AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #1 Skrevet 16. oktober 2022 Kjæresten min og jeg kommer fra hver vår kultur. Vi venter nå vårt første barn. Jeg har før tenkt at "alle" innvandrere blir oppdratt altfor strengt, men ser nå at barna i hans familie er mye mer disiplinerte og veloppdragne enn barna i min familie. Alle skal bli advokat, lege eller ingeniør, mens i min familie er man fornøyd bare man fullfører en eller annen bachelor. Jeg må vel bare innrømme at kjempestreng oppdragelse ser ut til å virke! Jeg aner ikke om jeg har det i meg til å bli så streng , men tror vi duller for mye med barna våre i norske hjem. Hva tenker andre her om typisk norsk oppdragelse vs streng innvandrer-oppdragelse? Anonymkode: 391ab...cb8 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #2 Skrevet 16. oktober 2022 Seriøst? "Innvandrer-oppdragelse"? Hva er det for noe? Du er klar over at det er innvandrere fra hele verden i Norge? Den største innvandrergruppen er polakkene, og så er somaliere en annen stor gruppe innvandrere. Hvor mye tenker du at disse to grupper har til felles? Men jeg vil nesten anbefale å oppdra barna så norskt som mulig da man blir fort meldt til barnevernet for alt mulig gjør man ting bare litt annerledes. Det er ikke lov å være annerledes i Norge. Anonymkode: 06a87...a0c 19 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #3 Skrevet 16. oktober 2022 Just now, AnonymBruker said: Seriøst? "Innvandrer-oppdragelse"? Hva er det for noe? Du er klar over at det er innvandrere fra hele verden i Norge? Den største innvandrergruppen er polakkene, og så er somaliere en annen stor gruppe innvandrere. Hvor mye tenker du at disse to grupper har til felles? Men jeg vil nesten anbefale å oppdra barna så norskt som mulig da man blir fort meldt til barnevernet for alt mulig gjør man ting bare litt annerledes. Det er ikke lov å være annerledes i Norge. Anonymkode: 06a87...a0c Seriøst. Hvis du legger godvilje til tror jeg du forstår hva jeg mener. Innvandrer-oppdragelse, generelt, har mer fokus på disiplin, lydighet, selvoppofrelse osv. Typisk norsk oppdragelse har fokus på moro her og nå. Generelt. I grove trekk. Anonymkode: 391ab...cb8 12 1 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #4 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Seriøst. Hvis du legger godvilje til tror jeg du forstår hva jeg mener. Innvandrer-oppdragelse, generelt, har mer fokus på disiplin, lydighet, selvoppofrelse osv. Typisk norsk oppdragelse har fokus på moro her og nå. Generelt. I grove trekk. Anonymkode: 391ab...cb8 Jeg synes at det blir feil å bruke ordet "innvandrer-oppdragelse". Men som sagt så anbefaler jeg ikke denne type oppdragelse. Man kan fort få barnevernet på nakken da de ikke er lov å kreve noe som helst av barna sine i Norge, eller gjøre ting annerledes. Disiplin, selvoppofrelse og lydighet blir sett på som psykisk vold. Ønsker man å oppdra sine barn til gode mennesker med gode verdier og gode muligheter så må det skje et annet sted. Dessverre. Anonymkode: 06a87...a0c 9
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #5 Skrevet 16. oktober 2022 Hva i alle dager er "innvandrer-opprdragelse"?! Anonymkode: dc158...d9f 7 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #6 Skrevet 16. oktober 2022 Jeg tenker at dette er veldig forskjellig fra familie til familie. Ja det er en del innvandrerbarn som er gode på skolen og som blir leger, advokater osv og så er det mange fra norske familier som blir det. Mange jenter spesielt i det pakistanske miljøet satser på legeyrke fordi de ikke har det samme sosiale livet som norske og det gir de mulighet til frihet ved å kunne være på lesesal og slipper å være så mye hjemme. Samt at legeyrket er turnus og at de sånn sett skaffer seg frihet. Datteren min sin beste venninne er fra Irak og hun har det rimelig fritt både med klær og i det sosiale. Den eneste forskjellen er at hun aldri får lov å overnatte eller ha overnatting. Det syns jeg er litt dumt, for de kunne heller overnattet hos hverandre enn at de måtte gå hjem sent alene. Da henter vi alltid, men de har ikke bil og kan derfor ikke hente. Så jeg tenker at det ville vært tryggere, men slik tenker nok ikke de. For der er overnatting hos andre helt uaktuelt. Anonymkode: a001a...a61 7
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #7 Skrevet 16. oktober 2022 Muslim-oppdragelse mener du? Guttene får gjøre akkurat som de vil, mens jentene sperres inne? Anonymkode: 86121...3de 23 2 6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #8 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva i alle dager er "innvandrer-opprdragelse"?! Anonymkode: dc158...d9f Jeg syns denne diskusjonen er interessant og det er ikke vits å henge seg opp i begrepet som ble brukt. Jeg klarte veldig fint å forstå hva TS mente. Hvis du ikke har noen innspill så gå til en annen tråd. Anonymkode: a001a...a61 10 2 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #9 Skrevet 16. oktober 2022 Der er forskjellig fra kultur til kultur og fra familie til familie. Feks min mann er fra et annet land, og felles for alle barna er at de er høflige og veloppdragne. Men jeg ser store forskjeller innad familien til og med. Den ene familien godtar ikke noe som helst form for negative følelser eller gråt, de har til og med prestert å si at vi må få kontroll på jenta vår fordi hun gråter, trass er og "vil ting". Dere får ta det beste fra begge sider, la mannen din komme med sitt og du kommer med ditt. Men snakk sammen om hva som ikke fungerer.. Anonymkode: a2a22...85d 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #10 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Muslim-oppdragelse mener du? Guttene får gjøre akkurat som de vil, mens jentene sperres inne? Anonymkode: 86121...3de Kan ikke se at TS skriver noe som tyder på det. Anonymkode: 06a87...a0c
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #11 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Muslim-oppdragelse mener du? Guttene får gjøre akkurat som de vil, mens jentene sperres inne? Anonymkode: 86121...3de Dette var veldig svart/hvitt og det er tydelig at du ikke vet så mye mer enn det du leser i media. Anonymkode: a001a...a61 1
Purple_Pixiedust Skrevet 16. oktober 2022 #13 Skrevet 16. oktober 2022 Det ble et veldig diffust begrep du brukte der. Er overhodet ikke slik at alle med innvandrerbakgrunn har så veloppdragne og høyt utdannede barn. 11 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #14 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at dette er veldig forskjellig fra familie til familie. Ja det er en del innvandrerbarn som er gode på skolen og som blir leger, advokater osv og så er det mange fra norske familier som blir det. Mange jenter spesielt i det pakistanske miljøet satser på legeyrke fordi de ikke har det samme sosiale livet som norske og det gir de mulighet til frihet ved å kunne være på lesesal og slipper å være så mye hjemme. Samt at legeyrket er turnus og at de sånn sett skaffer seg frihet. Datteren min sin beste venninne er fra Irak og hun har det rimelig fritt både med klær og i det sosiale. Den eneste forskjellen er at hun aldri får lov å overnatte eller ha overnatting. Det syns jeg er litt dumt, for de kunne heller overnattet hos hverandre enn at de måtte gå hjem sent alene. Da henter vi alltid, men de har ikke bil og kan derfor ikke hente. Så jeg tenker at det ville vært tryggere, men slik tenker nok ikke de. For der er overnatting hos andre helt uaktuelt. Anonymkode: a001a...a61 Det er fordi man har fedre og brødre og norske har gjerne en annen praksis med påkledning og frigjorthet hjemme.. Skal ikke sende mine barn, både gutt og jente, på overnatting. Samtidig har det også med overgrep å gjøre. Barnas venner kan godt sove her, men jeg sender ikke barna mine til andre familier hvor jeg ikke kjenner foreldrene ordentlig ordentlig godt. Selv da er jeg skeptisk. Anonymkode: a2a22...85d 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #15 Skrevet 16. oktober 2022 Reign skrev (1 minutt siden): Helt klart trolling. Hvorfor det? Jeg er oppvokst med mange innvandrere på Holmlia og har barn