Gå til innhold

Seriøst, hvem gjør dette i 2022? Uanmeldt besøk på en søndag kveld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Veldig enig, og jeg forstår ikke tankegangen til de besøkende heller.

Du, skulle vi satt oss i bilen og kjørt en lang tur til Kari og Kjell?
Ja... men vi skulle ikke sendt en melding først for å sjekke om det passer?
Næh, klart det passer?
Tja, tenk om de ikke er hjemme en gang? Vi kan jo sjekke det først?
Næh, vi lar det stå til, litt spenning må man ha på en søndagskveld. 
Ja, og om ikke annet får vi oss en lang biltur. Kjør på!

Anonymkode: d6eaa...81d

Jeg ser for meg at det var mer sånn;

Kjell; sleng innom en tur da, for å se hvordan vi har fått det.

Ola; det gjør vi!

Ola til Line: Kjell har kjøpt hus rett oppi veien her. Skal vi slenge innom en tur for å hilse på?  

Høres ut som gutta tenking dette. Min eks var slik, og hans svigerinne reagerte på akkurat lik måte som TS. :P 

Anonymkode: 637b9...ff1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg ser for meg at det var mer sånn;

Kjell; sleng innom en tur da, for å se hvordan vi har fått det.

Ola; det gjør vi!

Ola til Line: Kjell har kjøpt hus rett oppi veien her. Skal vi slenge innom en tur for å hilse på?  

Høres ut som gutta tenking dette. Min eks var slik, og hans svigerinne reagerte på akkurat lik måte som TS. :P 

Anonymkode: 637b9...ff1

Men det var ikke rett oppi veien hvis jeg forsto TS rett, de måtte kjøre langt. Derfor forstår jeg det ikke fra deres synsvinkel heller, med mindre planen faktisk bare var å studere huset og ikke så farlig om de traff folk hjemme.

Anonymkode: d6eaa...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja😫vokste opp på bygda og kunne aldri være 100% komfortabel når jeg var alene hjemme, for plutselig ble døren slengt opp og jeg hørt et: «hallooooooo, er det noen hjeeeeeemme?» ute i gangen. Og der står en tante/onkel/nabo/whatever uanmeldt. Og hvis døra var låst gikk de faen meg rundt huset og banket på vinduene. 
Glad det ikke er normen her jeg bor nå!

Anonymkode: 4ce05...8f3

Jeg og. Tror min mor ble stressa av sånt, men jeg husker det som litt trivelig egentlig. :P Min noe fjærne bestefar på 80 kunne finne på å gå fra gamlehjemmet og hjem til oss sånn klokka 13 på en mandag da, og da var jeg alene hjemme. Da måtte han sitte alene i stua og han var ikke den som brydde seg om å snakke med unger. Det var ubehagelig.

Anonymkode: 637b9...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men det var ikke rett oppi veien hvis jeg forsto TS rett, de måtte kjøre langt. Derfor forstår jeg det ikke fra deres synsvinkel heller, med mindre planen faktisk bare var å studere huset og ikke så farlig om de traff folk hjemme.

Anonymkode: d6eaa...81d

Men seriøst? De var vel i området og så kjørte de innom?  De hadde sikkert vært på besøk hos noen i området. Hvem kjører vel ut en søndags kveld med unger i bilen? klokka 20? Det var sikkert et stopp på vei hjem.

Anonymkode: 637b9...ff1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er merkelig at så mange ikke klarer å fatte at folk er forskjellig og at de som ikke liker uanmeldt besøk synes det er frekt å ikke bruke 10 sekunder på å sende en melding og spørre om det passer. Mange liker å klemme folk også, det betyr ikke at alle vil ha klem av deg fordi! Jeg synes det er kjempekoselig med besøk - så lenge man er bittelitt forberedt og vet at noen kommer!

Ts

Anonymkode: fec4e...e3e

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet blir mer og mer kaldt. Savner tiden da folk stakk innom hverandre på en enkel kaffekopp, uten mye styr med invitasjoner og servering.

Anonymkode: e55c7...af8

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Samfunnet blir mer og mer kaldt. Savner tiden da folk stakk innom hverandre på en enkel kaffekopp, uten mye styr med invitasjoner og servering.

Anonymkode: e55c7...af8

Det er ikke kaldt. Det går bare mye fortere.

Jeg vokste opp på 80-tallet. Mange mødre var hjemmeværende. Unger hadde en eller ingen fritidsaktivitet. Man hadde ikke mobiltelefoner og hjemmedataer, så hjemme hadde man fri.

Selv da, så var det selvsagt mellom oss i klassen at man ringte og avtalte besøk. Det hendte venner av foreldrene dukket opp uanmeldt, men ikke min generasjon. Og dette var rimelig landlig!

I dag har vi mye høyere krav, og mye mer stress. Alt vi sier og gjør kan bli delt på sosial media om noen filmer. Man får jobbhenvendelser døgnet rundt pga mobilen. Det lille jeg har av fritid vil jeg helst kunne planlegge!

Selv den gamle tanta til mannen min har begynt å ringe og sjekke før hun kommer, etter at hun kom på overaskelsesbesøk en gang jeg var skikkelig syk. Og når ei som ble født før krigen fikser det, da er de fleste andre i stand til å sjekke om det passer før de kommer innom. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det er merkelig at så mange ikke klarer å fatte at folk er forskjellig og at de som ikke liker uanmeldt besøk synes det er frekt å ikke bruke 10 sekunder på å sende en melding og spørre om det passer. Mange liker å klemme folk også, det betyr ikke at alle vil ha klem av deg fordi! Jeg synes det er kjempekoselig med besøk - så lenge man er bittelitt forberedt og vet at noen kommer!

Ts

Anonymkode: fec4e...e3e

Er det noen som har fasit da? Vel, ikke mer du enn andre vil jeg si. 

Om det er naturlig for dem å bare stikke innom så kan ikke du forlange at de forandrer seg like lite som at de kan kreve at Du forandrer deg. Dere må simpelthen bare godta at dere ikke er enige. Slik er verden, vær raus! 

Anonymkode: ec023...de4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilkåret

Jeg tenker egentlig at noe av det største problemet her er at nordmenn ikke klarer se andre mennesker med mindre de har hatt tid til å kle seg, sminke seg, dusjet, ryddet og stelt. Det er ikke rom for at ting er "normalt" når man får besøk, alt skal være på stell.

Ja, du var bustete, gikk i joggedress og usminket- du var et vanlig menneske

Jeg tenker dette er nesten som en slags folkesykdom. Det er en grunn til at nordmenn blir stadig mer deprimerte og angstfulle. Vi klarer ikke leve normale liv der andre mennesker ser oss som vanlige folk.

Så ja, selv om jeg kan føle på ubehaget selv, så ser jeg på det som en del jeg trenger å forbedre hos meg selv, heller enn noe jeg burde tillate i meg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Fascinerende hvordan alminnelig høflighet er skrellet vekk i løpet av en generasjon. Før var det absolutt ekstremt uhøflig å ikke ta i mot gjester på en hyggelig måte. Folk kom innom, hva skulle de ellers gjøre? Vi var på åttitallet før «alle» fikk telefon her i landet (man sto på venteliste for å få lagt inn telefon i huset). 
Kom det noen, var de velkommen inn, selv om man kunne banne i sitt stille sinn fordi man hadde tenkt å gjøre noe annet.

Folk hadde gjerne et eller annet å servere til kaffen i tilfelle det kom noen, en pakke kjeks på lur om ikke annet.

Det var skam å ikke ta i mot folk på en gjestfri og hyggelig måte. Var ikke forventa med flott servering, sminka folk og plettfritt hus, bare en trivelig prat eller å utrette et ærend! 

Anonymkode: 162ac...45b

Og så reiser man på langtids opplevelsesferie og snakker varmt om hvor gjestmilde og åpne folk var i "land i sør"....  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje vi har blitt sære i 2022, men jeg hadde heller ikke likt det. Vi er blitt mer lukket og reserverte de siste 2-3 tiårene. Internett sin feil.

Da jeg var barn på slutten av 80-tall og hele 90-tallet var det vanlig med uanmeldte besøk. Kan ikke huske at det bød på noen som helst problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var du ekstremt uhøflig, TS! Du skulle selvsagt gått bort, hilst og invitert dem inn på en kopp kaffe.

Anonymkode: e176e...394

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg kjøpte meg hus for et par år siden på en ny plass der jeg ikke kjenner noen, og fikk meg ny kjæreste for ca et halvt år siden som er herifra og kjenner så og si alle. Han har ikke flyttet inn, men er her stort sett hver dag, og har selvsagt nevnt til kompiser at han er her mye. 

I kveld klokka 8 på en søndag, dukker det plutselig opp en bil i innkjørsel mens vi holder på med noe ute. Ingen av oss kjenner igjen bilen, og blir bare veldig forvirra. Ut kommer en familie han kjenner, en barndomsvenn og to barn og kona, ingen av dem introduserer seg ovenfor meg (jeg hadde aldri møtt dem). De blir stående og prate med kjæresten min mens jeg fortsetter med det vi holdt på med, da jeg føler meg rimelig satt ut av at de 

1. Dukker opp uanmeldt så sent en søndag, uten å spurt om det passer 

2. Møter opp ved mitt hus, et sted de aldri har vært, og ikke engang introduserer seg når de kommer ut av bilen

Jeg sto der i joggedress, håret til alle kanter og usminket. Ikke spesielt kult med uanmeldt besøk. Noen timer tidligere hadde vi sex på stua, hvor flaut hadde det ikke vært om de plutselig ringte på døra da... hvem i pokker synes det er ok å ikke sende melding å spørre om man kan stikke innom i 2022 egentlig? Jeg synes det er invadering av andres privatliv, rett og slett. Jeg kan forstå eldre generasjoner eller naboer som kjenner hverandre godt altså, men dette var toppen av frekkhet og sosial kleinhet for meg.

Jeg blir ekstremt stressa av sånt også, nettopp fordi jeg liker å slappe av hjemme uten å bekymre meg for at noen plutselig dukker opp uten å gi beskjed... for jeg trodde seriøst folk ikke gjorde sånt lengre, med den teknologien vi har nå. 

Anonymkode: fec4e...e3e

Er litt kult da med besøk når man har pulesveis og joggedress på. Da ser gjestene at det skjer ting i livet ditt! Pulesveis og joggedress er livet! 
 

For øvrig din mann/ samboer som skal introdusere sine venner… 

Anonymkode: d75f9...d64

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Verden er blitt et trist sted, med all teknologien, og alle nye sosiale regler å følge😏 Savner tiden da det var normalt å bare stikke innom og ta en kopp kaffe. ingen hadde "sosial angst" og skrekk for at noen skulle se at verken hus eller sminke var perfekt.

Anonymkode: ed8ad...01b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Fascinerende hvordan alminnelig høflighet er skrellet vekk i løpet av en generasjon. Før var det absolutt ekstremt uhøflig å ikke ta i mot gjester på en hyggelig måte. Folk kom innom, hva skulle de ellers gjøre? Vi var på åttitallet før «alle» fikk telefon her i landet (man sto på venteliste for å få lagt inn telefon i huset). 
Kom det noen, var de velkommen inn, selv om man kunne banne i sitt stille sinn fordi man hadde tenkt å gjøre noe annet.

Folk hadde gjerne et eller annet å servere til kaffen i tilfelle det kom noen, en pakke kjeks på lur om ikke annet.

Det var skam å ikke ta i mot folk på en gjestfri og hyggelig måte. Var ikke forventa med flott servering, sminka folk og plettfritt hus, bare en trivelig prat eller å utrette et ærend! 

Anonymkode: 162ac...45b

Riktig det. Min oldefar fikk første telefon i hele bygda, fordi han var ordfører, hadde posten, og bygdas største gård. Men den ble da satt i entreen slik at alle i bygda kunne telefonere. Frem til alle etterhvert fikk. Som barn husker jeg telefonen i entreen. Og noen av de eldste kom fortsatt og ringte. Det var på 80-tallet. 
 

Mine andre besteforeldre bodde i Oslo, de hadde egen telefon ganske tidlig. De hadde vannklosett alt på 50-tallet, noe som var svært uvanlig. Har skjedd mye på 70 år!

Anonymkode: d75f9...d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

De må kjøre inn en lang vei for å komme til huset, så det var ikke sånn at de tilfeldigvis stoppet. Det hadde jeg ikke hatt problemer med, men jeg bor ikke i en gate der det er mulig. De hadde ringt på om vi ikke var ute når de kom. 

Ts

Anonymkode: fec4e...e3e

Kjæresten din har kanskje delt posisjonen sin med denne vennen, og de var ute å kjørte. Finnes mange grunner. Uansett så burde du heller reagere på kjæresten din, det er ditt hjem - han introduserer deg ikke til disse nære bekjentskapene engang. Sykt kleint for dere to som par, tenker jeg. Her kommer en barnefamilie som er godt etablert, og typen din introduserer deg ikke engang? 😅

Anonymkode: ee51e...234

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her var du ekstremt uhøflig, TS! Du skulle selvsagt gått bort, hilst og invitert dem inn på en kopp kaffe.

Anonymkode: e176e...394

Er enig i dette også. Siden det er TS sin eiendom så er det en selvfølge at hun hårbørste og introduserer seg selv, uavhengig hvem det er. Det er jo hennes eiendom. Men jeg forstår TS ble satt ut, men syntes selv det var merkelig at ikke kjæresten hennes introduserer hun til disse godt etablerte nære vennene sine. 

Anonymkode: ee51e...234

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...