Gå til innhold

Hvordan spiste de mat for 150-200 år siden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 12.13):

For vanlig folk i Norge var det graut. Graut graut graut til de fleste måltider. 

Ved kysten var det også masse fisk. Kjøtt (ofte drøyet i lapskauser og sodd) var forbeholdt søndagene, fester og helligdagene. Betasuppe var altså festmat! 

Her i Hordaland var det mye sild og poteter, etter at poteten var innført. Og da mener jeg mye. Mye!

Når jeg blar i bøker om tradisjonsmat herfra så er jeg levende glad for at jeg ble født i vår tid! Feks en festdessert (kalt dravle) er bare melk som er kokt og kokt og kokt til den er en slags mystisk masse med klumper og væske. 

 

image.png.60cb36d2f57285446ec22d5dbaddf1bb.png

Anonymkode: de7b2...a46

Åå dravle som er så godt 😊 men er ikkje dessert. 

Anonymkode: 8606d...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg nevnte serien Historieätarna tidligere i tråden. Den har gått på Svt i sommer, så da ligger den nok inne på Svt Play en god stund til. For de som ikke vil bla seg tilbake, er det der to komikere som kler seg ut og spiser det de spiste i forskjellige tidsaldre og tiår. Det blir ganske morsomt når maten er veldig annerledes enn den er nå. Selv maten på 60-tallet kan virke fremmed. De spiser også mat fra forskjellige samfunnslag, men der viker det nok litt fra vår mat. Ellers tror jeg det er mye likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 20.57):

Jeg vet ikke om dette er 100% relevant, men jeg synes at både historie og mat er spennende tema.

Nasjonalbiblioteket har norske kokebøker helt tilbake til 1918 (om jeg ikke husker helt feil) som man kan lese gjennom gratis digitalt. Jeg synes det er kjempespennende å f.eks. se at omtrent hver eneste suppeoppskrift (og supper var det mange av) inneholder tørt brød. Folk brukte virkelig opp hver eneste smule før i tiden. Jeg finner ellers lite lengre tilbake i tid om nordmenns historiske matvaner, men mistenker at det kommer av a) det var langt ifra alle som kunne lese før i tiden, spesielt ikke av tjenestefolket og folk i bygdene, så kokebøker var vel ikke det helt store å skrive og publisere, b) matinteresserte kokker som laget mat for overklassen var kanskje mer interessert i det franske kjøkkenet over det norske (de gamle kokebøkene jeg har kommet over er flust av franske/franskinspirerte matretter), c) norske mattradisjoner som f.eks. sanking av bær, salting av kjøtt, konservering av grønnsaker, osv, ble lært gjennom generasjoner, så å gjengi noe alle kunne i en kokebok var unødvendig. 

Flere av de gamle kokebøkene jeg har lest har faktisk svært få oppskrifter med bær og frukt. Tilgangen til frukt og bær i Norge er utrolig sesongbasert, men her tror jeg igjen at det var totalt unødvendig å lære folk hvordan de laget syltetøy, at det var normalt å tilsette jordbær i en krembasert dessert om man hadde det, eller at en ganske kjedelig kake pleide å serveres med bringebærsyltetøy på siden. Oppskrifter med sopp var det også svært få av. 

Jeg er veldig nysgjerrig på hvilke norske matretter og mattradisjoner som vi har "mistet" over tid :) Ingen er her lengre til å huske dem og mange av dem er vel heller ikke skrevet ned noe sted

Anonymkode: 42fdf...dd5

Det var ikke det at folk ikke kunne lese - for 150 år siden gikk alle på skolen i Norge. Men veldig få hadde råd til å kjøpe bøker, Hadde de en bok eller to var det bibel, huspostill, katekisme, salmebok…

Anonymkode: 8372c...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.9.2023 den 22.59):

Ilden var oppfunnet for 150 år siden.

Anonymkode: 88eda...ea3

Trur du gløymte nokre nullar her, kompis 😂

Anonymkode: de7b2...a46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (På 3.11.2022 den 7.06):

Hvilken mose er det?

Samme lurer eg på. Kan det vere kvitmose, tru? 

Anonymkode: de7b2...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er rart hvor dårlig forestillingsevne unge folk har, skjønner ikke noe av tiden før mobilen. Hvordan ringte man da liksom?

Anonymkode: cab57...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2023 den 8.50):

Leste at før The Great Potato Famine* på Irland kunne en irsk mann spise 7 kilo poteter per dag.  Det var irske menn som drev med tungt fysisk arbeid og som kun levde på poteter. Må ha vært et stusselig kosthold sett med dagens øyne, men siden de spiste såpass mye poteter så fikk de i seg nok næring. 

Anonymkode: 70823...2ac

*Folkemordet mener du vel.

Anonymkode: cfb3c...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

*Folkemordet mener du vel.

Anonymkode: cfb3c...efa

Så du mener at irske politikere og landeiere var de som påførte sykdommen på potetene, at det ikke var en sykdom som kom fra potetene selv? Og dette KUN for å utrydde befolkningen? Den har jeg ikke hørt før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (1 minutt siden):

Så du mener at irske politikere og landeiere var de som påførte sykdommen på potetene, at det ikke var en sykdom som kom fra potetene selv? Og dette KUN for å utrydde befolkningen? Den har jeg ikke hørt før

Eh, nei? Reis til Irland og prat med befolkningen der, så får du høre at svært mange mener det var et folkemord. Irene spiste ikke bare poteter, de hadde mye produksjon av kjøtt og melk også, men på grunn av britene måtte det eksporteres til England, dermed ble det en sultkatastrofe (veldig forenklet). Det var Storbritannia som styrte Irland på den tiden, og de gjorde ingenting for å unngå massedød blant den gjengse irske befolkning, selv om de kunne. De som var litt høyere oppe i rang led ingen nød, for de fikk det de trengte.

Tatt fra Wikipedia (https://no.m.wikipedia.org/wiki/Hungersnøden_i_Irland_1845–1849😞

"Landbruket i Irland var preget av store godseiere som leide ut mindre bruk til leilendinger. Fordi jordeierne drev et profittmaksimerende jordbruk, vanligvis bodde i London og hadde avgjørende innflytelse i Overhuset i det britiske parlamentet, utløste forholdene en av de store nasjonale tragediene i moderne tid.[14] Parallelt med massedød av sult ble det produsert mye kjøtt og meieriprodukter som for en stor del ble eksportert til England for å betale jordleia. Poteter utgjorde leilendingenes eget kosthold. Men selv om potetavlingen hadde sviktet, fortsatte eksporten av kjøtt og meieriprodukter til England. Mange familier opplevde å bli kastet ut fra hus og dyrket mark på grunn av manglende betaling av jordleie. Dette er en viktig faktor i irenes hat mot engelskmenn og England."

Anonymkode: cfb3c...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...