Gå til innhold

En feberfri dag hjemme?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det du sier der stemmer rett og slett ikke, les hi og hva fhi selv sier. 

ts

Anonymkode: 7a973...d62

kan skrive under på at dette stemmer det er runddans av sykdommer og de smitter selvfølgelig oss voksne også, og som voksen vet sikkert også du hvor sliten du blir etter en runde med feber? prøv 9 timer i en bråkete bhg der det går i hundre fra du kommer til du går. hadde du prøvd hadde du aldri sendt ungen din før tiden tilbake.

Anonymkode: 9c86e...9c0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Men ts... feber ( fra nhi sine nettsider) står jo at feber betyr at man har virus/ bakterier i kroppen...som betyr at barnet er sykt...dermed er det fint å holde barna hjemme en dag for å ikke smitte..

Men send barnet ditt i barnehagen..men ikke kom å klage når alle foreldre gjør som deg..og endag har de ikke nok ansette og du må bli hjemme med barnet...eller når det plutselig blir mye sykdommer på avdelingen og du må bli hjemme. For jeg kan love deg at om alle gjør og tenker som deg...blir det mye sykdommer 

Nei, det står at barnet kan gå i barnehage når det er feberfritt og god allmentilstand, og at å holde barnet ekstra hjemme har begrenset effekt på smittespredning. 

ts

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Sofakona said:

Joda...og foreldre må gjerne sende syke barn i barnehagen...men du aner ikke hvor mange ansatte som blir borte fra jobb da de selv blir smittet( da foreldre ikke holder barn hjemme) og dermed må det koste på med vikarer og dårlige budsjetter. Barn møter folk de ikke kjenner.

Jeg aner ganske mye skal jeg si deg. 

Og dere blir stort sett smittet av unger som har smittet dere FØR de fikk feber, ikke av den feberfrie dagen etterpå. Det er dessverre vanskelig å unngå! 

Det er ingen som argumenterer for å sende syke barn i barnehagen!!? Vi snakker om å sende FRISKE barn i barnehagen selv om de hadde feber kl 16 dagen før. FHI skjønner det, veldig mange norske barnehager skjønner det, mange foreldre skjønner det - hvorfor er det så vanskelig for deg å forstå at det er friske barn vi snakker om??

Det er skremmende at folk som sliter med disse nyansene får ta avgjørelser i barnehager. 

Anonymkode: 16c17...8be

• Liker 1
Skrevet

Nei, det står at barnet kan gå i barnehage når det er feberfritt og god allmentilstand, og at å holde barnet ekstra hjemme har begrenset effekt på smittespredning. 

ts

Nettopp...du forstod det...holde barnet hjemme en ekstra dag for p begrense smitte spredning. Hipp hurra

Men ts ...du er jo fastslått på at ditt barn ikke skal ha en feber fri dag 

Sp jeg synes du skal ringe til styrer på mandag..så får du diskutere med henne 

Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Jeg har jobbet i barnehage i 10 år oh det stemmer at folk blir smittet 

Vel, det å ha «jobbet i barnehage i mange år» gjør deg til ekspert på barnehage, ikke på medisin,  og din medisinske ekspertise overgår ikke Fhi. Det du påstår her er stikk i strid med det fhi mener. Jeg vet hvem jeg stoler på.

ts

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Sofakona said:

Men ts... feber ( fra nhi sine nettsider) står jo at feber betyr at man har virus/ bakterier i kroppen...som betyr at barnet er sykt...dermed er det fint å holde barna hjemme en dag for å ikke smitte..

Men send barnet ditt i barnehagen..men ikke kom å klage når alle foreldre gjør som deg..og endag har de ikke nok ansette og du må bli hjemme med barnet...eller når det plutselig blir mye sykdommer på avdelingen og du må bli hjemme. For jeg kan love deg at om alle gjør og tenker som deg...blir det mye sykdommer 

Drøssevis av barnehager og foreldre gjør dette, og de klager ikke nei! 😃 

Anbefaler at dere prøver, så det du at dommedagsprofetien ikke slår til, av det enkle faktum at unger smitter før de får feber, ikke etter feberen har gitt seg. 

• Liker 1
Skrevet

Vel, det å ha «jobbet i barnehage i mange år» gjør deg til ekspert på barnehage, ikke på medisin,  og din medisinske ekspertise overgår ikke Fhi. Det du påstår her er stikk i strid med det fhi mener. Jeg vet hvem jeg stoler på.

ts

Ok:) du får som sakt ringe styrer og si at du går etter fhi og ikke hva barnehagen mener...så skal du se hva slags svar du får ...

Skrevet
Sofakona skrev (6 minutter siden):

Skulle man ikke bare drite i fhi i følge deg, her bruker du de som kilde?

Ts har aldri sagt at barn med feber kan i barnehagen. Det er regimet med å holde barnet hjemme etter det et friskt ts kommenterer.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

kan skrive under på at dette stemmer det er runddans av sykdommer og de smitter selvfølgelig oss voksne også, og som voksen vet sikkert også du hvor sliten du blir etter en runde med feber? prøv 9 timer i en bråkete bhg der det går i hundre fra du kommer til du går. hadde du prøvd hadde du aldri sendt ungen din før tiden tilbake.

Selvsagt er det en runddans med smitte i barnehagen, men det er på grunn av smitte FØR symptomer, og den smitten kan man rett og slett ikke beskytte seg mot.

og det er det allmentilstand bør telle. 

ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Drøssevis av barnehager og foreldre gjør dette, og de klager ikke nei! 😃 

Anbefaler at dere prøver, så det du at dommedagsprofetien ikke slår til, av det enkle faktum at unger smitter før de får feber, ikke etter feberen har gitt seg. 

Dette! 

ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor få barn når man ikke orker være med de når de er syke??

Det er ikke det det dreier seg om. Det er ikke noe jeg heller vil enn å være hjemme med barna mine når de er syke, og det er ikke noe som tilsier at det ikke er slik for TS også. Og barn som er syke, skal være hjemme, de har det ikke greit i barnehagen.

Jeg skulle gjerne vært hjemme med barna mine når de var friske også, men både mannen min og jeg må på jobb. Vi har økonomi til å ta permisjon uten lønn for å være hjemme med syke barn i blant. Men når jeg er hjemme med mine barn, går det utover barna i den barnehageavdelingen hvor jeg jobber, for hvis de faktisk får sette inn vikar, finnes det ikke vikarer å oppdrive.

Anonymkode: c614b...502

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Praktiserer deres barnehager fremdeles det? Ser FHI ikke anbefaler det lenger, de sier: “Barn med feber bør først og fremst av hensyn til seg selv holdes hjemme til barnet er feberfri“. 

«Erfaringer viser at strenge regler for å holde syke barn ute fra barnehagen har begrenset effekt på spredningen av smitte. Det kan blant annet skyldes at sykdommer er smittsomme før tegnene på sykdom vises.»

https://www.fhi.no/sv/barnehage/nar-ma-barnet-vare-hjemme-fra-barne/

her krever barnehagen at vi skal holde en friske unger hjemme fordi de hadde feber i går, og vi har nå én eneste sykt barn dag igjen (ja vi vet at det er utvidede sykt barn dager i år, vi har brukt de også). Blir helt desperat og ligger våken om natten og tenker på hva vi skal gjøre hvis vi får étt sykdomstilfelle til. 

Jeg tenker at oppegående ansvarlige flinke foreldre er de som holder barnet hjemme 1 feberfri dag så andre slipper å bli syke og smittet , men og for at barnet plutselig kan få feber igjen. Formen kan og bli dårlig om barnet skal holde følge i bhg! Hvorfor enkelte får barn idag er jammen til å undre seg over! Er det så vanskelig å ta vare på barnet ditt?

