Gå til innhold

Pynte barn på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det trur jeg blir med hele min famile som hun ser oftere og er tryggere sammen med.

Anonymkode: a6d7e...981

Det kan godt være, og jeg la heller ingen føringer eller meninger i mitt innlegg. Jeg tenkte på jenta - og jeg tenker det er viktig at det faktisk er hennes følelser du tar hensyn til og ikke dine i forhold til far.

Brunello skrev (1 minutt siden):

Og det er ikke gitt at er på julaften. Om julaften feires i vanlige klær hos far og hans kanskje lille familie, er det hyggeligere å bruke kjolen i juleselskapet til mors store familie der alle pynter seg.

Selvfølgelig, poenget mitt er at det viktigste er hva jenta ønsker 🙂 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har en liten cardiganjakke over en kortermet kjole, går det sikkert bra.  Det viktigste er at jenta skal føle seg fin på julaften.  
Det kan virke som du synes far betaler for lite i bidrag.  Men om det er fastsatt gjennom NAV, så er det beregnet ut i fra både inntektens hans og hvor ofte barnet er hos ham. 

For å sette det i perspektiv.  Jeg får 2.640 kr i barnebidrag for to barn.  Det er fordi mine barns mor ikke er i jobb.  Min kjæreste får 10.000 kr i bidrag for to.  Det er fordi hennes eks har høy inntekt.  

Min eks har ordinær besøksordning, annenhver helg osv.  Da er det lovbestemt at det er jeg som skal holde barna med klær og utstyr.  Mor skal kun holde dem med mat, tannkrem, såpe for oppholdet hos henne.   Utover dette sender jeg med barna alt de trenger for å være hos henne.  

Anonymkode: d0937...699

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som min far, han var super gjerrig når jeg var hos han og kjøpte aldri noe utenom middag. Måtte også ha med klær frem og tilbake når jeg var der. 

Jeg hadde spart julekjolen til deres familieselskap, der hun mest sannsynlig ønsker å være fin, og heller sendt med hverdagsklær til far. Kan jo gi han beskjed om at hvis de skal pynte seg til jul så bør han kjøpe en julekjole og hvilken str hun bruker. Da vil det være opp til han. Om han ber deg sende med kjole, si du ikke har siden hun ikke skal være hos deg på julaften (ja, ta en hvit løgn der). 

Anonymkode: 26d4c...764

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke rom for en kjole til akkurat nå for tiden. Jeg bor alene og har lån på boligen. Samt har alt blitt dyrere med tiden. Pluss billån, andre utgifter.

Ærlig talt, du får kjøpt en kjole på HM til 139 kr. Velger du å ha bil og billån så har du åpenbart råd til å bruke 139 kr på en kjole. 

Anonymkode: 983d7...d79

• Liker 17
  • Hjerte 1
Skrevet

Huff, jeg får helt vondt jeg. Skal alle andre bortsett fra jenta være pyntet?

Vil en brukt kjole til en 50-lapp velte alt for deg?

Anonymkode: 1d3a5...9a3

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Huff, jeg får helt vondt jeg. Skal alle andre bortsett fra jenta være pyntet?

Vil en brukt kjole til en 50-lapp velte alt for deg?

Anonymkode: 1d3a5...9a3

Her lar TS sine sinte følelser for far gå utover barnet. Selvfølgelig så har hun 35 kroner å bruke på en nydelig, pent brukt kjole fra finn.no. 

Anonymkode: adf1e...90f

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Men altså, et det så vanskelig å be far sette på ei vaskemaskin med kjolen i? Eller hent kjole (og barn) litt tidligere enn tenkt? 

Du fikk også linker til både nye og brukte kjoler... Jeg synes du gjør deg vanskelig. Høres ut som du nekter julekjole for å straffe far, men den du straffer er jenta di. 

Anonymkode: f2d13...33b

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Men altså, et det så vanskelig å be far sette på ei vaskemaskin med kjolen i? Eller hent kjole (og barn) litt tidligere enn tenkt? 

Du fikk også linker til både nye og brukte kjoler... Jeg synes du gjør deg vanskelig. Høres ut som du nekter julekjole for å straffe far, men den du straffer er jenta di. 

Anonymkode: f2d13...33b

Enig, jenta mi blir 4 år i januar nå og hun hadde blitt utrolig leiseg om resten hadde pyntet seg og ikke henne. Hun ELSKER å pynte seg med kjole, spesielt om det er en anledning for det og hun i tillegg får låne litt lipgloss av meg 🥰

Trist å tenke på at hun ikke skulle fått være en del av det sammen med resten bare fordi mor og far ikke ville stille med kjole til en hundrings..

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du mener vel ikke at bidraget skal dekke alt et barn koster? 2800 i måneden er ikke lite, med barnetrygd og tilsvarende bidrag fra deg må det da være rom for to kjoler?

Anonymkode: e98d0...94b

Også må hun jo legge til sitt bidrag også. Eksempelvis hvis de har 50/50 så vil hennes bidrag være samme beløp: 2x 2800

Anonymkode: ff726...368

• Liker 3
Skrevet

Også må hun jo legge til sitt bidrag også. Eksempelvis hvis de har 50/50 så vil hennes bidrag være samme beløp: 2x 2800

Anonymkode: ff726...368

Yes, og med dobbel Barnetrygd i tillegg så er vi da oppe i over 8000 kr I mnd. Men mor velger altså da å ha billån i stedet. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Yes, og med dobbel Barnetrygd i tillegg så er vi da oppe i over 8000 kr I mnd. Men mor velger altså da å ha billån i stedet. 

SLUTT. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Datteren min skal være his far fra 23-25 desember. Hun er 4 og har en julekjole jeg nettopp har kjøpt. De andre kjolene er kortermet og sommerkjoler.

Barnefar tar ille hensyn til søling på mat, så særlig gensere er flekkete da de kommer hjem igjen. 
Jeg kjenner på å ikke sende med julekjolen fordi vi skal i annet juleselskap den 25 ettermiddag. Jeg rekker ikke vaske og og tørke den før vi skal i nytt selskapZ

Er jeg sær om jeg sender med hverdagslige klær til henne? Skal sies bf betaler bidrag på 2800.- det dekker jo ikke alt hva ett barn koster, derfor har jeg ikke nok penger til flere julekjoler og han ofrer ikke ei krone utover bidraget.

Bedre å ha jule kjolen på seg julaften, så kan hun ha noe annet på seg i romjula. 
Hvis du tenker at en 4 åring skal spise uten å rote på seg er det ditt problem. 
om det er en flekk kan du fint bare vaske flekken og bruke hårføneren. 

Anonymkode: 68019...fb6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Ærlig talt, du får kjøpt en kjole på HM til 139 kr. Velger du å ha bil og billån så har du åpenbart råd til å bruke 139 kr på en kjole. 

Velger å ha billån? Hvordan er det du prater til folk?? Forhold deg til det som står i HI og ikke bland deg inn i ts sin økonomi. Hun har ikke bedt deg om økonomisk råd. 
Ditt råd er vel at hun skal selge bilen og kjøpe en ekstra julekjole? Den typiske bitre KG brukeren som ikke klarer å styre seg! 
De aller fleste er helt avhengig av bil for å komme seg til og fra jobb. 
Ikke alle bor i Oslo og har en buss som ruller forbi hvert 5 minutt. 

• Liker 7
  • Hjerte 3
Skrevet

Det er kanskje naturlig at du vil spare den fineste og nye kjolen til juleselskap 25. Du er supersær hvis du kun sender med hverdagslige klær. Hva bruker hun i bursdager og slikt? Låne en kjole? (Mange har veldig mye penklær, kjoler er slikt man arver, og også liker å kjøpe selv).

Send med pentøy, spar kjolen.  

Anonymkode: 0bb38...954

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Bedre å ha jule kjolen på seg julaften, så kan hun ha noe annet på seg i romjula. 
Hvis du tenker at en 4 åring skal spise uten å rote på seg er det ditt problem. 
om det er en flekk kan du fint bare vaske flekken og bruke hårføneren. 

Våre pleide å spise med bakeforkle (rent da de startet) på julaften og andre dager med pentøy.

Anonymkode: 98c68...777

Skrevet

Jeg synes det er rart at alle legger ansvaret på ts for hva barnet har på seg på julaften. Såfremt far ikke har kognitivt svikt, så bør han klare å handle en kjole selv. Det må da være en selvfølge å pynte sitt eget barn når de feirer jul sammen! Det handler ikke om de få kronene, det handler om å være en forelder. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jenta di sine følelser er det som er viktig her! Hvis du vet at det å sende med hverdagsklær kan føre til at jenta ikke har penklær på julaften, så gjør du selvfølgelig ikke det. Det finnes masse brukte, billige penklær på Finn.no. Jeg synes det er kjempetrist at du vurderer å ikke sende med penklær for å demonstrere et poeng for far. Til syvende og sist er det barnet ditt det går utover.

Anonymkode: f669f...3fe

• Liker 5
Skrevet
PM75 skrev (13 minutter siden):

Jeg synes det er rart at alle legger ansvaret på ts for hva barnet har på seg på julaften. Såfremt far ikke har kognitivt svikt, så bør han klare å handle en kjole selv. Det må da være en selvfølge å pynte sitt eget barn når de feirer jul sammen! Det handler ikke om de få kronene, det handler om å være en forelder. 

Er man forelder så prioriterer man sitt barns beste. Ja, selvfølgelig burde far egentlig kjøpe penklær. Men hvis mor vet at han ikke kommer til å gjøre det, så er det utrolig usselt og kjipt å ikke spandere en 100-lapp på en kjole så datteren kan føle seg fin på julaften.

Anonymkode: f669f...3fe

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Datteren min skal være his far fra 23-25 desember. Hun er 4 og har en julekjole jeg nettopp har kjøpt. De andre kjolene er kortermet og sommerkjoler.

Barnefar tar ille hensyn til søling på mat, så særlig gensere er flekkete da de kommer hjem igjen. 
Jeg kjenner på å ikke sende med julekjolen fordi vi skal i annet juleselskap den 25 ettermiddag. Jeg rekker ikke vaske og og tørke den før vi skal i nytt selskapZ

Er jeg sær om jeg sender med hverdagslige klær til henne? Skal sies bf betaler bidrag på 2800.- det dekker jo ikke alt hva ett barn koster, derfor har jeg ikke nok penger til flere julekjoler og han ofrer ikke ei krone utover bidraget.

Nå skal jo ikke fardekke alt det barnet dittkoster - du skal da netale for barnet ditt selv også!!! En kjole får du på hm til under 150 kr.

Anonymkode: e85cd...5d6

• Liker 2
Skrevet

Blir sikkert fine 🙂🙂🙂 hadde smoking på juleaften når jeg var liten kyss meg i rauå frakk  🙂🙂🙂 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...