AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #61 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Men hvorfor skal det lages akkurat pizzaboller til barn i alderen 8-14? Kan man ikke lage et par brett med barnevennlige snitter i stedet? De er jo absolutt store nok til å spise snitter. Anonymkode: a4837...268 Det kan jo være at pizzaboller kan lages i forveien. Vanlige Snitter blir bestilt, skal en lage egne så må foreldrene styre selv med dette før de skal i begravelse. Samt pizzaboller metter nok litt mer i den forstand. Men, jeg tenker at de som enten ikke har barn, eller kresne barn har ikke forståelse nok til å sette seg inn i det. Jeg selv var ikke kresen i det hele tatt som barn, men har til gangs fått 2 særdeles kresne barn selv. Heldigvis vet nærmeste familie om dette, og med ganske magre barn så tilpasser man heller menyen , for de lar jo heller la være og spise og humøret blir deretter. Ikke bland deg opp i pizzaboller , bare la foreldrene styre dette selv. Klarer ikke se de som sier der ikke hører hjemme. Hva innbiller de seg? Dette er en samling for de etterlatte, og om ikke bestefar selv påpekte at han ikke ønsket noen av sine barnebarn der, så synes jeg denne samlingen kan hensyetas barna, heller de enn voksne. Voksne mennesker burde klare å tilpasse seg bedre enn dette. Brått så skal du se noen av onklene sniker til seg en pizzabolle😂 Anonymkode: fbdb5...7f3
visp Skrevet 25. november 2022 #62 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kondolerer så mye, Ts ❤️ Man skal vel hedre den avdøde, og da med mat og ting han likte. Da har ikke pizzaboller noe der å gjøre. Det er ikke barnebarnas dag. Jeg var ganske ung da mine besteforeldre døde. Det var ikke mat spesifikt for barn. Jeg spiste også det som var der fordi det er av respekt for avdøde. Anonymkode: bd7e0...c59 Man er ofte veldig sliten etter en begravelse; man har jo grudd seg for dette en stund og når minnestunden kommer blir alt litt løsere og lettere. Jeg har aldri noensinne tenkt over hva man spiser i en minnestund, men vet alle syns det er litt godt med kaffe og noe å bite i. Er det en tradisjon der du kommer fra at maten i en minnestund må være noe avdøde likte? Har aldri hørt om det før. 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #63 Skrevet 25. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette er ørtiende gang jeg har sett lignende diskusjon her på kg, som viser gapet mellom de som skiller mellom høytid og hverdag og de som ikke ser verdien av det. Tidligere har det vært snakk om taco i konfirmasjon og grandis på julaften. Har til gode å se noen komme til et kompromiss annet enn at en side gir seg. Anonymkode: 6f1bc...268 Jeg synes dette temaet er ganske interessant. Når/hvordan ble det bestemt at snitter var høytidelig mat? Det virker så gammeldags, og så fjernt fra det livet vi lever nå. Å bruke snitter (50-tallsmat) for å skape en høytidelig (kald, fremmed?) stemning under en minnestund i disse dager hvor alle lever med følelsene sine på utsiden, hvorfor gjør man det? Hvorfor tviholder noen på enkelte tradisjoner, og forkaster andre? Det virker så tilfeldig. Anonymkode: ce9d5...a3b 10 2
Me0987 Skrevet 25. november 2022 #64 Skrevet 25. november 2022 Klarer virkelig ikke å forså hvorfor snitter er "verdig" og pizzaboller "uverdig" og hvorfor dette i det hele tatt er en problemstilling å bruke energi på i denne situasjonen. 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #65 Skrevet 25. november 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Siste begravelsen jeg var i hadde Pizzabakeren til barna og de evnt voksne som ville ha noe annet enn vemmelige smørbrød. Helt supert! Ofret det ikke en tanke. Den dagen jeg legger på røret, håper jet folk koser seg med mat de liker, voksne og barn! Anonymkode: 894ed...142 Vemmelige smørbrød? Barna vil iallfall kke spise det om de voksne kaller det vemmelig. Ikke alle regioner bruker snitter. Noen har f eks betasuppe. Anonymkode: 79758...52a 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #66 Skrevet 25. november 2022 En fyr i min svigerfars begravelse dro frem ei kompe fra den lokale Menyen og lurte på om jeg kunne finne noe bestikk da plastgaffelen bare knakk. Han stilte attpåtil skikkelig superbakfull og skjelven av fylleabstinenser. Jeg fant selvsagt bestikk da han var en selvskreven gjest, og hadde reist langt for å stille tross rimelig kjip form (ingen hemmelighet om at han var veldig alkoholisert). Selvsagt skulle fyren få spise tenkte nå jeg, og ønsket han seg ei kompe så er vel det bare fint 😅🤷♀️ Han oppførte seg tross alt tusen ganger bedre enn et par gjester som spurte mannen min om arv 😶🌫️🙄 Altså, server nå ungene det de vil spise. Det er bare pizza. Pizza eller snitter var neppe det viktigste i din fars liv. Anonymkode: 95223...616 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #67 Skrevet 25. november 2022 Jeg hadde snudd meg i grava om noen spiste pizzasnurrer i min minnestund. Da skal det serveres snitter og gravlaks med rødvin som hedrer mitt minne. De som ikke spiser og drikker det, trenger ikke å komme. Anonymkode: a31e2...72c 2 3
Fru Uperfekt Skrevet 25. november 2022 #68 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei, jeg innser først og fremst at dette fremstår som en idiotisk tittel.. greia er den at min far nylig døde og vi planlegger en begravelse og minnestund. Vi er flere søsken med store og små barn og regner med et ganske stort oppmøte på graverd m.m. to av søsknene mine ønsker å ha pizzaruller for barna 8-14 i minnestunden, hvorpå jeg sa at det var greit for ungene men kunne sikkert stå på kjøkkenet. Føler det blir uverdig og «barnebursdag» over en stund som skal være mer formell. Min far var en tradisjonsmann som aldri ville ment at dette var normalt for begravelsen til sine foreldre f.eks.. det ble så klart dårlig stemning hos en som mente dette var strengt. Derfor ønsker jeg egentlig en realitycheck på om jeg bør la dette gå eller om folk er enige i hvordan jeg tenker.. Anonymkode: 5aa82...ebd Først kondolerer Hva som serveres i minnestund er forskjellig fra ætt til ætt. Personlig ville jeg ikke servert pizzaruller, normalt oppdradde (uten diagnose) barn tåler å spise det samme som de voksne i en sådan stund 5 1
Fru Uperfekt Skrevet 25. november 2022 #69 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tusen takk for kondolansene.❤️ vi har bestilt forholdsvis dyre snitter med roastbeef osv også serveres det kaker han likte. Alt av dekor og slik er gjort med omtanke på blomster og farger han likte og jeg vet ikke, det føles rart å skulle sette ut pizzaboller midt i dette akkurat som det skulle være en fest av noe slag. Ser ut fra tilbakemeldingene at folk ser veldig ulikt på dette 🤷🏼♀️ Anonymkode: 5aa82...ebd Med snitter og kaker burde barna klare å finne noe de liker 2 1
Fru Uperfekt Skrevet 25. november 2022 #70 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Siste begravelsen jeg var i hadde Pizzabakeren til barna og de evnt voksne som ville ha noe annet enn vemmelige smørbrød. Helt supert! Ofret det ikke en tanke. Den dagen jeg legger på røret, håper jet folk koser seg med mat de liker, voksne og barn! Anonymkode: 894ed...142 Hva er vemmelige smørbrød? 4 1
Fru Uperfekt Skrevet 25. november 2022 #71 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette har aldri vært innhold i noen snitter jeg har fått servert i minnestund. Snitter har kommet med brie,roastbeef,og mye annet som er ganske så fremmed for mange barn.. Anonymkode: 77459...536 Min siste begravelse med snitter og kake hadde og ting som egg og skinke pålegg. Om Brie og Roastbeef er fremmed så bør foreldrene skjerpe seg litt, barn bør introduseres for forskjellig mat så tidelig som mulig 4 2
Fru Uperfekt Skrevet 25. november 2022 #72 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Småbarn kan være veldig kresen på brødskiver Og det er langt fra alle barn som spiser reker, laks, remulade, og rart garnityr som ruskål, sprøstekt løk, etc. Det er helt normal barneoppførsel å klikke i vinkel fordi en dill-kvast har vært ani skinken. Anonymkode: 2b5da...903 Aldri vært borti, majo ja men det skrapes bare vekk. 1 1
Fru Uperfekt Skrevet 25. november 2022 #73 Skrevet 25. november 2022 Norja skrev (6 timer siden): Det er virkelig ikke normalt blant barn i min omgangskrets. Ikke i min heller 1
Fru Uperfekt Skrevet 25. november 2022 #74 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vemmelige smørbrød? Barna vil iallfall kke spise det om de voksne kaller det vemmelig. Ikke alle regioner bruker snitter. Noen har f eks betasuppe. Anonymkode: 79758...52a Har fått det og i endel begravelser, har og fått full middag.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #75 Skrevet 25. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg synes dette temaet er ganske interessant. Når/hvordan ble det bestemt at snitter var høytidelig mat? Det virker så gammeldags, og så fjernt fra det livet vi lever nå. Å bruke snitter (50-tallsmat) for å skape en høytidelig (kald, fremmed?) stemning under en minnestund i disse dager hvor alle lever med følelsene sine på utsiden, hvorfor gjør man det? Hvorfor tviholder noen på enkelte tradisjoner, og forkaster andre? Det virker så tilfeldig. Anonymkode: ce9d5...a3b At en høytidelig stemning er kald og fremmed er ukjent for meg. For meg skiller det høytidelige seg fra det hverdagslige ved at det er mer spesielt og fullt av omtanke. Ta snitter, for eksempel. Uavhengig av om det er litt utdatert, er det fremdeles mat det er lagt mer flid og tid i enn en hverdagslig toropose. For de fleste barn er pizza noe de spiser flere ganger i måneden og jeg synes de også skal få mat som er spesiell og skikkelig, samtidig som de forhåpentligvis også liker den. Anonymkode: 6f1bc...268 4 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #76 Skrevet 25. november 2022 visp skrev (2 timer siden): Man er ofte veldig sliten etter en begravelse; man har jo grudd seg for dette en stund og når minnestunden kommer blir alt litt løsere og lettere. Jeg har aldri noensinne tenkt over hva man spiser i en minnestund, men vet alle syns det er litt godt med kaffe og noe å bite i. Er det en tradisjon der du kommer fra at maten i en minnestund må være noe avdøde likte? Har aldri hørt om det før. Det er jo en måte å hedre den avdøde på det og. Vi hadde det i minnestund etter våre foreldre og det føltes helt riktig. Anonymkode: 7d159...b63 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #77 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei, jeg innser først og fremst at dette fremstår som en idiotisk tittel.. greia er den at min far nylig døde og vi planlegger en begravelse og minnestund. Vi er flere søsken med store og små barn og regner med et ganske stort oppmøte på graverd m.m. to av søsknene mine ønsker å ha pizzaruller for barna 8-14 i minnestunden, hvorpå jeg sa at det var greit for ungene men kunne sikkert stå på kjøkkenet. Føler det blir uverdig og «barnebursdag» over en stund som skal være mer formell. Min far var en tradisjonsmann som aldri ville ment at dette var normalt for begravelsen til sine foreldre f.eks.. det ble så klart dårlig stemning hos en som mente dette var strengt. Derfor ønsker jeg egentlig en realitycheck på om jeg bør la dette gå eller om folk er enige i hvordan jeg tenker.. Anonymkode: 5aa82...ebd Har aldri vært i en begravelse/minnestund hvor det har vært én spesiell type mat forbeholdt barna. Det har alltid vært snitter, koldtbord o.l - og «vi» barna spiste det vi likte. Syntes det er tankeløst av søsknene dine å foreslå dette, barna deres klarer å spise andre ting? Loff med karbonade. Man serverer ikke pizzaboller i en minnestund. Anonymkode: 50bfa...45b 3 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #78 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes dette temaet er ganske interessant. Når/hvordan ble det bestemt at snitter var høytidelig mat? Det virker så gammeldags, og så fjernt fra det livet vi lever nå. Å bruke snitter (50-tallsmat) for å skape en høytidelig (kald, fremmed?) stemning under en minnestund i disse dager hvor alle lever med følelsene sine på utsiden, hvorfor gjør man det? Hvorfor tviholder noen på enkelte tradisjoner, og forkaster andre? Det virker så tilfeldig. Anonymkode: ce9d5...a3b Ingen har vel sagt at snitter er «høytidelig» 😂? Snitter er veldig enkel og grei fingermat, og er forbeholdt noe «alle» liker. Det er enkelt å bestille, eller også lage selv. I en begravelse/minnestund spiser man ikke store porsjoner med mye kliss og greier, det skal være et samlingspunkt for de nærmeste. Og det er tradisjon og servere noe folk kan spise, over et siste «samlingspunkt» med personen de minnes. Anonymkode: 50bfa...45b 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #79 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kan jo være at pizzaboller kan lages i forveien. Vanlige Snitter blir bestilt, skal en lage egne så må foreldrene styre selv med dette før de skal i begravelse. Samt pizzaboller metter nok litt mer i den forstand. Men, jeg tenker at de som enten ikke har barn, eller kresne barn har ikke forståelse nok til å sette seg inn i det. Jeg selv var ikke kresen i det hele tatt som barn, men har til gangs fått 2 særdeles kresne barn selv. Heldigvis vet nærmeste familie om dette, og med ganske magre barn så tilpasser man heller menyen , for de lar jo heller la være og spise og humøret blir deretter. Ikke bland deg opp i pizzaboller , bare la foreldrene styre dette selv. Klarer ikke se de som sier der ikke hører hjemme. Hva innbiller de seg? Dette er en samling for de etterlatte, og om ikke bestefar selv påpekte at han ikke ønsket noen av sine barnebarn der, så synes jeg denne samlingen kan hensyetas barna, heller de enn voksne. Voksne mennesker burde klare å tilpasse seg bedre enn dette. Brått så skal du se noen av onklene sniker til seg en pizzabolle😂 Anonymkode: fbdb5...7f3 Man kan fint bestille barnevennlige snitter, selv for kresne barn. Det er ingen grunn til å lage dårlig mat til barna. Minnestund er for de etterlatte, ja, og her gjør pizzaboller etterlatte opprørt fordi det føles respektløst mot avdøde. Hvorfor da presse inn kjip mat med dårlig næring til store barn, i stedet for å bestille noen barnevennlige snitter når man først bestiller snitter? Og jeg er ikke TS. Anonymkode: a4837...268 8
Pondus72 Skrevet 25. november 2022 #80 Skrevet 25. november 2022 Tolker ut av tråden her at fordi avdøde var veldig glad i lungemos, så skal det serveres lungemos i minnestunden og. 😳 Kommer nok aldri til å delta på en minnestund igjen. 🤮 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå