Gå til innhold

En feberfri dag hjemme?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da hadde jeg nok holdt hjemme, men det jeg uthevet her er ingen regel. 48 timer ved oppkast er en «regel» fhi støtter; «Man bør vente 48 timer etter at barnet ikke lenger har diaré og/eller oppkast før det kan gå tilbake til i barnehagen.»

men 24 timer med feber, hvor har du det fra? 

ts

Anonymkode: 7a973...d

Barnehager opererer oftest med regelen om at et barn skal være feberfri i 24 timer før det returnerer til barnehagen. Hvorvidt gjelder akutt diaré og oppkast skal barnet holdes hjemme i minst to døgn etter at det ikke lenger viser symptomer.16. okt. 2013

og igjen...les vedtektene fra din barnehage. De fleste barnehager har denne regelen...selv førskolelærer og jobbet i barnehage i mange år og alle steder jeg jobbet har denne regelen..

du kan vøre så sur du vil,men om ditt barns barnehagen har denne regelen et det ikke noe du kan gjøre med det

Anonymkode: ed9a9...cfc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnehager opererer oftest med regelen om at et barn skal være feberfri i 24 timer før det returnerer til barnehagen. Hvorvidt gjelder akutt diaré og oppkast skal barnet holdes hjemme i minst to døgn etter at det ikke lenger viser symptomer.16. okt. 2013

og igjen...les vedtektene fra din barnehage. De fleste barnehager har denne regelen...selv førskolelærer og jobbet i barnehage i mange år og alle steder jeg jobbet har denne regelen..

du kan vøre så sur du vil,men om ditt barns barnehagen har denne regelen et det ikke noe du kan gjøre med det

Det er ytterst sjeldent denne regelen står i vedtektene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men må du si at barnet hadde feber i går? Du bestemmer jo selv. Er jo bare å la være å si noe? 

Anonymkode: e34e7...eab

Det er gjerne når feberen har oppstått i barnehagen at det er et problem, har liksom inntrykk av at de nærmest rutinemessig måler feberen på alle før lunsj. De sier gjerne ting som «i dag hadde han ikke feber!”  og jeg er litt sånn «eh, ja, hvorfor målte dere?» 

ts

Anonymkode: 7a973...d62

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor er dette hentet fra? 

Skrevet

Jeg skjønner barnehagen godt. Som ansatt i stor barnehage vasser vi store deler av året i alt mulig å virus. Ikke moro. 

I tillegg er det ikke morsomt å ha ørten barn på avdelingen som ikke er helt i form etter sykdom, som har sovet og spist dårlig en uke.

Hvis barnet ditt har vært såå mye sykt når dere har så strenge regler, hvordan ville det da vært om de slakket?

Og hva står i vedtektene?

Anonymkode: 41607...aa7

• Liker 1
Skrevet

Vår barnehage praktiserer ikke dette nei. Vi ser an allmenntilstand kvelden før, er den fin er det barnehage neste dag hvis barnet er feberfri på morgenen. 

For vår del er barnet slappest før feberen melder seg. Det er så mange ganger jeg har tenkt når feberen har meldt seg at herregud, dette burde jeg forstått dagen før utfra barnets humør. Har faktisk aldri opplevd å sende barnet tilbake i barnehage for tidlig, når feberen er borte har de alltid vært helt friske. 

Men barn er jo forskjellige da. 

Er dette kommunal eller privat barnehage? Ville tatt det opp med avdelingsleder eller virksomhetsleder, avhengig av hvordan barnehagen er organisert. Dvs lederen til styrer..

Skrevet
minister-mio skrev (14 minutter siden):

Det har vært en anbefaling, ikke en regel. Barnehagen kan ikke tvinge dere til å holde friske barn hjemme

Mange barnehager har dette som endel av reglementet. Man må bare forholde seg til det. For våre barn sin del har vi alltid hatt de hjemme en feberfri dag, de pleier å være rimelig slitne etter feber. Du får se ann ditt barn. Eventuelt må dere bruke av avspasering eller ferie. Dette sto nok i reglementet når du takket ja til plassen? Hos oss har dette vært regelen siden eldste startet for 6 år siden

Anonymkode: 0ea96...efa

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner barnehagen godt. Som ansatt i stor barnehage vasser vi store deler av året i alt mulig å virus. Ikke moro. 

I tillegg er det ikke morsomt å ha ørten barn på avdelingen som ikke er helt i form etter sykdom, som har sovet og spist dårlig en uke.

Hvis barnet ditt har vært såå mye sykt når dere har så strenge regler, hvordan ville det da vært om de slakket?

Og hva står i vedtektene?

Anonymkode: 41607...aa7

Ja, men som fhi sier (som jeg linket til over ger) så har det begrenset verdi å holde de gjemme etter symptomutbtudd, det er FØR det de er smittsomme. 

det skjønner jeg, men det er ikke det det er snakk om her, det er den generelle «regelen» om 24 timer, at barn med dårlig allmentilstand ikke skal i barnehagen er vel ingen uenige om. 

Helt likt tipper heg, ettersom de er mest smittsomme FØR symptomer.

står ingenting der. 

ts

Skrevet

Her er det tatt fra noen vedtekter i forskjellige barnehager. 

Syke barn må holdes hjemme til de er friske nok til å delta i fri leken ute. Barn med feber skal holdes hjemme, En feberfri dag hjemme. Ved oppkast og diare skal barnet holdes hjemme 48 timer etter siste utbrudd

Barn som har vært syke om natten (f.eks. oppkast, diaré, feber eller symptomerå  annen sykdom) skal holdes hjemme og være symptomfri i 24 timer før det leveres i barnehagen. Enkelte tarm- og mageinfeksjoner som f.eks Noroviruset, krever 48 timer symptomfrihet. Barn som har hatt feber må være feberfri.

/ feber skal barnet uten unntak holdes hjemme. Ved oppkast/diare skal det gå 48 timer

før barnet er klar for barnehagen igjen, pga smittefare. Barnet bør ha minst en feberfri dag før retur

til barnehagen. Barnet skal være i form til å delta i fellesaktiviteter og utelek i barnehagen. 

Skrevet

Mange barnehager har dette som endel av reglementet. Man må bare forholde seg til det. For våre barn sin del har vi alltid hatt de hjemme en feberfri dag, de pleier å være rimelig slitne etter feber. Du får se ann ditt barn. Eventuelt må dere bruke av avspasering eller ferie. Dette sto nok i reglementet når du takket ja til plassen? Hos oss har dette vært regelen siden eldste startet for 6 år siden

Anonymkode: 0ea96...efa

Du fikk reglement da du takket ja til plass?

• Nyttig 1
Skrevet

Ts jeg tror du er veldig irritert over dette, men du kan godt høre med styrer,men om dette er i vedtektene eller regelverket for denne barnehagen har du ikke noe du skulle sakt. Da MÅ ditt barn være hjemme 1 dag etter feber...enten du liker det eller ikke 

Skrevet

Her tenker jeg du heller gjør lurt i å vurdere nøye hva du gir av informasjon når du melder fravær åå barnet ditt. Så klart er det for barnets del at det skal få en dag hjemme uten feber, dette for å hente seg inn hvis det har vært sykt og slapt. Men dersom det på en mandag har feber til kl 12 og så er feberfri, leker, spiser godt etc og fortsatt er feberfri neste morgen kan man med god samvittighet sende i bhg.

Selv om de ikke sier noe i bhg på at vi leverer påfølgende dag etter febersykdom, så leser jeg på dem og ut fra hva de skriver på generelle føringer for håndtering av sykdom at de helst ser at barna har feberfri dag før de returnerer. Derfor velger jeg mine ord med omhu når jeg skriver grunn for fravær. Hvis barnet har hatt høy feber en dag og vært hjemme fra barnehagen og legger seg med feber så kan jeg neste dag skrive bare "blir hjemme i dag også. Slik at hvis barnet friskner veldig til denne dagen har jeg en mulighet for å levere neste dag hvis feberen er borte👍 med det sagt så er jeg nøye med å ikke sende barnet før jeg er sikker på at det ikke blir tilbakefall.

Anonymkode: 2143f...5f6

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Ts jeg tror du er veldig irritert over dette, men du kan godt høre med styrer,men om dette er i vedtektene eller regelverket for denne barnehagen har du ikke noe du skulle sakt. Da MÅ ditt barn være hjemme 1 dag etter feber...enten du liker det eller ikke 

Jeg sjekket nå, det står ikke i vedtektene våre.

uansett tenker jeg det et helt hull i hodet å ha dette i vedtektene, da det hår i mot fhi og kun skaper problemer for foreldrene uten å minske smitten i barnehagene. 

ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her tenker jeg du heller gjør lurt i å vurdere nøye hva du gir av informasjon når du melder fravær åå barnet ditt. Så klart er det for barnets del at det skal få en dag hjemme uten feber, dette for å hente seg inn hvis det har vært sykt og slapt. Men dersom det på en mandag har feber til kl 12 og så er feberfri, leker, spiser godt etc og fortsatt er feberfri neste morgen kan man med god samvittighet sende i bhg.

Selv om de ikke sier noe i bhg på at vi leverer påfølgende dag etter febersykdom, så leser jeg på dem og ut fra hva de skriver på generelle føringer for håndtering av sykdom at de helst ser at barna har feberfri dag før de returnerer. Derfor velger jeg mine ord med omhu når jeg skriver grunn for fravær. Hvis barnet har hatt høy feber en dag og vært hjemme fra barnehagen og legger seg med feber så kan jeg neste dag skrive bare "blir hjemme i dag også. Slik at hvis barnet friskner veldig til denne dagen har jeg en mulighet for å levere neste dag hvis feberen er borte👍 med det sagt så er jeg nøye med å ikke sende barnet før jeg er sikker på at det ikke blir tilbakefall.

Anonymkode: 2143f...5f6

Tro meg det gjør vi, vi gir 0 informasjon som vi absolutt ikke må, trist men sånn har forholdet blitt.

ts

Skrevet

Hvis barnet blir sendt hjem med feber så er det jo litt vrient å vri seg unna den neste dagen. Har feberen oppstått en ettermiddag hjemme og vart i typ 15 minutter for så å bli borte blir det noe annet.

Det sagt så er det noen ganger greit å tenke selv. Hadde du hatt feber dagen før hadde du kanskje ikke orket å herje rundt i 8-9 timer med mye støy rundt, selv om du hadde følt deg fin hjemme på sofaen.

Anonymkode: adb81...f02

• Liker 4
Skrevet

Jeg sjekket nå, det står ikke i vedtektene våre.

uansett tenker jeg det et helt hull i hodet å ha dette i vedtektene, da det hår i mot fhi og kun skaper problemer for foreldrene uten å minske smitten i barnehagene. 

ts

Da får du ta barnet ut av barnehagen og bli hjemme. Om barnehagen sier dette er det slikt....du kan tro du blir populær i barnehagen om du begynner å sende barn i barnehagen som har hat feber...( I lenger tid)  drit i det som står på fhi...det er ikke de som bestemmer i barnehagen. 

Ts.

. hvorfra er du sp sint på dette? 

Skrevet

Hvis barnet blir sendt hjem med feber så er det jo litt vrient å vri seg unna den neste dagen. Har feberen oppstått en ettermiddag hjemme og vart i typ 15 minutter for så å bli borte blir det noe annet.

Det sagt så er det noen ganger greit å tenke selv. Hadde du hatt feber dagen før hadde du kanskje ikke orket å herje rundt i 8-9 timer med mye støy rundt, selv om du hadde følt deg fin hjemme på sofaen.

Anonymkode: adb81...f02

Yep, det er gjerne 37,8 grader ved lunsjtider, og 0 feber når vi henter. Vi føler ikke at barnehagen lar oss ta en vurdering, de forholder seg strengt til «en feberfri dag» det er disse tulledagene som har veltet lasset helt, midt oppi de faktiske sykedagene hvor ungene faktisk har vært skamdårlig, ungene har vært SÅ mye syk at vi ikke har råd til å holde de hjemme når de er friske!

ts

Skrevet
Sofakona skrev (6 minutter siden):

Da får du ta barnet ut av barnehagen og bli hjemme. Om barnehagen sier dette er det slikt....du kan tro du blir populær i barnehagen om du begynner å sende barn i barnehagen som har hat feber...( I lenger tid)  drit i det som står på fhi...det er ikke de som bestemmer i barnehagen. 

Ts.

. hvorfra er du sp sint på dette? 

Hvorfor skal ts drite i fhi og følge barnehagen?

• Liker 2
Skrevet

Yep, det er gjerne 37,8 grader ved lunsjtider, og 0 feber når vi henter. Vi føler ikke at barnehagen lar oss ta en vurdering, de forholder seg strengt til «en feberfri dag» det er disse tulledagene som har veltet lasset helt, midt oppi de faktiske sykedagene hvor ungene faktisk har vært skamdårlig, ungene har vært SÅ mye syk at vi ikke har råd til å holde de hjemme når de er friske!

ts

Den er jeg enig i...min datter har temp på 37,5 til vanlig...og jeg har blitt oppringt da hun var litt sliten..de tok tempen og den var 37,8. Måtte hente henne..og noen timer etterpå hadde hun vanlig temp. Men jeg holdt henne ikke hjemme neste dag...for 37,8 er ikke feber og hun hadde vanlig temp resten av dagen og neste dag før barnehagen.

Forklarte dette og da var det greit

• Liker 1
Skrevet

det tristeste som finnes i bhg er småsjuke unger som  kommer alt for tidlig tilbake etter sykdom, de hangler seg gjennom dagen med snørr og tårer sovner ved lusjbordet eller i samlingstund før de blir tvunget ut for å leke . Noen sovner til og med på huska. snakk om kort dag dagen etter sykdom ,,,, neida rett tilbake til 9 timers dager.

Anonymkode: 9c86e...9c0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...