AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #1 Skrevet 9. oktober 2022 Hei. Jeg har siden i vår vært sykemeldt med utbrenthet og det har mildt sagt vært helt grusomt. Jeg har nå klart å karre meg opp til 50% sykemelding og opplever endelig noe bedring, men er fortsatt mye utmattet og det skal lite til før jeg knekker helt sammen. Nå sliter jeg med samvittigheten ovenfor jobben, at jeg burde snart bli 100% igjen. Jeg ser jo helt normal og frisk ut de dagene jeg jobber, men ingen ser at jeg må sove mye på fridagene eller vet hvor utslitt jeg er inni meg. Hvor lenge sitter utbrenthet i hos de fleste? Jeg er livredd for å gå for fort tilbake i jobb og bli så dårlig igjen. Har dere noen råd? Legen min gir meg rom til å bestemme prosenten mye selv, som egentlig gjør det enda vanskeligere å tenke klart.. Anonymkode: 28c09...6fe 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #2 Skrevet 9. oktober 2022 Vel, jeg jobber nå 40 % etter 5 år. 100% sykemeldt ett år, så gradvis tilbake. Det meste har vært 60%, men mindre hjemme. Det lureste er nok å gjøre tilfriskningen så effektiv som mulig, fordi det er best i det lange løp. Det gjorde ikke jeg da jeg begynte å komme tilbake etter 18 måneder... Anonymkode: 749e9...b62
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #3 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hei. Jeg har siden i vår vært sykemeldt med utbrenthet og det har mildt sagt vært helt grusomt. Jeg har nå klart å karre meg opp til 50% sykemelding og opplever endelig noe bedring, men er fortsatt mye utmattet og det skal lite til før jeg knekker helt sammen. Nå sliter jeg med samvittigheten ovenfor jobben, at jeg burde snart bli 100% igjen. Jeg ser jo helt normal og frisk ut de dagene jeg jobber, men ingen ser at jeg må sove mye på fridagene eller vet hvor utslitt jeg er inni meg. Hvor lenge sitter utbrenthet i hos de fleste? Jeg er livredd for å gå for fort tilbake i jobb og bli så dårlig igjen. Har dere noen råd? Legen min gir meg rom til å bestemme prosenten mye selv, som egentlig gjør det enda vanskeligere å tenke klart.. Anonymkode: 28c09...6fe Slutt med den dårlige samvittigheten, det er direkte skadelig i din situasjon! Det du nå skal være flink til er å bremse, ikke presse deg, og ta dette sakte men sikkert. Det er ikke hensiktsmessig å ta utgangspunkt i andres helse, du må se situasjonen utifra din egen tilstand. Du har kanskje allerede før det smalt sammenlignet deg for mye med andre og det må det nå bli slutt på. Anonymkode: 555c8...0a8 16 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #4 Skrevet 9. oktober 2022 Får du noen behandling eller kurs e.l? Er lurt å lære om hva du kan gjøre for å unngå å komme i samme situasjon igjen. Anonymkode: 13ece...642 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #5 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slutt med den dårlige samvittigheten, det er direkte skadelig i din situasjon! Det du nå skal være flink til er å bremse, ikke presse deg, og ta dette sakte men sikkert. Det er ikke hensiktsmessig å ta utgangspunkt i andres helse, du må se situasjonen utifra din egen tilstand. Du har kanskje allerede før det smalt sammenlignet deg for mye med andre og det må det nå bli slutt på. Anonymkode: 555c8...0a8 Ja du har nok rett i det. Sliter skikkelig med at jeg føler andre ikke helt vet hvordan det er å være utbrent og hvor seigt det sitter i kroppen.. At «nå er du vel frisk snart» bare fordi jeg klarer å jobbe noe. Er så belastende å høre jobben planlegge som om jeg er straks 100% tilbake og «nå skal jeg få bryne meg på mange nye prosjekter», og jeg bare dør av hele tanken på mer jobb. Anonymkode: 28c09...6fe 2 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #6 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Får du noen behandling eller kurs e.l? Er lurt å lære om hva du kan gjøre for å unngå å komme i samme situasjon igjen. Anonymkode: 13ece...642 Jepp! Går til både kurs, psykolog og behandling for smerter. Så det tar jo mye av kapasiteten utenom 50% jobb. Er minst like tungt å jobb med seg selv (og alt grums man skulle ha)! Anonymkode: 28c09...6fe 