Gå til innhold

Mellomvalget i USA 8.november

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mellomvalget i USA skjer i morgen, 8.november.

Er det flere her som er spent på hvordan det kommer til å gå?

Tror dere at republikanerne klarer å ta tilbake flertallet i Senatet og Representantenes hus?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lothlorien- skrev (21 minutter siden):

Tror dere at republikanerne klarer å ta tilbake flertallet i Senatet og Representantenes hus?

Det ligger ann til en rød bølge takket være demokratenes elendige håndtering av økonomien, inflasjonen, den økende kriminaliteten og de åpne grensene mot Mexico, som er det velgerne bryr seg om. Demokratene har ignorert dette og fokusert på abortdrap og woke-ideologien, som få velgere bryr seg om.

Republikanerne har også gjort det bedre på forhåndsstemmene enn de pleier, og det før valgdagen da de fleste republikanerne stemmer, så det ligger ann til en rød bølge på nivå med den i 1994.

• Nyttig 2
Skrevet

Tror nok det ligger an til republikansk seier ja.

Skrevet
Lothlorien- skrev (1 time siden):

Ja. Ikke minst er jeg spent på dramaet som uungåelig vil følge i etterkant. Tilliten til valgsystemet er nå på slikt et bunnivå på begge sider at den tapende parten, uansett hvem det er, neppe vil godta valgresultatet.

Om republikanerne vinner vet jeg ikke, men jeg håper det. Blant dem fins det iallfall ett og annet fornuftig menneske, ikke bare woke-gærninger og pengegrafsende korrupte krigshissere, selv om det er nok av sistnevnte blant republikanerne også.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

USA er helt ute og kjøre uansett. I den grad valget der er interessant må det være for å lære av deres feil og unngå at samfunnsdebatten her i Norge blir like polarisert. 

Skrevet
Imariuz skrev (5 timer siden):

Det ligger an til en rød bølge takket være demokratenes elendige håndtering av økonomien, inflasjonen

Konkret hva sikter du til? Trumf var president inntil januar i fjor, og han presset sentralbanken til å ikke sette opp styringsrenta selv om sentralbanken ønsket å gjøre det for å ikke havne i den situasjonen vi er i nå med altfor høy etterspørsel, fordi han ønsket å stimulere økonomien foran presidentvalget 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg vet ikke hvem jeg håper vinner,  demokratene som er ekstreme aborttilhengere men samtidig sosialt ansvarlige, eller republikanerne, som er pro-life selv om jeg gjetter en del er for show, samtidig som de tror på vanvittige konspirasjonsteorier og støtter en president som liker diktatorer

• Nyttig 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (9 minutter siden):

Konkret hva sikter du til? Trumf var president inntil januar i fjor, og han presset sentralbanken til å ikke sette opp styringsrenta selv om sentralbanken ønsket å gjøre det for å ikke havne i den situasjonen vi er i nå med altfor høy etterspørsel, fordi han ønsket å stimulere økonomien foran presidentvalget 

Sentralbanken er uavhengig og er ikke noe en president kan styre, men politikerne kan sette igang tiltak for å få ned inflasjonen. Det har ikke Demokratene gjort i løpet av de snart 2 årene de har styrt, selv med flertall i begge husen, og på deres vakt har inflasjonen økt fra 2% i Januar 2021 til over 8% nå. Det nytter ikke å skylde på Trump for Demokratenes elendige styring av landet.

• Liker 3
Skrevet

Problemet med republikanerne er at de moderate og ansvarlige drukner i en mengde kandidater som aldri i livet hadde vært aktuelle i tiårene før internett, og det har bare blitt verre de senere årene - spesielt etter det ble gjort legitimt å fare med konspirasjonsteorier rundt blant annet fødselsattest. Og det videre større problemet er godt forklart her; https://vm.tiktok.com/ZMFyqDKRe/ 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Imariuz skrev (14 minutter siden):

Sentralbanken er uavhengig og er ikke noe en president kan styre

Ja. Formelt sett er sentralbanken uavhengig presidenten og regjeringen, men presidenten kan sparke sentralbanksjefen, og ved å true sentralbanken med å sparke ham, så kan han presse igjennom sin vilje. Det var det som skjedde i USA i 2020. 

"Trump har gjentatte ganger krevet at Powell og sentralbanken setter renten raskere ned, uten å bli hørt. Presidenten kan ikke instruere sentralbanksjefen om renten, men han står fritt til å avskjedige sentralbanksjefen når som helst."

Donald Trump skylder på sentralbanken – igjen | DN

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg håper ikke Dr. Oz blir senator. Han irriterer meg grenseløst.

• Liker 1
Skrevet
Nymerïa skrev (Akkurat nå):

Jeg håper ikke Dr. Oz blir senator. Han irriterer meg grenseløst.

Enig, og han har forbindelser til terrorstaten Tyrkia

Skrevet
Imariuz skrev (42 minutter siden):

Sentralbanken er uavhengig og er ikke noe en president kan styre, men politikerne kan sette igang tiltak for å få ned inflasjonen. Det har ikke Demokratene gjort i løpet av de snart 2 årene de har styrt, selv med flertall i begge husen, og på deres vakt har inflasjonen økt fra 2% i Januar 2021 til over 8% nå. Det nytter ikke å skylde på Trump for Demokratenes elendige styring av landet.

Inflasjonen skyldes i hovedsak energipriser og press på matvarepriser, ikke noe som i spesielt stor grad kan politisk styres. 

• Liker 5
Skrevet
Capt. Obvious skrev (59 minutter siden):

Inflasjonen skyldes i hovedsak energipriser og press på matvarepriser, ikke noe som i spesielt stor grad kan politisk styres. 

Kutt i offentlig forbruk demper presset på økonomien og arbeidsmarkedet og dermed inflasjonen. De kunne også økt utvinningen av olje og investert i fornybar energi. Så langt har Demokratene økt offentlig forbruk kraftig, som gjør inflasjonen verre.

CAPS LOCK skrev (1 time siden):

Ja. Formelt sett er sentralbanken uavhengig presidenten og regjeringen, men presidenten kan sparke sentralbanksjefen, og ved å true sentralbanken med å sparke ham, så kan han presse igjennom sin vilje. Det var det som skjedde i USA i 2020. 

Han kan ikke sparke sentralbanksjefen uten videre, det må være en god begrunnelse for det.Uansett var inflasjonen lav da Trump gikk av (rundt 2%), så det nytter ikke å skylde på Trump for demokratenes elendige styring siden, det er det kun dem som har skylden for.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Imariuz skrev (17 minutter siden):

Uansett var inflasjonen lav da Trump gikk av (rundt 2%), så det nytter ikke å skylde på Trump 

Konsekvensene av pengepolitiske tiltak som å endre styringsrenta, gir seg først utslag fram i tid. Trumps politikk med å holde styringsrenta lav altfor lenge har medvirket til at inflasjonen USA har nå er høyere enn den ellers ville ha vært 

• Liker 5
Skrevet
CAPS LOCK skrev (15 minutter siden):

Konsekvensene av pengepolitiske tiltak som å endre styringsrenta, gir seg først utslag fram i tid. Trumps politikk med å holde styringsrenta lav altfor lenge har medvirket til at inflasjonen USA har nå er høyere enn den ellers ville ha vært 

Er bare tull og ansvarsfraviklese fra sosialistene å skylde på Trump når de har styrt i nesten to år. Trump styrte heller ikke styringsrenten og hadde ingen innflytelse over den direkte eller indirekte ved å true å sparke sentralbankssjefen. Det hadde han ikke autoritet til og var bare tomme trusler.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er et vanvittig sirkus å følge med. Kjempeunderholdning!

Sjeldent jeg har sett en så tafatt regjering. Trodde Trump tok kaka, men fytti katta. Biden er enda verre. Takket være elendig styring så tar nok republikanere en seier i både Senatet og huset, ja. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Imariuz skrev (2 timer siden):

politikerne kan sette igang tiltak for å få ned inflasjonen. 

Ja. De kan øke skattene, men det vil jo ikke republikanerne 

• Liker 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (1 time siden):

Ja. De kan øke skattene, men det vil jo ikke republikanerne 

Problemet i USA stikker mye dypere.

Jeg ser ikke store forskjeller i Trumps eller Bidens tiltak i forhold til økonomien.  Jeg ser republikanerne kritiserer kontant-utbetalingen under covid, men dette var bare gjennomføring av politikk Trump hadde lovd. Og i USA er det oftest bedre å stimulere markedet på denne måten, enn i Norge, der vi øker offentlige investeringer. Biden har også brukt penger, men en del av investeringene Biden har gjort, er investeringer Trump gikk på valg på, og ikke fikk gjennomført fordi han var såpass politisk inkompetent.

Inflasjonen har økt generisk over hele verden, så vi kan ganske enkelt identifisere utfordringen : det globale markedet er i ubalanse, og russisk aggresjon har økt risikoen og sanert enorme verdier.

Dette er ikke noe som kan skyldes på Biden. Jeg gidder ikke engang skylde på Trump for å nekte å starte sanksjoner i utgangspunktet, eller for å forsøke svekke NATO: når Putin satte i gang, visste han at prosessen med å skape harmoni var i gang.  Jeg kan ikke tenke meg et verre tidspunkt å yppe til konflikt.

Men det er andre mekanismer i USA som er mye mer illevarslende og som strekker seg mye lengre tilbake enn Trump og Biden: jobbmarkedet er sykt, og det blir ikke bedre: livsinntekten av en stilling synker år for år. Det skapes flere jobber, men verdiskapningen øker ikke takt med dem, så det fører bare til at flere lever på minimum.

Vi ser resultatet i den økende splittelsen, antifa , BLM, q-annon, alt-right : ingen av disse finnes i et fungerende økonomisk-politisk system. 

…og gitt Bidens gjennomslag så langt og hvilke republikanske representanter som ser ut til å bli valgt, skal dette bli MYE verre…!

• Liker 1
Skrevet
Lothlorien- skrev (10 timer siden):

Ja det tror jeg, men det vil ikke utgjøre "særlig" forskjell uansett, egentlig...  Så det er ikke akkurat "spennende"...  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...