt igjennom 12 år ved å stille med inneklær på hver vår side og spleise på alt av barnehage, sfo, ytterklær, hårklipper, fritidsaktiviteter osv osv. Men, velger du å motta barnetrygd OG barnebidrag som forelder så er det du som er juridisk ansvarlig for å stille med det barnet trenger. Altså jeg er ikke uenig i at det er smålig av far å ikke påkostet barnet sitt noe som helst utover dette, men det er jaggu ekstremt smålig av mor å ikke kunne sørge for en ekstra kjole til barnet også. Det grunnleggende problemet her er ikke at barnet mangler EN kjole (det høres så dumt ut at jeg nesten ikke klarer å skrive det engang), problemet er åpenbart et ekstremt dårlig samarbeid og hinsides økonomistyring hvor ingen av dem evner å gi barnet det hun fortjener eller trenger. Dette går KUN utover barnet, og mor må åpenbart gå i seg selv for å vurdere om barnefar burde ta over omsorgen når hun ikke engang klarer å stille med en økonomi med rom for en julekjole til 100 kr engang. Anonymkode: 983d7...d79 3 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #95 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har ikke far kjøpt en julekjole til henne da? Anonymkode: ebb55...365 Det er den som mottar bidrag, som skal kjøpe klær. Jeg synes det virker smålig å ikke selge med finklær. Jeg hadde kjøpt en fin brukt julekjole på finn. Kjekt for barnet også. I tillegg lærer det at ved spesielle anledninger, så er det forventet at vi pynter oss. Anonymkode: f88a1...5a3 5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #96 Skrevet 30. november 2022 Rucula skrev (21 minutter siden): Så da kan den andre foreldereb diktere: "hei jeg vil på slalom, du må gå til innkjøp av nytt alpint utstyr og levere på døra i morgen" Dagen etter der vil jeg stå på skøyter: vennligst kjøp inn passende skøyter til ungen og lever på døra! og btw, jeg gidder ikke dekket et øre. Du får tross alt 1500 kr i mnd i bidrag.... Det står veldig greit forklart på nav sine sider, om hva som forventes av den som betaler bidrag. Veldig vanlig utstyr for barn i Norge, er både ski, sykkel, skøyter mm. Selv hadde jeg tenkt at det var positivt at faren ville lære barnet dette. Finnes mye fint brukt, i tillegg har en del kommuner gratis utleie av nettopp slik utstyr. Det er jo barnets beste du skal fokusere på. Anonymkode: f88a1...5a3 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #97 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eksperter sier at kvinner sliter seg ut i dagens samfunn nettopp fordi kvinner skal huske på alt og gjøre alt for familien/hjemmet. Og hva er deres råd? Jo, at far får mer ansvar.... Ja, at han mest sannsynlig vil gjøre masse feil men forhåpentligvis lære av det... Så la han lære da, for så å bli en bedre far i fremtiden. Anonymkode: 26d4c...764 Dette gjelder i forhold der en bor sammen. Her forstår jeg det sånn at avtalen er slik at ts dekker klær. Anonymkode: a4bb8...133
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #98 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det står veldig greit forklart på nav sine sider, om hva som forventes av den som betaler bidrag. Veldig vanlig utstyr for barn i Norge, er både ski, sykkel, skøyter mm. Selv hadde jeg tenkt at det var positivt at faren ville lære barnet dette. Finnes mye fint brukt, i tillegg har en del kommuner gratis utleie av nettopp slik utstyr. Det er jo barnets beste du skal fokusere på. Anonymkode: f88a1...5a3 Riktig 👏 Anonymkode: 1bede...1ae 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #99 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvorfor har far ikke noe ansvar når datter feirer jul hos han? Hvorfor er det alltid mødre som skal ha kontroll på alt? Faens menn Anonymkode: 554a6...041 Jeg har aldri skrevet at far ikke har noe ansvar, men moren sier at faren ikke bryr seg noe særlig med griseri og flekker, men det gjør hun. Her er det en forskjell i hva som vektlegges og hvor fokuset ligger. Jeg synes mors fokus virker feil. Det er det jeg kommenterer. Ikke noe om ansvar. Jeg tenker at begge foreldrene har ansvar for å ta seg av barnet sitt, men flekkfri julekjole er ikke noe jeg tenker er et viktig fokus eller har noe med å ta seg av barnet sitt å gjøre. Det føler jeg handler mer om fasade og det yttre. I utgangspunktet tenker jeg nemlig at man kan ha en fantastisk hyggelig jul uansett hvilket antrekk man kler seg i. Det er ikke antrekket eller hvor skitten man blir som avgjør hva som er god omsorg, hvor mye ansvar man tar eller hvor mye man hygger seg. Anonymkode: d7e83...cc1 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #100 Skrevet 30. november 2022 Hvis du har ansvar for å kjøpe siden du får bidrag, kjøp en til. Om det velter budsjettet får du heller selge noe annet du har hjemme. Om du ikke har ansvaret og far er ubrukelig- ikke send det med. Han må lære seg å bidra. Om hun syntes det er kjipt å ikke ha en fin kjole på julaften er hun nok trist for det i 10 min, men hun har da mye annet å glede seg over på julaften uansett. Hun får jo også en fin kjole dagen etter, så da er det fort glemt. Nekter faren å bidra noen sinne kommer dette bare til å bli et større og større problem jo eldre hun blir, så du bør starte å sette krav nå. Ikke så kult når jenta blir eldre å må pakke hele rommet sitt hver gang hun skal til far fordi han ikke vil bidra. Eller at hun må be deg om lommepenger når hun er hus far, fordi du får bidrag. Dette kommer til å påvirke forholdet når hun forstår mer, ta tak i det tidlig! Krangler han ta det med familievernkontoret. Ikke gjør dere alle en bjørnetjeneste å la far styre på med bullshitten sin. Anonymkode: e2a5c...36d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå