Gå til innhold

Seriøst, hvem gjør dette i 2022? Uanmeldt besøk på en søndag kveld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan det være så enkelt at de som synes det er superkoselig med uventet besøk, tror at alle andre synes det samme? At man bare ikke klarer helt å sette seg inn i andres situasjon? Men dere som er så glad i det, synes dere det er mindre koselig hvis noen spør om det passer at de stikker innom? Er det selve overraskelsesmomentet dere liker? Spør fordi jeg prøver å forstå. Og er det ikke litt kjedelig å kjøre langt hvis det viser seg at folk ikke er hjemme eller ikke kan ta imot når dere kommer?

Anonymkode: d6eaa...81d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Eller skaffe seg sånne venner som sender et pling i telefonen og spør om det passer før de kommer kjørende over lange avstander. 😏

Anonymkode: d6eaa...81d

Men nå var det ikke TS sine venner. Kan være at kjæresten har flere venner som dukker opp uanmeldt.

TS skal nok ha flere dagers varsel.

Anonymkode: f7c53...715

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er noe du må jobbe med, om du blir stresset av å folk kommer på uanmeldt besøk. Snowflake generasjonen har kommer for å bli. Jeg vil av denne verden. Det er faen ikke rart at mange sliter, når man ikke håndterer slikt. Er folk blitt redd mennesker? Må man være stylet opp for å kunne motta besøk? Samtidig så klager folk på at de er ensomme? Man kan ikke få bare i pose og sekk. 

Jeg er glad for at jeg har en omgangskrets, der man bare kan stikke innom for en uforpliktende prat. 

 

Anonymkode: 32d66...451

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er vel strengt tatt kjæresten din som burde gjort det da! Presentert dere for hverandre. Dårlig av han å ikke rope deg bort og ta deg med i samtalen. 

Anonymkode: 83848...27d

Enig! 

Anonymkode: 42653...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte meg hus for et par år siden på en ny plass der jeg ikke kjenner noen, og fikk meg ny kjæreste for ca et halvt år siden som er herifra og kjenner så og si alle. Han har ikke flyttet inn, men er her stort sett hver dag, og har selvsagt nevnt til kompiser at han er her mye. 

I kveld klokka 8 på en søndag, dukker det plutselig opp en bil i innkjørsel mens vi holder på med noe ute. Ingen av oss kjenner igjen bilen, og blir bare veldig forvirra. Ut kommer en familie han kjenner, en barndomsvenn og to barn og kona, ingen av dem introduserer seg ovenfor meg (jeg hadde aldri møtt dem). De blir stående og prate med kjæresten min mens jeg fortsetter med det vi holdt på med, da jeg føler meg rimelig satt ut av at de 

1. Dukker opp uanmeldt så sent en søndag, uten å spurt om det passer 

2. Møter opp ved mitt hus, et sted de aldri har vært, og ikke engang introduserer seg når de kommer ut av bilen

Jeg sto der i joggedress, håret til alle kanter og usminket. Ikke spesielt kult med uanmeldt besøk. Noen timer tidligere hadde vi sex på stua, hvor flaut hadde det ikke vært om de plutselig ringte på døra da... hvem i pokker synes det er ok å ikke sende melding å spørre om man kan stikke innom i 2022 egentlig? Jeg synes det er invadering av andres privatliv, rett og slett. Jeg kan forstå eldre generasjoner eller naboer som kjenner hverandre godt altså, men dette var toppen av frekkhet og sosial kleinhet for meg.

Jeg blir ekstremt stressa av sånt også, nettopp fordi jeg liker å slappe av hjemme uten å bekymre meg for at noen plutselig dukker opp uten å gi beskjed... for jeg trodde seriøst folk ikke gjorde sånt lengre, med den teknologien vi har nå. 

Anonymkode: fec4e...e3e

Forstår deg godt ts. Det er veldig invaderende. Hadde jeg vært deg så hadde jeg gått inn og passet på og lukke døren godt etter meg. 

Gjerne låst. 

Anonymkode: 5cd5b...355

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Fascinerende hvordan alminnelig høflighet er skrellet vekk i løpet av en generasjon. Før var det absolutt ekstremt uhøflig å ikke ta i mot gjester på en hyggelig måte. Folk kom innom, hva skulle de ellers gjøre? Vi var på åttitallet før «alle» fikk telefon her i landet (man sto på venteliste for å få lagt inn telefon i huset). 
Kom det noen, var de velkommen inn, selv om man kunne banne i sitt stille sinn fordi man hadde tenkt å gjøre noe annet.

Folk hadde gjerne et eller annet å servere til kaffen i tilfelle det kom noen, en pakke kjeks på lur om ikke annet.

Det var skam å ikke ta i mot folk på en gjestfri og hyggelig måte. Var ikke forventa med flott servering, sminka folk og plettfritt hus, bare en trivelig prat eller å utrette et ærend! 

Anonymkode: 162ac...45b

Det er nok forskjell på by og bygd som en annen her i tråden er inne på. På bygda er det nok mer vanlig å gå på uanmeldt besøk, samt bare gå rett inn uten å ringe på (i nære relasjoner), mens det i byene ikke er like normalt. Det henger nok sammen med at man i bygder i større grad "kjenner alle". Det er ikke sjeldent "på landet" at familier bor nesten vegg i vegg, og uanmeldte besøk er dermed mer vanlig. I tillegg er det nok mindre kriminalitet i "familiære strøk", som gjør at folk i mindre grad låser ytterdøra slik at sjargongen blir annerledes enn i byene hvor naboene ikke kjenner hverandre. Da blir den nære kontakten og de uanmeldte besøkene fraværende, fordi det ikke er naturlig på samme måte. Det er rett og slett to forskjellige måter å leve og sosialisere seg på. Selv er jeg oppvokst med besteforeldre nesten vegg i vegg, og det er sjeldent noen som ringer før de kommer. Det er alltid åpent hus. Her hvor jeg bor nå kjenner jeg ikke naboene engang. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Akryl said:

Hvis de bare ble stående ute så er det ikke noe problem. 

Typisk 2022, en barndomsvenn er ute å kjøre bil i nærheten av der vennene bor, og bestemmer for å hilse. 

Resultat: lang sutre innlegg på KG 

Hvis de hadde tenkt å ringe på, sa er jeg enig. 

Nei det er virkelig ikke typisk 2022

Anonymkode: e05c5...4b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanmeldt er best. Da slipper man å forbrede noe, rydde, pynte, dolle seg opp. Det er bortkastet tid.

Anonymkode: 57464...326

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må da være psykopater som bare dukker opp helt uanmeldt hos folk.

Anonymkode: a29d1...8e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler man ikke mer så vet jeg ikke hvor samfunnet er på vei. Det er faktisk folk der ute med virkelige problemer, og at noen faktisk klikker for noe så lite, finner jeg derfor meget interessant. 

Anonymkode: 80981...75e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror det her er veldig forskjell mellom by og land. Aldri opplevd i byen (Oslo) at noen har "kjørt innom" uanmeldt for å hilse på. Ringte det på uten at det var avtalt var det enten bøssebærere eller en nabo som hadde låst seg ute. Kan legge til at jeg ikke har hatt barn i byen - tipper barnefamilier har unger innom hele tiden og barn og venner som ringer på og kommer innom hist og pist. 

På landet derimot er det ganske vanlig at man kommer innom uanmeldt, selv uten at det er barn involvert. 

Jeg er oppvokst på bygda, og har flyttet tilbake nå etter nesten 20 år i Oslo. Utrolig mye sosialt her på landet ettersom det kommer folk innom både søtt og stadig! 

Anonymkode: 3c17a...f71

Ja😫vokste opp på bygda og kunne aldri være 100% komfortabel når jeg var alene hjemme, for plutselig ble døren slengt opp og jeg hørt et: «hallooooooo, er det noen hjeeeeeemme?» ute i gangen. Og der står en tante/onkel/nabo/whatever uanmeldt. Og hvis døra var låst gikk de faen meg rundt huset og banket på vinduene. 
Glad det ikke er normen her jeg bor nå!

Anonymkode: 4ce05...8f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjøpte meg hus for et par år siden på en ny plass der jeg ikke kjenner noen, og fikk meg ny kjæreste for ca et halvt år siden som er herifra og kjenner så og si alle. Han har ikke flyttet inn, men er her stort sett hver dag, og har selvsagt nevnt til kompiser at han er her mye. 

I kveld klokka 8 på en søndag, dukker det plutselig opp en bil i innkjørsel mens vi holder på med noe ute. Ingen av oss kjenner igjen bilen, og blir bare veldig forvirra. Ut kommer en familie han kjenner, en barndomsvenn og to barn og kona, ingen av dem introduserer seg ovenfor meg (jeg hadde aldri møtt dem). De blir stående og prate med kjæresten min mens jeg fortsetter med det vi holdt på med, da jeg føler meg rimelig satt ut av at de 

1. Dukker opp uanmeldt så sent en søndag, uten å spurt om det passer 

2. Møter opp ved mitt hus, et sted de aldri har vært, og ikke engang introduserer seg når de kommer ut av bilen

Jeg sto der i joggedress, håret til alle kanter og usminket. Ikke spesielt kult med uanmeldt besøk. Noen timer tidligere hadde vi sex på stua, hvor flaut hadde det ikke vært om de plutselig ringte på døra da... hvem i pokker synes det er ok å ikke sende melding å spørre om man kan stikke innom i 2022 egentlig? Jeg synes det er invadering av andres privatliv, rett og slett. Jeg kan forstå eldre generasjoner eller naboer som kjenner hverandre godt altså, men dette var toppen av frekkhet og sosial kleinhet for meg.

Jeg blir ekstremt stressa av sånt også, nettopp fordi jeg liker å slappe av hjemme uten å bekymre meg for at noen plutselig dukker opp uten å gi beskjed... for jeg trodde seriøst folk ikke gjorde sånt lengre, med den teknologien vi har nå. 

Anonymkode: fec4e...e3e

Er du seriøs nå?

Jo folk gjør heldigvis sånt enda

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De må da være psykopater som bare dukker opp helt uanmeldt hos folk.

Anonymkode: a29d1...8e2

Vet du hva en psykopat er? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For noe sprøyt. Ikke alle er ekstroverte. Dette minnet meg om den tråden der man snakker om folk som suger energi ut av andre. Og tror at det som er bra for en selv, også passer på alle andre.

Anonymkode: d6eaa...81d

Jeg og min mann er begge introverte men likevel tar vi uanmeldte besøk med et smil, eneste som er pes er når enkelte i hans fam tror det er bare å troppe opp her fordet de skal rekke et fly dagen etter (vi bor nært flyplassen)

Anonymkode: 7f20a...ceb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts❤️ Jeg har ikke lest hele tråden, men måtte bare kommentere. Det jeg skjønner minst av alt i diskusjoner rundt dette temaet, er at folk ikke kan akseptere og forstå at man er ulike. Du får så mye ufortjent respons her! Ja, vi vet alle at noen av oss mennesker syns det er kjekt med uanmeldt besøk, men like mange av oss liker det ikke. Noen tar sånt på strak arm, og andre liker å bli spurt om det passer først. Og alle meninger og følelser rundt dette er helt ok! Selvfølgelig!

Jeg er som seg, forresten. Jeg haaater uanmeldt besøk i så stor grad at jeg har lyset i gangen av store deler av tiden. I tilfelle noen skulle ringe på, så ser de at det ser mørkt ut og tenker at jeg ikke er hjemme. Alle venner og familie sier fra/ spør før de kommer. Når jeg slapper av hjemme, sitter jeg i slitte behagelige klær, håret til alle kanter, usminket eller mascara etter en lang dag som ligger under øynene, altså ikke presentabel i det hele tatt. Noen hadde ikke brydd seg om de så sånn ut når de åpner døren, men det gjør jeg. Og det er helt ok! 
 

Eksen min er fra bygda, og der kjører de innom hverandre en halvtimes tid stadig vekk. Jeg hatet det, fikk jo aldri fred! Og når eksen min og jeg var ute og kjørte bil i området der han bor, svippet han stadig vekk innom kjente, uten å en gang si til meg «er det greit at vi svipper innom Geir? Jeg skulle ha snakket med han litt, eller noe sånt. Nei han bare stod plutselig foran huset til den ene etter den andre, folk jeg ikke kjente en gang, som jeg ikke visste hvordan jeg skulle hilse på, siden jeg ikke ante hvem det var eller hvordan eksen min kjente dem.. Vi var så stikk motsatt på sånne ting, at han ikke skjønte hvor mye jeg hatet det, selv om jeg sa det gang på gang..

Nei, vi mennesker må begynne å respektere hverandre ulikheter. Det er 100% innafor å syns uanmeldt besøk er pyton!

Anonymkode: f6350...42f

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Tåler man ikke mer så vet jeg ikke hvor samfunnet er på vei. Det er faktisk folk der ute med virkelige problemer, og at noen faktisk klikker for noe så lite, finner jeg derfor meget interessant. 

Anonymkode: 80981...75e

Tåpelig sagt! Jeg er en av de som har virkelige problemer (bruker ditt begrep), men hater likevel uanmeldt besøk. Hvis du er litt oppegående og reflektert av deg, så vet du innerst inne at vi alle er ulike, når det gjelder det meste. Folk er ikke rare selv om de ikke er som deg.

Anonymkode: f6350...42f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette forholdet får problemer når dere er så ulike sosialt.

Anonymkode: e01ca...6f5

Det tror jeg også. Han er en typisk bygdegutt som er vant til at folk stikker innom uanmeldt, mens hun misliker det sterkt. Da er det duket for problemer på lengre sikt.

Jeg er heller ikke noen stor fan av uanmeldte besøk, men det handler mye om at jeg jobber til ulike tider, og kan ha planer for kvelden som ikke er forenlig med besøk. Har dessverre måttet avvise folk i døra fordi jeg har hatt avtaler, eller skulle på jobb, det er ikke så trivelig når det står en hel familie der som hadde tenkt seg inn på kaffe.

Trodde ikke mine egne øyne en gang jeg sto på farten for å dra hjemmefra og det ringte på døren og en nederlandsk familie sto utenfor. Hadde truffet dem på ferie, og vi hadde spøkt om at "det bare er å stikke innom", og de tok dette på fullt alvor, og sto uten forvarsel på døren et år senere. Altså, det går an å ringe eller sende en melding om at "nå er vi på ferie i Norge, passer det at vi kommer innom en dag?"

Anonymkode: 4e8a5...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (50 minutter siden):

Er du seriøs nå?

Jo folk gjør heldigvis sånt enda

Heldigvis? En uting spør du meg

Anonymkode: 5cce2...565

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes:

1) de burde introdusert seg, det var veldig uhøflig å ikke gjøre det! 

2) du er et snowflake. Virkelig? At noen kjører innom dere og sier hei - ute i hagen! - er invaderende? Gud bedre så sensitiv. Lurer på hvordan du fungerer ellers i hverdagen! 

Anonymkode: d874b...d3e

Huke av for AB for å poste personangrep. Morsomt om du tror at du har mer ryggrad enn TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...