Gå til innhold

Pynte barn på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

HM har fin rød kjole til 99kr.

Anonymkode: 98c68...777

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om barnet griser eller ei er ikke poenget. Poenget er at du lager veldig mye styr ut av en kjole.

Ja, far er håpløs det forstår jeg. At du svelger mange kameler er ikke greit.

Samtidig er det jul og barnet burde få være pyntet på jul. Et selskap etter julaften kan man bruke andre kjoler.

Far burde stilt opp med egen kjole. Det gjør han ikke. Da får du legge bitterheten til siden og la barnet få pynte seg. 

Anonymkode: 94782...0b1

• Liker 5
Skrevet

Her er det barnet som blir taperen hvis hun ikke får gå i julekjolen. Ta kampene med faren uten å ødelegge for jenta. Ikke gøy å gå i sommerkjole på julaften..

Min mor var som din, lot bitterhet og irritasjon over far gå utover meg. Som å være uten penklær 17.mai.

Har ikke mye kontakt med moren min i dsg for å si det sånn… Gjør det beste for datteren din. En kjole tørker fort. Vask på kvelden så er den tørr neste dag.

Anonymkode: 32f8e...223

• Liker 7
Skrevet
Rucula skrev (7 timer siden):

Jeg hadde ikkke sendt med kjolen

Kjole på julaften er fars ansvar når hun er hos han! 

Vi kvinner trenger ikke være hjerneproteser til enhver tid!

Nei det er ikke fars ansvar om de ikkf har 50/50

Anonymkode: 1bede...1ae

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde kjøpt en brukt eller en billig kjolr

Skrevet

Hva hadde skjedd om du sa til far at han må stå for kjole? Evt vippser deg, sånn at du kan kjøpe for han? Er han virkelig så bitter, så bør dere møtes på fvk, der det med klær blir tatt opp. Far kan ha klær hjemme hos seg. 

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men det finnes flust av kjøp og salg grupper, noen er rene arvegrupper der man kan spørre om noen har en kjole til gis bort. 

Anonymkode: 45f2f...024

• Liker 3
Skrevet

Hvis hun har skjørt, kan hun bruke det. (Fire år var skjørt og kjole-topp her i huset, så vi hadde litt av det.) 

Fineste sommerkjolen funker helt supert med strømpebukse og cardigan, eller du kan ta en genser eller bluse under kjolen.

Tredje mulighet, har du noe du kan sy om? F eks en topp eller et skjerf som du har i et stoff jenta synes er fint (farger, glitter). Du trenger ikke symaskin, nål og tråd heller lenge. Har du ikke strikk å sette i livet, kan du bruke en snor/stoffbit som knytes. 

Så kan du se om du har noe pynt som du kan sette på kjole/cardigan/genser - kanskje du kan finne noe blant julepynten? Sy på en liten glitterrosett av juletreglitter på et hårbånd? 

Anonymkode: 9cacc...2ca

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Meg over - poenget var at det skal ikke så mye til før en fireåring føler seg pynta! Ville nok også spart kjolen om jeg var deg.

Anonymkode: 9cacc...2ca

• Liker 4
Skrevet

En pen julekjole i julegave fra pappa, besteforeldre, tante eller onkel? Så kan hun bruke den i familieselskapet? Du kan jo hinte til familien?

Anonymkode: 6f94a...f15

• Liker 2
Skrevet

«100kr velter hele budsjettet mitt» nei vett du hva den kjøper jeg ikke.. hva med barnetrygden du får hver mnd?

Anonymkode: 7e4cb...deb

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det er ikke fars ansvar om de ikkf har 50/50

Når ungen er hos han så er det hans ansvar jo! Skjerp deg

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig må du la jenta få pynte seg på julaften. Det er ikke noe verre enn å ta med to kjoler.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
PM75 skrev (7 timer siden):

Jeg synes det er rart at alle legger ansvaret på ts for hva barnet har på seg på julaften. Såfremt far ikke har kognitivt svikt, så bør han klare å handle en kjole selv. Det må da være en selvfølge å pynte sitt eget barn når de feirer jul sammen! Det handler ikke om de få kronene, det handler om å være en forelder. 

Nå kan det jo faktisk hende det er mor sitt ansvar. Jeg er skilt og har mitt barn 80/20, da er det jeg som skal holde barnet med klær og utstyr, får barnebidrag for å dekke dette. Far skal ha mat og forbruksvarer til samvær, men klær er med i en bag fra meg. Hadde ikke jeg sendt med julekjole, så hadde jeg risikert at barnet måtte gå uten. Jeg er skilt fra en mann det er litt tak i da, så han hadde nok hevet seg rundt og enten kjøpt eller lånt en kjole. 

