Gå til innhold

Seriøst, hvem gjør dette i 2022? Uanmeldt besøk på en søndag kveld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt enig med deg TS og ville heller ikke likt å få fremmede uanmeldt på min dør en søndagskveld. De er fremmede for deg og det er din oppkjørsel/hage/hus. I 2022 har alle mobil så å sende en sms på forhand hvor man spør om det passer at en stikker innom er noe alle skulle få til. Jeg sender alltid en melding før jeg drar innom noen spontant for å varsle/spørre om det passer.

 

 

 

 

At dere syne det er «helt topp» at fremmede (de er fremmed for TS!) - kommer uanmeldt på besøk på et upassende tidspunkt (for dere har alltid tid og ønske om å ha gjester, 24/7, eller hva? 🤪) - får så være. Men har dere ikke respekt for at alle ikke er like? Hva med å respektere andre sine grenser, privatliv og tid? Å bare møte opp uanmeldt når man har telefon med mulighet for å sende chat, sms eller ringe, er for meg en gåte. Send ei melding, spør! Av respekt! Ikke alle vil ha deg på døra i tide og utide bare fordi du selv ikke har noen grenser når det gjelder besøkstid ! 

Rart du siterer innlegget mitt i tillegg her. Jeg synes ikke det er topp, jeg hadde også fått noia. Men både TS og kjæresten hennes kunne reddet kleinheten og gjort det til en hyggelig ting når det først skjedde. Man er da ikke frekk mot andre for det? Og så kan det jo hende at kjæresten til TS har slengt ut en gang at "får kjøre innom og si hei en gang" og så har denne kompisen tatt han på ordet. Det aner man jo ikke. 

Så 1. Enig i at man kommer ikke uanmeldt. 2. Når noen kommer uanmeldt tar man de i mot hyggelig uansett. 3. Det finnes folk som tenker at de bare kjører seg en tur og sier uformelt hei og ikke tenker at det er å komme uanmeldt på noen, når de bare snakker såvidt. Men jeg skjønner ikke at hverken TS eller kjæresten forsøkte å redde dette....! Selv om de andre kom uanmeldt, så er det TS og kjæresten som fremstår sure. Eller TS da. 

Anonymkode: 83848...27d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Raven.Writingdesk said:

At dere syne det er «helt topp» at fremmede (de er fremmed for TS!) - kommer uanmeldt på besøk på et upassende tidspunkt (for dere har alltid tid og ønske om å ha gjester, 24/7, eller hva? 🤪) - får så være. Men har dere ikke respekt for at alle ikke er like? Hva med å respektere andre sine grenser, privatliv og tid? Å bare møte opp uanmeldt når man har telefon med mulighet for å sende chat, sms eller ringe, er for meg en gåte. Send ei melding, spør! Av respekt! Ikke alle vil ha deg på døra i tide og utide bare fordi du selv ikke har noen grenser når det gjelder besøkstid ! 

Veldig enig, og jeg forstår ikke tankegangen til de besøkende heller.

Du, skulle vi satt oss i bilen og kjørt en lang tur til Kari og Kjell?
Ja... men vi skulle ikke sendt en melding først for å sjekke om det passer?
Næh, klart det passer?
Tja, tenk om de ikke er hjemme en gang? Vi kan jo sjekke det først?
Næh, vi lar det stå til, litt spenning må man ha på en søndagskveld. 
Ja, og om ikke annet får vi oss en lang biltur. Kjør på!

Anonymkode: d6eaa...81d

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rart du siterer innlegget mitt i tillegg her. Jeg synes ikke det er topp, jeg hadde også fått noia. Men både TS og kjæresten hennes kunne reddet kleinheten og gjort det til en hyggelig ting når det først skjedde. Man er da ikke frekk mot andre for det? Og så kan det jo hende at kjæresten til TS har slengt ut en gang at "får kjøre innom og si hei en gang" og så har denne kompisen tatt han på ordet. Det aner man jo ikke. 

