Gå til innhold

Bytter dere etternavn eller beholder hvert deres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nygifte de seneste 5 årene og dere som planlegger å gifte dere, har dere endret etternavn eller tenker å gjøre det?
 

Og isåfall endrer begge etternavn eller er det fortsatt sånn at de fleste kvinner tar mannens etternavn (heterofile par)?

Anonymkode: 7508c...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er riktignok nærmere 20 år siden. Men vi beholdt hvert vårt. Det samme gjelder de fleste jeg kjenner. 

Anonymkode: 6146f...02d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ingen skiftet navn. Jeg fatter ikke helt hvorfor folk gjør slikt. Jeg er fremdeles meg, selv om jeg er gift. 

De færreste i min omgangskrets skifter navn.

Anonymkode: f6a64...a05

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok min eksmann sitt etternavn. Beholdt det etter vi ble skilt også. Dette likte han ikke, så da byttet han etternavn. Kommer til å beholde det navnet til jeg havner i graven.

Anonymkode: f9ecb...a1f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet ikke etternavn, men mannen min gjorde det. Han tok mitt. For han var det viktig at vi het det samme, for meg var det helt uviktig. 

Anonymkode: d7995...4f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er riktignok nærmere 20 år siden. Men vi beholdt hvert vårt. Det samme gjelder de fleste jeg kjenner. 

Anonymkode: 6146f...02d

Samme her. Er riktig nok en del venninner som byttet til mannens navn, men var ikke aktuelt for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slo sammen med bindestrek begge to. Kjenner ingen som bare tok partners navn. 

Anonymkode: 99eac...98d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet inn hans som mellomnavn, så vi kan bruke det videre. Jeg har et kjedelig navn og han har et spennende navn, så vil at barna skal ha hans. 

Anonymkode: 3795a...b1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gifta meg for 3 måneder siden. Beholdt mitt mellomnavn og tok hans etternavn. Droppet et av Norges vanligste etternavn. 

Nå heter jeg akkurat det samme som barna våre ( de fikk tidligere mitt mellomnavn og hans etternavn) og er fornøyd med det. 

Anonymkode: 4357e...f15

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok hans etternavn, og sa bye bye til mitt. Kanskje den eneste konservative meningen jeg har, at det er litt romantisk 😅

Anonymkode: d0cc3...017

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er enige om at det hadde vært kjempehyggelig å hete det samme, og vi er begge enige om at det er helt uaktuelt å ta den andres navn 🤭

Så vi beholdt hvert vårt og lever fint med det, men er begge overrasket over hvor mange som er overrasket over at jeg ikke har byttet navn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nygifte de seneste 5 årene og dere som planlegger å gifte dere, har dere endret etternavn eller tenker å gjøre det?
 

Og isåfall endrer begge etternavn eller er det fortsatt sånn at de fleste kvinner tar mannens etternavn (heterofile par)?

Anonymkode: 7508c...cbf

Giftet oss i år. Tok mannens navn siden barna våre også kun har hans navn. Jeg hadde ingen emosjonelle tilknytninger til mitt navn, mens for han er navn viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tok min eksmann sitt etternavn. Beholdt det etter vi ble skilt også. Dette likte han ikke, så da byttet han etternavn. Kommer til å beholde det navnet til jeg havner i graven.

Anonymkode: f9ecb...a1f

Haha. Fantastisk 👏🏼

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her beholdt begge sitt eget, jeg er fortsatt meg selv om jeg er gift.
barna har begge sitt. 

Anonymkode: 69b11...15b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg byttet ikke etternavn, men mannen min gjorde det. Han tok mitt. For han var det viktig at vi het det samme, for meg var det helt uviktig. 

Anonymkode: d7995...4f9

Akkurat samme her. Mannen ville hete det samme og hadde heller ingen tilknytning til sitt navn.   

Anonymkode: 588a1...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tok min eksmann sitt etternavn. Beholdt det etter vi ble skilt også. Dette likte han ikke, så da byttet han etternavn. Kommer til å beholde det navnet til jeg havner i graven.

Anonymkode: f9ecb...a1f

Haha love it😅

Anonymkode: 69b11...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beholder mitt som mellomnavn. Tar hans til etternavn. Da heter jeg det samme som barna mine. 

Anonymkode: b654b...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen tok mitt etternavn, vi tok deler av hans til mellomnavn😊

Anonymkode: 4093c...fa7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...