Jeg hadde sendt med kjolen og bedt far vaske den, slik at den var tørr til neste selskap, og bedt han ta på slokke eller serviett i halsen eller noe. 

Nå vet jeg jo ikke om jeg hadde tenkt veldig annerledes om far var en svimpeis da. Men uansett, med samværsavtalen vi har, så hadde julekjole vært min jobb å skaffe

Anonymkode: 8ecbc...992

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Far kan kjøpe eget pent tøy, 

• Liker 1
Skrevet

Hadde kjøpt en kjole til. En billig en, de på h&m er helt kurante, og koster typ 200kr max? Det greier alle å skrape sammen. Ikke datteren sin feil at mor og far ikke klarer å samarbeide.

• Liker 1
Skrevet
Mamajune11 skrev (9 timer siden):

SLUTT. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Velger å ha billån? Hvordan er det du prater til folk?? Forhold deg til det som står i HI og ikke bland deg inn i ts sin økonomi. Hun har ikke bedt deg om økonomisk råd. 
Ditt råd er vel at hun skal selge bilen og kjøpe en ekstra julekjole? Den typiske bitre KG brukeren som ikke klarer å styre seg! 
De aller fleste er helt avhengig av bil for å komme seg til og fra jobb. 
Ikke alle bor i Oslo og har en buss som ruller forbi hvert 5 minutt. 

Anonymkode: 68019...fb6

VELGER å ha billån ja. Helt riktig. Slik TS skriver lengre ned i tråden. At du velger å ignorere innlegg som skrives er ikke resten av oss sitt problem.

Hvis du har så dårlig råd at du ikke klarer å kjøpe en kjole til HUNDREDE kroner så lever du langt over evne. Å ikke ha buss utenfor døren betyr ikke at man automatisk har råd til å ha billån. Velter HUNDREDE kroner brukt på barnet lasset ditt så må du SELVFØLGELIG ta grep om situasjonen, da har du lagt deg opp en livsstil som ikke er forsvarlig når du har barn.

Og du, det er ikke bare i Oslo det går buss 🤪🤪 

Og ja, det er TS som skal stå for innkjøp og klær når barnefar betaler barnebidrag.

Anonymkode: 983d7...d79

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, du er sær. 

Anonymkode: 8b256...8d9

Dretent svar... er det mulig 😒

Skrevet

Hadde definitivt ikke sendt med kjolen!! Eller noen andre klær for den saks skyld. 
Far skal selvfølgelig ha et skift eller to liggende. 
Er han far eller barnevakt??

Anonymkode: 86cf7...aa7

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bf mener bidraget skal dekke alt og han kjøper aldri noe til henne. Ikke engang is. Han vet vel knapt hvordan en vaskemaskin fungerer. Han bor i arbeidsklær som neppe har blitt vasket den siste mnd. 

Anonymkode: a6d7e...981

Elendig far sånn ellers. Men hans bidrag på 2800 pluss det samme fra deg blir jo 5600,-. Pluss barnetrygd og kanskje annet tilskudd eller fradrag. Burde vel dekke en kjole til, fra H&M f.eks. 199 kr?

Anonymkode: 7c379...e7c

• Liker 4
Skrevet

Hun må få pynte seg julaften. Vil jo være forferdelig for henne dersom noen skulle kommentert på julaften , så hun får det med seg, at hun ikke er pyntet. Og bare følelsen for henne å vite/føle at hun ikke er pyntet Da bruker du en av sommerkjolene, strømpebukse og en jakke over. Evt en tynn genser under. Evt bruke julekjolen. Du kan ha med deg en vaskeklut ferdig dynket i tynt zalovann i en pose første juledag. Med en gang du har hentet henne vrir du opp kluten og tørker vekk flekker. Og har med evt sommerkjole just in case hvis det ikke blir bra nok flekkfjerning.

Ellers så kan du kjøpe julekjole/penkjole brukt eller billig på salgshylle til feks hm (må ikke være julekjole/rød). Om du mot formodning ikke kan avse en ekstra kjole, så tar du kontakt i pm med str så skal jeg sende deg. 

I prinsippet burde selvsagt far stått for kjolen! For all del. Jeg er helt enig med flere her og forstår du synes han er gjerrig og urimelig. Men når du vet hvordan ståa er så går det til sist utover din datter uansett. Og da må du være den voksne som hjelper til for at situasjonen blir best mulig for henne.

• Liker 5
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...