Gjest Agent smith Skrevet 16. oktober 2022 #61 Skrevet 16. oktober 2022 For streng eller for fri oppdragelse er feil begge deler, man må finne en balanse som med alt annet i livet
Reign Skrevet 16. oktober 2022 #62 Skrevet 16. oktober 2022 Agent smith skrev (5 minutter siden): For streng eller for fri oppdragelse er feil begge deler, man må finne en balanse som med alt annet i livet Vel, det er jo ikke tilfeldig at disse to menneskene har funnet hverandre. Begge to har blitt utsatt for ekstrem oppdragelsesform.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #63 Skrevet 16. oktober 2022 Innvandreroppdragelse er et veldig bredt begrep. Jeg tror at mange innvandrere blir opplært til å hilse og hjelpe til og respektere eldre. De er også oppdratt til å drømme høyt, altså yrker som går igjen er lege, ingenør osv. Det kan hende at foreldre mener at det som trengs,er bare penger til å fullføre utdanning. Det de finner ut underveis, er at det trengs også andre ting. Jeg er ikke helt sikker på at innvandrerbarn er så mye mer utdannet enn norske barn til slutt. Tvert imot. Det er få innvandrergrupper der barna velger høyere utdannelse til slutt. Men ja, alt som er annerledes stikker ut. Anonymkode: 93de2...dc1 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #64 Skrevet 16. oktober 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Innvandreroppdragelse er et veldig bredt begrep. Jeg tror at mange innvandrere blir opplært til å hilse og hjelpe til og respektere eldre. De er også oppdratt til å drømme høyt, altså yrker som går igjen er lege, ingenør osv. Det kan hende at foreldre mener at det som trengs,er bare penger til å fullføre utdanning. Det de finner ut underveis, er at det trengs også andre ting. Jeg er ikke helt sikker på at innvandrerbarn er så mye mer utdannet enn norske barn til slutt. Tvert imot. Det er få innvandrergrupper der barna velger høyere utdannelse til slutt. Men ja, alt som er annerledes stikker ut. Anonymkode: 93de2...dc1 Det er vel innvandrer-jenter spesielt som er bedre utdanna enn norske. Ts. Anonymkode: 391ab...cb8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #65 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg synes at det blir feil å bruke ordet "innvandrer-oppdragelse". Men som sagt så anbefaler jeg ikke denne type oppdragelse. Man kan fort få barnevernet på nakken da de ikke er lov å kreve noe som helst av barna sine i Norge, eller gjøre ting annerledes. Disiplin, selvoppofrelse og lydighet blir sett på som psykisk vold. Ønsker man å oppdra sine barn til gode mennesker med gode verdier og gode muligheter så må det skje et annet sted. Dessverre. Anonymkode: 06a87...a0c Tull og tøys! Anonymkode: 404b2...77a 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #66 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette var veldig svart/hvitt og det er tydelig at du ikke vet så mye mer enn det du leser i media. Anonymkode: a001a...a61 Innvandrer-oppdragelse handler oftest om psykisk og fysisk vold. Og disse får oftest barnevernet på nakken også. Både du og kjæresten burde gå på Cos-kurs via bufdir eller BV. Anonymkode: cfe35...b56 2
mingus Skrevet 16. oktober 2022 #67 Skrevet 16. oktober 2022 Nei, altså. Disse innvandrerne jeg har jobbet med er frekke og ufordragelige og har et horribelt kvinnesyn, gidder ikke høre på oss kvinnelige ledere og gjør hva de vil mens de ler av oss. Muslimene i barnehagen kjefter meg huden full fordi jeg leverer invitasjon til bursdag, hvor de SKAL ha halal, og ikke ikke IKKE noe gelantin snop, det er IKKE ok, du skal kjøpe svinefritt!! Før bursdagen har funnet sted, og jeg allerede har kjøpt inn dette. Og at de plutselig glemmer bursdagen. Hvorav jeg legger godtepose fra fiskedam i barnets hylle i bhg, og får ikke takk en gang. Nei, jeg oppdrar heller søte veloppdragne små og hvite snøfnugg 😆 så får dere kjøre på med deres. 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #68 Skrevet 16. oktober 2022 2 minutter siden, mingus said: Nei, altså. Disse innvandrerne jeg har jobbet med er frekke og ufordragelige og har et horribelt kvinnesyn, gidder ikke høre på oss kvinnelige ledere og gjør hva de vil mens de ler av oss. Muslimene i barnehagen kjefter meg huden full fordi jeg leverer invitasjon til bursdag, hvor de SKAL ha halal, og ikke ikke IKKE noe gelantin snop, det er IKKE ok, du skal kjøpe svinefritt!! Før bursdagen har funnet sted, og jeg allerede har kjøpt inn dette. Og at de plutselig glemmer bursdagen. Hvorav jeg legger godtepose fra fiskedam i barnets hylle i bhg, og får ikke takk en gang. Nei, jeg oppdrar heller søte veloppdragne små og hvite snøfnugg 😆 så får dere kjøre på med deres. Hverken jeg eller kjæreste er muslimer, så jeg forstår ikke hva innlegget ditt gjør her? Anonymkode: 391ab...cb8 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #69 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg synes at det blir feil å bruke ordet "innvandrer-oppdragelse". Men som sagt så anbefaler jeg ikke denne type oppdragelse. Man kan fort få barnevernet på nakken da de ikke er lov å kreve noe som helst av barna sine i Norge, eller gjøre ting annerledes. Disiplin, selvoppofrelse og lydighet blir sett på som psykisk vold. Ønsker man å oppdra sine barn til gode mennesker med gode verdier og gode muligheter så må det skje et annet sted. Dessverre. Anonymkode: 06a87...a0c Dette er egentlig ikke sant. Man må lage trygge rammer fir barn og det betyr både korrigere, sette grenser og kreve. Men man skal ikke presse med makt til å for eksempel lese så og så mye slik at karakterer blir så og så gode. Men man kan nok få barnevernet på nakken hvis man ikke følger utvikling til barna og lekser. Anonymkode: cae8b...3fe 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #70 Skrevet 16. oktober 2022 Er det eneste poenget med barneoppdragelse at barna skal få et yrke foreldrene kan skryte av? Vi er kanskje ikke så strenge i Norge, men jeg tror vi får lykkeligere barn og lykkeligere voksne som ikke trenger å skjule for foreldrene hvem de egentlig er og hva de egentlig har lyst til. Vi er opptatt av at barna våre skal ha det bra, ikke at de skal være troféer vi kan vise fram for omverdenen og det synes jeg vi skal være skikkelig stolte av. Anonymkode: 45260...433 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #71 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Seriøst. Hvis du legger godvilje til tror jeg du forstår hva jeg mener. Innvandrer-oppdragelse, generelt, har mer fokus på disiplin, lydighet, selvoppofrelse osv. Typisk norsk oppdragelse har fokus på moro her og nå. Generelt. I grove trekk. Anonymkode: 391ab...cb8 Det er helt individuelt fra familie til familie og alle innvandrere eller innvandrere fra samme land oppdrar ikke ungene likt. Men hvis du snakker med innvandrere og typen din om oppdragelse og forventninger så forteller de gjerne at det er viktig å gripe den sjansen de har til å få et bedre liv for seg og neste generasjoner. En iraner jeg gikk i klasse med ble lege men han var den største tøysekoppen i klassen og bar ikke preg av å bli oppdratt strengt, han sa derimot at det var en selvfølge for han å jobbe hardt når foreldrene hans hadde ofret så mye for å gi han en oppvekst i Norge og vært gjennom krig og traumatisk fluktrute som kunne drept de. Han sa at det var hans oppgave å sørge for at hans egne barn i fremtiden hadde enda bedre forutsetninger og trygghet enn han selv og at det var viktig å hedre foreldrene på den måten ved å bli lege og tjene bra så han kunne ta vare på de når de ble gamle for han skyldte de livet. De har veldig god moral og familiære verdier og tar ikke ting for gitt derfor jobber de hardt. Har snakket med mange velutdannede utlendinger som sier det samme at det er fordi de skal ta vare på foreldrene sine når de blir gamle og ikke shippe de på gamlehjem og glemme dem sånn som mange nordmenn gjør Anonymkode: 352ac...3cb 2 1
mingus Skrevet 16. oktober 2022 #72 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hverken jeg eller kjæreste er muslimer, så jeg forstår ikke hva innlegget ditt gjør her? Anonymkode: 391ab...cb8 Det var synd, les hele tråden så ser du at de er nevnt. 🙂 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #73 Skrevet 16. oktober 2022 Jeg er frivillig på en cafe her jeg bor hvor innvandrere og flyktninger (hovedsaklig fra afrika/Asia)kan komme og sosialisere og lære og stille spørsmål etc. Og det er hovedsaklig kvinner og mødre som kommer. Gjennomgående er spørsmål rundt lovlig og ulovlig avstraffelse. Og det at det er ulovlig å smekke til barn er noe alle syns er fryktelig rart for det å smekke til noen og det å slå er ikke det samme. Så du kan ikke knyttneve ungen din, men du kan helt fint bruke flat hånd, belte, diverse kjøkkenredskaper, sko, trusler om vold etc. Regner med det er under paraplyen innvandreroppdragelse. Anonymkode: 94543...5f6 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #74 Skrevet 16. oktober 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Seriøst. Hvis du legger godvilje til tror jeg du forstår hva jeg mener. Innvandrer-oppdragelse, generelt, har mer fokus på disiplin, lydighet, selvoppofrelse osv. Typisk norsk oppdragelse har fokus på moro her og nå. Generelt. I grove trekk. Anonymkode: 391ab...cb8 Nei, det varierer så mellom de ulike kulturene. Noen er strengere enn norsk oppdragelse, mens andre har omtrent frislipp... Anonymkode: 3dcad...9f7 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #75 Skrevet 16. oktober 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er vel innvandrer-jenter spesielt som er bedre utdanna enn norske. Ts. Anonymkode: 391ab...cb8 Hæ? Da må du og jeg vanke i veldig ulike miljøer. Veldig få jenter med minoritetsbakgrunn rundt meg, mens det er en del norske jenter. Blant gutta er det det en del med innvandrerbakgrunn, men søstrene deres har ikke veldig høy utdannelse. Av min omgangskrets har de fleste minst en bsc. Anonymkode: 3dcad...9f7
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #76 Skrevet 16. oktober 2022 I mange islamske kulturer blir guttene oppdratt som prinser og jentene som dydige husmødre som ska lære å tekkes mannen. Foreldrene går med skylapper for det sønnene gjør mens døtrene blir overvåket med haukeøye slik at de ikke ska gjøre skam på familien. Anonymkode: 455b7...b4f 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #77 Skrevet 16. oktober 2022 Typisk pakistansk familie du referer til, for det er som regel de som er ekstremt strenge. Så strenge at de ikke engang bryr seg om barns egne ønsker, mål og meninger for livet. Ikke kan de velge hva de vil bli, hvordan de ønsker å kle seg eller hva de ønsker å praktisere og om de i det heletatt ønsker å praktisere en religion. Mange får ikke engang velge hvem de vil gifte seg med og om de i det heletatt vil gifte seg. Flytte ut før de er gift sa du? Hahah, bare å glemme. De får ikke ha en kjæreste engang. Det er forskjell på å ha respekt for foreldrene sine og å være redd for dem vet du. De barna er sikkert vettskremte. Anonymkode: ce1fc...30f 3 1
Snok1 Skrevet 16. oktober 2022 #78 Skrevet 16. oktober 2022 Reign skrev (2 timer siden): Da er det enten snakk om konservativt muslimske eller katolske stater… Det kan også samstemme godt med slaviske land med ortodoks kristendom. Lyst til å avsløre mer, TS?
Snok1 Skrevet 16. oktober 2022 #79 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Innvandreroppdragelse er et veldig bredt begrep. Jeg tror at mange innvandrere blir opplært til å hilse og hjelpe til og respektere eldre. De er også oppdratt til å drømme høyt, altså yrker som går igjen er lege, ingenør osv. Det kan hende at foreldre mener at det som trengs,er bare penger til å fullføre utdanning. Det de finner ut underveis, er at det trengs også andre ting. Jeg er ikke helt sikker på at innvandrerbarn er så mye mer utdannet enn norske barn til slutt. Tvert imot. Det er få innvandrergrupper der barna velger høyere utdannelse til slutt. Men ja, alt som er annerledes stikker ut. Anonymkode: 93de2...dc1 Mulig du må oppdatere kunnskapen din: https://khrono.no/nordmenn-med-innvandrerforeldre-tar-oftere-hoyere-utdanning-enn-andre/566288 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #80 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du er virkelig på jordet. Vennligst forklar hva som er den røde tråden i barneoppdragelse hos invandrere fra f.eks. Vest-Afrika, Nord-Amerika, Sverige, Singapore, Australia og Sør-Asia, som er totalt anerledes enn måten vi oppdrar barn på i Norge. Er selv sammen med en innvandrer og utover at barna generelt er lenger oppe om kvelden her vi bor, er vi stort sett enige om det meste når det kommer til barneoppdragelse, til tross for at jeg er norsk og samboer er fra Iran. Anonymkode: 95c0f...4f9 Røde tråden er vel respekt for de eldre. Anonymkode: 82d9b...9a0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå