Gå til innhold

Pizzaboller i minnestunden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg innser først og fremst at dette fremstår som en idiotisk tittel.. 

greia er den at min far nylig døde og vi planlegger en begravelse og minnestund. Vi er flere søsken med store og små barn og regner med et ganske stort oppmøte på graverd m.m. 

to av søsknene mine ønsker å ha pizzaruller for barna 8-14 i minnestunden, hvorpå jeg sa at det var greit for ungene men kunne sikkert stå på kjøkkenet. Føler det blir uverdig og «barnebursdag» over en stund som skal være mer formell. Min far var en tradisjonsmann som aldri ville ment at dette var normalt for begravelsen til sine foreldre f.eks.. 

det ble så klart dårlig stemning hos en som mente dette var strengt. Derfor ønsker jeg egentlig en realitycheck på om jeg bør la dette gå eller om folk  er enige i hvordan jeg tenker.. 

Anonymkode: 5aa82...ebd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mening er hadde vært å la det gå, det snakk om barnebarn.. Det er mat,  og den bør stå fremme med resten av maten. 

Anonymkode: 08c4e...338

• Liker 34
  • Nyttig 8
Skrevet

En minnestund er for å hedre den avdøde. Da serverer man noe han ville ment passet seg. 

Kondolerer!!!

Anonymkode: 15a33...362

• Liker 18
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Trenger noen spesialmat til sine barn så får de fikse det, stå for det tradisjonelle du om du vil.

Anonymkode: 78f39...079

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt greit å ha pizzaruller/boller til barna fremme, kan ikke skjønne hvorfor de må gjemmes bort. Blir ikke mindre høytidelig av at barna får noe de liker enkelt.

Anonymkode: 52a85...151

• Liker 23
  • Nyttig 2
Skrevet

Pizzabollene kan stå på kjøkkenet. Min personlige mening er at begravelsen bør gjennomføres i tråd med avdødes ønsker.

Anonymkode: 990ba...729

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Det er vel mest vanlig at det serveres det samme til alle sammen i minnestunden. Og hva som serveres er nok litt ulikt, det ble jo servert full middag i enkelte tidligere, det er kanskje ikke mange som gjør i dag. Har vært i minnestund som var ekte gravøl, det er nok heller ikke så vanlig.

Anonymkode: 59ca9...9c1

• Liker 1
Skrevet

For meg virker det som en merkelig problemstilling, man må jo spise. Hva spiser man som er mer alvorlig og høytidelig? Kjipt med barn som slår seg vrange fordi de ikke liker maten også.

Anonymkode: ff1b8...b3d

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ALT skal virkelig tilpasses barn nå for tiden. Hva med at barn lærer seg ulike kontekster og tilpasset atferd etter det? Neida, i 2022 serverer vi de pizzaboller i begravelse?!

Skjønner at du ikke tar den kampen midt i sorgen altså ts, og forstår godt at du syns det bør settes et annet sted. 

Anonymkode: 239e3...032

Dette👆🏻
Dessuten kan man mate barna sine i forveien også, om det er så vanskelig å spise det som skal serveres. 

Anonymkode: 5b163...3f9

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, hadde aldri falt meg inn å servere pizzaboller i begravelse til en mann du beskriver på denne måten. Man skal hedre livet til den avdøde, og da på en måte de ville funnet verdig.
Dersom det er så små barn tilstede, at de kan finne på å slå seg vrang pga. maten, så burde de kanskje ikke delta? Eldre barn og tenåringer burde virkelig klare seg uten pizzaboller.
Jeg hadde satt pizzabollene på kjøkkenet...

Anonymkode: 76daa...6f7

• Liker 22
  • Hjerte 1
Skrevet

Kondolerer ❤️

Barn kan lære seg å spise vanlig mat som serveres i begravelser.

Jeg var nettopp i konfirmasjon og der var det flere barn fra 5-11 år.

De minste barna som var opplært til å spise den samme maten som voksne, satt fint ved bordet og spiste mat fra buffén, mens en bortskjemt unge på 11 år som alltid har fått viljen sin hos foreldrene, ville ikke spise noe av den deilige maten så han bestemte at han skulle spise en stor pose med smågodt som moren hadde med.

Jeg synes dette var helt idiotisk. 

Fra jeg var ca 7 år var jeg i mange begravelser og jeg husker at vi spiste trøndersodd og marsipankake. Marsipankake likte jeg ikke, men jeg spiste noen små biter for å være høflig.

