Gå til innhold

En feberfri dag hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Praktiserer deres barnehager fremdeles det? Ser FHI ikke anbefaler det lenger, de sier: “Barn med feber bør først og fremst av hensyn til seg selv holdes hjemme til barnet er feberfri“. 

«Erfaringer viser at strenge regler for å holde syke barn ute fra barnehagen har begrenset effekt på spredningen av smitte. Det kan blant annet skyldes at sykdommer er smittsomme før tegnene på sykdom vises.»

https://www.fhi.no/sv/barnehage/nar-ma-barnet-vare-hjemme-fra-barne/

her krever barnehagen at vi skal holde en friske unger hjemme fordi de hadde feber i går, og vi har nå én eneste sykt barn dag igjen (ja vi vet at det er utvidede sykt barn dager i år, vi har brukt de også). Blir helt desperat og ligger våken om natten og tenker på hva vi skal gjøre hvis vi får étt sykdomstilfelle til. 

Anonymkode: 7a973...d62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser an totalen. Min hadde feber og var hjemme og var i god form på ettermiddag og ikke mer feber. Han fikk gå i bhg dagen etterpå. Tenker man kan vurdere selv. 

Anonymkode: e34e7...eab

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser an totalen. Min hadde feber og var hjemme og var i god form på ettermiddag og ikke mer feber. Han fikk gå i bhg dagen etterpå. Tenker man kan vurdere selv. 

Da får vi stygge Mail på My kid, «minner om at … må ha en feberfri dag HJEMME før hen kommet i barnehagen. Dette er viktig fir å unngå smitte i barnehagen.»

men de går jo i mot fhi når de sier det. 

ts

• Liker 1
Skrevet

Da får vi stygge Mail på My kid, «minner om at … må ha en feberfri dag HJEMME før hen kommet i barnehagen. Dette er viktig fir å unngå smitte i barnehagen.»

men de går jo i mot fhi når de sier det. 

ts

Tenker det er for å se an ...la oss si barnet har feber på mandag...da skal barnet holdes hjemme på tirsdag. Selv om barnet er feberfri på morgenen kan de forsatt få feber utover dagen.

Har jobbet i barnehage og sendt mange barn hjem der de har fått feber noen timer etter de kom.. mange kommer også med paracetamol i rumpa...

Pluss at det er noe annet p være hjemme i ro en på en avdeling med 15 barn og full rulle.

Så barnehagen har rett

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Detter ikke utvidede dager til sykt barn i år, det var i 2021 pga Korona… 1 barn, 20 dager omsorgspermisjon med lønn (sykt barn-dager), kan søke om å få 30 hvis man er aleneforsørger for barnet. 

Anonymkode: 85af0...976

Skrevet

*det er ikke 🙈

Skrevet

Da tar du en egenmelding og sier at du er syk selv. Enten det, eller så må du ha permisjon uten lønn.

Anonymkode: 6aa84...7dd

Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Tenker det er for å se an ...la oss si barnet har feber på mandag...da skal barnet holdes hjemme på tirsdag. Selv om barnet er feberfri på morgenen kan de forsatt få feber utover dagen.

Har jobbet i barnehage og sendt mange barn hjem der de har fått feber noen timer etter de kom.. mange kommer også med paracetamol i rumpa...

Pluss at det er noe annet p være hjemme i ro en på en avdeling med 15 barn og full rulle.

Så barnehagen har rett

Men dette er jo ikke det fhi annbefaler. Altså at de skal være hjemme i tilfelle de får feber. Hvorfor tenker du det? Får barnet feber i løpet av dagen så får dere ringe, men om det ikke får det er det en totalt bortkastet «sykt barn dag».

ts

Skrevet

Det har vært en anbefaling, ikke en regel. Barnehagen kan ikke tvinge dere til å holde friske barn hjemme

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Detter ikke utvidede dager til sykt barn i år, det var i 2021 pga Korona… 1 barn, 20 dager omsorgspermisjon med lønn (sykt barn-dager), kan søke om å få 30 hvis man er aleneforsørger for barnet. 

Jo man har 20 dager per forelder i 2022, det henger igjen.

https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permisjoner-og-ferie/Rettigheter-syke-barn/

ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri hørt barnehagen hvor mine barn går si noe om dette, og ikke spurt heller. Jeg ser på hele bildet, som brukeren over. Ved høy feber på kvelden, holder jeg hjemme neste dag selv om barnet våkner feberfritt (og ofte med rette, har jeg erfart, da temperaturen kan stige utover dagen). Et barn som er feberfritt, men sliten og f.eks. har hostet hele natten, holder jeg hjemme. Mens et barn som hadde lav feber, men god form på formiddagen dagen før, har sovet godt, er feberfri og sprek, sender jeg i barnehagen selv om det ikke har vært feberfri i 24 timer. 