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #7 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja du har nok rett i det. Sliter skikkelig med at jeg føler andre ikke helt vet hvordan det er å være utbrent og hvor seigt det sitter i kroppen.. At «nå er du vel frisk snart» bare fordi jeg klarer å jobbe noe. Er så belastende å høre jobben planlegge som om jeg er straks 100% tilbake og «nå skal jeg få bryne meg på mange nye prosjekter», og jeg bare dør av hele tanken på mer jobb. Anonymkode: 28c09...6fe Ja det er kjempevanskelig. Jeg følte også veldig stort press i starten. Tilrettelegging, variere prosent, ingenting virket jeg ble sykere og sykere. Stresset jo verre over alt jeg ikke fikk gjort. Min erfaring er at det er bare du som kan sette grenser. For NAV, arbeidsgiver og lege vil ha deg raskest mulig tilbake. Anonymkode: 555c8...0a8 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #8 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja det er kjempevanskelig. Jeg følte også veldig stort press i starten. Tilrettelegging, variere prosent, ingenting virket jeg ble sykere og sykere. Stresset jo verre over alt jeg ikke fikk gjort. Min erfaring er at det er bare du som kan sette grenser. For NAV, arbeidsgiver og lege vil ha deg raskest mulig tilbake. Anonymkode: 555c8...0a8 Enig! Føler arbeidsgiver er veldig på at «nå blir det hektisk fremover» så da føler jeg at jeg må skynde meg med å komme mer tilbake.. Stresser mye over alt jeg ikke rekker på jobb når jeg jobber 50%. Anonymkode: 28c09...6fe 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #9 Skrevet 9. oktober 2022 Min erfaring er at det tar lengre tid enn man selv tror. Jeg ble først sykmeldt 50% i fem måneder før det smalt på nytt. Det var det samme i jobben min, at alt ble planlagt som om jeg skulle komme 100% tilbake neste uke, hvilket var fullstendig urealistisk. Men jeg klarte ikke sette grenser pga. dårlig samvittighet, som du også nevner. Ble til slutt 100% sykemeldt etter sterkt press fra familien, da de så at det ikke gikk lenger. Jeg valgte til slutt å slutte i jobben, da jeg nesten brakk meg da jeg bare parkerte utenfor kontornygningen flere måneder etter at jeg ble 100% sykemeldt. Heldigvis har jeg og samboeren en bo- og levesitiasjon der vi kunne klare oss på mindre penger. Nå, nesten to år etter at jeg ble sykemeldt første gangen, går jeg på arbeidsavklaringspenger og jobber jeg 50% i arbeidstrening. Har blitt bedre på å ikke «jage» meg selv og å sette flere grenser, selv om det fortsatt er veldig vanskelig. Og sliter fortsatt med utmattelse etter påkjenninger jeg før ville tatt på strak arm. Gi deg selv nok egenomsorg, og lær deg heller sakte men sikkert å takle den dårlige samvittigheten ved å si nei, istedenfor å heller si ja fordi det er lettere på kort sikt. Du må ha nok tid til å delta i og bearbeide behandling, noe som jeg selv erfarte var veldig vanskelig når jeg jobbet ved siden av. Sender deg mange støttende tanker, og vit at du ikke er alene ❤️ Ønsker deg lykke til og håper du klarer å gi deg selv tiden det tar å bli frisk på lang sikt. Anonymkode: 31d5c...c75 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #10 Skrevet 10. oktober 2022 Jeg synes videoserien til Rune Karlson, og boken Utmattelse var en gamechanger. Den sier basically at man må gi seg selv mye mer tid enn man først tror. Hvis ikke bruker man mye lenger tid på å bli bedre når man driver og presser seg tilbake i jobb før man egentlig er klar. Da driver man og vedlikeholder utmattelsen. Invester i den! Fikk tips om den for 5 uker siden her inne, og det har hjulpet veldig. Veldig typisk at du leser dette og ikke sjekker det ut, men virkeligvirkelig, jeg har lest og søkt mye, og dette gjorde hele forskjellen for meg. I tillegg: du må jobbe med mindsettet ditt. Det å ha dårlig samvittighet overfor jobb, det funker ikke i lengden, og endrer du ikke noen tankemønster og handlingsmønster kommer du til å bli utbrent igjen gang på gang. Anonymkode: 7807e...63d 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #11 Skrevet 10. oktober 2022 Jeg kjenner den samvittigheten og forventningspresset, og hadde selv flere perioder med jobb som var for mye for tidlig. Ikke fordi det var umulig å gjennomføre der og da (det alle så var jo at jeg fungerte «normalt» de timene), men at jeg ikke ble bedre og til slutt verre igjen. Vil ikke gå inn i detaljer, men denne måten å presse seg på fikk konsekvenser jeg aldri hadde sett for meg. Angrer med hele meg. Den jobben (som jeg elsker!) er historie for å si det slik. Er ikke i tvil om at utfallet hadde blitt annerledes og kortere om jeg bare hadde klart å lagt vekk den 🤬 samvittigheten tidigere. Anonymkode: acac3...10d 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #12 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg synes videoserien til Rune Karlson, og boken Utmattelse var en gamechanger. Den sier basically at man må gi seg selv mye mer tid enn man først tror. Hvis ikke bruker man mye lenger tid på å bli bedre når man driver og presser seg tilbake i jobb før man egentlig er klar. Da driver man og vedlikeholder utmattelsen. Invester i den! Fikk tips om den for 5 uker siden her inne, og det har hjulpet veldig. Veldig typisk at du leser dette og ikke sjekker det ut, men virkeligvirkelig, jeg har lest og søkt mye, og dette gjorde hele forskjellen for meg. I tillegg: du må jobbe med mindsettet ditt. Det å ha dårlig samvittighet overfor jobb, det funker ikke i lengden, og endrer du ikke noen tankemønster og handlingsmønster kommer du til å bli utbrent igjen gang på gang. Anonymkode: 7807e...63d En ting som er verdt å merke seg er hvordan anbefalinger man kan finne fra psykologer i privat praksis, fullstendig bryte kontakt med arbeidsplass, gjerne reise vekk, bare ta vare på seg selv. Mens i det offentlige er rådet max to uker 100%, ellers gradert og raskt tilbake. Jeg er bekymret for at det gjør folk enda sykere og at folk som kanskje kunne hentet seg inn blir presset så syke at de aldri kommer tilbake. For min del ser jeg tilbake at det var det som skjedde med meg. Men jeg har fortsatt et håp om å komme tilbake, men veien ble bare lengre etter denne «feilbehandlingen» Anonymkode: 555c8...0a8 2
lillevill Skrevet 10. oktober 2022 #13 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er så belastende å høre jobben planlegge som om jeg er straks 100% tilbake og «nå skal jeg få bryne meg på mange nye prosjekter», Det er litt rart at de presser deg sånn nesten. Er det lederen din som holder på sånn? 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #14 Skrevet 10. oktober 2022 Hvordan går det økonomisk? Man har kun 52 uker med vanlig lønn. Etter det ned til 66 %? Hvordan klarer man seg da? Anonymkode: cae09...ea9 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #15 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Enig! Føler arbeidsgiver er veldig på at «nå blir det hektisk fremover» så da føler jeg at jeg må skynde meg med å komme mer tilbake.. Stresser mye over alt jeg ikke rekker på jobb når jeg jobber 50%. Anonymkode: 28c09...6fe AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja du har nok rett i det. Sliter skikkelig med at jeg føler andre ikke helt vet hvordan det er å være utbrent og hvor seigt det sitter i kroppen.. At «nå er du vel frisk snart» bare fordi jeg klarer å jobbe noe. Er så belastende å høre jobben planlegge som om jeg er straks 100% tilbake og «nå skal jeg få bryne meg på mange nye prosjekter», og jeg bare dør av hele tanken på mer jobb. Anonymkode: 28c09...6fe Det er ikke uvanlig ha den dårlige samvittigheten, og at arbeidsgivere prøver pushe en del. Og det var den dårlige samvittigheten som gjorde at jeg raskt måtte tilbake i 100% sykemelding igjen. Og ble værende sykemeldt i 4 år... Så om du ikke klarer legge fra deg den dårlige samvittigheten, så risikerer du gå på en ny smell... Det å sette grenser for seg selv, og legge bort dårlig samvittighet er noen viktige punkter for å komme seg helt ut av utbrentheten. Anonymkode: 8567a...775 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #16 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan går det økonomisk? Man har kun 52 uker med vanlig lønn. Etter det ned til 66 %? Hvordan klarer man seg da? Anonymkode: cae09...ea9 Det er nettopp det. Presser du deg for hardt gjennom de 52 ukene så du ikke henter deg inn så blir det trangt økonomisk når du går over til AAP. Så det er viktig å ikke presse seg så hardt at man blir sykere. Anonymkode: 555c8...0a8 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #17 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan går det økonomisk? Man har kun 52 uker med vanlig lønn. Etter det ned til 66 %? Hvordan klarer man seg da? Anonymkode: cae09...ea9 Det var hardt, men det gikk rundt. Måtte gjøre mye prioriteringer. Men angsten og depresjonen tok liksom ikke så veldig mye hensyn til at jeg fikk det trangt økonomisk... Helse/sykdom pleier ikke ta så mye hensyn til det. Utbrentheten min sa liksom ikke "oj, nå har det gått 52 uker, og utbetaling vil reduseres, da får du bli frisk da!" Anonymkode: 8567a...775 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #18 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Min erfaring er at det tar lengre tid enn man selv tror. Jeg ble først sykmeldt 50% i fem måneder før det smalt på nytt. Det var det samme i jobben min, at alt ble planlagt som om jeg skulle komme 100% tilbake neste uke, hvilket var fullstendig urealistisk. Men jeg klarte ikke sette grenser pga. dårlig samvittighet, som du også nevner. Ble til slutt 100% sykemeldt etter sterkt press fra familien, da de så at det ikke gikk lenger. Jeg valgte til slutt å slutte i jobben, da jeg nesten brakk meg da jeg bare parkerte utenfor kontornygningen flere måneder etter at jeg ble 100% sykemeldt. Heldigvis har jeg og samboeren en bo- og levesitiasjon der vi kunne klare oss på mindre penger. Nå, nesten to år etter at jeg ble sykemeldt første gangen, går jeg på arbeidsavklaringspenger og jobber jeg 50% i arbeidstrening. Har blitt bedre på å ikke «jage» meg selv og å sette flere grenser, selv om det fortsatt er veldig vanskelig. Og sliter fortsatt med utmattelse etter påkjenninger jeg før ville tatt på strak arm. Gi deg selv nok egenomsorg, og lær deg heller sakte men sikkert å takle den dårlige samvittigheten ved å si nei, istedenfor å heller si ja fordi det er lettere på kort sikt. Du må ha nok tid til å delta i og bearbeide behandling, noe som jeg selv erfarte var veldig vanskelig når jeg jobbet ved siden av. Sender deg mange støttende tanker, og vit at du ikke er alene ❤️ Ønsker deg lykke til og håper du klarer å gi deg selv tiden det tar å bli frisk på lang sikt. Anonymkode: 31d5c...c75 Tusen takk for støttende tanker ❤️ Det hjelper virkelig på å høre andre sine erfaringer. Skjønner jeg må ta dette i et roligere tempo enn jeg helst skulle ønske.. Hadde aldri trodd dette skulle ta så lang tid! Tenkte jeg skulle komme meg på noen uker. Anonymkode: 28c09...6fe 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #19 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg synes videoserien til Rune Karlson, og boken Utmattelse var en gamechanger. Den sier basically at man må gi seg selv mye mer tid enn man først tror. Hvis ikke bruker man mye lenger tid på å bli bedre når man driver og presser seg tilbake i jobb før man egentlig er klar. Da driver man og vedlikeholder utmattelsen. Invester i den! Fikk tips om den for 5 uker siden her inne, og det har hjulpet veldig. Veldig typisk at du leser dette og ikke sjekker det ut, men virkeligvirkelig, jeg har lest og søkt mye, og dette gjorde hele forskjellen for meg. I tillegg: du må jobbe med mindsettet ditt. Det å ha dårlig samvittighet overfor jobb, det funker ikke i lengden, og endrer du ikke noen tankemønster og handlingsmønster kommer du til å bli utbrent igjen gang på gang. Anonymkode: 7807e...63d Takk for innspill! Skal sjekke ut tipsene dine 😊 Anonymkode: 28c09...6fe
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #20 Skrevet 10. oktober 2022 27 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan går det økonomisk? Man har kun 52 uker med vanlig lønn. Etter det ned til 66 %? Hvordan klarer man seg da? Anonymkode: cae09...ea9 Ikke alle lever på grensen livsstil=lønn. Anonymkode: 880f7...d57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå