Gå til innhold

statsbudsjettet - beste dagen for partier i regjering?


Egenskap

Anbefalte innlegg

Gjest Adobyen

Regjeringen har budsjettert med fortsatt lav arbeidsledighet på 1,7% Jeg forstår ikke at det er mulig hvis små og mellomstore bedrifter ikke klarer seg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drizzt skrev (48 minutter siden):

En sannhet med modifikasjoner. Når alt er megadyrt og blir enda dyrere i Norge, er det verre å være fattig enn i et lavtkostland hvor også alle andre er like fattige som deg.

Relativt sett kan det kanskje føles sånn, men det er ikke så mange land som har ordninger for fattige globalt sett. Som regel er det langt verre å være fattig rent materielt i de fleste land, da manglende midler som regel betyr at man må på gata. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (27 minutter siden):

Det er ikke der det problemet ligger i det hele tatt.  

Hvorfor ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (9 minutter siden):

Ja kanskje bra en ikke har omsorg for noen akkurat nå. Alene klarer en aeg alltids.. vurderer å hamstre fun julebrus og selge svart 200 kr flaska😂😂😂😂( var en spøk det siste fordi som ikke tok’an)

Ja ... Er man alene kan man sulte og sitte i kulden og mørket for å spare penger. Har man små barn derimot ... er det andre boller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (Akkurat nå):

Ja ... Er man alene kan man sulte og sitte i kulden og mørket for å spare penger. Har man små barn derimot ... er det andre boller. 

Ja jeg har selvsagt de i bakhodet men nå skal jo ikke barn lide i Norge?? Sender de bv på de da som ikke får endene til å møtes uten at det egentlige er foreldrenes feil? Hvordan har de tenkt å løse den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (5 minutter siden):

Relativt sett kan det kanskje føles sånn, men det er ikke så mange land som har ordninger for fattige globalt sett. Som regel er det langt verre å være fattig rent materielt i de fleste land, da manglende midler som regel betyr at man må på gata. 

Poenget er at det er forskjell mellom å tjene lite og ha lave priser på mat og å tjene lite og ha høye priser på mat. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (Akkurat nå):

Poenget er at det er forskjell mellom å tjene lite og ha lave priser på mat og å tjene lite og ha høye priser på mat. 

 

Fattige i de fleste land tjener ingenting, da de ikke har et sosialt sikkerhetsnett. Så tviler på at det er bedre selv om maten er billigere om man sammenligner matprisene direkte. Null kjøpekraft er likevel null kjøpekraft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (Akkurat nå):

Ja jeg har selvsagt de i bakhodet men nå skal jo ikke barn lide i Norge?? Sender de bv på de da som ikke får endene til å møtes uten at det egentlige er foreldrenes feil? Hvordan har de tenkt å løse den??

Jeg vet ikke.

Jeg tenker på alle alenemødre og alenefedre som har alene ansvaret for 1, 2 eller 3 barn. Barn er utgifter og ikke alt i livet kan planlegges. Mange av de som er alene har neppe planlagt å være alene med små barn, men det ble slik til slutt.

Jeg ser ikke annet enn økte utgifter for denne gruppen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Fattige i de fleste land tjener ingenting, da de ikke har et sosialt sikkerhetsnett. Så tviler på at det er bedre selv om maten er billigere om man sammenligner matprisene direkte. Null kjøpekraft er likevel null kjøpekraft. 

OK, så for deg er fattig den som tjener ingenting. Jeg mener fattig som den som tjener lite. Lavere levekostnader er til å foretrekke når man først tjener lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 minutt siden):

OK, så for deg er fattig den som tjener ingenting. Jeg mener fattig som den som tjener lite. Lavere levekostnader er til å foretrekke når man først tjener lite.

Ja, det er verst for de fattige. Men det er en rekke andre grupper som kjøpekraftsmessig tjener mye mindre enn lavtlønte i Norge. Hvis man bor litt i ulike land ser man hvor lite mange tjener. Hjelper ikke at mat er halve prisen eller mindre, når lønnen er 20% av det man tjener i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
GrønnNellik68 skrev (26 minutter siden):

Ja kanskje bra en ikke har omsorg for noen akkurat nå. Alene klarer en aeg alltids.. vurderer å hamstre fun julebrus og selge svart 200 kr flaska😂😂😂😂( var en spøk det siste fordi som ikke tok’an)

Haha, jeg tok den 🤣 

Det kan virke som at barnefamilier med trygge jobber kan få nytte av regjeringens forslag, helst de som ikke trenger bil, altså byfolk. I så fall er det jo bra for dem.  Men vi er en god del som bor litt usentralt til, og dessuten er det veldig mange enslige i befolkningen.  En del av oss er i tillegg ute av arbeidslivet av forskjellige grunner. Vi må også betale mer i egenandeler, og er de største brukerne av lege og medisiner.  Jeg tror ikke at det blir mindre behov for frivillige organisasjoner i 2023 enn det er i dag.  Det er jo kampen for tilværelsen for ganske mange.

Var det noen som nevnte pleie og omsorg?  Slikt glemmes fort når valgkampen er over.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (4 timer siden):

Endelig fikk Sp hevnen sin.

All støtte til NOAH er kuttet tvers gjennom. 

Det må smake virkelig søtt for Sp nå.

Det er faen meg forkastelig, umodent og JÆVLA useriøst! 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GrønnNellik68 skrev (2 timer siden):

Ja jeg har selvsagt de i bakhodet men nå skal jo ikke barn lide i Norge?? Sender de bv på de da som ikke får endene til å møtes uten at det egentlige er foreldrenes feil? Hvordan har de tenkt å løse den??

I teorien, ja. Min erfaring i tidligere jobb med vanskeligstilte familier så ble de som feks søkte om strømstøtte på sosialkontoret automatisk meldt til barnevernet. Helt forkastelig måte å behandle familier på.

Nå som prisene har økt overalt setter man igjen denne gruppen og da spesielt familier i vanskelig situasjoner. Barn blir atter en gang skadelidende når helsehjelp blir dyrere og familienes økonomi svekkes.  Nord-Norge blir igjen brukt som Norges sosialkontor der barn får gratis barnehage uten at man tenker på at det faktisk er vanskeligstilte i resten av landet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som klager på det offentlige helsevesen. Hva er det dere klager på egentlig. Jeg har erfaringer som er meget gode. Ikke perfekte, noe kan alltids bli bedre. Men stort sett er det mye bra med norsk helsevesen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Kronisk syke og skadete ble ikke nevnt i budsjettet. Det kom ikke noe frem som hjelper de på minsteytelser til å klare seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Babushka skrev (7 timer siden):

Ikke alle som går på NAV nei, mange som jobber redusert stilling. Uansett er det jo de på minstetrygd/pensjon som sliter mest ikke de som tjener mellom 550 000-600 000

Jeg jobber 100% i kommunen og har litt over 300.000, samboer jobber 100% i privat sektor og har ca 350.000 så ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff beste å ha på skylapper og se rett frem. Blir deprimert av denne regjeringa. Vi får jo ikke gjort noe med det uansett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...