Gå til innhold

En feberfri dag hjemme?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sofakona skrev (4 minutter siden):

Da får du ta barnet ut av barnehagen og bli hjemme. Om barnehagen sier dette er det slikt....du kan tro du blir populær i barnehagen om du begynner å sende barn i barnehagen som har hat feber...( I lenger tid)  drit i det som står på fhi...det er ikke de som bestemmer i barnehagen. 

Ts.

. hvorfra er du sp sint på dette? 

Hvorfor skal jeg og (barnehagen) drite i fhi? Det er jo de som er ekspertene og de vi burde følge.

Jeg er sint på dette fordi det ikke gir noen mening. Det hjelper ikke barnehagen i å hindre smitte, det gjør bare livet til småbarnsforeldre vanskelig. Det går direkte ut over min livskvallitet da jeg er veldig stresset for hva vi skal gjøre om vi ryker på nok en sykdom nå på tampen, vi har ingen familie i nærheten og aner ikke hvordan vi skal ordne det.

ts

Anonymkode: 7a973...d62

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
minister-mio skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal ts drite i fhi og følge barnehagen?

For om dette er er lov barnehagen har satt må de gå etter dette.  Du kan ikke gå imot barnehagen og si...dette sier fhi.

Det blir som at en jobb har sine regler..så bytter du jobb og sier du skal følge din gamle jobb sin regel...

Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

For om dette er er lov barnehagen har satt må de gå etter dette.  Du kan ikke gå imot barnehagen og si...dette sier fhi.

Det blir som at en jobb har sine regler..så bytter du jobb og sier du skal følge din gamle jobb sin regel...

Barnehagen lager ikke lover. Kan du svare på hvorfor ts skal drite i FHI?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

det tristeste som finnes i bhg er småsjuke unger som  kommer alt for tidlig tilbake etter sykdom, de hangler seg gjennom dagen med snørr og tårer sovner ved lusjbordet eller i samlingstund før de blir tvunget ut for å leke . Noen sovner til og med på huska. snakk om kort dag dagen etter sykdom ,,,, neida rett tilbake til 9 timers dager.

Anonymkode: 9c86e...9c0

Men det er ikke det den e tråden handler om! INGEN har argumentert for at syke barn skal i barnehagen. Er de syke ringer man, men hvorfor holde friske barn hjemme «sånn i tilfelle» når det ikke hindrer smittespredning? 

ts

• Liker 5
Skrevet

Det jeg har lagt merke til mange foreldre klager på, er f.eks om de blir bedt om å hente barnet fordi barna er i dårlig form i barnehagen,  for så å skrive at barnet var i helt fin form når de kom hjem, og klager da på at de måtte hente. 

Det er så ekstremt stor forskjell på det å være rundt barn, full fart, masse bråk, for så å komme hjem å være i roen.

Har en som går i 1.klasse og en i barnehagen. Får jeg høre de har hatt dårlige dager enten på skolen eller i barnehagen,  holder jeg dem hjemme selvom de ikke er syke.

Nå har jeg muligheten til det, det er det ikke alle som har. Det er forståelig man må jobbe.

Men bare tenk på de barna som må slite seg igjennom en full dag de opprinnelig ikke klarer. 

Er bra de har regel med 1 febefri dag, barna trenger å komme seg igjen.

Anonymkode: ee282...006

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal jeg og (barnehagen) drite i fhi? Det er jo de som er ekspertene og de vi burde følge.

Jeg er sint på dette fordi det ikke gir noen mening. Det hjelper ikke barnehagen i å hindre smitte, det gjør bare livet til småbarnsforeldre vanskelig. Det går direkte ut over min livskvallitet da jeg er veldig stresset for hva vi skal gjøre om vi ryker på nok en sykdom nå på tampen, vi har ingen familie i nærheten og aner ikke hvordan vi skal ordne det.

ts

Jeg skjønner det..men se for det dette..

Barnet ditt har feber på søndag...men temperaturen går ned på kvelden..du sender barnet i barnehagen på mandag...men etter noen timer blir du oppringt og du må hente da hen har fått feber...da må du holde barnet hjemme på tirsdag.

Selfølgelig kan du gå imot barnehagen og sende barnet ditt i barnehagen neste dag ... barnet kan kanskje få neste dag uten feber. Men den kan også bli sendt hjem.

Jeg har hat barn som har kommet og sakt at de kastet opp natten før...( For etterpå få omgangssyke) og foreldre har bare sakt at barnet hoster til det kastet opp..og vips har flere mitt smittet

Skrevet

Vi holder alltid hjemme en ekstra dag. Det eneste man risikerer er at huset blir helt bomba fordi ungen er definitivt frisk og raser hele dagen fordi den har så mye energi 😅

Anonymkode: 13d4c...233

Skrevet
Sofakona skrev (6 minutter siden):

Men det er det ikke, leste du det jeg skrev? Det står IKKE i vedtektene.

ts

• Liker 1
Skrevet

https://www.klikk.no/foreldre/barn/pedagogisk-leder-og-lege-er-bekymret-over-at-syke-barn-sendes-i-barnehagen-7091117

Som regel kommer feber sammen med andre sykdomstegn. Barn får lettere feber enn voksne fordi de har en mer umoden temperaturregulering. Når et barn har feber, betyr det generelle inntrykket av barnet (allmenntilstanden) mer enn hvor høy feberen er.

Feber bør fortrinnsvis måles i endetarmen (rektalt) da alle andre mål blir for upresise.

Det er viktig å være klar over at feber er en nyttig og nødvendig reaksjon når kroppen utsettes for en infeksjonssykdom. Når kroppstemperaturen øker, blir immunapparatet stimulert til økt innsats for å bekjempe virus og bakterier. Det ser ut til at en kroppstemperatur i området 38-40 grader er ideelt i denne sammenhengen. Å behandle feber fører ikke til kortere sykdomsvarighet, men det kan lindre plagene hos den syke.

Skrevet
6 minutter siden, Sofakona said:

Foreldre har faktisk - og selvfølgelig - påvirkningskraft på hvilke retningslinjer barnehagen opererer etter. Barnehagen er fullt finansiert av skattebetalerne og kommunene, og disse har selvfølgelig ALL interesse av å begrense arbeidslivets korttidsfravær. Unødvendige sykt barn-dager er en ren kostnad som absolutt skal minimeres. De fleste barnehager håndterer dette helt fint, de følger FHI sine råd. Men så er det noen barnehager innimellom som tror de heller skal finne opp kruttet på nytt og lager sine egne retningslinjer. Da er det viktig å reagere! 

Anonymkode: 16c17...8be

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor få barn når man ikke orker være med de når de er syke??

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Praktiserer deres barnehager fremdeles det? Ser FHI ikke anbefaler det lenger, de sier: “Barn med feber bør først og fremst av hensyn til seg selv holdes hjemme til barnet er feberfri“. 

«Erfaringer viser at strenge regler for å holde syke barn ute fra barnehagen har begrenset effekt på spredningen av smitte. Det kan blant annet skyldes at sykdommer er smittsomme før tegnene på sykdom vises.»

https://www.fhi.no/sv/barnehage/nar-ma-barnet-vare-hjemme-fra-barne/

her krever barnehagen at vi skal holde en friske unger hjemme fordi de hadde feber i går, og vi har nå én eneste sykt barn dag igjen (ja vi vet at det er utvidede sykt barn dager i år, vi har brukt de også). Blir helt desperat og ligger våken om natten og tenker på hva vi skal gjøre hvis vi får étt sykdomstilfelle til. 

vår barnehage opererer med 24 t feberfri. 

20 dager i året (10 på hver foreldre) er ikke alltid nok når barna er små. Man er ofte nødt til å bruke feriedager (om noen igjen) eller ulønnet permisjon. 

Vårt barn har vært borte fra bhg mye mer enn 40 dager bare dette året. Det er noe hver mnd, og av og til kun 2-3 uker mellom hver gang syk. Det går I forkjølelse med feber, et par runder med omgangssyke, øyekatarr før Behandling, 1 runde med corona, barnesykdommer med feber. Venter bare på vannkopper.. 

Sist gang barn var syk så var det 10 dager i seg selv. 4 dager først med feber, så en dag feberfri, og før mandagen kom uka etter så var det 7 dager med omgangssyke inkl 48 t siden forrige oppkast/diaré. Det ble derfor 2 hele uker borte fra bhg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det jeg har lagt merke til mange foreldre klager på, er f.eks om de blir bedt om å hente barnet fordi barna er i dårlig form i barnehagen,  for så å skrive at barnet var i helt fin form når de kom hjem, og klager da på at de måtte hente. 

Det er så ekstremt stor forskjell på det å være rundt barn, full fart, masse bråk, for så å komme hjem å være i roen.

Har en som går i 1.klasse og en i barnehagen. Får jeg høre de har hatt dårlige dager enten på skolen eller i barnehagen,  holder jeg dem hjemme selvom de ikke er syke.

Nå har jeg muligheten til det, det er det ikke alle som har. Det er forståelig man må jobbe.

Men bare tenk på de barna som må slite seg igjennom en full dag de opprinnelig ikke klarer. 

Er bra de har regel med 1 febefri dag, barna trenger å komme seg igjen.

Hvorfor det? Spesielt skolebarnet ditt som hår glipp av undervisning. Hvorfor tenker du ikke «vi prøver, så får de heller sende hjem om det ikke går?»

Det er for ente gang ikke det denne tråden handler om. INGEN sier at barn med dårlig allmentilstand skal i skole/barnehage, men hvorfor dette «føre var prinsippet?» Har du ikke dårlig samvittighet for å holde friske barn unna undervisningen? 

ts

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Foreldre har faktisk - og selvfølgelig - påvirkningskraft på hvilke retningslinjer barnehagen opererer etter. Barnehagen er fullt finansiert av skattebetalerne og kommunene, og disse har selvfølgelig ALL interesse av å begrense arbeidslivets korttidsfravær. Unødvendige sykt barn-dager er en ren kostnad som absolutt skal minimeres. De fleste barnehager håndterer dette helt fint, de følger FHI sine råd. Men så er det noen barnehager innimellom som tror de heller skal finne opp kruttet på nytt og lager sine egne retningslinjer. Da er det viktig å reagere! 

Anonymkode: 16c17...8bejods

Joda...og foreldre må gjerne sende syke barn i barnehagen...men du aner ikke hvor mange ansatte som blir borte fra jobb da de selv blir smittet( da foreldre ikke holder barn hjemme) og dermed må det koste på med vikarer og dårlige budsjetter. Barn møter folk de ikke kjenner.

Engang måtte barnehagen vår stenge da vi ikke hadde nok ansatte.

Eller da min datter avdelingen hadde 4 mnd med omgangssyke da foreldre ikke klarete å holde barn hjemme.

Sp mye sykdommer vil gå utover barna og ansatte 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor få barn når man ikke orker være med de når de er syke??

Ingen har argumentert for at syke barn skal i barnehagen, men når friske barn tvinges til å være hjemme som et «føre var prinsipp» uten dokumentert effekt på smittespredning så er det noe som skurrer.

ts

• Liker 3
Skrevet

Ingen har argumentert for at syke barn skal i barnehagen, men når friske barn tvinges til å være hjemme som et «føre var prinsipp» uten dokumentert effekt på smittespredning så er det noe som skurrer.

ts

På dette området nytter det ikke å snakke fornuft med kg.

• Nyttig 1
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Joda...og foreldre må gjerne sende syke barn i barnehagen...men du aner ikke hvor mange ansatte som blir borte fra jobb da de selv blir smittet( da foreldre ikke holder barn hjemme) og dermed må det koste på med vikarer og dårlige budsjetter. Barn møter folk de ikke kjenner.

Engang måtte barnehagen vår stenge da vi ikke hadde nok ansatte.

Eller da min datter avdelingen hadde 4 mnd med omgangssyke da foreldre ikke klarete å holde barn hjemme.

Sp mye sykdommer vil gå utover barna og ansatte 

Det du sier der stemmer rett og slett ikke, les hi og hva fhi selv sier. 

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ts

Men ts... feber ( fra nhi sine nettsider) står jo at feber betyr at man har virus/ bakterier i kroppen...som betyr at barnet er sykt...dermed er det fint å holde barna hjemme en dag for å ikke smitte..

Men send barnet ditt i barnehagen..men ikke kom å klage når alle foreldre gjør som deg..og endag har de ikke nok ansette og du må bli hjemme med barnet...eller når det plutselig blir mye sykdommer på avdelingen og du må bli hjemme. For jeg kan love deg at om alle gjør og tenker som deg...blir det mye sykdommer 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor det? Spesielt skolebarnet ditt som hår glipp av undervisning. Hvorfor tenker du ikke «vi prøver, så får de heller sende hjem om det ikke går?»

Det er for ente gang ikke det denne tråden handler om. INGEN sier at barn med dårlig allmentilstand skal i skole/barnehage, men hvorfor dette «føre var prinsippet?» Har du ikke dårlig samvittighet for å holde friske barn unna undervisningen? 

ts

Han har autisme, det var i forbindelse med at de anbefalte å holde han hjemme dagen etter grunnet neste dag skulle de ha uteskole hele dagen 😊 han sliter ekstra med følelsene sine enn andre barn og blir fortere sliten.

Ja vet det ikke er det det handler om, jeg bare kom på det når jeg leste tråden. 

Men jeg er fortsatt enig med hjemme en dag uten feber. Det et for å være sikker på at de har en fin dag før de sendes. :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det du sier der stemmer rett og slett ikke, les hi og hva fhi selv sier. 

ts

Jeg har jobbet i barnehage i 10 år oh det stemmer at folk blir smittet 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...