Gå til innhold

Pizzaboller i minnestunden

Fremhevede innlegg

Skrevet

I minnestunden vi hadde for farmor ble det kun laget mat med tanke på de voksne og hva de tenkte farmor mente var riktig når hun levde. 

Det er 10 barn og de spiste det de likte. Man tilpasser ikke alt til barn. De får lære seg at noen ganger må de faktisk tilpasse seg andre 👍

Anonymkode: d3859...cf2

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kondolerer.

Må si at jeg blir veldig overrasket over de fleste svarene her. 

I utgangspunktet er jeg tilhenger av at barn bør forholde seg til det som serveres. Men jeg forstår ikke problemet med å servere pizzaboller i en begravelse. Hva er det som gjør dem mindre formelle enn roast beef-snitter? Begge er «moderne» retter som ikke ble spist i begravelser i Norge for 200 år siden. Hvor går grensen?

Minnestunden er for de etterlatte. Dine søsken og nieser og nevøer er også etterlatte, og de ønsker å servere/spise pizzaboller.

Og å tillate pizzaboller på kjøkkenet men ikke sette dem frem blir absurd. Da erkjenner du at barna og ungdommene i din familie har preferanser, men de må gjemme seg bort på kjøkkenet. For meg fremstår det som uverdig.

Jeg skjønner at følelsene kan ta overhånd i sånne situasjoner, men jeg ville latt dette ligge. 

Anonymkode: ce9d5...a3b

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg personlig ser ikke problemet med pizzaboller. Men så har min familie ett litt annet syn på begravelse, vi feirer det livet som har vært og er ikke så veldig høytidelig. Vi kan kan til og med finne på å le mellom tårene. Men, jeg skjønner at ikke alle tenker likt om dette. Kondolerer så mye, håper dere finner en løsning som passer dere

Anonymkode: 5dbb8...447

• Liker 5
Skrevet

Siste begravelsen jeg var i hadde Pizzabakeren til barna og de evnt voksne som ville ha noe annet enn vemmelige smørbrød. Helt supert! Ofret det ikke en tanke.

Den dagen jeg legger på røret, håper jet folk koser seg med mat de liker, voksne og barn!

Anonymkode: 894ed...142

• Liker 8
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med pizzaboller sånn uten videre. Hva skal resten av serveringen være? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Pizzaboller: Hvetemel, tomater, skinke, løk, ost

Snitter: Hvetemel, tomater, skinke, løk, ost

:skuldre:

Anonymkode: ff1b8...b3d

Dette har aldri vært innhold i noen snitter jeg har fått servert i minnestund.

Snitter har kommet med brie,roastbeef,og mye annet som er ganske så fremmed for mange barn..

Anonymkode: 77459...536

• Liker 6
Skrevet

Kondolerer til deg, ts, men at du synes å servere noe barna også liker, ikke bare de voksne, blir UVERDIG, sier dessverre mer om deg og ditt syn på barn enn noe annet i denne saken. 

Anonymkode: 42d5e...a58

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ikke greit med pizzaboller i en begravelse. Lag/bestill mat som din far ville ha spist. Dette er en begravelse, ikke et barneselskap. Kondulerer så mye ❤️

Anonymkode: b1a3d...45c

Da mannen til en kollega døde plutselig for et par år siden var jeg med og hjalp til i begravelsen og der ble det kun servert pølser med brød/lompe og så kaker til alle. Han som døde var i 50-årene. Ingen reagerte på det. 

Anonymkode: 7f529...44b

• Liker 5
Skrevet (endret)

Sist vi var i 80-årslag (uten sammenligning forøvrig)  hadde jubilanten også bestilt "barnevennlige" snitter. Altså litt enklere snitter med pålegg som karbonade, leverpostei, gulost etc. Det stod sammen med alle andre snittene, men var øremerket til barna. Alle små spiste uten protest. 

Endret av NettoppJa
Skrivefeil
  • Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

kondolerer så mye, TS

Aldri vært borte i «egen» mat til barn i minnestunder. Ikke hatt i begravelser i familien og når jeg jobbet med mat og catering lagde vi kanskje et fat med snitter uten for mye pynt og skumle ingredienser. Kan det være en ide? Et fat med snitter med ost og skinke som passer litt mer inn?
Ellers kommer dette her helt Ann på personen dere skal minnes. Hadde du følt at faren din hadde reagert på det, så blir det jo feil å servere slikt, jeg skjønner deg veldig godt der. 

Endret av Thjelp
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

TS, jeg skjønner hva du tenker, jeg tror deg absolutt når du sier at han var en tradisjonell mann som likte at ting var ordentlig. Men samtidig så kan det være at faren din ikke hadde ønsket at barna hans hadde kranglet med hverandre om plasseringen av pizzasnurrene i minnestunden hans.

• Liker 7
Skrevet

Jeg er varm tilhenger av at man skal respektere barn, lytte til dem og ta hensyn til dem. Det betyr ikke at de skal få tilpasset absolutt alt i enhver situasjon. Barn har godt av å lære seg etikette og at man noen ganger bør tilpasse seg skikk og bruk fremfor å dure på med det man selv har aller mest lyst til. Jeg synes dere kan sløyfe pizzaboller med god samvittighet. 

Anonymkode: 04c3c...0c8

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har vært i en minnestund hvor det ble servert Taco. Avdøde(ung jente) var veldig glad i taco. 

Anonymkode: d858c...f63

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Først: kondolerer.

Dernest: Her er du skikkelig urimelig. Hadde jeg vært et av dine søsken hadde jeg gitt blaffen i din mening og servert pizzaboller side om side med snitter. Hva far evt måtte ha ment om den slags er heller ikke viktig, en minnestund er for de pårørende og barna er en del av det. Dette er det faktisk ikke du som bestemmer.

Anonymkode: 2e419...bfd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei, jeg innser først og fremst at dette fremstår som en idiotisk tittel.. 

greia er den at min far nylig døde og vi planlegger en begravelse og minnestund. Vi er flere søsken med store og små barn og regner med et ganske stort oppmøte på graverd m.m. 

to av søsknene mine ønsker å ha pizzaruller for barna 8-14 i minnestunden, hvorpå jeg sa at det var greit for ungene men kunne sikkert stå på kjøkkenet. Føler det blir uverdig og «barnebursdag» over en stund som skal være mer formell. Min far var en tradisjonsmann som aldri ville ment at dette var normalt for begravelsen til sine foreldre f.eks.. 

det ble så klart dårlig stemning hos en som mente dette var strengt. Derfor ønsker jeg egentlig en realitycheck på om jeg bør la dette gå eller om folk  er enige i hvordan jeg tenker.. 

Anonymkode: 5aa82...ebd

Ja strengt. Gjør da ingenting å ha puzzaboller til ungene. Dessuten er et slik etterpålag, noe som skal være hyggelig iht å mimre om gode minner av den avdøde. En tradisjon for å lette litt på byrden det er å bære for  miste en nær. Gråte gjør man i kirken 

Anonymkode: 2c151...233

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke bare deres far som er død, men barnas bestefar. Er begravelsen da virkelig rett arena å ta kampen "barn skal spise det de får servert, og lære seg å smake ting de ikke liker, om så bare noen biter"?

Er det ille å se pizzasnurrer på border så legge de i en serveringsbolle med lokk. La barna få sørge uten å måtte gå sultne eller sloss mot mat de ikke liker. Den kampen kan dere fortsette dagen etter.

Anonymkode: 52a85...151

• Liker 6
Skrevet

Jeg syns det er en uting at alt i dag skal gjøre så barnevennlig og helt på barnas premisser. I en begravelse passer det seg ikke med pizzaboller, vil man ha noe mer barnevennlig kan man gjøre det i relasjon til den maten som faktisk serveres. Er det snitter kan det lages barnevennlige snitter med ost, skinke eller syltetøy uten masse dilldall på. Barn må lære seg at ulik mat passer ulike begivenheter.

Anonymkode: 38b94...9c0

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Kondolerer

Hjalp til i en begavelse i høst.  Ganske stivt og formelt. Her ble satt frem med snitter på vært bord. Barnebordet fikk egen mat. 

I dåpen til noen i familien min var det wienerpølser til barn da på eget buffet bord til de, og ganske så fansy snitter på det andre buffet bordet. 1 av 10 unger forsynte seg av både pølse og en snitter, vedkommende var riktignok 16 år😂

Mange barn er kresne, og ofte er det pynten, løk, sitron, dill, majones , alt det som ødelegger. 

Begge mine ville skrapt av alt pålegget og under tvil spist loffeskiven med smør.. Men har den fått litt sitronsaft på seg, så er det uaktuelt. Om de ikke liker skarpe, sure smaker, og ofte har litt bedre smaksløker enn de fleste voksne, så er det jo ikke så rart. Skulle ønske jeg ikke hadde kresne barn, jeg tenker det vil gå seg til, men tar heller den kampen hjemme enn å sitte med barn med lavt blodsukker og krangle  med de for at de skal spise snitter med smør,  med smak av majones og løk, og det siste jeg vil i en begravelse er nettopp det. 

Så sett frem pizzaboller på ett eget lite bord da, kall det barnebordet. Så er det ute av syne for deg . 😊

Synes er viktig barna skal ha det bra en slik dag, og de som sier barn å kan spise før de kommer?  Memer de da etter begravelsen og før minnestunden?? De spiser nok frokost, men barn som har mindre mager enn voksne og ofte behov for mat oftere, trenger ikke ikke få mat fra frokost til middag, fordi måten ikke egner seg? 

Tror nok avdøde, heller ville ønsket store og små har det bra.

Anonymkode: fbdb5...7f3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Dette har aldri vært innhold i noen snitter jeg har fått servert i minnestund.

Snitter har kommet med brie,roastbeef,og mye annet som er ganske så fremmed for mange barn..

Anonymkode: 77459...536

Tror nok vedkommende mener at ingredienser er rimelig likt, hvetemel i brødet, løk på roastbiff, tomat til pynt på enkelte av snittene, skinke(hamburgerrygg feks)

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville synes det var utrolig merkelig om noe mat var "gjemt bort" på kjøkkenet.. 

Skal barna spise dem i smug på kjøkkenet også, da..? Om de uansett spiser de der folk kan se, skjønner jeg overhodet ikke vitsen med å gjemme dem, og om barna må nærmest smugspise på kjøkkenet, høres det utrolig stusselig ut. 

De har nettopp mistet bestefaren sin... 

Jeg ville servert pizzaboller, enkelt og greit, sammen med den andre maten. 

Anonymkode: 2b5da...903

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...