Gå til innhold

Hva er normal felles inntekt i en husstand.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det burde vært en atskillig høyere skattelettelse for de med lønn under feks 800’ når de er to inntekter og under feks 450’ når de er en inntekt, og ekstra fradrag og barnetrygd for de med hovedforsørgeransvar som lever på slike lønninger og under. Den skattelettelsen som er gitt alle opp til 750’ er bare tull. Alle som tjener mer en det jeg nevnte over ( inkl.meg selv) kan klare seg helt greit. Og noen har jo bare veldig godt av å svette (eller fryse) over litt strammere økonomi enn hva de er vant til. :)

Anonymkode: f23e1...b84

Hvorfor kan ikke alle bare betale samme prosent heller? 30% er 30% uansett. Jeg har jobbet knallhardt og studert i mangfoldige år for å kommet meg dit jeg er i dag, jeg har et stort studielån som følge av dette, og jeg levde langt under fattighetsgrensen i mange år. Nå i dag tjener jeg mer enn mange de som gikk rett ut i arbeid etter videregående, men fremdeles ikke absurd mye. Jeg ligger akkurat på denne 750 K-grensen. Og nå skal jeg straffes? 

Jeg får ikke redusert barnehage. Jeg får ingen ekstra stønad. Jeg sitter igjen med mindre i måneden enn min lavtlønnede venninne som mottar utallige stønader. Hun valgte å ikke studere, hun har ikke studielån. Hun jobber i en butikk, gjør en flott jobb, og vi bor i samme borettslag. Begge har vi ett barn, og begge har en eks som har barnet annenhver helg. Vi har kjent hverandre hele livet. 

Anonymkode: ad758...177

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 6.10.2022 den 15.14):

Nei, ingen norske statsborgere er ufrivillige hjemløse.

Jeg har lang erfaring med disse. Alle de du ser som bor på gata i Oslo har valgt det selv. De har valgt bort hospits og slikt.

Anonymkode: 089b4...d7d

Erfaring, på hvilken måte da? 

AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 7.09):

Hvorfor i all verden skulle jeg prøve selv? Hva for et tafatt argument er det? Det er ikke min skyld at du var frivillig hjemløs. Det er du som skakkjørte livet ditt, ikke jeg. Slutt å projisere dine problemer på meg.

Anonymkode: 089b4...d7d

Har ingen sett på Petter Uteligger? 

Det finnes hjemløse som nekter å bo på hospits pga. innbrudd og voldsomheter og rus. Også folk som er innenfor psykiatrien. Har lånt sofa bort mange ganger. 

Men til HI. Jeg tror jeg skal klare meg, barna har heldigvis gode inntekter og sløser ikke. Selv har jeg såkalt lav lønn, men er vant til å spare og pusser ikke opp annet hvert år el.lign.

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det burde vært en atskillig høyere skattelettelse for de med lønn under feks 800’ når de er to inntekter og under feks 450’ når de er en inntekt, og ekstra fradrag og barnetrygd for de med hovedforsørgeransvar som lever på slike lønninger og under. Den skattelettelsen som er gitt alle opp til 750’ er bare tull. Alle som tjener mer en det jeg nevnte over ( inkl.meg selv) kan klare seg helt greit. Og noen har jo bare veldig godt av å svette (eller fryse) over litt strammere økonomi enn hva de er vant til. :)

Anonymkode: f23e1...b84

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/7/2022 at 7:09 AM, AnonymBruker said:

Hvorfor i all verden skulle jeg prøve selv? Hva for et tafatt argument er det? Det er ikke min skyld at du var frivillig hjemløs. Det er du som skakkjørte livet ditt, ikke jeg. Slutt å projisere dine problemer på meg.

Anonymkode: 089b4...d7d

Du vet jo null og ingenting om meg, -du er fordomsfull og antar ting som så absolutt ikke stemmer. Jeg var ikke den som "skakkjørte" livet mitt, jeg fikk ikke hjelp når noen andre gjorde vondt mot meg. Jeg måtte bare deale med det, og overleve. Dine holdninger er akkurat slike holdninger som har gjort det vanskelig for meg, får bare krysse fingrene for at du ikke har arbeid som påvirker andres liv. 

Anonymkode: 9bfcb...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 80k utbetalt tilsammen i måneden, ett barn. Syns det er blitt vanskelig å få det til å strekke til om dagen

Anonymkode: c5164...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ca 3mill til sammen (omtrent 50/50 på min mann og meg). Jeg vet godt at det er over gjennomsnittet, men føler meg i aller høyeste grad som «vanlige folk» for det og synes det å sette skille  på hva som er «vanlige folk» er splittende retorikk. 

Så langt i år har jeg personlig betalt over 500 000 i skatt, så føler at jeg bidrar med min del.  

Anonymkode: f9658...43f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Rundt 80k utbetalt tilsammen i måneden, ett barn. Syns det er blitt vanskelig å få det til å strekke til om dagen

Anonymkode: c5164...46b

Har du boutgifter på 70k?

Anonymkode: 6965c...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ligger på ca. 600k før skatt i året samla. Eier leilighet (lånt 50%), har en bil uten lån og et barn på snart ett år med ekstra utgifter til briller og hjelpemidler. Ingen andre lån enn boliglånet. Merker absolutt prisøkningene, men vi får det til å gå rundt. Blir nok litt mer interessant når mini skal begynne i barnehagen.

Anonymkode: feada...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2022 den 9.47):

Vi har det noe trangt. Ca 800 000 brutto, i overkant av 3mill i lån. Familie på 5, hvor av 3 tenåringsbarn. Usikker på hva «normalen» ligger på men for oss så er det nå dette som er «normalen».

Anonymkode: fccd8...cb3

Trangt? Hva bruker dere pengene på? Er alene med 3 tenåringer 450k i året og mer enn 4mill i lån.

Anonymkode: 1331f...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...