Gå til innhold

"innvandrer-oppdragelse" vs typisk norsk oppdragelse

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjæresten min og jeg kommer fra hver vår kultur. Vi venter nå vårt første barn. Jeg har før tenkt at "alle" innvandrere blir oppdratt altfor strengt, men ser nå at barna i hans familie er mye mer disiplinerte og veloppdragne enn barna i min familie. Alle skal bli advokat, lege eller ingeniør, mens i min familie er man fornøyd bare man fullfører en eller annen bachelor. Jeg må vel bare innrømme at kjempestreng oppdragelse ser ut til å virke! Jeg aner ikke om jeg har det i meg til å bli så streng , men tror vi duller for mye med barna våre i norske hjem. Hva tenker andre her om typisk norsk oppdragelse vs streng innvandrer-oppdragelse?

Anonymkode: 391ab...cb8

Eh så at barn ikke får velge utdanning selv , det er en bra ting??

Anonymkode: 66411...6bd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Eh så at barn ikke får velge utdanning selv , det er en bra ting??

I min familie har vi et utall voksne med tulleutdanninger innen kreative fag og diverse ubrukelige bachelors tatt fordi "det virker interessant". Lite matnyttig utdanninger på det faktiske arbeidsmarked. Er det så mye bedre? Ts.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
59 minutter siden, Reign said:

Helt klart trolling. 

Tro meg, jeg troller ikke. Ts. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I min familie har vi et utall voksne med tulleutdanninger innen kreative fag og diverse ubrukelige bachelors tatt fordi "det virker interessant". Lite matnyttig utdanninger på det faktiske arbeidsmarked. Er det så mye bedre? Ts.

Eh ja! 

• Liker 3
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Mannen min ble slått av både mor og far når han var barn som en del av «oppdragelsen». Han er også oppdratt med å ikke vise følelser. Jeg ser hva det har gjort med han. Han er en «veloppdratt» mann men sliter mye med det psykiske. Med den erfaringen vil jeg si at utenlandsk oppdragelse ikke alltid er det beste for barnet. 

Anonymkode: 4a418...5bf

Kan jeg spørre om hvordan han sliter med det psykiske? Ts.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nå er jeg selv oppvokst med mye overnatting og har ingen negative erfaringer med det. Det er veldig koselig og skravle med bestevenninnen sin til langt på natt og det skaper en egen intimitet hvis du skjønner hva jeg mener?  Det er mye fint samspill som skjer ved å overnatte. Jeg skjønner skepsisen din i forbindelse med overgrep, men ville allikvel ikke tatt bort den muligheten for barna mine. 

Tenk litt på det på sikt. For jeg tenker at du tar bort en veldig fin greie ved at det er helt utelukket. Jeg snakker alltid med foreldre når mine barn skal overnatte og lærer de opp til å snakke med meg. Sånn at jeg stoler på at de vil fortelle meg hvis de opplever ubehagelig situasjoner. Det finnes mange farer i livet generelt som man må lære barna å håndtere. Man kan ikke skjerme de for alt. 

Anonymkode: a001a...a61

Jeg forstår deg veldig godt. Har selv vært på overnatting hos min venninne og det var jo bare hyggelig. Men etter jeg ble voksen og fikk høre skrekkhistorier, har jeg blitt veldig redd. 

Men sånt kan skje uansett. Uansett hvor og når, til og med på skolen. Man må bare gi barna riktig verktøy.. 

Anonymkode: a2a22...85d

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vold i hjemmet kan skje i alle sosiale lag og i norske hjem også. Det er tydelig at du har din informasjon fra media og har vært i få utenlandske hjem. Jeg har løpt inn og ut av flere utenlanske hjem i oppveksten og har en mann som er innvandrer. Kjenner meg ikke igjen i det du skriver i det hele tatt. Men ser en del ulikheter ja. 

I utenlanskje hjem på 90-tallet kunne det ikke skje at du var på besøk uten å bli tilbudt å sitte ved bordet når de skulle spise, mens i norske hjem ble man sent på rommet. Det var aldri alkohol og storfamilier. I norske hjem kunne det være alkohol og at foreldrene var på fest mens barnet i huset fikk ha overnatting. 

Så ser man selvfølgelig en del forskjeller mtp jenters oppdragelse og at det var større kontroll, men jeg har også utenlandske venninner fra både Somalia og Marokko som hadde det fritt og hadde norske kjærester osv i oppveksten. Så her er det MANGE nyanser. 