I barnehagen hvor jeg jobbet praktiserte vi 24-timer feberfri før, men det er ganske lenge siden vi gikk bort i fra det. Det er ikke noen god indikasjon på om barnet orker en barnehagedag, og har lite betydning for smitteoverføring. Allmenntilstand er det viktigste. Noen ganger virker barna i god form hjemme, men det blir tydelig at de ikke er det når de skal prøve å henge med på barnehagehverdagen. Som både småbarnsmor og barnehageansatt vet jeg at dette er vanskelig å vurdere og forutse noen ganger. 

Anonymkode: c614b...502

• Nyttig 1
Skrevet
minister-mio skrev (Akkurat nå):

Det har vært en anbefaling, ikke en regel. Barnehagen kan ikke tvinge dere til å holde friske barn hjemme

Det gjør de i praksis! De sender sure meldinger og sier «regelen er en feberfri dag hjemme» når vi leverer.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gjør de i praksis! De sender sure meldinger og sier «regelen er en feberfri dag hjemme» når vi leverer.

ts

Det er drøyt. Du bør ta det med styrer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men dette er jo ikke det fhi annbefaler. Altså at de skal være hjemme i tilfelle de får feber. Hvorfor tenker du det? Får barnet feber i løpet av dagen så får dere ringe, men om det ikke får det er det en totalt bortkastet «sykt barn dag».

ts

Ja...om du blir oppringt må du jo uansett ta hjemme dag. Om barnet har feber når den legges skal den ikke på barnehagen neste dag.

Samme som 48 timers regelen med oppkast/ diare

• Liker 1
Skrevet
minister-mio skrev (Akkurat nå):

Om dette står slikt i vedtektene til barnehagen har du ikke noe å være sur over...

Anonymkode: ed9a9...cfc

Skrevet

Jeg har aldri hørt barnehagen hvor mine barn går si noe om dette, og ikke spurt heller. Jeg ser på hele bildet, som brukeren over. Ved høy feber på kvelden, holder jeg hjemme neste dag selv om barnet våkner feberfritt (og ofte med rette, har jeg erfart, da temperaturen kan stige utover dagen). Et barn som er feberfritt, men sliten og f.eks. har hostet hele natten, holder jeg hjemme. Mens et barn som hadde lav feber, men god form på formiddagen dagen før, har sovet godt, er feberfri og sprek, sender jeg i barnehagen selv om det ikke har vært feberfri i 24 timer. 

I barnehagen hvor jeg jobbet praktiserte vi 24-timer feberfri før, men det er ganske lenge siden vi gikk bort i fra det. Det er ikke noen god indikasjon på om barnet orker en barnehagedag, og har lite betydning for smitteoverføring. Allmenntilstand er det viktigste. Noen ganger virker barna i god form hjemme, men det blir tydelig at de ikke er det når de skal prøve å henge med på barnehagehverdagen. Som både småbarnsmor og barnehageansatt vet jeg at dette er vanskelig å vurdere og forutse noen ganger. 

Anonymkode: c614b...502

Jeg oppfatter barnehagen her i overkant ivrig på sykdoms ting, det har vært andre ting jeg har reagert på også. De er beinharde nå 24 timer feberfri, kanskje fordi de er en stor barnehage og dermed alltid har mange smittekilder?

ts

Skrevet

Men må du si at barnet hadde feber i går? Du bestemmer jo selv. Er jo bare å la være å si noe? 

Skrevet
minister-mio skrev (1 minutt siden):

Det er blant annet styrer som sender slike meldinger på My kid. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er blant annet styrer som sender slike meldinger på My kid. 

ts

Hva står det i vedtektene da? Regner med at du eks ikke sender barnet i barnehagen før 48 timer siden sist oppkast/ diare.

Eller sender du barnet i barnehagen dagen etter siste oppkast? 

Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Ja...om du blir oppringt må du jo uansett ta hjemme dag. Om barnet har feber når den legges skal den ikke på barnehagen neste dag.

Samme som 48 timers regelen med oppkast/ diare

Da hadde jeg nok holdt hjemme, men det jeg uthevet her er ingen regel. 48 timer ved oppkast er en «regel» fhi støtter; «Man bør vente 48 timer etter at barnet ikke lenger har diaré og/eller oppkast før det kan gå tilbake til i barnehagen.»

men 24 timer med feber, hvor har du det fra? 

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...