Gå til innhold

Kjent psykiater utnyttet ung kvinne med spiseforstyrrelser

Piggsopp

Anbefalte innlegg

Gapatrosten skrev (8 minutter siden):

Hverken du eller jeg vet noe om hvilke profesjonelle vurderinger/synspunkter Rød-Larsen har innhentet i løpet av de årene som har gått. Men det er i hvert fall ingen tvil om at hun i likhet med enhver annen eier sin egen historie og har rett til å fortelle den. 

på respektfull måte i det offentlige rom...

Det Hilde Rød-Larsen driver med kan minne om ren trakassering og maktmisbruk.

Endret av floken
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, Gapatrosten said:

Mens denne tråden har vært stengt, har temaet blitt diskutert videre i fagmiljøet, blant annet i Tidsskrift for Norsk Psykologforening: https://psykologtidsskriftet.no/etikkpanelet/2022/12/fagperson-eller-privatperson-det-er-sporsmalet

Og romanen er ute på dansk og har fått svært gode anmeldelser, blant annet her: https://politiken.dk/kultur/boger/boganmeldelser/skonlitteratur_boger/art9134284/Hendes-meget-omdiskuterede-bog-viser-sig-at-være-en-smuk-fortælling-om-at-turde-tage-magten-over-sin-egen-historie

Linken til Norsk Psykologiforening viser at de kan ikke ha fått med seg at det ikke har vært noe klientforhold.

Eller at Rød-Larsen tok initiativ og selv kontaktet psykiateren et år etter at han snakket med henne i et selskap. Han sendte henne en kopi av sin bok, noe som ikke er det samme som at han ble hennes behandler. Etterpå hørte hun ikke noe mer fra han.

Rød-Larsen forteller at hun ble skuffet fordi han ikke trøstet henne mens de hadde disse seksuelle møtene. Jeg tolker det som at hun ville snakke om sine psykiske problemer og hvor vondt hun hadde det, mens psykologen ville holde samtalen utenfor yrkesmessige temaer.

Når man ser saken i ettertid burde psykiateren ha løpt sin vei så fort han kunne, straks Rød-Larsen begynte å snakke om sine problemer. Men han så vel en 25-åring som en voksen, ansvarlig person.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gapatrosten
ops2 skrev (1 minutt siden):

Linken til Norsk Psykologiforening viser at de kan ikke ha fått med seg at det ikke har vært noe klientforhold.

Eller at Rød-Larsen tok initiativ og selv kontaktet psykiateren et år etter at han snakket med henne i et selskap. Han sendte henne en kopi av sin bok, noe som ikke er det samme som at han ble hennes behandler. Etterpå hørte hun ikke noe mer fra han.

Rød-Larsen forteller at hun ble skuffet fordi han ikke trøstet henne mens de hadde disse seksuelle møtene. Jeg tolker det som at hun ville snakke om sine psykiske problemer og hvor vondt hun hadde det, mens psykologen ville holde samtalen utenfor yrkesmessige temaer.

Når man ser saken i ettertid burde psykiateren ha løpt sin vei så fort han kunne, straks Rød-Larsen begynte å snakke om sine problemer. Men han så vel en 25-åring som en voksen, ansvarlig person.

Til det uthevede: Teksten jeg lenket til, handler jo nettopp om at psykologer «kan være bundet av både lovverk og fagetiske retningslinjer også utenfor arbeidstid», har du i det hele tatt lest den?

Om psykiateren (han var ikke psykolog) lot være å møte hennes behov for samtale fordi han ønsket å «holde samtalen utenfor yrkesmessige temaer» (noe som er spekulasjoner/diktning fra din side så lenge du ikke kommer med noen kilder som tilsier at det var slik), mener jeg det kan tolkes som tegn på at han nettopp ikke forholdt seg til henne som en likeverdig (mulig) partner, men som til en som er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

floken skrev (2 timer siden):

Burde ikke boken vært beholdt fremstilt som fiksjon,

Romanen er fiksjon. 
Alt dette andre er tatt opp i pressen, ikke i romanen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp dette som er det skumle, at forfatteren fremstiller sin virkelighetsoppfatning som en slags objektiv og absolutt sannhet... Enda skumlere er det at media og medienes lesere adopterer hennes ensidige oppfatning, som en slags udiskuterbar sannhet, uten at det foreligger noen form for verifisering. Journalist Anki Gerhardsen tar nettopp tak i dette, og kritiserer pressen, i sitt innlegg i Aftenposten:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/pQ1J0o/historier-om-upassende-sex-skyver-presseetikken-til-side?fbclid=IwAR3R0djlc-LYXxEGLEz78uns4OTZyVI3W9l2BuDhKCiQkREJym0NPKxS6rc

Vet vi hvem som er offeret i dette?
Det vet vi faktisk ikke.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gapatrosten

Det går an å mene 

a) 25 år gammel psykisk syk kvinne er voksen og må selv ta ansvar for relasjonen til en nesten tjue år eldre mann som er ekspert på det hun lider av

eller

b) når en 49 år gammel kvinne snakker om sin opplevelse av relasjonen hun som ung hadde til en eldre fagperson, er det et overgrep mot ham

… men ikke samtidig, vel? Hvis a er tilfelle, kan ikke b stemme. Hvis relasjonen var uproblematisk, må det da også være uproblematisk å snakke om den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/4/2023 at 2:00 PM, floken said:

på respektfull måte i det offentlige rom...

Det Hilde Rød-Larsen driver med kan minne om ren trakassering og maktmisbruk.

Bøller reagerer kun på makt. Synes du sånne som denne psykriateren fortjener noe annet enn at dette blåses opp? Han har jo helt klart tråkket langt over både etikk og moral, og har bedrevet ting som er helt i gråsonen til ulovlig. Da er det kanskje på tide å slutte med victim-shaming eller?

Det står respekt av alle dem som har stått frem om folk som denne idioten, og det settes svært dårlig eksempler på folk som skal forklare grisete oppførsel av folk i maktposisjoner. Være det Giske, Enoksen, Harvey Winestein, Birkedal, Søviknes, Skei Grande osv.

Moral-kompasset til disse folkene er jo knakende skjevt, kan man ikke da heller fokusere på hvordan man får slutt på episodene som gjør at disse ofrene må stå frem?

Om man må gå etter folk i skjeve posisjoner som gjerne er 20+ år yngre enn seg selv, som attpåtil er psykisk syke eller purunge (Skei Grande, Birkedal, Søviknes, Enoksen, Giske), så bør noe faktisk ringe inne i ens hode.

Endret av Anonio
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Tenker at Røed-Larsen forklarer meget godt hva som førte til at hun samtykket til sex. Som kvinne så er det ikke på bærtur det hun sier. 

Dette er en intelligent og svært oppegående mann som har spesialisert seg på unge jenter og spiseforstyrrelser. Han burde selvfølgelig vite at han ikke bør innlede et seksuelt forhold med en ung jente som tydelig viser nesegrus beundring og som like gjerne kunne være pasienten hans. Uetisk er det helt klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beundringsverdig av Rød-Larsen å ta kampen. Mange virker til å ikke forstå hvor streng etikken er for helsepersonell. Og du er helsepersonell også når du har fri, ergo kan det definitivt være et overtramp selv om hun ikke var pasienten hans.

En psykolog/psykiater har også et ansvar for å vurdere om en part i en relasjon har klart mindre makt enn en selv. De har jo all mulig kunnskap til å manipulere for å få det som de ønsker. Legg på skjevhet i alder også, så har du jo en tydelig asymmetrisk relasjon. Og attpåtil på kontoret hans.

Utover denne saken så syns jeg det skal bli en større diskusjon rundt disse kjendispsykologene som tør å ha vennskap med pasientene sine. Man er allerede veldig sårbar i møte med en psykolog som kun har et profesjonelt forhold til en. Når man så blir venner er jo relasjonen helt fra start skjev. Psykologen vet alt om ditt innerste, din sårbarhet, har kanskje vist deg omsorg og være en viktig person i ditt liv. Hvordan fortsetter man et likeverdig vennskap basert på det? Det går ikke, spør du meg.

Blir spennende å følge saken fremover.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goldlion

Det som vil være utslagsgivende i denne saken er hva som kommer frem i de andre varslene fra pasientene til denne psykiateren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

goldlion skrev (1 time siden):

Det som vil være utslagsgivende i denne saken er hva som kommer frem i de andre varslene fra pasientene til denne psykiateren.

Nå er dette varsler som ligger langt tilbake i tid. Jeg ser for meg at det må være vanskelig å få noe ut av det. Det blir vel bare ord mot ord.

Samtidig er det vel ikke uvanlig at en psykiater gjennom en lang yrkeskarriere får noen varsler på seg. Det vil alltid være noen som er misfornøyde. Dette er svært psyke pasienter som også kan ha en del traumer som overgrep i bagasjen.  Og at behandleren er mann kan trigge angsten ytterligere.

Jeg mener ikke her at man ikke skal ta varslene alvorlig men at det blir vanskelig å vite hva som er kvalitativt grenseoverskridende atferd med pasienter.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goldlion
Pipaluk skrev (1 time siden):

Nå er dette varsler som ligger langt tilbake i tid. Jeg ser for meg at det må være vanskelig å få noe ut av det. Det blir vel bare ord mot ord.

Samtidig er det vel ikke uvanlig at en psykiater gjennom en lang yrkeskarriere får noen varsler på seg. Det vil alltid være noen som er misfornøyde. Dette er svært psyke pasienter som også kan ha en del traumer som overgrep i bagasjen.  Og at behandleren er mann kan trigge angsten ytterligere.

Jeg mener ikke her at man ikke skal ta varslene alvorlig men at det blir vanskelig å vite hva som er kvalitativt grenseoverskridende atferd med pasienter.

Nå har det altså i følge artikkelen kommet flere varsler, og varslene er såpass alvorlige at Statsforvalteren i Oslo og Viken oppretter tilsynssak mot psykiateren. Så hva vi mener og tror spiller ingen rolle, da vi ikke har fullt innsyn i sakene. 

Nå vet ikke jeg hva som er vanlig for en psykiater å få av varsler gjennom en lang yrkeskarriere, men vil tro at tilsynssak ikke blir opprettet uten grunn. Det er godt å se at pasientsikkerheten blir godt ivaretatt, uavhengig av hva utfallet blir i denne saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

goldlion skrev (39 minutter siden):

Nå har det altså i følge artikkelen kommet flere varsler, og varslene er såpass alvorlige at Statsforvalteren i Oslo og Viken oppretter tilsynssak mot psykiateren. Så hva vi mener og tror spiller ingen rolle, da vi ikke har fullt innsyn i sakene. 

Nå vet ikke jeg hva som er vanlig for en psykiater å få av varsler gjennom en lang yrkeskarriere, men vil tro at tilsynssak ikke blir opprettet uten grunn. Det er godt å se at pasientsikkerheten blir godt ivaretatt, uavhengig av hva utfallet blir i denne saken. 

Hvorfor har ikke disse alvorlige varslene blitt fulgt opp tidligere med tanke på at han er en svært profilert psykiater?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest goldlion
Pipaluk skrev (17 minutter siden):

Hvorfor har ikke disse alvorlige varslene blitt fulgt opp tidligere med tanke på at han er en svært profilert psykiater?

Dette tror jeg du bør spørre Statsforvalteren om.

Men generelt sett, når det kommer mange nok varsler på én person, så øker behovet for å få oppklaring. Fem varsler er for eksempel hakket mer alvorlig enn én, og da ser man det som nyttig å undersøke nøyere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (3 timer siden):

Det som nok er ganske sikkert, er at det er svært uvanlig at det åpnes 4 tilsynssaker mot samme behandler på en gang. Det er ikke normalen for psykiatere gjennom sin yrkeskarriere. NRK skrev at det er svært få varsler som fører til tilsynssaker, og kun de mest alvorlige. At det er flere varsler som skulle ført til tilsynssak og konsekvenser for behandler, er en side av dette som jeg håper det også rettes fokus mot her. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Psykiateren/professoren er en internasjonal anerkjent ekspert på anoreksi. Hans hovedgeskjeft er å behandle unge jenter med denne diagnosen. Den rammer i størst grad unge jenter mellom 14 og 19 år. Anoreksi er den mest dødelige psykiske lidelsen i Norge i dag. Det er en alvorlig lidelse og må og skal tas på alvor.

Han vet utmerket godt at han står i en maktposisjon selv om hun ikke var hans pasient. 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ‘ramler’ nok etterhvert. Men, det er litt tilfeldig hvem som ‘rammes’ av metoo. Selv var jeg 50 da livet raknet helt. Pga omsorgssvikt søkte jeg bekreftelse ‘overalt’. Dvs at oppegående menn skjønte lunta.. jeg trodde de syntes jeg var en interessant person. Og jeg havnet jo i senga med alle, jeg skjønte ikke selv at jeg lengtet etter nærhet, kjærlighet, bli sett - og selvfølgelig aldri hadde lært hva grenser er. Milliardærer, leger, advokater, foreldre til ‘venner’, you name it. Jeg har vært en gratis ‘prostituert’ med å bli sett som betaling. Men en ting skal han ha, han er svært flink innen faget sitt, det skal han ha. Mange menn har ekstreme ‘drifter’ og må ‘ventilere’. Det har jeg sett hos mange. Heldigvis så går det bedre med de som klarer å tøyle driftene sine. Det ironiske er kanskje at dette er en egen diagnose, i et samfunn hvor alt snart får en diagnose. Sexavhengighet. Mange jeg kjenner som blir beundret har en bakside som folk ikke vet om.. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...