med en innvandrer selv (ikke muslim), men jeg ser hva TS mener og på mange måter så er svært mange innvandrere oppdratt til å være veldig høflig. Spesielt mot voksne og eldre. Min mann er alltid ekstremt høflig og hvis vi kommer i et selskap så hilser han alltid på alle og tar "runden", mens jeg ser nordmenn inkludert meg selv ikke er helt opplært til det samme. Han er også veldig på tilbudsiden hvis han ser eldre folk trenge hjelp. Så han har helt klart fått en annen mentalitet og oppdragelse enn nordmenn jeg kjenner. Anonymkode: a001a...a61 8 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #16 Skrevet 16. oktober 2022 Mannen min ble slått av både mor og far når han var barn som en del av «oppdragelsen». Han er også oppdratt med å ikke vise følelser. Jeg ser hva det har gjort med han. Han er en «veloppdratt» mann men sliter mye med det psykiske. Med den erfaringen vil jeg si at utenlandsk oppdragelse ikke alltid er det beste for barnet. Anonymkode: 4a418...5bf 15 3 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #17 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Seriøst. Hvis du legger godvilje til tror jeg du forstår hva jeg mener. Innvandrer-oppdragelse, generelt, har mer fokus på disiplin, lydighet, selvoppofrelse osv. Typisk norsk oppdragelse har fokus på moro her og nå. Generelt. I grove trekk. Anonymkode: 391ab...cb8 Du er virkelig på jordet. Vennligst forklar hva som er den røde tråden i barneoppdragelse hos invandrere fra f.eks. Vest-Afrika, Nord-Amerika, Sverige, Singapore, Australia og Sør-Asia, som er totalt anerledes enn måten vi oppdrar barn på i Norge. Er selv sammen med en innvandrer og utover at barna generelt er lenger oppe om kvelden her vi bor, er vi stort sett enige om det meste når det kommer til barneoppdragelse, til tross for at jeg er norsk og samboer er fra Iran. Anonymkode: 95c0f...4f9 9
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #18 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mannen min ble slått av både mor og far når han var barn som en del av «oppdragelsen». Han er også oppdratt med å ikke vise følelser. Jeg ser hva det har gjort med han. Han er en «veloppdratt» mann men sliter mye med det psykiske. Med den erfaringen vil jeg si at utenlandsk oppdragelse ikke alltid er det beste for barnet. Anonymkode: 4a418...5bf Utenlandsk oppdragelse er ikke det samme som voldelig oppdragelse. Anonymkode: 06a87...a0c 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #19 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er fordi man har fedre og brødre og norske har gjerne en annen praksis med påkledning og frigjorthet hjemme.. Skal ikke sende mine barn, både gutt og jente, på overnatting. Samtidig har det også med overgrep å gjøre. Barnas venner kan godt sove her, men jeg sender ikke barna mine til andre familier hvor jeg ikke kjenner foreldrene ordentlig ordentlig godt. Selv da er jeg skeptisk. Anonymkode: a2a22...85d Ja jeg har skjønt at det har med overgrep å gjøre og jeg er veldig varsom på det selv, men her føler jeg at vinningen går opp i spinningen. Vi bor på forskjellig kant av byen og å ta kollektiv hjem på hver sin kant sent på kvelden tenker jeg er skumlere faktisk. Når hun drar herfra kl 22 og skal ta banen selv syns jeg det er mer ekkelt. Noen ganger tilbyr jeg meg da å kjøre henne. Jeg syns jo at de heller burde overnattet hos hverandre så de var to som gikk sammen hjem. At det er tryggere. Nå er hun en tøff jente og de er såpass store at jeg tenker faren for overgrep hos andre er svinnende liten akkurat i denne situasjonen. Anonymkode: a001a...a61 5
Snok1 Skrevet 16. oktober 2022 #20 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Seriøst. Hvis du legger godvilje til tror jeg du forstår hva jeg mener. Innvandrer-oppdragelse, generelt, har mer fokus på disiplin, lydighet, selvoppofrelse osv. Typisk norsk oppdragelse har fokus på moro her og nå. Generelt. I grove trekk. Anonymkode: 391ab...cb8 Den største innvandrergruppen er svensker. Forklar kulturforskjellen. 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå