Gå til innhold

Hvordan spiste de mat for 150-200 år siden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For 150-200 år siden hadde de jo ikke strøm. Så hvordan laget de da mat uten komfyr? Brukte de vedovn?

Hva for slags mat laget og spiste de den gang da?

Anonymkode: 6d6ba...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På Youtube er det en kanal som heter Early American og de lager videoer om hvordan de lagde mat for 200 år siden. Det er ganske interessant. De lager mange forskjellige matretter og de lager maten som de gjorde på den tiden. 

En annen kanal, som også er på Youtube, English Heritage, har en spilleliste som heter The Victorian Way, som også viser hvordan de lagde mat før i tiden, men dessverre så får vi ikke se hvordan de steiker/koker maten. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillefinger
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For 150-200 år siden hadde de jo ikke strøm. Så hvordan laget de da mat uten komfyr? Brukte de vedovn?

Hva for slags mat laget og spiste de den gang da?

Anonymkode: 6d6ba...2b1

Ja, de laget mat på ild, og det gjøres jo fortsatt i store deler av verden. 

Hva de spiste kom an på kultur, sted og tilgjengelige råvarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du aldri vært på hytte? Eller på tur i skogen da du gikk i barnehagen eller barneskolen? 

Anonymkode: ba1ab...256

  • Liker 25
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

For 150-200 år siden hadde de jo ikke strøm. Så hvordan laget de da mat uten komfyr? Brukte de vedovn?

Hva for slags mat laget og spiste de den gang da?

Anonymkode: 6d6ba...2b1

For vanlig folk i Norge var det graut. Graut graut graut til de fleste måltider. 

Ved kysten var det også masse fisk. Kjøtt (ofte drøyet i lapskauser og sodd) var forbeholdt søndagene, fester og helligdagene. Betasuppe var altså festmat! 

Her i Hordaland var det mye sild og poteter, etter at poteten var innført. Og da mener jeg mye. Mye!

Når jeg blar i bøker om tradisjonsmat herfra så er jeg levende glad for at jeg ble født i vår tid! Feks en festdessert (kalt dravle) er bare melk som er kokt og kokt og kokt til den er en slags mystisk masse med klumper og væske. 

 

image.png.60cb36d2f57285446ec22d5dbaddf1bb.png

Anonymkode: de7b2...a46

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 0.12):

Har du aldri vært på hytte? Eller på tur i skogen da du gikk i barnehagen eller barneskolen? 

Anonymkode: ba1ab...256

Jo? Vi har strøm på hytta. Internett også. Vi er ikke barbarer liksom. Hva er det du tenker på?

Anonymkode: 6d6ba...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

" Her ved Hardangerfjorden åt dei sild og poteter. Lenger inne i fjorden åt dei poteter og sild", Sitat eldre innbyggar, som seier litt om matstellet for folk i hune hårde år.

Anonymkode: de7b2...a46

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde vedfyrte kjøkkenovner, de finnes fortsatt å få kjøpt. Der kan en lage mat i kasseroller, steke i stekepanner og bake brød i stekeovnen. En kan lage mat som en gjør på en vanlig komfyr.

De spiste det de hadde tilgang på etter hvor i landet de bodde. 

Anonymkode: d3eaf...088

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.10.2022 den 6.21):

Jo? Vi har strøm på hytta. Internett også. Vi er ikke barbarer liksom. Hva er det du tenker på?

Anonymkode: 6d6ba...2b1

Man er ikke barbar fordi man ikke har strøm og internett på hytta. Tror du bør lære deg hva barbar betyr. For det vet du tydeligvis ikke.

  • Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Det var store variasjoner i menyene etter sosial status og hvor i landet man bodde på den tiden.  Koking, steking og baking var helt vanlig på vedkomfyrer og bakerovner. Det er mange slike bakerovner som er bevart og fortsatt i bruk, og steinovnsbakt surdeigsbrød er jo veldig godt.

Denne artikkelen forteller mer om maten den gang da 🧑🏻‍🍳

https://ndla.no/nb/subject:1:fdefda2a-7d3a-4749-92cf-24ad466a20db/topic:2:186816/topic:2:186456/resource:1:161023

(klikk også på fagstoffet nederst på siden, mye interessant der)

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (På 24.10.2022 den 6.21):

Jo? Vi har strøm på hytta. Internett også. Vi er ikke barbarer liksom. Hva er det du tenker på?

Anonymkode: 6d6ba...2b1

Hjelpes 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært interessant å se hva en "moderne" kokk kunne fått ut av råvarene som var tilgjengelige den gang. Kunne de egentlig hatt et langt mer spennende og næringsrikt kosthold om kunnskapen om råvarer var høyere`?

Anonymkode: 13a4b...9c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det hadde vært interessant å se hva en "moderne" kokk kunne fått ut av råvarene som var tilgjengelige den gang. Kunne de egentlig hatt et langt mer spennende og næringsrikt kosthold om kunnskapen om råvarer var høyere`?

Anonymkode: 13a4b...9c9

Mer enn hva? Jeg tror ikke det var så ille. Jeg tipper det var folk som syntes det var gøy å lage mat da også, men også at det var familier som ikke var så interessert. Jeg tipper største utfordring var konservering, og overskudd av tid og krefter siden mye tok lang tid og mye krefter, ikke smak.

Anonymkode: 6fc97...d47

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på gård i nord og har mange av disse gamle matpreserveringsmetodene med meg. Mine besteforeldre, oldeforeldre elsket jo slik mat fortsatt. Tror den største forskjellen er at de brukte mye mer tid på å sørge for mat på bordet. vi slaktet hjemme og har enda et urgammelt stabbur der mathistorien enda vises. Vi salter og tørker kjøtt der akkurat som for flere hundre år siden. I de samme karene og tønnene. (Pinnekjøtt fra butikk kan f. Eks ikke sammenliknes) i potetkjelleren lagres fortsatt gulrøtter, poteter og kålrabi mv. Gulrøttene ligger enda i en helt bestemt type mose som holder de friske og fine vinteren igjennom. 

man levde også mer sesongbasert og høsten var en travel tid der mat ble konservert. 
bær ble plukket og syltet. 
bygg ble tørket og lagret (supper og grøt)

kjøtt ble tørket og saltet 
Alt på dyret ble brukt - bare renna igjen 😀

og på vinteren dro de ofte uti båt for å fiske middag. Det var kvinnfolkarbeid forresten. For menn var opptatt med andre ting. 
av fisken ble det fiskekaker og fiskeboller. 
det de kjøpte i nord var hvetemel og sirup og potetmel. Kanskje litt rosiner til jul. 
 

Anonymkode: 79216...058

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idun NO1 • IldstedbutikkenMan kan kjøpe dem fortsatt, de fungerer fint.

Jeg har lest i en eldgammelkokebok der oppskriften var slik: fyr opp så-og-så lenge, stek maten i det kammereret, stek samtidig et brød i ettervarmen, og toppvarmen egner seg til "type matrett" etter så og så lang tid. Så det var temperaturberegninger også, og litt planlegging. 

 

https://mia.no/ullensaker/kosthold-100-ar

https://ndla.no/nb/subject:1:fdefda2a-7d3a-4749-92cf-24ad466a20db/topic:2:186816/topic:2:186456/resource:1:161023 (merk at denne artikkelen er skrevet av en som heter Kålen 🤣)

https://www.matprat.no/artikler/feature/maten-for-200-ar-siden/

Anonymkode: 5845c...ba2

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du aldri sett på farmen? Sett hva slags ovn de bruker der for.eks.

Anonymkode: b0696...1f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mer enn hva? Jeg tror ikke det var så ille. Jeg tipper det var folk som syntes det var gøy å lage mat da også, men også at det var familier som ikke var så interessert. Jeg tipper største utfordring var konservering, og overskudd av tid og krefter siden mye tok lang tid og mye krefter, ikke smak.

Anonymkode: 6fc97...d47

Det kommer nok an på hvem du spør. Jeg tror ikke husmoren i den vanlige arbeiderklassefamilien nødvendigvis synes det var så gøy å lage mat til hverdags. Kosten var, som nevnt over her, ofte ekstremt ensidig. Så jeg lurer på hva en nåtidens kokk ville kunne fått til for 200 år siden.

Anonymkode: 13a4b...9c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes vedovner på kjøkkenet som hadde ringer som kokeplater, de kunne ta av en og en, avhengig av størrelsen på gryten de satte der. De satte den ned i åpningen. Vaffeljern holdt de også i åpningen. Eller hadde slik vedovn som på bildet. 

Det finnes kokebøker med gamle matoppskrifter. På nett finnes også oppskrifter fra middager fra det franske og engelske hoff, fra 1600-1700-tallet. Gjerne svaner og påfugler. De rike hadde svær peis, der de grillet smågriser og lignende på et stort spidd som de snurret rundt.

Sukker, krydder, kaffe, te, hvetemel etc. var for rike. 

https://snl.no/fransk_mat

Endret av MyMichelle
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn brukte mamma å lage «klappkake» til meg når hun bakte brød. Det var brøddeig klappet flat som en pannekake, stekt rett på vedovnen på kjøkkenet. Sprøtt og godt! Vi hadde komfyr.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...