Så 1. Enig i at man kommer ikke uanmeldt. 2. Når noen kommer uanmeldt tar man de i mot hyggelig uansett. 3. Det finnes folk som tenker at de bare kjører seg en tur og sier uformelt hei og ikke tenker at det er å komme uanmeldt på noen, når de bare snakker såvidt. Men jeg skjønner ikke at hverken TS eller kjæresten forsøkte å redde dette....! Selv om de andre kom uanmeldt, så er det TS og kjæresten som fremstår sure. Eller TS da. 

Anonymkode: 83848...27d

Det er ikke TS sin jobb å «redde» situasjonen, og det du foreslår er faktisk å gå på akkord med seg selv. Du foreslår at hun skal undertrykke egne behov og grensesetting for at andre skal føle seg bedre når det går på bekostning av hennes vel og ve. 
 

Så nei!
 

Heia TS, som kjente etter og satte grenser for seg selv! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg blir ekstremt stressa av sånt også, nettopp fordi jeg liker å slappe av hjemme uten å bekymre meg for at noen plutselig dukker opp uten å gi beskjed... for jeg trodde seriøst folk ikke gjorde sånt lengre, med den teknologien vi har nå. 

Anonymkode: fec4e...e3e

Akkurat derfor behøver du uanmeldte besøk som dette, helt ærlig. Enten det eller terapi, for dette høres ikke sunt ut.

Det gjelder flere. Kom dere ut, gjør dere tilgjengelige for andre mennesker. Tro meg, dere vil sette pris på det på sikt. ❤️ 

Anonymkode: f47e0...060

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forholdet får problemer når dere er så ulike sosialt.

Anonymkode: e01ca...6f5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Raven.Writingdesk skrev (5 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg TS og ville heller ikke likt å få fremmede uanmeldt på min dør en søndagskveld. De er fremmede for deg og det er din oppkjørsel/hage/hus. I 2022 har alle mobil så å sende en sms på forhand hvor man spør om det passer at en stikker innom er noe alle skulle få til. Jeg sender alltid en melding før jeg drar innom noen spontant for å varsle/spørre om det passer.

 

 

 

 

At dere syne det er «helt topp» at fremmede (de er fremmed for TS!) - kommer uanmeldt på besøk på et upassende tidspunkt (for dere har alltid tid og ønske om å ha gjester, 24/7, eller hva? 🤪) - får så være. Men har dere ikke respekt for at alle ikke er like? Hva med å respektere andre sine grenser, privatliv og tid? Å bare møte opp uanmeldt når man har telefon med mulighet for å sende chat, sms eller ringe, er for meg en gåte. Send ei melding, spør! Av respekt! Ikke alle vil ha deg på døra i tide og utide bare fordi du selv ikke har noen grenser når det gjelder besøkstid ! 

Hun spurte jo. Og det er ganske merkelig å tro at folk MÅ kontakte deg digitalt før de tar kontakt med deg i virkeligheten. Man kan bli irritert og tenke at det ikke passer, men sånn er det jo mellom mennesker. Det betyr ikke at vi må lage regler om at vi kun kan kontaktes digitalt for å unngå ubehaget ved å si nei takk til besøk, eller evt lide seg gjennom et besøk som ikke passet så godt. Vi tåler litt ubehag, om det betyr at ikke alt må planlegges til minste detalj og at folk dermed har litt lavere terskel for å ta kontakt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig enig, og jeg forstår ikke tankegangen til de besøkende heller.

Du, skulle vi satt oss i bilen og kjørt en lang tur til Kari og Kjell?
Ja... men vi skulle ikke sendt en melding først for å sjekke om det passer?
Næh, klart det passer?
Tja, tenk om de ikke er hjemme en gang? Vi kan jo sjekke det først?
Næh, vi lar det stå til, litt spenning må man ha på en søndagskveld. 
Ja, og om ikke annet får vi oss en lang biltur. Kjør på!

Anonymkode: d6eaa...81d

😂
Ser for meg samtalen slik jeg:

»Har du hørt at nydama til Kjell har kjøpt seg hus»??

- «Næh, er det sant? Hvor da»? «Har de ikke kjøpt sammen? Full av penger hu nydama da»??

- « Ja, hu har visst litt kroner i banken, det er det huset nede i bakken, kanskje vi skal kjøre forbi å sjekke det ut»?

- «Ja»!

- Vel fremme: 

- «Oi, der er’n Kjell, jo»! De er ute å jobber»

- «Er dama ute å jobber å»?! 

- «ehh, ja vi får nesten kjøre opp å si hei, da.. - blir jo litt flaut å bare snu bila nå»

»Hei Kjell.Vi var bare ut på en kjøretur vi» «ehe hehe»…

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Akkurat derfor behøver du uanmeldte besøk som dette, helt ærlig. Enten det eller terapi, for dette høres ikke sunt ut.

Det gjelder flere. Kom dere ut, gjør dere tilgjengelige for andre mennesker. Tro meg, dere vil sette pris på det på sikt. ❤️ 

Anonymkode: f47e0...060

For noe sprøyt. Ikke alle er ekstroverte. Dette minnet meg om den tråden der man snakker om folk som suger energi ut av andre. Og tror at det som er bra for en selv, også passer på alle andre.

Anonymkode: d6eaa...81d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Raven.Writingdesk said:

😂
Ser for meg samtalen slik jeg:

»Har du hørt at nydama til Kjell har kjøpt seg hus»??

- «Næh, er det sant? Hvor da»? «Har de ikke kjøpt sammen? Full av penger hu nydama da»??

- « Ja, hu har visst litt kroner i banken, det er det huset nede i bakken, kanskje vi skal kjøre forbi å sjekke det ut»?

- «Ja»!

- Vel fremme: 

- «Oi, der er’n Kjell, jo»! De er ute å jobber»

- «Er dama ute å jobber å»?! 

- «ehh, ja vi får nesten kjøre opp å si hei, da.. - blir jo litt flaut å bare snu bila nå»

»Hei Kjell.Vi var bare ut på en kjøretur vi» «ehe hehe»…

Den var ikke dum, dette kan jeg levende forestille meg skjedde. 😅 Men er jo likevel en viss risiko for at de var hjemme på en søndag da. De trodde kanskje bare de var innendørs.

Anonymkode: d6eaa...81d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får montere sånn føler i innkjørselen som sier «pling» om det kommer noen, om du er så redd for uventet gjester. 

Anonymkode: f7c53...715

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat derfor behøver du uanmeldte besøk som dette, helt ærlig. Enten det eller terapi, for dette høres ikke sunt ut.

Det gjelder flere. Kom dere ut, gjør dere tilgjengelige for andre mennesker. Tro meg, dere vil sette pris på det på sikt. ❤️ 

Anonymkode: f47e0...060

For noe pissprat! Du har da ikke fasit på hvordan folk skal leve. Snakk om arroganse. Personlig møter jeg opptil 30- 40 i løpet av en vanlig arbeidsdag, alle skal jeg ha en interaksjon med. Så har jeg naboer jeg snakker med flere ganger i uka, og ungene har venner som springer inn og ut av huset. Vi inviterer eller blir invitert ca minimum hver 14 dag til middag/sosial kontakt. Vedsidenav kommer fritidsaktiviteter. Nettopp derfor er det også dyrebar egentid når vi ikke har avtaler/jobb/besøk. Send melding om du vil svippe innom, da lar du i det minste vertskapet få en sjanse til å sette grenser for seg selv om du er uønsket akkurat den dagen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du får montere sånn føler i innkjørselen som sier «pling» om det kommer noen, om du er så redd for uventet gjester. 

Anonymkode: f7c53...715

Eller skaffe seg sånne venner som sender et pling i telefonen og spør om det passer før de kommer kjørende over lange avstander. 😏

Anonymkode: d6eaa...81d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fascinerende hvordan alminnelig høflighet er skrellet vekk i løpet av en generasjon. Før var det absolutt ekstremt uhøflig å ikke ta i mot gjester på en hyggelig måte. Folk kom innom, hva skulle de ellers gjøre? Vi var på åttitallet før «alle» fikk telefon her i landet (man sto på venteliste for å få lagt inn telefon i huset). 
Kom det noen, var de velkommen inn, selv om man kunne banne i sitt stille sinn fordi man hadde tenkt å gjøre noe annet.

Folk hadde gjerne et eller annet å servere til kaffen i tilfelle det kom noen, en pakke kjeks på lur om ikke annet.

Det var skam å ikke ta i mot folk på en gjestfri og hyggelig måte. Var ikke forventa med flott servering, sminka folk og plettfritt hus, bare en trivelig prat eller å utrette et ærend! 

Anonymkode: 162ac...45b

  • Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For noe sprøyt. Ikke alle er ekstroverte. Dette minnet meg om den tråden der man snakker om folk som suger energi ut av andre. Og tror at det som er bra for en selv, også passer på alle andre.

Anonymkode: d6eaa...81d

Ekstrovert? Så hvis man ikke er ekstrovert, er det greit å være avvisende og uhøflig

Anonymkode: 162ac...45b

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hatet å få uanmeldt besøk, men hadde jeg fått det så hadde jeg gått bort for å hilse på.

Synes både de og du er rar.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Fascinerende hvordan alminnelig høflighet er skrellet vekk i løpet av en generasjon. Før var det absolutt ekstremt uhøflig å ikke ta i mot gjester på en hyggelig måte. Folk kom innom, hva skulle de ellers gjøre? Vi var på åttitallet før «alle» fikk telefon her i landet (man sto på venteliste for å få lagt inn telefon i huset). 

Anonymkode: 162ac...45b

Poenget er at nå er det veldig enkelt å sjekke om det passer. Det spiller ingen rolle om det tok fire dager å levere spørsmålet med budstikke i gamle dager. Nå koster det ikke et øre å gjøre en avtale før man kjører store avstander for å treffe noen man ikke vet om er hjemme eller har lagt seg.

Anonymkode: d6eaa...81d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg, det er o det koseligste i verden å få uventet besøk

Anonymkode: c4126...3f3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

For noe sprøyt. Ikke alle er ekstroverte. Dette minnet meg om den tråden der man snakker om folk som suger energi ut av andre. Og tror at det som er bra for en selv, også passer på alle andre.

Anonymkode: d6eaa...81d

Man kan like eller mislike det, men man kommer ikke unna det faktum at mennesker må lære seg, og være kapable til. være rundt andre mennesker til tider. Introvert, ekstrovert, hvafaenvert, det har ikke noe å si. Denne psykelige trangen vi ser i samfunnet til. trekke seg unna mennesker kommer en dag til å slå tilbake på folk. Den dagen er det mange som ikke kommer til. takle, fordi at de får nervesammenbrudd av å være rundt mennesker.

Du kan le av meg så mye du vil, jeg har fortsatt min mening, uavhengig av om du føler behovet for å stoppe opp og kalle det sprøyt. Akkurat som at du har din mening, og akkurat som at jeg ikke føler behovet for å stoppe opp og kalle meningen din sprøyt, fordi at jeg ikke synes det. Fordi at jeg respekterer andres meninger. Men meg om det, og deg om ditt. Verden går videre, og samfunnet driter i hva vi begge mener. 

Anonymkode: f47e0...060

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Raven.Writingdesk said:

For noe pissprat!

Ha en fortsatt fortryllende aften du også. ❤️ 

Anonymkode: f47e0...060

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...