Gå til innhold

Kjent psykiater utnyttet ung kvinne med spiseforstyrrelser

Piggsopp

Anbefalte innlegg

AnonymLykke skrev (44 minutter siden):

Det som nok er ganske sikkert, er at det er svært uvanlig at det åpnes 4 tilsynssaker mot samme behandler på en gang. Det er ikke normalen for psykiatere gjennom sin yrkeskarriere. NRK skrev at det er svært få varsler som fører til tilsynssaker, og kun de mest alvorlige. At det er flere varsler som skulle ført til tilsynssak og konsekvenser for behandler, er en side av dette som jeg håper det også rettes fokus mot her. 

Det er ikke få saker som fører til tilsynssaker hos statsforvalteren, men det er få saker som oversendes til Helsetilsynet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal vi alle bare mistro denne kvinnen da? Uten å kjenne hele historien? Det er slik vi ønsker ytringsfrihetens makt skal brukes?

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Floken. Jeg skjønner deg godt. Saken har (minst) tre sider. Den ene, den andre og den i midten, og en etisk side, fra begges perspektiv. Tror han vil kjempe, men snøballeffekten er stor.  Om han faller, og innrømmer det.. så har jeg litt å lære han om hvordan reise seg, til en helt ny person. Jeg har bygget meg opp, fra motsatt side. Pga omsorgssvikt søkte jeg mot menn, som ga meg bekreftelse jeg aldri hadde fått hjemme. Jeg fikk sammenbrudd og bygger meg opp. Jeg trenger ikke den bekreftelsen lenger, og man skal falle langt ned før man klarer å leve med en sånn erkjennelse. Jobber nå med sårbare. Og de skal vite en ting. Jeg vil ALDRI misbruke den makten jeg har, 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (19 minutter siden):

Skal vi alle bare mistro denne kvinnen da? Uten å kjenne hele historien? Det er slik vi ønsker ytringsfrihetens makt skal brukes?

Man skal søke sannhet. Sannhet handler ikke om hva man tror. Sannhet handler om det man vet. Før man vet bør det ikke tros uten mistro.

Endret av floken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

floken skrev (Akkurat nå):

Man skal søke sannhet. Sannhet handler ikke om hva man tror. Sannhet handler om det man vet. Før man vet bør det ikke tros uten mistro. 

Men hun vet jo i sin sak.  Du vil jo ikke tro på det. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som mange har visst at Giske, Søviknes, Weinstein, Enoksen osv har bedrevet det samme. Disse folkene har jo bla. a. hatt med seg 'dater' på stortinget som har vært over 20 år yngre enn seg, uten at noen har reagert. Mye handler om kameraderi, mye handler om naivitet. Hadde en av mine venner gjort noe sånt hadde jeg sagt ifra, og antageligvis tatt det enda lengre.

Noen av folkene i denne tråden snakker om at man skal være rettferdige ovenfor begge sider, men glemmer glatt at det kun er en side som er utnyttet her. Utnyttet av en person i et meget skjevt maktnivå, med masse ressurser, som skulle visst så meget bedre. Denne 'psykologen' kjenner godt til de etiske retningslinjene innen arbeidet sitt, å si noe annet er bare tull.

Et kroneksempel er jo Enoksen, som sjekket opp en student på omvisning på stortinget, foran kolleger i stortingsgruppa, helt uten at noen reagerte. At han så hadde med denne unge jenta tilbake på stortinget senere og var meget nærgående med henne fikk heller ingen reaksjon. Ikke at jeg tror det, men jeg håper kollegene til Enoksen har sett seg selv i speilet og reflektert litt på hva de var vitne til uten å gjøre noe.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vent med konklusjonen til Statens helsetilsyn før de held domedag over lækjaren. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattens rytter skrev (2 timer siden):

Vent med konklusjonen til Statens helsetilsyn før de held domedag over lækjaren. 

Det eneste riktige

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

goldlion skrev (På 9.1.2023 den 17.34):

Det som vil være utslagsgivende i denne saken er hva som kommer frem i de andre varslene fra pasientene til denne psykiateren.

To av varslene ble gjennomgått før, det ene for 20 år siden og det ble ikke funnet noe klanderverdig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

floken skrev (5 timer siden):

Det eneste riktige

Ser på overskriften i tråden, i entall. Det er når det evt endres til flertall (stort antall) at ting skjer. Personer som har trodd de har vært spesielle ‘utvalgte’ kan endre mening om de er mange som har opplevd det samme. Dette har skjedd i utallige andre sammenhenger.

