Gå til innhold

Bytter dere etternavn eller beholder hvert deres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen vil ta mitt etternavn, også bruker vi hans etternavn som mellomnavn. Så har både vi og barn samme navn.

Anonymkode: 2e90e...42e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi giftet oss i fjor, og vi har begge nå mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Hans navn er veldig sjeldent, så det var det som gjorde at hans navn ble etternavnet til oss begge (og fremtidige barn). At det var MANNENS navn var ikke avgjørende for oss, men hvor spesielt etternavnet var.

Anonymkode: e5544...421

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gifte oss neste år. Kommer ikke til å endre navn. Jeg endrer meg ikke bare fordi jeg blir gift, så hvorfor skal jeg skifte navnet jeg har hatt hele livet mitt? Har sagt at mannen får velge hva han vil gjøre selv, men er ikke sånn at jeg forventer at han skal ta mitt navn. Jeg vet at det er ikke en helt ukjent tanke for ham å skifte etternavn, siden hans ikke fungerer kjempegodt på norsk (amerikansk mann). Men er et helsikkes styr å skifte etternavn for ham, siden han er amerikaner, så regner med vi begge beholder sitt eget. 

Barnet vårt har ett etternavn fra hver av oss, med bindestrek :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet siden mitt er vanskelig å si på engelsk. Var ikke voldsomt glad i det heller akkurat.
Tenkte litt på min indre feminist, men det er jo faren min sitt etternavn uansett... Og om jeg hadde hatt min mors etternavn, hadde jo det hvert morfaren min sitt navn... 
I profesjonell setting så har jeg alltid brukt mitt fornavn og mellomnavn uansett. 

Anonymkode: fa3a9...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner nesten ingen på min egen alder som har tatt partnerens etternavn. De fleste innser nok at forhold har det med å ta slutt, og terskelen for å gå fra hverandre er mye lavere enn før. Ca. halvparten av de som giftet seg i 20-årene er nå skilt, 10+ år senere.

Anonymkode: 2f7d2...271

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge tar begges navn (mitt etternavn + hans etternavn), barna også. Syns det er fint at vi alle i familien heter det samme❤️

Anonymkode: 5556d...13f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg tok min eksmann sitt etternavn. Beholdt det etter vi ble skilt også. Dette likte han ikke, så da byttet han etternavn. Kommer til å beholde det navnet til jeg havner i graven.

Anonymkode: f9ecb...a1f

Hvis du liker eksen sitt etternavn kan jo ingen nekte deg å beholde det. Kanskje var det mest praktisk for deg med det etternavnet, og kanskje likte du ikke ditt gamle. Har man barn er det greit med en praktisk løsning, men det blir upraktisk når mannen bytter til et navn ikke barna heller har. En tidligere nabo byttet etternavn ved giftemål, og beholdt eksens etternavn etter skilsmissen. Det handlet om praktiske årsaker i forhold til felles barn som også hadde kun hans etternavn. Ikke noe problem det. Begge etternavnene er veldig vanlige. Det ene slutter på -sen, det andre ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beholdt mitt, våre passer ikke sammen og mine barn (fra tidligere) har mitt som mellomnavn så ville ikke kvitte meg med det. 

Anonymkode: eaa2b...c8f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok min manns etternavn,i tillegg til å beholde mitt❤️

Har prøvd å bytte navn,altså å ta bort pikenavnet mitt. Men var visst ikke god nok grunn til å bare ville fjerne det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giftet oss for fem år siden og beholdt hvert vårt. Navnet er en del av identiteten min.

Anonymkode: c3383...c5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gifte oss neste år, og ingen av oss kommer til å endre navn. Vi har begge identitet knyttet til navnene våre, og begge føler det hadde vært rart å ta den andres navn.

Vi har et barn som har mitt navn som mellomnavn og hans som etternavn.

Anonymkode: 31712...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det en selvfølge å beholde etternavnet mitt. Det var det for han også. 

Anonymkode: 84a06...f29

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norja skrev (På 23.11.2022 den 22.46):

Vi er enige om at det hadde vært kjempehyggelig å hete det samme, og vi er begge enige om at det er helt uaktuelt å ta den andres navn 🤭

Så vi beholdt hvert vårt og lever fint med det, men er begge overrasket over hvor mange som er overrasket over at jeg ikke har byttet navn. 

Hehe, samme her.. 😄 Vi har endt med å beholde våre egne, inntil videre i alle fall. Begge syntes det var rart å skulle hete noe annet. Barna har hans navn som mellomnavn og mitt som etternavn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gjerne at alle fire i samme familie skulle ha samme etternavn, så jeg byttet. Synes det er veldig hyggelig og var ikke noe problem for meg❤️

Vi ønsket ikke å utsette problemstillingen en generasjon og kjøre inn begge etternavnene på barna våre, dessuten hadde begge -sen etternavn, så det ble rart å skulle beholde begge. 

Anonymkode: 0a7d0...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer sikkert veldig an på hvilket etternavn man faktisk har også. Her har både mannen og jeg gårds-navn, etter gårdene som slektene våre kommer fra. Synes det var veldig vanskelig å velge bort et av dem, siden begge er knyttet til slekta og mye historie.

Anonymkode: 36bbf...7ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å ta mannen sitt navn. Barnet vårt er også oppført med hans navn.

Anonymkode: e6256...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer sikkert veldig an på hvilket etternavn man faktisk har også. Her har både mannen og jeg gårds-navn, etter gårdene som slektene våre kommer fra. Synes det var veldig vanskelig å velge bort et av dem, siden begge er knyttet til slekta og mye historie.

Anonymkode: 36bbf...7ef

Veldig sant! Er det samme med etternavnet mitt.

Anonymkode: 84a06...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kommer sikkert veldig an på hvilket etternavn man faktisk har også. Her har både mannen og jeg gårds-navn, etter gårdene som slektene våre kommer fra. Synes det var veldig vanskelig å velge bort et av dem, siden begge er knyttet til slekta og mye historie.

Anonymkode: 36bbf...7ef

Jeg har et -sen-navn, riktignok ikke av de aller vanligste men heller ikke sært. Mannen har et gårdsnavn. Disse tingene spilte ingen rolle for min del, navnet mitt er navnet mitt og jeg er ikke med på noen dissing av det på grunn av endingen.

Anonymkode: ec7be...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...