Anonymkode: 0ea84...445

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Praktiserer deres barnehager fremdeles det? Ser FHI ikke anbefaler det lenger, de sier: “Barn med feber bør først og fremst av hensyn til seg selv holdes hjemme til barnet er feberfri“. 

«Erfaringer viser at strenge regler for å holde syke barn ute fra barnehagen har begrenset effekt på spredningen av smitte. Det kan blant annet skyldes at sykdommer er smittsomme før tegnene på sykdom vises.»

https://www.fhi.no/sv/barnehage/nar-ma-barnet-vare-hjemme-fra-barne/

her krever barnehagen at vi skal holde en friske unger hjemme fordi de hadde feber i går, og vi har nå én eneste sykt barn dag igjen (ja vi vet at det er utvidede sykt barn dager i år, vi har brukt de også). Blir helt desperat og ligger våken om natten og tenker på hva vi skal gjøre hvis vi får étt sykdomstilfelle til. 

Her ble vi oppringt en dag rett før vi kom og henta at det var fint om vi ikke ble så alt for seine(ringte 30 min før vi normalt henter). Ettåringen hadde nemlig vært av og på med litt feber hele dagen, men var i fin form, så de hadde ikke ringt(vi holdt henne hjemme neste dag). Vi fikk beskjed på foreldremøtet at det var viktig å se an formen, kan være i dårlig form uten feber og god form med litt feber.  

Anonymkode: 91dca...0bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at oppegående ansvarlige flinke foreldre er de som holder barnet hjemme 1 feberfri dag så andre slipper å bli syke og smittet , men og for at barnet plutselig kan få feber igjen. Formen kan og bli dårlig om barnet skal holde følge i bhg! Hvorfor enkelte får barn idag er jammen til å undre seg over! Er det så vanskelig å ta vare på barnet ditt?

Men  nå har altså fhi tilbakevist at det er en greie. 

Og i de tilfellene bør selvsagt barnehagen tinge og barnet hentes, men hvorfor være føre var når de ikke reduserer smitten? Er du klar over hvor mye sykt barn ager koster samfunnet? 

ts

• Liker 1
Skrevet

Leste helt i begynnelsen «opplevd flere barn som blir sendt med paracetamol i rumpa», hvordan ser dere dette?? Vært i barnehage selv, men har aldri opplevd noe lignende. Sikker på at man ikke blander med salve-rester?

Anonymkode: e59d3...a48

• Liker 1
Skrevet
minister-mio skrev (55 minutter siden):

Hvorfor skal ts drite i fhi og følge barnehagen?

Fordi barnehagen kan ha egne regler🙄

Anonymkode: 5bbfb...cc8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Leste helt i begynnelsen «opplevd flere barn som blir sendt med paracetamol i rumpa», hvordan ser dere dette?? Vært i barnehage selv, men har aldri opplevd noe lignende. Sikker på at man ikke blander med salve-rester?

Man ser selvsagt forskjell 

Anonymkode: 5bbfb...cc8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei har opplevd det i bhg. Barn blir sendt i bhg og i bleien er paraceten blitt presset ut før den er smeltet. Da mor eller far hadde dårlig tid tenker jeg.. Ikke få ganger det skjer. 2-3 foreldre som gjør dette. Men de fikk klar beskjed!

Er barnet sykt skal det være hjemme.

Skrevet

Feber på kvelden, feberfri på morningen = barnehage og skole

Anonymkode: e331d...abe

• Liker 4
Skrevet

Det er flere ting FHI har gått tilbake på. Blant annet feber. Tidligere var det også slik at ved øyekatarr måtte barnet ha startet behandling før det kunne komme tilbake til barnehagen, slik er det ikke lenger. Feber er en reaksjon på virus eller bakterier i kroppen. Disse bakteriene/virusene smitter før, feberen er bare kroppens måte å kvitte seg på dem. Barnehagene har altså ikke fulgt etter på dette med feber, selv om FHI har gjort det. 

Anonymkode: adb81...f02

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...