Anonymkode: a001a...a61

Jeg er oppvokst i utlandet og i Groruddalen. Da vi bodde i et sentraleuropeisk land hadde jeg mer til felles med barna som hadde nord-afrikansk opprinnelse enn de «lokale». Så jeg vet masse om hva som faktisk foregår i muslimske familier og hjem, takk.

Det du driver med her, er rosemaling.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tro meg, jeg troller ikke. Ts. 

Da er du ytterst naiv.

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, Reign said:

Vel, det er enten trolling eller naivitet.

Du sier du er oppvokst på Holmlia. Da burde du være kjent med begrepet negativ sosial kontroll. Det er jo klart de er høflige, de er livredde for en tøffel eller fjernkontroll i bakhodet når de kommer hjem fordi en «tante» har sett deg gjøre noe du ikke skal ute ringt mora di. Om du er så heldig å slippe unna fysisk vold, så får du i det minste en skyllebøtte. Og når har jeg ikke gått inn på forventningen om at du MÅ få deg et ALI-yrke, og hvilken skuffelse du er for hele familien om du ikke klarer dette.

Såkalt «innvandreroppdragelse», eller muslimsk oppdragelse som er det TS viser til, det er Norge for 100 år siden.

Om man kaller det gammeldags norsk oppdragelse eller innvandreroppdragelse: syns du ikke man har mista noe på veien når så mange norske egentlig ikke presser seg selv fordi alt er greit, liksom? Jeg skulle ønske for egen del at jeg hadde satset på noe bedre enn barnehageloven, f.eks. Ts.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Reign said:

Da er du ytterst naiv.

Utdyp gjerne. Ts.

• Liker 1
Skrevet

Ta det beste fra begge oppdragelsesmetodene og vrak det verste. I dagens norske oppdragelse er det f.eks viktig at barnet blir hørt og opplever respekt, dette er ikke viktig i mange utenlandske oppdragelser, i mange utenlandske oppdragelser står respekt for eldre veldig høyt, slik er det ikke her lenger. Å dra med seg vold inn i oppdragelsen er alltid en negativ metode. Barn trenger kjærlighet, trøst, trygghet, faste rammer, en som lærer og oppfordrer til å lære selv, en som bygger selvverd og selvfølelse, en som lærer bort ansvar og forpliktelser. 

Anonymkode: 2da36...6ac

• Liker 8
Skrevet

Tror dette med utdannelsesvalg har mer med det at de får indoktrinering med at de nå har denne enormt store muligheten med å ta en høy utdannelse og skaffe seg en jobb med høy status og god lønn. Og at de har familie i utlandet så de får direktekontakt med det faktum at høyere utdannelse ikke er tilgjengelig for alle uansett økonomi, rase eller familiens sosiale status.

Dette med disiplin og oppførsel er jo også forskjellig alt etter hvilken folkegruppe disse innvandrerne tilhører. Enkelte viser stor respekt for far/menn men ikke ovenfor mor/kvinner.

Og en bør jo også etterstrebe det å finne en gylden middelvei, så en ikke lar barna styre alt slik som noen av disse nyeste oppdragelsesmetodene legger opp til men heller ikke går tilbake til den tiden en gav fysisk avstraffelse. Og det er jo denne fysiske avstraffelsen som gjør at mange av innvandrerbakgrunn havner i søkelyset til barnevernet, da en del av de ikke har lært om andre oppdragelsesmetoder.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke gitt at man ender opp som en veloppdratt person selv med norsk oppdragelse.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvor mye er denne trygge og gode ballasten verdt hvis man bare surrer rundt i livet sitt uten noe særlig disiplin og evne til selvforståelse slik at man når målene sine? Bare en tanke! Ts.

Jeg synes det er fint med mål og retning, men jeg er usikker på om det svært lite definerte verktøyet «innvandrer-oppdragelse» er det eneste som sikrer barn mål og retning. 
Jeg er enda mer usikker på om yrkesvalg er gode målindikatorer for om man lykkes som forelder og/eller om barna får gode liv.

Bare et par tanker.

• Liker 3
Skrevet

Så når barna dine ender opp som advokat, lege eller ingeniør, først da vet man at man har lykkes med oppdragelsen?? 

Er det slik at alle i dette landet de har utvandret fra er advokater, leger og ingeniører? 

Nei?? 

Hvorfor ikke det mon tro? :klo:

Hvordan ville det gått med Norge AS, TS, hvis alle nordmenn skjerpet oppdagelsen så vi kunne bli advokater, leger og ingeniører alle mann? Ingeniørene bygget sykehus, legene opererte ingeniørene og advokatene kunne saksøke både leger og sykehus fordi samfunnet går til helvete? 

Anonymkode: fbfd9...a4b

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener TS og jeg er enig. Min familie er svært gode venner med en familie som kom fra Syria for mange år siden og vi har sett ungene deres vokse opp. Så vidt jeg kan se har det vært en oppvekst som har vært strengere og mer disiplinert enn standard norsk oppvekst men også en i stor grad lykkelig oppvekst. Ungene begynte tidlig å være med å gjøre husarbeid og annet forefallende arbeid, men det var mer ut fra "vi" tankegangen beskrevet i et innlegg lenger oppe enn  krav fra foreldrenes side. Ungene blir bare tatt med på gjøremål fra de er små og lærer det på den måten og så blir det etterhvert en selvfølge for dem at de skal hjelpe til når det trengs. 

Det jeg har sett har vært absolutte krav er "lekser først" og at ungene skal være generelt høflige - muligens i motsatt rekkefølge. De eldste barna er nå gamle nok til å reflektere over oppdragelsen og sier selv at selv om det innimellom har vært strengt (mor i huset er den strengeste) så har det vært en god oppvekst i en sammensveiset familie. Foreløpig så er ikke noen av dem ute av VGS men så vidt jeg vet får de lov å utdanne seg til det de selv ønsker, men jeg tror nok mor kommer til å kreve en eller annen form for skolegang. Min gjetning er at den ene kommer til å velge en eller annen form for universitetsstudie, mens den andre muligens kommer til å gå for yrkesfaglig. 

Anonymkode: edc5d...b2e

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Når TS snakker om "innvandrere" så mener hun muslimske. Grunnen til at TS må være vag er fordi tråden fort blir slettet for rasisme om hun skriver "muslim" rett ut.

Det er stor forskjell på oppdragelsen av jenter og gutter "innvandrermiljøer". Jenter blir kontrollert i stor grad og har stort sett bare skole å fokusere på siden de verken får utfolde seg fysisk gjennom idrett eller kulturelt gjennom musikk og andre sosiale former. Gutter er friere og kan utforske alt livet har å by på siden de ikke bærer på familiens ære.

Får dere jente er det forventet at dere har kontroll på henne, ellers går det utover hele slekta. Får dere gutt kan du senke skuldrene og la han herje som han vil.

Anonymkode: 553f6...508

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Utdyp gjerne. Ts.

Fordi om du ikke troller så er du ytterst naiv om du ikke forstår at denne høfligheten kommer fra knallhard sosial kontroll. Det har fysiske og psykiske konsekvenser for barna å ikke være høflig. Å ikke få seg et ALI-yrke. Sånne ting.

Når man skal tenke barneoppdragelse, så må man tenke hva som er målet. Er målet at barnet skal frykte de eldre, eller ha en generell respekt for alle mennesker? Er målet at de skal ha et ALI-yrke, eller at de skal bli samfunnsnyttige borgere? Er målet at de skal følge strenge føringer fra dere, eller utvikle seg til individer?

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Når TS snakker om "innvandrere" så mener hun muslimske. Grunnen til at TS må være vag er fordi tråden fort blir slettet for rasisme om hun skriver "muslim" rett ut.

Det er stor forskjell på oppdragelsen av jenter og gutter "innvandrermiljøer". Jenter blir kontrollert i stor grad og har stort sett bare skole å fokusere på siden de verken får utfolde seg fysisk gjennom idrett eller kulturelt gjennom musikk og andre sosiale former. Gutter er friere og kan utforske alt livet har å by på siden de ikke bærer på familiens ære.

Får dere jente er det forventet at dere har kontroll på henne, ellers går det utover hele slekta. Får dere gutt kan du senke skuldrene og la han herje som han vil.

Anonymkode: 553f6...508

😅😅😅 For all del, hvis det gjør dagen din å tro at jeg mener muslim" når jeg skriver "innvandrer", så for all del. Men jeg mener de fleste land med kollektiv kultur og/eller autoritær oppdragelse . Ts.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

😅😅😅 For all del, hvis det gjør dagen din å tro at jeg mener muslim" når jeg skriver "innvandrer", så for all del. Men jeg mener de fleste land med kollektiv kultur og/eller autoritær oppdragelse . Ts.

Da er det enten snakk om konservativt muslimske eller katolske stater…

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...