Gå til innhold

En feberfri dag hjemme?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så små barn bør bli hjemme en ekstra dag. 

Kroppen er sliten og så skal de holde ut i mange timer i den støyen.

Feber kan komme tilbake og barn kan  fort få feberkramper. Finn heller en løsning med jobben først.

Anonymkode: 653f0...66b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er flere ting FHI har gått tilbake på. Blant annet feber. Tidligere var det også slik at ved øyekatarr måtte barnet ha startet behandling før det kunne komme tilbake til barnehagen, slik er det ikke lenger. Feber er en reaksjon på virus eller bakterier i kroppen. Disse bakteriene/virusene smitter før, feberen er bare kroppens måte å kvitte seg på dem. Barnehagene har altså ikke fulgt etter på dette med feber, selv om FHI har gjort det. 

Anonymkode: adb81...f02

Ha, det er det jeg også føler på. Her henger barnehagen etter i gammel og utdatert informasjon. De burde heller oppdatere seg på hva som faktisk funker i steden for å lage egne tulleregler.

ts

Anonymkode: 7a973...d62

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Feber kan komme tilbake og barn kan  fort få feberkramper. Finn heller en løsning med jobben først.

Den er ikke nødvendigvis det, hvis barnet er slitent har det dårlig allmentilstand og bør være hjemme, men mine er fort i full fart og energinivå på topp dagen etter. 

og da får heller barnehagen ringe, det er sløsing med alles resurser å holde hjemme «i tilfelle feberen vender tilbake». 

ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den er ikke nødvendigvis det, hvis barnet er slitent har det dårlig allmentilstand og bør være hjemme, men mine er fort i full fart og energinivå på topp dagen etter. 

og da får heller barnehagen ringe, det er sløsing med alles resurser å holde hjemme «i tilfelle feberen vender tilbake». 

ts

Det med feber er ikke å spøke med.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det med feber er ikke å spøke med.  

Ingen snakker om å sende barn med feber i barnehagen heller.

Anonymkode: 81328...122

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ingen snakker om å sende barn med feber i barnehagen heller.

Anonymkode: 81328...122

Er fullstendig klar over det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Yep, det er gjerne 37,8 grader ved lunsjtider, og 0 feber når vi henter. Vi føler ikke at barnehagen lar oss ta en vurdering, de forholder seg strengt til «en feberfri dag» det er disse tulledagene som har veltet lasset helt, midt oppi de faktiske sykedagene hvor ungene faktisk har vært skamdårlig, ungene har vært SÅ mye syk at vi ikke har råd til å holde de hjemme når de er friske!

ts

37,8 er vel ikke engang regnet som feber? 

Anonymkode: 794c8...d4c

Skrevet

Jeg kan se to perspektiver her, og skal komme med egen tanke 😂

Jeg forstår den biten at barn bør være hjemme helt til de er frisk. Fordi ett barn som fortsatt hangler tar raskt en voksen alene, noe som gjør det sårbart for helheten. Det er heller ikke hyggelig å være i barnehagen når man fortsatt hangler eller kanskje ikke er helt frisk enda, da kan den ene dagen hjemme gjøre underverker. Så nevner jeg også smitte da, som kan sitte i enda, og for å få dagene til å gå rundt hos alle (både personal og de andre barna samt deres familier) er det lurt å begrense smitte så godt som mulig. Barn som ikke er helt i topp form har det best hjemme, i rolig tempo, sammen med hovedomsorgsperson ☺️

På den andre siden så er det du som kjenner ditt barn best. Om barnet hadde feber på en søndag, men leveres i barnehagen på mandag i god allmentilstand uten feber, så kan det gå helt fint - foreldrene vet ofte hvordan barn er og hvordan de heles når de er syke. Det går også an å prøve, så kan barnehagen ringe om de ser det ikke går. Dette er så individuelt, og kan også være individuelt fra sykdomsrunde til sykdomsrunde. 

Helt ærlig, for meg - så høres det ut som akkurat TS sin barnehage ønsker mindre barn på avdelingen og derfor holder seg veldig hard på disse reglene, samtidig som de overinformerer om det via kommunikasjons-plattformer. Noe jeg kan forstå når det er lite folk å oppdrive til barnehager i hele Norge og folk er slitne, men det kan ikke foreldre betale prisen for, det er ikke deres feil. 

Selv jobber jeg i barnehage på småbarns, og hos oss veier allmentilstand mye tyngere enn regler på feberfri-periode. Er barnet friskt nok til å leke så er det hjertelig velkommen til barnehagen, uavhengig om det hadde feber formiddagen før eller en uke før. Samtidig så forstår jeg at noen velger å være strenge på regler, fordi barnehager sliter og de har kanskje sine grunner til å holde på det. Jeg vet ikke🤷🏽‍♀️

I barnehagen til mine barn er det ikke feberfri dag, men allmentilstand som må være grei. Det er kun 48 t ved oppkast og diare, det samme er det på skolen, og den ser jeg heldigvis mange følge til punkt og prikke. 

Anonymkode: 83ad4...66c

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

37,8 er vel ikke engang regnet som feber? 

Anonymkode: 794c8...d4c

Kommer helt an på normal temp det da.

Anonymkode: 5bbfb...cc8

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Da får vi stygge Mail på My kid, «minner om at … må ha en feberfri dag HJEMME før hen kommet i barnehagen. Dette er viktig fir å unngå smitte i barnehagen.»

men de går jo i mot fhi når de sier det. 

ts

Da ville jeg sendt tilbake "Minner om at fhi ikke lenger mener at dette er nødvendig", og levert når barnet var friskt igjen.

Og med mindre barnet ble sendt hjem med feber fra barnehagen dagen før, så vet jo heller ikke barnehagen at barnet hadde feber dagen før. 

Anonymkode: 0877e...d94

• Liker 1
Skrevet
18 hours ago, Sofakona said:

Tenker det er for å se an ...la oss si barnet har feber på mandag...da skal barnet holdes hjemme på tirsdag. Selv om barnet er feberfri på morgenen kan de forsatt få feber utover dagen.

Har jobbet i barnehage og sendt mange barn hjem der de har fått feber noen timer etter de kom.. mange kommer også med paracetamol i rumpa...

Pluss at det er noe annet p være hjemme i ro en på en avdeling med 15 barn og full rulle.

Så barnehagen har rett

Barna våre holdes hjemme om de hade feber kvelden før, men om de hadde feber tidlig på dagen og så ble feberfrie utover dagen, så sender vi de i barnehagen neste dag.

• Liker 2
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Yep, det er gjerne 37,8 grader ved lunsjtider, og 0 feber når vi henter. Vi føler ikke at barnehagen lar oss ta en vurdering, de forholder seg strengt til «en feberfri dag» det er disse tulledagene som har veltet lasset helt, midt oppi de faktiske sykedagene hvor ungene faktisk har vært skamdårlig, ungene har vært SÅ mye syk at vi ikke har råd til å holde de hjemme når de er friske!

ts

Hvordan måler barnehagen temperaturen da? Vår datter kan fint Hanestad en grad høyere i øret enn rektalt. Hadde bare sagt at dere målte rektat, hva temp var og sagt at termometeret til bhg nok er feil. 37,8 er dessuten ikke feber.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvordan måler barnehagen temperaturen da? Vår datter kan fint Hanestad en grad høyere i øret enn rektalt. Hadde bare sagt at dere målte rektat, hva temp var og sagt at termometeret til bhg nok er feil. 37,8 er dessuten ikke feber.

"Barn har feber når temperaturen er over 38°"

https://www.fhi.no/publ/informasjonsark/nar-barnet-ditt-har-feber/

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

kan skrive under på at dette stemmer det er runddans av sykdommer og de smitter selvfølgelig oss voksne også, og som voksen vet sikkert også du hvor sliten du blir etter en runde med feber? prøv 9 timer i en bråkete bhg der det går i hundre fra du kommer til du går. hadde du prøvd hadde du aldri sendt ungen din før tiden tilbake.

Anonymkode: 9c86e...9c0

Men når barna er forkjøla, så har nesten alltid smittesituasjonen oppstått før de ble syke, ikke fordi de er tilbake i barnehagen en dag tidligere. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er enig! Vi har ett barn som ofte har fått krampe ved feber. Vil ikke risikere at det kanskje kan skje i barnehagen. 

Anonymkode: 94476...21b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Praktiserer deres barnehager fremdeles det? Ser FHI ikke anbefaler det lenger, de sier: “Barn med feber bør først og fremst av hensyn til seg selv holdes hjemme til barnet er feberfri“. 

«Erfaringer viser at strenge regler for å holde syke barn ute fra barnehagen har begrenset effekt på spredningen av smitte. Det kan blant annet skyldes at sykdommer er smittsomme før tegnene på sykdom vises.»

https://www.fhi.no/sv/barnehage/nar-ma-barnet-vare-hjemme-fra-barne/

her krever barnehagen at vi skal holde en friske unger hjemme fordi de hadde feber i går, og vi har nå én eneste sykt barn dag igjen (ja vi vet at det er utvidede sykt barn dager i år, vi har brukt de også). Blir helt desperat og ligger våken om natten og tenker på hva vi skal gjøre hvis vi får étt sykdomstilfelle til. 

Ved oppkast skal barn være hjemme i 48 timer grunnet smitte. 
Men ved feber kan de komme i barnehagen om allmenntilstanden er fin, og barnet kan delta på aktiviteter som de ellers gjør. 
En trenger ikke ha en feberfri dag hjemme. 
Vi sender ikke hjem barn med feber hvis almenntilstanden er fin. Men ofte er de slapp når de får feber, men noen barn får oftere feber enn andre, uten dårlig almenntilstanden. 
hilsen barnehage ansatt 

Anonymkode: f88e2...08d

Skrevet

Min datter har feber nå...og som oftest har hun ikke feber på morgenen..men hun blir hjemme imorgen..for jeg vet at feber kan og ofte vil komme tilbake senere på dagen.

Pluss hun er i form ..men jeg holder henne hjemme imorgen uansett...stor forskjell å kose med mamma i sofaen en med 18 barn og full rulle 

• Liker 1
Skrevet

Hos oss er det en anbefaling om 1 feberfri dag hjemme, men vi tenker at foreldrene kjenner barnet sitt best. Om barnet har hatt lav feber dagen i forveien og ellers er i god form, så er det ingenting i veien for å levere barnet i barnehagen. Det viktigste er allmenntilstand, der er mye som skjer i barnehagen og vi er ofte ute flere timer hver dag. Barnet bør være i form til å delta på det som skjer i barnehagen. 

Anonymkode: ecd1c...675

Skrevet

I bhg der jeg jobber har vi nå satt denne regelen fordi alt for mange foreldre sender barna sine tilbake til fulle dager før barnet egentlig orker. Når barnet har hatt høy feber og dårlig matlyst, kan det være greit med en dag ekstra hjemme for å hente seg inn igjen...

Anonymkode: 59892...199

• Liker 2
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

det tristeste som finnes i bhg er småsjuke unger som  kommer alt for tidlig tilbake etter sykdom, de hangler seg gjennom dagen med snørr og tårer sovner ved lusjbordet eller i samlingstund før de blir tvunget ut for å leke . Noen sovner til og med på huska. snakk om kort dag dagen etter sykdom ,,,, neida rett tilbake til 9 timers dager.

Anonymkode: 9c86e...9c0

Jeg har selv jobbet i barnehage og kjenner godt til denne tankegangen her. Problemet er at de fleste foreldre er i jobb! Slutt å gi folk dårlig samvittighet fordi man sender pjuske barn i bhg! Man har dårlig samvittighet ovenfor barnet sitt, man blir presset fra arbeidsgiver, masse arbeidsoppgaver som hoper seg opp på jobb som fører til at man må jobbe ekstra OG kanskje andre mennesker som påvirkes av at man er borte. Ingen ønsker å sende syke barn i bhg, men man gjør det fordi man må. 

Anonymkode: a4fec...a62

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...