Endret av Humas
Avsporing
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anoreksi er en den mest dødelige psykiske lidelsen. Tror ellers det er vanskelig å dra frem fellestrekk hos mennesker som utvikler anoreksi. Skamfølelse og kontrollbehov er nok vanlig blant anorektikere, oppmerksomhetsbehov er nok mer lavt enn høyt, siden mye oppmerksomhet gjør det vanskeligere å skjule avvikende adferd. Dette har nok alt i alt lav relevans fordi anorektikere gjerne er to ulike personer som sunn og normalvektig, kontra den personen de er som syk og ofte svært undervektig. Underernæringen endrer rett og slett hjernen og måten man tenker på. 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer, persondebatt, brudd på opphavsrett (sitat uten kilde), brukerangrep og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassekampen, om Hilde Rød-Larsen. Om tvilen i boken og bastantheten i offentligheten. Om både fortellingen om å ha deltatt i seksuelle hendelser av egen vilje, uansett bevisste eller ubevisste motiver, og å ha vært et offer for en annens vilje og seksuelle normoverskridelser, kan være sanne samtidig. Om de ulike sannhetene, og hvordan tvilen, åpenheten, refleksjonen forsvinner i det offentlige rom og i den offentlige debatten. 

https://klassekampen.no/utgave/2023-01-13/enten-eller

Og litt om hvordan Linn Ullmann, til sammenligning, i sin roman «Jente, 1983» unngår å gjøre hovedpersonen til et endimensjonalt offer.

Endret av floken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, floken said:

Klassekampen, om tvilen i boken og bastantheten i offentligheten. Om både fortellingen om å ha deltatt i seksuelle hendelser av egen vilje, uansett bevisste eller ubevisste motiver, og å ha vært et offer for en annens vilje og seksuelle normoverskridelser, kan være sanne samtidig. Om de ulike sannhetene, og hvordan tvilen, åpenheten, refleksjonen forsvinner i det offentlige rom og i den offentlige debatten. 

https://klassekampen.no/utgave/2023-01-13/enten-eller

Og litt om hvordan Linn Ullmann, til sammenligning, i sin roman «Jente, 1983» unngår å gjøre hovedpersonen til et endimensjonalt offer.

Det kan så være, men det er alltid personen med makt som bør stille seg spørsmålet om det er etisk.

Når man er psykiater med spesialitet innen spisevansker, føler du det da er etisk å innlede seksuelle forhold med unge jenter som har spisevansker? Vi vet alle hva det etiske regelverket sier om dette. Det kan man ikke sno seg unna.

Endret av Anonio
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva utfallet av de konkrete tilsynssakene blir, er nok psykiaterens omdømme mht faglig integritet ødelagt for alltid. Bra for ham at han er 67 og ikke 47.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
Grüner skrev (35 minutter siden):

Han framstår jo som ganske så uprofesjonell. Det verste var det han sa om innleggelse og om journal. 

Helt enig! jeg går selv til psykiater, hun sier at hun skriver journal fordi hun må, selvom hun har god hukommelse og ikke hadde trengt så mye info for pasienter i langtidsbehandling. Av og til har hun lest opp utdrag for at vi kan snakke videre om noe. Det hun skriver er alltid relevant, selvom hun sikkert hadde husket mye av det uten å skrive det i journalen.

Jeg forstår ikke at psykiateren i varselet ikke har skrevet journal eller skrevet en svært mangelfull journal. Ikke sende den da den ble etterspurt av pasientskadenemda er utrolig. Jeg er glad pasienten meldte denne saken inn og håper virkelig ikke psykiateren klarer å sno seg unna.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JennieB skrev (14 minutter siden):

Helt enig! jeg går selv til psykiater, hun sier at hun skriver journal fordi hun må, selvom hun har god hukommelse og ikke hadde trengt så mye info for pasienter i langtidsbehandling. Av og til har hun lest opp utdrag for at vi kan snakke videre om noe. Det hun skriver er alltid relevant, selvom hun sikkert hadde husket mye av det uten å skrive det i journalen.

Jeg forstår ikke at psykiateren i varselet ikke har skrevet journal eller skrevet en svært mangelfull journal. Ikke sende den da den ble etterspurt av pasientskadenemda er utrolig. Jeg er glad pasienten meldte denne saken inn og håper virkelig ikke psykiateren klarer å sno seg unna.

Som lege/behandler er han pliktig til å føre journal. Det er ikke noe han kan velge bort fordi han føler han har god hukommelse og har alt i hodet. Det er ikke bare for sin egen del at han skal føre journal, men også for pasienten og for helsemyndighetene sin del. Vanligvis er det jo bare behandler som leser journalen, men pasienten kan når som helst be om å få se sin egen journal, og når det kommer saker som ender opp hos tilsynsmyndighetene fordi det er usikkert om pasienten har fått rett behandling, så bør ansvarlig behandler ha det skriftlig i journalen at han har fulgt prosedyre. 

Å si om en alvorlig syk anorektiker at hun selv må ville leve og at han ikke vil legge henne inn, er direkte uansvarlig.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...