Gå til innhold

Atle Antonsen anmeldt for rasisme

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kvittre skrev (51 minutter siden):

« what Are you.. how Are you ? « 😅 altså, det at hun svarte i det hele tatt… 

alle har vi møtt noen « what Are you.., who Are you» drita menn på byen. De overser man. Og bli grepet tak i.. tja det skjer vel 4-5 ganger på en kveld. Vet ikke om han begynte og yppe, eller bare var for drita , men jo mer jeg leser av novellen hennes føler jeg at hun dramatiserer. 
« what Are you .. who Are you « - tror de fleste hadde oversett, og ikke gått i dialog 🤷‍♀️

Så du tror at utfallet hadde blitt bedre om hun hadde oversett ham? Han hadde da nettopp satt seg ved hennes bord med oppmerksomheten mot henne. Hvis han ble krenket og provosert av at hun sa hun snakket norsk ville han vel muligens også funnet det provoserende å bli oversett? 

Jeg kan lett sette meg inn i hvor skremmende, ydmykende og fælt dette var for henne, og virker ikke som hun er første offer. Bra han stoppes nå. 

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Supert at hun anmelder. Supert at hun går ut med dette. Som godt voksen holder ikke «fylla har skylda» som argument for å rettferdiggjøre at du oppfører deg som en drittsekk. Jeg håper hun inspirerer enda flere til å stå frem og anmelde slik oppførsel, kanskje det til slutt enten vil få tullingene til å skjerpe seg eller holde seg hjemme om de ikke greier å oppføre seg som folk. 

• Liker 6
Skrevet
Kosemose skrev (3 minutter siden):

Så du tror at utfallet hadde blitt bedre om hun hadde oversett ham? Han hadde da nettopp satt seg ved hennes bord med oppmerksomheten mot henne. Hvis han ble krenket og provosert av at hun sa hun snakket norsk ville han vel muligens også funnet det provoserende å bli oversett? 

Jeg kan lett sette meg inn i hvor skremmende, ydmykende og fælt dette var for henne, og virker ikke som hun er første offer. Bra han stoppes nå. 

Ja, jeg tror det, uten at det er mulig og vite. Hva gjør du når en full mann sier noe av typ « what Are you… who Are you» ? Tenker at her kan vi få en hyggelig samtale, og går i dialog? All min erfaring tilsier overse, men det er mulig noen ender med en nyttig samtale. 
ble han krenket? Kommer hele tiden nye opplysninger.

hvorfor var dette så skremmende, ydmykende og fælt for henne? Har hun aldri vært på pub før? Aldri møtt et beruset menneske før?  Hvorfor starter hun en samtale med en som var så skremmende? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Drizzt skrev (9 timer siden):

Jo, det spiller faktisk en stor rolle.

Enten mente han det han sa, eller ikke.

Synes du ikke det er forskjell mellom de to?

En ting jeg har lært om komikere er at de ikke alltid er morsomme. De tror de er morsomme, de prøver å treffe, men humør er så mye og mangt og ikke alle ler av samme spøk. At han kalte det for spøk er ille nok, men kanskje mente han det som et spøk uten å skjønne der og da at det ikke var det fordi han drakk for mye? 

Vel, denne saken ligner veldig på Hulsker sin.

En komiker i fylla prøver å være morsom, men feiler. Alkohol får sperrene til å falle og vitsene til å komme raskere på tunga, men alkohol fjerner også de sosiale sperrene, de vi har lært oss for å ha en sosialt akseptabel oppførsel.

Det er da fadesene kommer.

Man kan spekulere om Hulsker og Antonsen egentlige er rasister eller om de bare sa det fordi de var altfor fulle til å skjønne at dette ikke bør sies før det ble sagt.

Jeg har begrenset personlig erfaring med alkohol og har vært litt beruset kun 1 gang i mitt liv i mine yngre år. Jeg var ikke så beruset at jeg ikke husker hva jeg sa og gjorde, jeg husker hvert øyeblikk. Men det som slo meg i etterkant var at jeg sa ting jeg egentlig ikke mener og at ordene kom før hjernen rakk å bearbeide tanken og bestemme om det egentlig er noe som er egnet å komme ut av min munn og om de ordene gjenspeiler hva jeg mener. Jeg var med venner som fortalte at jeg var helt ut av karakter. Jeg sier jo det jeg mener og mener det jeg sier, men der og da var jeg ikke helt meg selv.

Hvis AA er klar over at han har et alkoholproblem, noe han ser ut til å være, er han også klar over at han risikerer å si ting i beruset tilstand som han egentlig ikke mener. 

Så ... jeg mener at det er mer sannsynlig at han ikke er rasist og han ikke mente det han sa, men det er også mulig i teorien, dog mindre sannsynlig etter min mening, at han er rasist og mener det han sa. 

I tillegg til sine rasistiske utsagn grep han tak i armen hennes og brølte "Shut the fuck up!". Det høres ikke ut som mislykket forsøk på humor. Det høres ut som en som har mistet besinnelsen og som opptrer truende og skremmende. Det er totalt uakseptabelt. Jeg forstår jo at han forsøker seg på "mislykket humor", akkurat slik Hulsker gjorde, de vet jo hva de risikerer, men jeg blir svært overrasket om AA slipper unna fordi han mente dette som humor. Spesielt etter at Hulsker ble dømt, og det skaper en slags presedens selvsagt.

Jeg tror heller ikke AA og Hulsker er rasister innerst inne. Men samtidig må jo disse holdningene komme fra et sted? Å skylde på alkohol blir bare pinlig. For ordens skyld; juridisk sett har ikke alkohol noe å si. I en rettssak bli det aldri tatt hensyn til om man var beruset eller ikke, eller hvor mye man var beruset. Begår du ulovlige handlinger, er du 100% ansvarlige for dem, uansett.

Tusenvis av mennesker drikker seg beruset hver helg, men særdeles få av disse kommer med rasistiske utsagn eller opptrer truende, uansett hvor beruset de er.

Skrevet
Tanuki skrev (3 timer siden):

Har du lest innlegget til Sumaya? Oppførselen hans var grov, og den unnskyldingen "beklager hvis jeg blabla" er jo verdt null. Han trakkaserte henne og kom med rasistiske utsagn, det er rasshøl oppførsel.

Tydeligvis er jeg dårlig til å formulere meg. Skal prøve å ikke bruke så mange ord. Atle Antonsen oppførte seg som en stor idiot. Håper politianmeldelsen fører til riktig straff for den type straff. Uthenging på sosiale medier formulert som en novelle, det er jeg i mot!

• Liker 6
Skrevet (endret)
15 hours ago, Tvillingsjel said:

Storm i et vannglass? Ikke enig. Tenk hvor skremmende hendelsen må ha vært for henne. En ung forsvarsløs kvinne mot en stor og sterk beruset mann som skriker og tar på henne, og i tillegg kommer med rasistiske utsagn. Ikke det minste rart at hun ble redd. 

Jeg mener det er storm i ett vannglass fordi hun går ut i offentligheten med det.

Det var helt riktig å anmelde, for som jeg skrev i mitt innlegg, det Atle har gjort er ikke greit.
MEN det handler også om at mannen tydelig har ett problem når det vipper over ett punkt. For nei, han er ikke en rasist. 

Jeg mener at hun burde anmeldt, deretter tatt kontakt med hans nærmeste med Atle, og bedt han få hjelp. For det er det han trenger. Pressen hadde uansett fått nyss i dette om det skulle bli en straffesak/rettsak.

Endret av anon01
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Aner ikke om versjonen som media trykker er den riktige.  Om det er det så er det en trist sak at dette har skjedd.  Når det er sagt så er det litt drøyt med politianmeldelse.  Kunne vært håndtert på en annen måte

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet
9 hours ago, Purple Basil said:

Der dreit han seg faktisk ikke ut, Ørjan Burøe oppførte seg som et svin i flere tiår. Sextrakasserte masse kvinner. Ikke rart Antonsen ikke tålte trynet på ham. 

Å true med å drepe noen er da helt uakseptabelt uansett! Ærlig talt!! 

Skrevet
Albbas skrev (8 minutter siden):

Å true med å drepe noen er da helt uakseptabelt uansett! Ærlig talt!! 

Nettopp

Skrevet

90-talls komikerne kan være ganske drøye, og klimaet i dag, er annerledes enn det var under team antonsen etc. Tror de sliter med å omstille seg, samt se at verden forandrer seg. Håper Antonsen legger seg flat, så vi kan komme oss videre. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
kraftwerk skrev (18 timer siden):

Dette er jo ikke den første aggressive fylla-hendelsen, Atle "roter" seg opp i. 

Han fløy på en ansatt når han var drita tidligere i år, eller om det var i fjor. Virker som han har et alkoholproblem. 

Og mulig sårbar personlighetsfungering.

• Liker 1
Skrevet
Sofokles skrev (16 minutter siden):

90-talls komikerne kan være ganske drøye, og klimaet i dag, er annerledes enn det var under team antonsen etc. Tror de sliter med å omstille seg, samt se at verden forandrer seg. Håper Antonsen legger seg flat, så vi kan komme oss videre. 

Å gud jeg savner « ironi generasjonen «, humoren vi fikk servert før folk ble krenka. Jeg synes Atle har hengt bra med, og er min favoritt komiker i dag, selv humoren kanskje ikke er for alle. Han har jo lagt seg flat. Ser ikke ut som vi kommer oss videre på en stund nei… 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Tvillingsjel skrev (15 timer siden):

Det er ingen unnskyldning. Fylla gir ikke strafferabatt.

Er fullstendig klar over det, hun bare slår meg som en person som skriker høyt om alt og alle. Han har også unnskyldt seg og innrømmet selv at han må revurdere forholdet sitt til alkohol. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Magnus Devold

https://www.vg.no/rampelys/i/wArnxM/magnus-devold-om-bar-episoden-forsto-ingenting

– Jeg kom til bordet en stund etter de hadde satt seg og fikk derfor ikke med meg noe av tonen eller innholdet i samtalen før Atle, for meg ut av det blå, sa «Du er for mørk til å være her».

– Jeg ble helt paff, forsto ingenting av hvorfor han kunne si noe sånt, og reagerte kun med vantro, skriver komikeren.

Det er vel lite tvil om at dette ikke er overblåst på noen som helst måte. På tide at alle som driver med victim shaming kanskje forstår at Atle har noen sider ved sin personlighet som ikke er så bra.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg reagerer litt på det med likhet for loven. Vanlige folk kan være drittsekker uten konsekvenser, og de kan stjele uten at det blir etterforsket, men er du kjendis , da blir du etterforsket. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har lest hva Magnus Devold har lagt ut - og det ser da ikke akkurat ut som det skjedde noe fysisk!

Og tror mer på hans forklaring, det skal jeg ærlig innrømme. Det har gått over alt av støvleskaft dette.

Ja, han skulle såklart ikke sagt det han gjorde. Men DET beklaget han før dette kom fram i mediene, og før hun anmeldte også om jeg forstår det rett.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Magnus Devold sier han ikke har sett noe form for fysisk angrep som damen beskriver, merkelig siden han satt ved samme bord. Merkelig at ingen vakter har reagert, eller andre gjester for den saks skyld. I følge kvinnen har det vært et verbalt og fysisk angrep som foregikk over flere minutter, han skrek til henne så hun fikk spytt ansiktet og tok i henne. Og det eneste den som satt ved samme bord fikk med seg var at Antonsen sa at hun var for mørkhudet til å være der. Pussig. Han skal ha skreket igjen og igjen og bedt henne holde kjeft, men Devold har tydeligvis ikke fått det med seg. Eller vakter. Merkelig. 

Hva som ble sagt forut vet vi ikke, de var tydeligvis i en samtale når Devold kom til bords. En samtale. Ikke at AA presset henne mot veggen og skrek hold kjeft, altså, men en samtale. 

Høres ut til  at denne damen var ute etter å provosere og sa noen ufine ting, og at AA således mente meningene hennes var for ekstreme. Så var han dritings og ble ekstremt ufin.. Men det er ikke problemet her. Folk er drita, rusa og sier dumme ting hele tida. Problemet er at han er kjendis og at han sa noe som helst om mørk hud. For det er dødssynd å tråkke feil der.  Uansett hvor møkke dritings man er. 

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Kvittre skrev (42 minutter siden):

Å gud jeg savner « ironi generasjonen «, humoren vi fikk servert før folk ble krenka. Jeg synes Atle har hengt bra med, og er min favoritt komiker i dag, selv humoren kanskje ikke er for alle. Han har jo lagt seg flat. Ser ikke ut som vi kommer oss videre på en stund nei… 

Jeg er hjertens enig. Jeg er så utrolig lei av alle krenkevariantene. Krenket på andres vegne, krenket fordi det er PK og "riktig" å bli, krenket for småtterier osv. Virtue signaling og hvite/sorte/gule riddere, ALT plager meg voldsomt som en som vokste opp som en del av ironigenerasjonen. Jeg elsket Team Antonsen, ut i vår hage og alt Eia, Antonsen, Echbo og kompani tok i. Dag er på mange måter min favorittserie gjennom alle tider. Så jeg står på barrikadene hva ytringsfrihet og grenseløs humor angår. 

Men rasisme er et ømtålig tema, som kansellerer alle som blir anklaget for det. Nesten uten dom og tilsvarsrett. Nå virker det som Antonsen her dreit seg loddrett ut, og kritikken er berettiget, men jeg håper dette blåser over raskt. 

Folk skal tåle at alt tulles med, og da mener jeg alt. Men da må det være tull og humor, ikke direkte sjikanering. 

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
XaoS skrev (10 timer siden):

Jeg skjønte deg veldig godt. Unnskyldningen for pur rasisme er altså "jeg gjør jo bare en parodi på rasisme, og kaller deg det verste en rasist ville sagt til deg, selv om jeg knapt kjenner deg, og vi er ute i offentligheten, fordi jeg er en komiker, så er det min rett til å gå etter deg som et enkeltindivid fordi du er mørkhudet. Selv om du er synlig ukomfortabel, selv om du ikke har gjort noe mot meg personlig, så er det min rett til å angripe deg verbalt - det er jo humor!!"

Da er vi enige. Dette var ubehagelig oppførsel overfor en mørkhudet person, men intensjonen var altså ikke rasistisk. Hvis vi skal kalle mislykkede parodier for rasisme, gjør vi begrepet meningsløst. Og ikke minst mister vi fokus på den viktige kampen mot virkelig rasisme.

• Liker 10
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...