Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.


yamask

Anbefalte innlegg

yamask skrev (1 time siden):

https://m24.no/111122-baneheia-saken-bjorn-olav-jahr/journalisten-grillet-jahr-om-baneheia-boka-i-2017-dette-sier-hun-na/547755

Noen som har tilgang på denne artikkelen som kan gi en liten oppsummering? Det "intervjuet" med Jahr i 2017 er noe av det pinligste jeg har sett, så hadde vært interessant å se hva hun tenker om det nå. 

Har ikke tilgang , men leser gjengitt FB

– Det jeg kan ta selvkritikk på er at i min iver i selve bokbadet var lot jeg ikke Jahr komme nok til orde. Utover det vil jeg si at jeg har stor respekt for arbeidet Jahr har gjort i ettertid, men når det gjelder den første boka så mener jeg fremdeles at svakheter ved den fortjente kritiske spørsmål, avslutter hun.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

– Det var beintøft. Etter at jeg stod fram, har jeg for eksempel ikke fått oppdrag fra rettsmedisinsk kommisjon som strafferettslig sakkyndig. Jeg fikk drapstrusler i sosiale medier. 

https://psykologtidsskriftet.no/na/2021/04/ingen-justismordjeger

Atle Austad forteller litt om hvordan det har vært. 

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

winscp skrev (På 12.11.2022 den 23.18):

Jeg er redd for det jeg også. Dessverre er det en del saker uten tekniske bevis, og Baneheia ser ut til å forbli en av dem. Jeg hadde håpet på at den nye etterforskningen skulle bidra med noe på den fronten.

Dette er veldig usannsynlig, de viktigste bevisene i en sak er nettopp hva politiet sitter på nå. Og det er DNA-bevis, som er relativt opplysende og sterke. Det skal svært mye til nå, for at JHA ikke blir dømt. 

Folk har blitt dømt på mye mindre, enn sterke DNA-bevis, men her har påtalemyndighetene en sterk sak. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (3 timer siden):

– Det var beintøft. Etter at jeg stod fram, har jeg for eksempel ikke fått oppdrag fra rettsmedisinsk kommisjon som strafferettslig sakkyndig. Jeg fikk drapstrusler i sosiale medier. 

https://psykologtidsskriftet.no/na/2021/04/ingen-justismordjeger

Atle Austad forteller litt om hvordan det har vært. 

 Blir så sint når jeg leser om slik urettferdig behandling, fatter virkelig ikke at folk har samvittighet til å regelrett "oute" og "mobbe" via mediene og pressen. 

Folk som har bidratt til dette burde skamme seg langt nede i grava. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/12/2022 at 11:18 PM, winscp said:

Jeg er redd for det jeg også. Dessverre er det en del saker uten tekniske bevis, og Baneheia ser ut til å forbli en av dem. Jeg hadde håpet på at den nye etterforskningen skulle bidra med noe på den fronten.

Hva etterforskningen sier 100%, er det ingen som vet enda. 

Men Oslo politiet har gjort en formidabel jobb med etterforskningen av Viggo sin del av saken.  Og med de beviser dem har funnet mot JHA, som de ikke fant tidligere, tilsier at de har ganske sterke indisier mot JHA. 

Så vil tippe på at når hele saken kommer frem, så blir tiltalen stående, og han blir dømt for drapet.  Mest sansynlig med en forvaringsdom. Både mtp Baneheia saken, men også ting som har kommet frem i nyere tid. 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder nå på å lese Eivind Pedersens bok. Den inneholder mye interessant.

 

Spesielt er det en ting jeg la merke til. Fra politiet får svar på dnatesten av kjønnshåret til JHA funnet på åstedet til de arresterer JHA og VK går det over en uke. Samtlige av politiets møtereferater fra denne perioden er borte. (møtereferater fra tidligere og senere i etterforskningen er ikke borte)

I løpet av denne perioden er det en bevisst lekkasje fra politiet til pressen om at de er nære en arraestasjon, sannsynligvis for å fremprovosere en reaksjon hos de mistenkte som da er under overvåkning.

 

Spørsmålet man helt klart kan stille er om politiet har brukt ulovlige overvåkningsmetoder. Er det noen annen grunn til å gjemme møtereferater?

 

Pedersen skriver ikke noe om mulig ulovlig overvåkning, han er mer bekymret for at vurderingene de gjør når de arresterer to når de bare har bevis mot en ikke er tilgjengelig.

Endret av hraff
La til siste setning
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hraff skrev (58 minutter siden):

Spørsmålet man helt klart kan stille er om politiet har brukt ulovlige overvåkningsmetoder. Er det noen annen grunn til å gjemme møtereferater?

Hva slags ulovlige overvåkingsmetoder skulle det være i år 2000?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk boken til Eivind Pedersen nå, den var stor! Forventet at den var lik Jahr sine, men den var større enn det. Skal bli interessant å lese begge fra Jahr og Pedersen sin!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også leser boken. Jeg kjenner jeg blir opprørt i forholdt til hva som ble avdekket under Oslo politiet sin etterforskning, og omstendighetene rundt drapene Spoiler for de som enda ikke har lest boken, og da det også er advarsel  sterk kost

Spoiler

Dette gjelder først og fremst omstendighetene rundt det om skjedde med Stine Sofie. Vil ikke gå inn i detaljene, men det kan se ut som hun  var i livet lenge, kanskje i flere timer, før hun døde. Forhåpentligvis var hun da ikke bevist. Dette er forferdelig vondt å lese. Kjenner jeg blir oppriktig sint, ikke minst pga av de etterlatte, som må oppleve dette som et enormt svik. Ikke nok med at Lena , nå står uten drapsmann, så kommer dette i tillegg. 

Dette er svært grov svikt mot de etterlatte, og må føles særdeles ubehagelig , og vondt å ta innover seg nå da dette er avdekket, , etter at de fått høre noe annet , fra de rettsmedisinsk sakkyndige i retten, den gang, De har levd på "en løgn" alle disse årene, der de har prøvd å bearbeide sin sorg og følelser. 

Endret av Lana01
  • Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter spoileren din, Lana. 
Jeg har ikke lest boken og kommer sannsynligvis ikke til å lese den heller

Spoiler

Har den stakkars jenta vært i live mens alt har foregått, etter at hun ble gjemt under alle kvistene og så ligget der og dødd sakte? Kjenner jeg får så vondt av hele saken, men dette overgår fy søren meg det meste. 
Jeg håper, som du også sier, at ingen av de var bevisste hvis det er så at de ikke ble drept først. (Kanskje jeg egentlig angrer litt på at jeg leste spoilertagen din nå. Gråter for disse to småjentene.) 

 

Endret av Polly Ester
endret noe skrivefeil
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polly Ester skrev (11 minutter siden):

Fortsetter spoileren din, Lana. 
Jeg har ikke lest boken og kommer sannsynligvis ikke til å lese den heller

  Skjul innhold

Har den stakkars jenta vært i live mens alt har foregått, etter at hun ble gjemt under alle kvistene og så ligget der og dødd sakte? Kjenner jeg får så vondt av hele saken, men dette overgår fy søren meg det meste. 
Jeg håper, som du også sier, at ingen av de var bevisste hvis det er så at de ikke ble drept først. (Kanskje jeg egentlig angrer litt på at jeg leste spoilertagen din nå. Gråter for disse to småjentene.) 

 

Spoiler

Dødsstivheten på jentene var ulik. Skadene S S ble påført i halsen var ikke dødelig, med engang, Ja får håpe det at hun ikke var bevist. Mulig hun var slått i svime også

 

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å kjøpe boka, men samboer kjøpte den som lydbok til meg i går pga lang kjøretur, og jeg er ikke mer standhaftig enn at jeg slang meg over den med en gang.  Jeg syns fortsatt ikke noe om hvordan han særlig dytter Klomsæt under bussen, men resten av boka er meget interessant. Mye av det er jo drøftet i disse trådene før, men det er en del nytt og (som feks det @Lana01nevner). Holdt på å kjøre av veien. Jan Helge Andersens bakgrunn som seksualforbryter er jo også utrolig sjokkerende. Han har gjort mye verre ting enn Viggo Kristiansen før Baneheia. 

I tillegg er det en spesiell opplevelse å få opplest på rams alle politifeilene som er gjort i denne saken. Helt hårreisende at de for eksempel tok Andersens forklaring som så god fisk at de lot han beholde alle knivene sine, men tok Viggo sine. 

Jeg er egentlig en ganske tøff person, og det skal mye til for å vippe meg av pinnen. Men det han beskriver om drapene som Lana er inne på gjorde meg direkte kvalm. Jeg syns ordentlig synd på foreldrene som nå må sette seg inn i en helt annen, og dessverre mye mer makaber virkelighet - særlig for stakkars Stine Sofie ❤️ Nå håper jeg endelig rettferdigheten seirer til slutt. 

Er ikke ferdig med den, for trenger litt pause. Jeg klarte også ha på shuffle den første timen før jeg stussa på hvor utrolig usammenhengende en erfaren journalist kan skrive, så alt ble litt hulter til bulter 🙈 

  • Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (22 minutter siden):

Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å kjøpe boka, men samboer kjøpte den som lydbok til meg i går pga lang kjøretur, og jeg er ikke mer standhaftig enn at jeg slang meg over den med en gang.  Jeg syns fortsatt ikke noe om hvordan han særlig dytter Klomsæt under bussen, men resten av boka er meget interessant. Mye av det er jo drøftet i disse trådene før, men det er en del nytt og (som feks det @Lana01nevner). Holdt på å kjøre av veien. Jan Helge Andersens bakgrunn som seksualforbryter er jo også utrolig sjokkerende. Han har gjort mye verre ting enn Viggo Kristiansen før Baneheia. 

I tillegg er det en spesiell opplevelse å få opplest på rams alle politifeilene som er gjort i denne saken. Helt hårreisende at de for eksempel tok Andersens forklaring som så god fisk at de lot han beholde alle knivene sine, men tok Viggo sine. 

Jeg er egentlig en ganske tøff person, og det skal mye til for å vippe meg av pinnen. Men det han beskriver om drapene som Lana er inne på gjorde meg direkte kvalm. Jeg syns ordentlig synd på foreldrene som nå må sette seg inn i en helt annen, og dessverre mye mer makaber virkelighet - særlig for stakkars Stine Sofie ❤️ Nå håper jeg endelig rettferdigheten seirer til slutt. 

Er ikke ferdig med den, for trenger litt pause. Jeg klarte også ha på shuffle den første timen før jeg stussa på hvor utrolig usammenhengende en erfaren journalist kan skrive, så alt ble litt hulter til bulter 🙈 

Enig utrolig uproft og pinlig hvor dårlig etterforsknings arbeidet var. De "viste at JHA" løy, iom de lot han endre historie om hendelse forløpet x antall ganger, allikevel  tok de det han sa for oppriktig. som feks det med knivene. nesten som en skulle tro de var redd for å finne "noe"  som ikke bygget oppunder den sannheten de hadde skapt om hva som skjedde i Baneheia

Enig i at litt "rotete" oppbygd, boken, men absolutt verdt å få med seg, da avslører flere ting. Det med Stine Sofie stikker dypt, ikke klart å legge det fra meg, leste den delen i går. Blandede følelser at jeg leste det,, men synes det er greit at sannheten kommer frem, og man ser enda mer av alvorligheten av hva løgnene har påført de pårørende. Han advarer om kapittelet, og hvorfor han skriver om det, og det er bra. 

  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yamask skrev (2 timer siden):

Jan Helge Andersens bakgrunn som seksualforbryter er jo også utrolig sjokkerende

Mer enn det som er offentliggjort ellers, eller en oppsummering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (24 minutter siden):

Mer enn det som er offentliggjort ellers, eller en oppsummering?

Det står om en sak som etterforskerne fikk tips om, da de jobbet med Baneheia saken. Tipset dreide seg om at JHA og en kamerat skal ha stukket pinner opp i underlivet , på ei 7-8 år gammel jente. Dette skal ha skjedd, noen år før, drapene i Baneheia

Oslo politiet fulgte opp dette tipset, og  avhøret kameraten, som bekreftet hendelsen, han var ganske trygg på at JHA  stakk en pinnen opp i skjeden hennes. Han er sikker på at han selv ikke gjorde det.  

Nok en skandale, da politiet ,mente det umulig at en gjerningmann kunne debutere , så voldsomt som i Baneheia-saken. og derfor var sikre på at VK var pådriveren.

Endret av Lana01
  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (36 minutter siden):

Oslo politiet fulgte opp dette tipset, og  avhøret kameraten, som bekreftet hendelsen, han var ganske trygg på at JHA  stakk en pinnen opp i skjeden hennes. Han er sikker på at han selv ikke gjorde det.  

Varslet kameraten til JHA om dette i år 2000 når JHA og VK ble arrestert?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Callisto83 skrev (16 minutter siden):

Varslet kameraten til JHA om dette i år 2000 når JHA og VK ble arrestert?

Agder politiet skulle ha kontaktet denne gutten, og hans familie. Dette står i boken

" I rapporten ble det konkludert med at verken barnevernsvakten, politiets register eller JHA  sine foreldre kunne kaste noe lys over saken." 

Hvorfor kontaktet ikke politiet denne gutten/mannen?

Først da Oslo politiet tok opp tråden skjedde det et gjennombrudd i saken.

Endret av Lana01
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Lana01 skrev (8 timer siden):

Jeg også leser boken. Jeg kjenner jeg blir opprørt i forholdt til hva som ble avdekket under Oslo politiet sin etterforskning, og omstendighetene rundt drapene Spoiler for de som enda ikke har lest boken, og da det også er advarsel  sterk kost

  Skjul innhold

Dette gjelder først og fremst omstendighetene rundt det om skjedde med Stine Sofie. Vil ikke gå inn i detaljene, men det kan se ut som hun  var i livet lenge, kanskje i flere timer, før hun døde. Forhåpentligvis var hun da ikke bevist. Dette er forferdelig vondt å lese. Kjenner jeg blir oppriktig sint, ikke minst pga av de etterlatte, som må oppleve dette som et enormt svik. Ikke nok med at Lena , nå står uten drapsmann, så kommer dette i tillegg. 

Dette er svært grov svikt mot de etterlatte, og må føles særdeles ubehagelig , og vondt å ta innover seg nå da dette er avdekket, , etter at de fått høre noe annet , fra de rettsmedisinsk sakkyndige i retten, den gang, De har levd på "en løgn" alle disse årene, der de har prøvd å bearbeide sin sorg og følelser. 

Oi oi...de stakkars foreldrene har jo blitt retraumatisert om og om igjen i alle disse årene pga tabber, bevisste eller ubevisste feil, hemmelighold og inkompetanse. Og så er det enda mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt overrasket over detaljene angående Sørstrønens død. Grunnen til at obdusenten løy i retten og sa det hadde gått fortere enn det hadde var nok for å gjøre det lettere for de pårørende. Men hadde han fortalt sannheten ville det tydelig kommet frem løgner i historien til JHA.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hraff skrev (1 time siden):

Jeg er litt overrasket over detaljene angående Sørstrønens død. Grunnen til at obdusenten løy i retten og sa det hadde gått fortere enn det hadde var nok for å gjøre det lettere for de pårørende. Men hadde han fortalt sannheten ville det tydelig kommet frem løgner i historien til JHA.

Heller sistnevnte,  for å opprettholde et narrativ , om at JHA sin forklaring stemte, for å styrke hans forklaring om at VK var med

Uansett blir det helt feil å skåne de pårørende ved å lyve. Det er så stygt, og en stor urett. De har fortjent å bli fortalt sannheten,noe de har blitt frarøvet. De kunne tatt detaljene  for lukket rett, så kunne de pårørende selv velge, hvor mye de ønsket å høre. 

å villede retten på denne måten er på ingen måte rett, selv om hensikten skulle være, for å skåne de etterlatte. De sakkyndige skal som alle andre vitne under ed, og forholde seg til fakta og funn, De skal heller ikke komme med egen synsing, slik Sjefs obdusenten Rognum gjorde i retten, der det var tydelig at han hadde en formening om skyldspørsmålet, 

-Kan du si noe om antall gjerningsmenn, spurte Hagen.

-Nei,det kan vi vel ikke si, bortsett fra at det er to ofre som kan løpe fritt, svarte Rognum, før han ble avbrutt av Hagen.

https://www.nrk.no/norge/advarte-mot-sterke-bilder-1.522219

Endret av Lana01
la til link
  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...