AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #101 Skrevet 28. november 2022 Ved hvilken alder skal man lære barn om skikk og bruk, og normal oppførsel i sosiale lag? Ved hvilken alder skal foreldre lære seg å ta ansvar for sine egne barn? Anonymkode: 05c68...bd9 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #102 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): OK, så 2-åringen din opplevde ett enkelttilfelle av mat som ikke var tilpasset hen og hen spiste bare litt tilbehør. Det gjør faktisk ikke noe! Ingen skade skjedd. Og uten at jeg kjente hens oldemor, kan jeg påstå at hun vokste opp i en tid hvor barn hver eneste dag enten spiste det som ble servert eller hoppet over måltidet uten sutring. Jeg vil ikke at vi skal tilbake dit, men det kan være greit å ha bittelitt perspektiv. Anonymkode: 04c3c...0c8 2-åringen min spiser stort sett helt vanlig mat som ikke er spesialtilpasset på noe vis, så ta ikke den. Det jeg skulle fram til var at jeg, som tross alt kjente denne oldemora godt, vet at hun personlig hadde foretrukket at oldebarna spiste mer. Hun hadde sørget for at det for eksempel var rundstykker eller brød til suppa, hun hadde nok gjort klart litt ost eller leverpostei eller salami eller noe og. Hun var nemlig av den typen som degget med ungene, lagde spesielle ting og måltider til dem, og sullet rundt for dem. Så hvis du bare skal ta én liten ting fra innlegget mitt, få med deg poenget: Se an den avdøde. Hvis den avdøde var av typen som ønsket en mer formell begravelse og mente barn skulle sees ikke høres, dropp pizzabollene. Hvis den avdøde dullet med unger alle veier og alltid ordnet for at alle gjester skulle ha det best mulig, ta med pizzabollene… Anonymkode: 00682...eb4 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #103 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 28.11.2022 den 7.14): En etterlatt blir opptørt , hvorfor skal den da få bestemme? Anonymkode: ee72f...afe Fordi det er unødvendig og dermed slemt? Pizzaboller er ikke det eneste barnevennlige matalternativet. Hvorfor presse gjennom akkurat den matvaren? Barnevennlige snitter hadde løst hele problemet, hvorfor nekter de å servere det? Bare for å få være den som bestemmer uten hensyn til andres følelser? Anonymkode: a4837...268 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #104 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 28.11.2022 den 14.02): Hvis den avdøde var av typen som ønsket en mer formell begravelse og mente barn skulle sees ikke høres, dropp pizzabollene. Hvis den avdøde dullet med unger alle veier og alltid ordnet for at alle gjester skulle ha det best mulig, ta med pizzabollene… Anonymkode: 00682...eb4 Det er ikke de to eneste alternativene. Dropp pizzaboller og bestill barnevennlige snitter i stedet, barna har god mat og den avdøde (og de etterlatte) har en formell setting. Anonymkode: a4837...268 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #105 Skrevet 1. desember 2022 En minnestund er for de etterlatte, ikke for den som er død. Den er faktisk død. Barn kan stort sett spise det samme som voksne. De kan evt plukke fort ting de ikke klarer å spise (og det må være lov å ikke like absolutt alt. Smak er forskjellig.). Men samtidig er det veldig unødvendig å holde på tradisjoner bare for å holde på dem. Mange tradisjoner er jo egentlig bare gruppepress fra døde folk. Ha mat dere liker. Det er jo ingen som serverer snitter i andre situasjoner. Hadde folk likt det så godt så hadde man spist det oftere. Anonymkode: c2c8e...7f6 3
Gjest takinova Skrevet 1. desember 2022 #106 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 24.11.2022 den 23.55): Hei, jeg innser først og fremst at dette fremstår som en idiotisk tittel.. greia er den at min far nylig døde og vi planlegger en begravelse og minnestund. Vi er flere søsken med store og små barn og regner med et ganske stort oppmøte på graverd m.m. to av søsknene mine ønsker å ha pizzaruller for barna 8-14 i minnestunden, hvorpå jeg sa at det var greit for ungene men kunne sikkert stå på kjøkkenet. Føler det blir uverdig og «barnebursdag» over en stund som skal være mer formell. Min far var en tradisjonsmann som aldri ville ment at dette var normalt for begravelsen til sine foreldre f.eks.. det ble så klart dårlig stemning hos en som mente dette var strengt. Derfor ønsker jeg egentlig en realitycheck på om jeg bør la dette gå eller om folk er enige i hvordan jeg tenker.. Anonymkode: 5aa82...ebd Så koselig at man kan lage noe mer enn formelle snitter. Noe for alle. Det skal jeg huske til det blir aktuelt i vår familie.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #107 Skrevet 1. desember 2022 Enkelt, lag barnevennlige snitter. Dessuten, vet foreldrene at barna faktisk ikke liker eller har barna bare aldri smakt? Jeg har mange barn i omgangskretsen, flere av de elsker røkelaks, andre foretrekker karbonader. Aldri vært et problem med snitter i sammenkomster. Anonymkode: 66a53...0f3 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #108 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fordi det er unødvendig og dermed slemt? Pizzaboller er ikke det eneste barnevennlige matalternativet. Hvorfor presse gjennom akkurat den matvaren? Barnevennlige snitter hadde løst hele problemet, hvorfor nekter de å servere det? Bare for å få være den som bestemmer uten hensyn til andres følelser? Anonymkode: a4837...268 Slemt? Må dere gi dere Anonymkode: ee72f...afe
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #109 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 1.12.2022 den 14.43): Slemt? Må dere gi dere Anonymkode: ee72f...afe Det er slemt å gjøre en etterlatt lei seg for en idiotsak som å presse gjennom junk food i en begravelse fremfor andre barnevennlige matvarer. Anonymkode: a4837...268 2
NiceOrNothing Skrevet 7. desember 2022 #110 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 24.11.2022 den 23.55): Hei, jeg innser først og fremst at dette fremstår som en idiotisk tittel.. greia er den at min far nylig døde og vi planlegger en begravelse og minnestund. Vi er flere søsken med store og små barn og regner med et ganske stort oppmøte på graverd m.m. to av søsknene mine ønsker å ha pizzaruller for barna 8-14 i minnestunden, hvorpå jeg sa at det var greit for ungene men kunne sikkert stå på kjøkkenet. Føler det blir uverdig og «barnebursdag» over en stund som skal være mer formell. Min far var en tradisjonsmann som aldri ville ment at dette var normalt for begravelsen til sine foreldre f.eks.. det ble så klart dårlig stemning hos en som mente dette var strengt. Derfor ønsker jeg egentlig en realitycheck på om jeg bør la dette gå eller om folk er enige i hvordan jeg tenker.. Anonymkode: 5aa82...ebd Tenker at mat er mat , å hadde latt det stå fremme . Men tydelig merket at den er til barna .
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #111 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 25.11.2022 den 0.07): ALT skal virkelig tilpasses barn nå for tiden. Hva med at barn lærer seg ulike kontekster og tilpasset atferd etter det? Neida, i 2022 serverer vi de pizzaboller i begravelse?! Skjønner at du ikke tar den kampen midt i sorgen altså ts, og forstår godt at du syns det bør settes et annet sted. Anonymkode: 239e3...032 Dette Anonymkode: bea52...e2f 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #112 Skrevet 8. desember 2022 Jeg var i en begravelse til en venn for noen år siden. Da ble det servert hjemmebakt pizza i etterpålaget. Jeg syns ikke at et etterpålag skal være så A4 og jålete som mange skal ha det til. Anonymkode: d5127...365
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #113 Skrevet 8. desember 2022 TS, hva ble det til? Spent på konklusjonen. Anonymkode: 24269...c47
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #114 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 1.12.2022 den 9.03): En minnestund er for de etterlatte, ikke for den som er død. Den er faktisk død. Barn kan stort sett spise det samme som voksne. De kan evt plukke fort ting de ikke klarer å spise (og det må være lov å ikke like absolutt alt. Smak er forskjellig.). Men samtidig er det veldig unødvendig å holde på tradisjoner bare for å holde på dem. Mange tradisjoner er jo egentlig bare gruppepress fra døde folk. Ha mat dere liker. Det er jo ingen som serverer snitter i andre situasjoner. Hadde folk likt det så godt så hadde man spist det oftere. Anonymkode: c2c8e...7f6 MINNEstund, det er den avdøde som skal minnes. Respekt for den avdøde og måten h*n var på er en selvsagt ting. Minnestund i den avdødes ånd er selvsagt ting. Anonymkode: 7d159...b63 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #115 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er slemt å gjøre en etterlatt lei seg for en idiotsak som å presse gjennom junk food i en begravelse fremfor andre barnevennlige matvarer. Anonymkode: a4837...268 Nei det er ikke slemt. . Anonymkode: ee72f...afe
Gjest Hottentått Skrevet 8. desember 2022 #116 Skrevet 8. desember 2022 Fint at man skal hedre den avdøde og gjennomføre begravelsen slik vedkommende selv ønsket. Men ÆRLIG TALT, la nå ungene få pizzaboller. Går en grense for hva man skal ta hensyn til.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #117 Skrevet 8. desember 2022 Snitter er strengt tatt bare fine brødskiver. Barn spiser da brødskiver til vanlig. Er bare å passe på å ha noen med gulost og andre "enkle" pålegg Anonymkode: 7cfa7...0d9 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #118 Skrevet 8. desember 2022 Hva er viktigst? At barna blir tvungen til å spise noe de ikke liker og det ender opp med sur stemning, eller at barna får noe de liker og kan delta uten sur stemning? Det er tross alt barn og hans barnebarn vi snakker om. La nå hans barnebarn ikke måtte løpe på kjøkkenet for å hente mat fordi du synes pizzaruller er "festmat" Anonymkode: 4b1b7...4ac
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #119 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei det er ikke slemt. . Anonymkode: ee72f...afe Jo, det er slemt. Anonymkode: a4837...268
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #120 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva er viktigst? At barna blir tvungen til å spise noe de ikke liker og det ender opp med sur stemning, eller at barna får noe de liker og kan delta uten sur stemning? Det er tross alt barn og hans barnebarn vi snakker om. La nå hans barnebarn ikke måtte løpe på kjøkkenet for å hente mat fordi du synes pizzaruller er "festmat" Anonymkode: 4b1b7...4ac Eller alternativ tre: lag barnevennlige snitter og dropp junk food. Anonymkode: a4837...268 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå