Gå til innhold

Overvekt og fedme er den nye normalen

Anbefalte innlegg

Skrevet

På 90-tallet var det in å være hengslete, tynn, og spise light-produkter. Nå spiser unge ekte og sunn mat, og ønsker en sterk kropp med litt muskler. Da går BMI gjerne opp. 

Ellers er vel registrerte spiseforstyrrelser på et høydepunkt i historien i Norge, og det gjelder ikke kun forstyrrelser hvor man spyr opp maten eller sulter seg, men også overspisingslidelse.

Anonymkode: 3a5a0...ee8

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du skriver ingenting om mengdene du spiser da. Jeg kunne lett spist meg overvektig på hjemmelagd mat... 

Anonymkode: 5349a...229

Tydelig at vi er forskjellige da. Jeg må spise 2000 kcal per dag for å klare å holde BMI oppe på 19. 

Anonymkode: 9e9ee...800

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke så veldig vanskelig å forstå om du ser på prisene på sunn, norsk, økologisk mat vs. junk food. 

Anonymkode: fbcb8...d91

Grønnsaker er billigere enn mye junk. Jeg får 2 kilo norske grønnsaker av prisen på en pose chips eller en 200 grams melkesjokolade. Pasta, ris, bønner og andre basismatvarer er billigere en prosessert junk. Det argumentet er utslitt og bare en slapp unnskyldning. 

Anonymkode: 15672...f0a

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Om man bruker M og 38/40 i klær er man ikke slank. Man er normal, på grensa til lubben. Med mindre man er 175++ høy da. Men snittet i Norge er jo 167.

Anonymkode: 05af8...8e1

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Grønnsaker er billigere enn mye junk. Jeg får 2 kilo norske grønnsaker av prisen på en pose chips eller en 200 grams melkesjokolade. Pasta, ris, bønner og andre basismatvarer er billigere en prosessert junk. Det argumentet er utslitt og bare en slapp unnskyldning. 

Lever du på grønnsaker, pasta, ris og bønner, så tviler jeg i hvert fall på at du trener 🫣

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lever du på grønnsaker, pasta, ris og bønner, så tviler jeg i hvert fall på at du trener 🫣

Fobi mot karbohydrater er ikke veien til sunn livsstil. Det heter moderasjon. 

Anonymkode: 096f6...cc2

• Liker 2
Skrevet

Jeg har BMI på 21,5 og er 95 cm rundt magen. Jeg er kanskje ikke overvektig ifølge BMI, men ifølge klær og målebånd har jeg vært det mesteparten av livet.

Tar BMI med en klype salt..

Anonymkode: 20483...b67

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Antall personer som er overvektig har gått opp, den statistikken kan ingen diskutere med. At "fet er det nye slank" er jeg dog mer uenig i, og jeg oppfordrer alle som tenker det til å ta en titt på hvilke kroppsfasonger som slår ann på tiktok og instagram. Eller hvor høy fettprosent de fleste har i populære serier og filmer. Vi higer da ikke nå mindre etter det slanke idealet idag nå enn før, bare se på forekomsten av spiseforstyrrelser for eksempel. Eller antall reklamer for slankekurer og dietter i diverse magasiner. Selv har jeg bmi på rundt 26-27. Har aldri følt meg eller blitt oppfattet som slank. 

• Liker 6
Skrevet

BMI er utdatert. Det er ikke noe som man bør bruke i dagens samfunn.

BMI stammer fra noe de fant opp på 1840-tallet, og mennesket har utviklet seg en del på de årene.

Jeg tenker at BMI kan brukes som en veiledning, men ikke som en fasit. Den tar ikke høyde for oppbyggingen en person har, da en bodybuilder vil ha like høy BMI som en men stor «øl-mage». 

Anonymkode: 1b781...e73

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Om man bruker M og 38/40 i klær er man ikke slank. Man er normal, på grensa til lubben. Med mindre man er 175++ høy da. Men snittet i Norge er jo 167.

Anonymkode: 05af8...8e1

Man er ikke på grensen til lubben med str M! 
🙄

Anonymkode: 7ca59...5f9

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg lever ikke bare på det. Jeg lever også på fisk, brød som jeg baker selv, og pålegg (som jeg må innrømme har blitt krisedyrt). Men basiskostholdet mitt er mye billigere enn om jeg kjøpte junk. Ref: Poteter. Denne varer en uke. 

Jeg liker også sjokolade og annet digg, men det er luksusmat. Både for budsjett og kropp så begrenser jeg det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Leste nettopp at bare 23 prosent av menn og 42 prosent av kvinner mellom 40 og 49 år har en BMI på under 25, altså er normalvektige. Resten har overvekt eller fedme! Er ikke det ganske crazy? Man må spise ganske mye for å komme opp i BMI på 25, så de over der - hva skjer? 

….. er dette virkelig et spørsmål? 😅

Det er folk som er fattige eller i lavtlønnede yrker som sliter med dette, overvekt og fedme er en epidemi blant fattigdom. Mat som er billig = usunn, mat som er rask = usunn. Bare se til USA og resten av verden, det er  fattige mennesker som er overvektige . Dette er ikke store nyheter, men fattigdom er også et problem i Norge, det var kanskje overraskende? 

Les deg litt opp på forskning angående tema, så slipper du spørre om dumme spørsmål

Anonymkode: eeaa0...456

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fobi mot karbohydrater er ikke veien til sunn livsstil. Det heter moderasjon. 

Anonymkode: 096f6...cc2

Proteiner, min venn. Google it.

• Liker 1
Skrevet

BMI er utdatert. Det er ikke noe som man bør bruke i dagens samfunn.

BMI stammer fra noe de fant opp på 1840-tallet, og mennesket har utviklet seg en del på de årene.

Jeg tenker at BMI kan brukes som en veiledning, men ikke som en fasit. Den tar ikke høyde for oppbyggingen en person har, da en bodybuilder vil ha like høy BMI som en men stor «øl-mage». 

Bodybuilder-argumentet holder ikke. Det er en myte at store bodybuildere på 100 kg med en BMI på over 30 og en fettprosent på under 10 er så sunne. Faktisk så er dette en fryktelig usunn sport. Stor masse å bære rundt er ikke sunt uansett om det er fett eller muskler. Det gjør deg mer utsatt for hjerte og karsykdommer, belastningsskader og søvnapné. Bodybuildere dør ikke nødvendigvis unge pga sterioder, men også pga at kroppen ikke er bygget for å takle en så stor masse. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

….. er dette virkelig et spørsmål? 😅

Det er folk som er fattige eller i lavtlønnede yrker som sliter med dette, overvekt og fedme er en epidemi blant fattigdom. Mat som er billig = usunn, mat som er rask = usunn. Bare se til USA og resten av verden, det er  fattige mennesker som er overvektige . Dette er ikke store nyheter, men fattigdom er også et problem i Norge, det var kanskje overraskende? 

Les deg litt opp på forskning angående tema, så slipper du spørre om dumme spørsmål

Anonymkode: 

Ja, noen ganger vil man bare kjøre en debatt serru, for å høre litt hva folk tenker. Ikke alle forvalter sannheten 100 % sånn som du tydeligvis tror du gjør 🥱

• Nyttig 1
Skrevet

Men BMI er jo en litt rar måte å måle vekt på?

• Liker 1
Skrevet

BMI er en utdatert målestokk som ikke tar hensyn til fordelingen av muskler og fett på kroppen, så hvorfor er du så opphengt i den?

Er det ikke viktigere (og bedre!) for psykisk helse å trives med den kroppen man har? 

Det er ingen som kan mobbes til å slanke seg. Så hvorfor skal fokuset på kropp være størrelsen på den? Er det ikke bedre å fokusere på hva den kan? Eller hvilke kvaliteter mennesket med denne kroppen har?

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bodybuilder-argumentet holder ikke. Det er en myte at store bodybuildere på 100 kg med en BMI på over 30 og en fettprosent på under 10 er så sunne. Faktisk så er dette en fryktelig usunn sport. Stor masse å bære rundt er ikke sunt uansett om det er fett eller muskler. Det gjør deg mer utsatt for hjerte og karsykdommer, belastningsskader og søvnapné. Bodybuildere dør ikke nødvendigvis unge pga sterioder, men også pga at kroppen ikke er bygget for å takle en så stor masse. 

Poenget mitt var mer det at to personer med totalt ulike oppbygging kan ha samme BMI, når sannheten er at på mange måter faktisk lever et sunt liv, og ikke har noe av det farlige fetter; som Sumo brytere. Måten de trener på og spiser på gir dem lite av det farlige magefetter - det som legger seg rundt organene. De lever et ganske sunt liv, men de vil skåre høyt på BMI skalaen.

Poenget mitt er et BMI er utdatert. Det tar ikke høyde for verden vi lever i nå. Den funker blant annet ikke på høye mennesker, da de ofte får en høyere score enn de burde baser på alle andre målinger. De blir kalt overvektig, når alle andre fakta viser noe annet.

Poenget mitt er at BMI er utdatert, og noe man burde bevege oss bort fra å bruke.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Leste nettopp at bare 23 prosent av menn og 42 prosent av kvinner mellom 40 og 49 år har en BMI på under 25, altså er normalvektige. Resten har overvekt eller fedme! Er ikke det ganske crazy? Man må spise ganske mye for å komme opp i BMI på 25, så de over der - hva skjer? 

For ikke å glemme alle som har høyt blodtrykk (og potensielt hjerteinfarkt) uten at de vet om det og som står i fare for å utvikle diabetes type 2. Skremmende!

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Blåjojo skrev (Akkurat nå):

BMI er en utdatert målestokk som ikke tar hensyn til fordelingen av muskler og fett på kroppen, så hvorfor er du så opphengt i den?

Er det ikke viktigere (og bedre!) for psykisk helse å trives med den kroppen man har? 

Det er ingen som kan mobbes til å slanke seg. Så hvorfor skal fokuset på kropp være størrelsen på den? Er det ikke bedre å fokusere på hva den kan? Eller hvilke kvaliteter mennesket med denne kroppen har?

Fordi det er en urovekkende utvikling, og fordi man skal kunne diskutere denne negative utviklingen uten at enkeltindivider skal føle seg støtt eller angrepet fordi de selv er overvektige. Det må gå an å ha en diskusjon på samfunnsnivå uten at å bli trigga personlig. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...