Gå til innhold

"innvandrer-oppdragelse" vs typisk norsk oppdragelse

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hæ? Da må du og jeg vanke i veldig ulike miljøer. Veldig få jenter med minoritetsbakgrunn rundt meg, mens det er en del norske jenter. Blant gutta er det det en del med innvandrerbakgrunn, men søstrene deres har ikke veldig høy utdannelse. Av min omgangskrets har de fleste minst en bsc.

Anonymkode: 3dcad...9f7

Hvor i landet bor du??

Anonymkode: 82d9b...9a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I min familie har vi et utall voksne med tulleutdanninger innen kreative fag og diverse ubrukelige bachelors tatt fordi "det virker interessant". Lite matnyttig utdanninger på det faktiske arbeidsmarked. Er det så mye bedre? Ts.

Anonymkode: 391ab...cb8

Mange gjør det bra i arbeidslivet med det du kaller «tulleutdanninger». Men om man er lite oppegående (som dine familiemedlemmer tydeligvis er) så er det selvsagt vanskelig å lykkes med en «tulleutdanning».

Anonymkode: eb91c...8de

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Dette er situasjonen på mine barns trinn. Alle foreldre til de fra Øst-Europa er barn av håndverkere her, ikke superfokus på skolen blant barna. Alle muslimske gutter gjør akkurat som de vil, mens de muslimske jentene er bare hjemme og gjør lekser.  

Mange barn har nok lært seg å tekkes voksne så de virker høflige til å være svin blant barn/unge- uavhengig av religion/hvor foreldre kommer fra.  

Anonymkode: e7f27...ae6

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Snok1 skrev (5 timer siden):

Du svarer ikke på spørsmålene mine.

Men for å ta tak i ene påstanden din her:

Jeg mener absolutt at man skal stille krav til barn. Det jeg er skeptisk til er å bruke deres yrkesvalg som et mål på hvor lykkelige de er.

Jeg legger ved et bilde som viser at Norge -sammen med andre skandinaviske og nordeuropeiske land- gjør det greit når det kommer til lykke.

C8790565-29A9-4E15-BF85-45F8B9E9DB4F.jpeg

Hvis skandinavere er så utrolig lykkelige så hvorfor er det skyhøye tall på depresjon og ikke minst selvmord? Lurer bare. Dette ser mer ut som en liste på hvem så er de beste bullshitters.

Anonymkode: 06a87...a0c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I min familie har vi et utall voksne med tulleutdanninger innen kreative fag og diverse ubrukelige bachelors tatt fordi "det virker interessant". Lite matnyttig utdanninger på det faktiske arbeidsmarked. Er det så mye bedre? Ts.

Dette er et veldig godt poeng. Jeg selv skjønner jo at jeg ikke kan tvinge mine barn når det gjelder utdanningsvalg, men det er helt klart at jeg vil prøve å pushe dem til riktig retning. Altså jeg kan jo ikke være veldig støttende hvis barnet plutselig har bestemt seg at h*n skal bli frisør eller butikkmedarbeider. Jeg ønsker jo det beste for mine barn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I veldig, veldig mange tilfeller er det det. Slutt å rosemale. Dette gjelder i hovedsak ikke-vestlig kultur, men du skal ikke langt sør på kontinentet før slagene sitter løst. 

Anonymkode: b2152...1f7

Det er rundt 200 land i verden, og i veldig mange av dem er oppdragervold ulovlig akkurat som det er i Norge og. Så nei, innvandrer-oppdragelse er ikke det samme som vold i oppdragelse. :) Den største innvandrergruppen i Norge er jo polakkene, og litauerne og svenskene er også store grupper. Har du noe kilde som støtter en påstand om at innvandrer-oppdragelse betyr vold når det gjelder disse innvandrergruppene? :)

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Kjæresten min og jeg kommer fra hver vår kultur. Vi venter nå vårt første barn. Jeg har før tenkt at "alle" innvandrere blir oppdratt altfor strengt, men ser nå at barna i hans familie er mye mer disiplinerte og veloppdragne enn barna i min familie. Alle skal bli advokat, lege eller ingeniør, mens i min familie er man fornøyd bare man fullfører en eller annen bachelor. Jeg må vel bare innrømme at kjempestreng oppdragelse ser ut til å virke! Jeg aner ikke om jeg har det i meg til å bli så streng , men tror vi duller for mye med barna våre i norske hjem. Hva tenker andre her om typisk norsk oppdragelse vs streng innvandrer-oppdragelse?

Det kommer jo an på hva man ønsker å oppnå da? Hvis du vil ha usikre unger som lever et fryktstyrt liv for å Please foreldrene og der de er livredde for å gjøre feil eller tenke/føle noe så er det jo bare å kjøre på med sånn utenlandsk dæljepedagogikk. 

hvos du vil ha unger som er trygge på seg selv, i seg selv og i kontakt med sine egne følelser. Som tør å fortelle foreldre om sine problemer eller utfordringer, tanker, følelser og meninger. Ja, da gjør du det ikke.

så opp til deg. Jeg vil hanunger som er styrt av en indre motivasjon som ikke kommer fra frykt. 

Anonymkode: 4bd3b...8d9

• Liker 3
Skrevet

Nei. nei og atter nei!!

Har vært sammen en ikke troende muslim, fy for en holdning til kvinner og barn.

Alt ser perfekt ut fra utsiden, men kommer du litt innafor i familien så får en sjokk. Joda jentene tar gode utdannelser, gifter seg med den perfekte mannen ifølge familien.

Vel, ei som ikke gjorde det og hun er nå kuttet ut av  sine foreldre. 

Ene mannen jeg kjenner ville gifte seg, tok 2 uker uten å kjenne henne fra før. det går bra selvsagt da hun adlyder jo han.

Respekt til de eldre spes herrer. 

Er glad jeg er norsk og gir mine barn norsk oppdragelse.

Har i alle år hørt at de er empatiske og høflige.

Anonymkode: f0197...06c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. nei og atter nei!!

Har vært sammen en ikke troende muslim, fy for en holdning til kvinner og barn.

Alt ser perfekt ut fra utsiden, men kommer du litt innafor i familien så får en sjokk. Joda jentene tar gode utdannelser, gifter seg med den perfekte mannen ifølge familien.

Vel, ei som ikke gjorde det og hun er nå kuttet ut av  sine foreldre. 

Ene mannen jeg kjenner ville gifte seg, tok 2 uker uten å kjenne henne fra før. det går bra selvsagt da hun adlyder jo han.

Respekt til de eldre spes herrer. 

Er glad jeg er norsk og gir mine barn norsk oppdragelse.

Har i alle år hørt at de er empatiske og høflige.

Når en mann la ut bilde av seg selv på some så skrev alle kamerater respekt. Når en kvinne gjorde det kommenterte de gjerne, men ordet respekt ble aldri brukt.

Jeg er for glad i barna mine til å kunne gi dem en sånn oppvekst.

Skrevet

Jeg har en indisk venninne og hun har hatt det ganske fritt i oppvekeksten men giftet seg med en annen inder som ble hentet hit. 

Barna tar utdannelser som er prestisjeutdanninger det gjør de. Og jeg føler at det er mer en fellesprosjekt, de er på en måte mer vi og mer familiens prosjekt.

Det er mye i innvandrerkulturen som er bra, blant annet respekt for de eldre og at barna må jobbe mer for tingene. Det at mange barn av innvandrere tar høyere utdanning er fordi de skal opp og fram og en utdanning som gir respekt og bra lønn vil gi dem flere muligheter. Mange har foreldre som har ofret mye og vil slik gjøre ære på foreldrene sine og få et bedre liv. Blant norske barn av etnisk norske foreldre er det nok flere som vokser opp med en sølvskje i munnenog ikke egentlig må streve for noe som helst.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis skandinavere er så utrolig lykkelige så hvorfor er det skyhøye tall på depresjon og ikke minst selvmord? Lurer bare. Dette ser mer ut som en liste på hvem så er de beste bullshitters.

Skandinavere er relativt sett lykkelige. Det betyr ikke at alle går rundt og gliser hele tiden. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mannen min ble slått av både mor og far når han var barn som en del av «oppdragelsen». Han er også oppdratt med å ikke vise følelser. Jeg ser hva det har gjort med han. Han er en «veloppdratt» mann men sliter mye med det psykiske. Med den erfaringen vil jeg si at utenlandsk oppdragelse ikke alltid er det beste for barnet. 

Anonymkode: 4a418...5bf

Norske slår eller slo ikke. Dette har ingenting å si hvor du er fra nok av nordmenn som er voldelige mot sine barn.

Anonymkode: f0b69...295

• Liker 1
Skrevet

Høy utdanning blant innvandrerbarn handler ofte om å please foreldrene, og at det er status for foreldre at barna blir leger og advokater. Da kan andre se at de har lykkes med å oppdra ungene sine. Dette er ikke mitt utsagn, men min indiske venninne som er lege.

Uenighet eller antydning til å gå egne veier slås ofte hardt ned på. Jeg har selv studert sammen med en jente med pakistansk bakgrunn som ble truet med tvangsekteskap dersom hun ikke bestod eksamen. En annen medstudent fra Sri Lanka ble holdt to uker i husarrest i sommerferien da foreldrene fant ut at hun hadde fått norsk kjæreste. Det var noen landsmenn som hadde spionert på henne ute og ringt foreldrene da de så henne og kjæresten på cafe. Dette var jenter i tjueårene som var født og oppvokst i Norge. På Facebook ser jeg hvordan de ofte hyller foreldrene sine på farsdag,bursdager osv. Så her er det fasade for alle penga, og om å gjøre å selge inntrykket av at alle innvandrere har så mye bedre forhold til familien. 