Barn på 8 og 4 år kan fint spise vanlig mat.

Anonymkode: 77efc...b23

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi var samlet, og barna var selvsagt velkomne, min far var jo glad i dem. Vi hadde et fat med skiver med nugatti til de ungene som ville ha det. Ser ikke problemet med pizzasnurrer. Selvfølgelig ville ikke mine foreldre gjort det da jeg var barn, og deres foreldre døde. Men det var i en annen tid. 

Anonymkode: c75eb...396

• Liker 2
Skrevet

Pizzaboller: Hvetemel, tomater, skinke, løk, ost

Snitter: Hvetemel, tomater, skinke, løk, ost

:skuldre:

Anonymkode: ff1b8...b3d

• Liker 23
  • Nyttig 9
Skrevet

Kondolerer så mye ts ♥️

Rent «svart hvitt» ser jeg ikke problemet med å ha pizzaboller til barna. Men jeg synes heller ikke det bør være problematisk for barna å forsyne seg av maten som er tiltenkt de voksne. Med mindre dere har tenkt til å servere lutefisk, eller noe meget lite barnevennlig? Barn kan fint spiste en snitte med gulost, og har man veldig kresne barn så får man sørge for at de spiser før man reiser. Det blir lite tilpasningsdyktige barn av sånn spesialbehandling i alle mulige situasjoner.

Hvilken type mat skal dere servere ellers?

Anonymkode: ec81d...44a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kondolerer så mye ts ♥️

Rent «svart hvitt» ser jeg ikke problemet med å ha pizzaboller til barna. Men jeg synes heller ikke det bør være problematisk for barna å forsyne seg av maten som er tiltenkt de voksne. Med mindre dere har tenkt til å servere lutefisk, eller noe meget lite barnevennlig? Barn kan fint spiste en snitte med gulost, og har man veldig kresne barn så får man sørge for at de spiser før man reiser. Det blir lite tilpasningsdyktige barn av sånn spesialbehandling i alle mulige situasjoner.

Hvilken type mat skal dere servere ellers?

Anonymkode: ec81d...44a

Tusen takk for kondolansene.❤️ 

vi har bestilt forholdsvis dyre snitter med roastbeef osv også serveres det kaker han likte. Alt av dekor og slik er gjort med omtanke på blomster og farger han likte og jeg vet ikke, det føles rart å skulle sette ut pizzaboller midt i dette akkurat som det skulle være en fest av noe slag. Ser ut fra tilbakemeldingene at folk ser veldig ulikt på dette 🤷🏼‍♀️

• Hjerte 7
Skrevet

Kondolerer ts. Jeg er helt enig med deg. Kan ikke barna spise pizzaboller når som helst ellers og snitter i begravelsen?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei, jeg innser først og fremst at dette fremstår som en idiotisk tittel.. 

greia er den at min far nylig døde og vi planlegger en begravelse og minnestund. Vi er flere søsken med store og små barn og regner med et ganske stort oppmøte på graverd m.m. 

to av søsknene mine ønsker å ha pizzaruller for barna 8-14 i minnestunden, hvorpå jeg sa at det var greit for ungene men kunne sikkert stå på kjøkkenet. Føler det blir uverdig og «barnebursdag» over en stund som skal være mer formell. Min far var en tradisjonsmann som aldri ville ment at dette var normalt for begravelsen til sine foreldre f.eks.. 

det ble så klart dårlig stemning hos en som mente dette var strengt. Derfor ønsker jeg egentlig en realitycheck på om jeg bør la dette gå eller om folk  er enige i hvordan jeg tenker.. 

Ikke greit med pizzaboller i en begravelse. Lag/bestill mat som din far ville ha spist. Dette er en begravelse, ikke et barneselskap. Kondulerer så mye ❤️

Anonymkode: b1a3d...45c

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenk over hva din far hadde villet. Han hadde villet at ungene skulle ha det bra, ikke sant? Så pizzaboller til dem er helt greit. Det er ikke hva man spiser som er viktig, dagen er vanskelig nok om ikke maten skal være kjip for noen. 

Anonymkode: 7d159...b63

• Liker 3
Skrevet

Kondolerer. 

Hvis tanken er at det skal være en tradisjonell begravelse og minnestund, synes jeg pizzaboller er feil for det er ikke tradisjonelt. Og hvis avdøde ville ha rynket på nesen av det, er det helt utelukket.  

Anonymkode: 2e327...e69

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...