Anonymkode: 53771...cf3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mennesker fra andre land enn Skandinavia (lenger sør osv) har gjerne en mer kollektivistisk verdi. Det blir feil å generalisere men ofte er det vel endel søsken, kusiner, fettere osv.. så barna blir vant til masse folk rundt seg , og mye mulig pga dette syns jeg folk fra «innvandrer-oppdragelser» er mer åpne en nordmenn og flinkere sosialt (lettere å skakke med, er oftere utadvendte ) , bedre sosial kompetanse enn nordmenn rett og slett. Men igjen - kjenner innvandrere som er alenemødre med lite nettverk , så ulikt er det lell

Anonymkode: a0e37...872

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Høy utdanning blant innvandrerbarn handler ofte om å please foreldrene, og at det er status for foreldre at barna blir leger og advokater. Da kan andre se at de har lykkes med å oppdra ungene sine. Dette er ikke mitt utsagn, men min indiske venninne som er lege.

Uenighet eller antydning til å gå egne veier slås ofte hardt ned på. Jeg har selv studert sammen med en jente med pakistansk bakgrunn som ble truet med tvangsekteskap dersom hun ikke bestod eksamen. En annen medstudent fra Sri Lanka ble holdt to uker i husarrest i sommerferien da foreldrene fant ut at hun hadde fått norsk kjæreste. Det var noen landsmenn som hadde spionert på henne ute og ringt foreldrene da de så henne og kjæresten på cafe. Dette var jenter i tjueårene som var født og oppvokst i Norge. På Facebook ser jeg hvordan de ofte hyller foreldrene sine på farsdag,bursdager osv. Så her er det fasade for alle penga, og om å gjøre å selge inntrykket av at alle innvandrere har så mye bedre forhold til familien. 

Anonymkode: 53771...cf3

Dette er bare så riktig sagt.

• Liker 2
Skrevet

Trådstarter,

det går fint an å kombinere grensesetting med validering av følelser. Denne måten å oppdra på kaller man "det nye barnesynet", og handler om å se barn som kompetente, autonome og med en egen verdi. Det handler også om at vi skal respektere dem, og at de er i utvikling både fysisk, nevrologisk og mentalt. 

Avstraffelse, krav om lydighet og streng disiplin hører ikke hjemme her, og er bevist skadelig for barns utvikling. 

Det er viktig å huske på at man ikke eier barna sine, og derfor skal de selv få velge utdanning, yrke, religion og partner, og få leve ut sin seksuelle orientering.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg synes at det blir feil å bruke ordet "innvandrer-oppdragelse". 

Men som sagt så anbefaler jeg ikke denne type oppdragelse. Man kan fort få barnevernet på nakken da de ikke er lov å kreve noe som helst av barna sine i Norge, eller gjøre ting annerledes. Disiplin, selvoppofrelse og lydighet blir sett på som psykisk vold. Ønsker man å oppdra sine barn til gode mennesker med gode verdier og gode muligheter så må det skje et annet sted. Dessverre.

Man oppdrar ikke sunne barn med disiplin og krav om lydighet, du. Det du får, er redde barn som ikke er i kontakt med egne følelser. Det er en fin grobunn for psykiske problemer senere i løpet.

"Gode mennesker med gode verdier" tryller man fram ved å være en empatisk forelder som evner å anerkjenne og validere, samtidig som det settes adekvate grenser basert på alder og situasjon. Man må i tillegg være såpass reflektert at man ser verdien i å samregulere barnets følelser helt fra start, fordi dette legger grunnlaget for en robust fysisk og psykisk helse. Så må man selv gå frem som et godt eksempel i forhold til de verdiene man ønsker at barnet skal ta med seg. Sist men ikke minst må man ha en forståelse for at barn er skapt for å teste grenser og utforske, dette fremmer en sunn utvikling. Den voksne, med sin modne, ferdig utviklede hjerne, har ansvaret for å sette grensene. Det kan man ikke forvente at barna klarer selv før de har modenheten til det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Seriøst. Hvis du legger godvilje til tror jeg du forstår hva jeg mener. Innvandrer-oppdragelse, generelt, har mer fokus på disiplin, lydighet, selvoppofrelse osv. Typisk norsk oppdragelse har fokus på moro her og nå. Generelt. I grove trekk.

Hehe, har du møtt somaliske barn? 

Anonymkode: b3b90...295

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Hehe, har du møtt somaliske barn? 

Generelt. I grove trekk. Skrev jeg.

Somaliere, *generelt* er preget av at de kommer fra en analfabet-og nomadekultur. De verdsetter ikke utdanning på samme måte som for.eks iranere og indere.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Generelt. I grove trekk. Skrev jeg.

Somaliere, *generelt* er preget av at de kommer fra en analfabet-og nomadekultur. De verdsetter ikke utdanning på samme måte som for.eks iranere og indere.

Derfor gir det ingen mening å snakke om en «innvandreroppdrsgelse», forse de er forskjellige kulturer. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...