Gå til innhold

Hva er normal felles inntekt i en husstand.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler at vi økonomisk sett er en ganske gjennomsnittlig familie. Vi har felles inntekt på 1,6 mill i året (inkl barnetrygd).

Selv med en slik inntekt merker vi nå at vi må tenke gjennom innkjøp på en helt annen måte enn tidligere . 

Hva slags inntekt har dere i husstanden  og hvordan forholder dere dere til økte priser?  

 

Anonymkode: c435f...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Føler at vi økonomisk sett er en ganske gjennomsnittlig familie. Vi har felles inntekt på 1,6 mill i året (inkl barnetrygd).

Selv med en slik inntekt merker vi nå at vi må tenke gjennom innkjøp på en helt annen måte enn tidligere . 

Hva slags inntekt har dere i husstanden  og hvordan forholder dere dere til økte priser?  

 

Anonymkode: c435f...3ec

Du kan tydelig vis lite om lønn i Norge.

Dere er blandet de med mest (topp 20%). Tipper dere sitter igjen med ca. 1,1 etter skatt. Medianlønn for en familie med barn i barnehage eller skolealder er 734 000,- .

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#selvskryt?

Når dere har en gjennomsnittsinntekt på 800 000 hver, sier det seg selv at dere ikke har det du kaller normal felles inntekt i en familie. Barnetrygden utgjør tross alt ikke SÅ mye i året. 

Les for eksempel denne, riktignok fra juli 2021, men kakediagrammet vil likevel si noe om størrelsesordenen på inntekter i Norge. 

  • Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener 600 000 i fastlønn og han 720 000 i fastlønn, så samlet 1,320 mill i året fast + bonus på rundt 130 000 kr til sammen i året. Regner såklart kun med fastlønn mtp budsjett.

 

Per i dag så går det greit og vi merker ikke så mye til det da vi bor i en relativt liten leilighet mens vi venter på at ny bolig skal bygges ferdig. Når vi tar over derimot så ender vi med 6 mill i lån og får snart barn nr 3. Øker renta vår til 4,5% da så skal vi definitivt merke det på økonomien.

 

Vi har kun boliglån og hverken billån eller studielån samt få utgifter vi har bundet oss til bortsett fra det vanlige. Likevel så koster bolig og hytte og 3 barn. Vi velger det selv og vi klager ikke, men det blir definitivt ikke mye til overs.

 

Vi er heldige som har mulighet til å eie hytte da, og modererer oss heller ellers til "stormen" er over.

Anonymkode: bdaa3...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2,9 brutto, men har vært i arbeidslivet noen år. Jeg har vett nok til å forstå at det er unormalt mye, og skyldes at vi er to barnløse voksne som er unormalt glad i jobbene våre. 

Vi merker ikke prisøkningene. Men har heller ikke lagt opp til dyr bolig, dyre biler, to fritidseiendommer, og alt slikt. Problemet i disse dager er at man har lagt de pengene man har inn i slikt, og da har man ikke rom for slike svingninger i økonomien. 

Anonymkode: 049e7...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en skrytetråd ja....

Hvis dere har en total inntekt på 1,6 mill og må "tenke gjennom innkjøp på en helt annen måte" pga prisstigningen, så tenker jeg at dere har hatt et overforbruk av dimensjoner. Dere har minst 1 million netto i året, dvs. i snitt 83.000,- utbetalt pr. måned. Hvis dette er trang økonomi, så må dere ta en seriøs gjennomgang over forbruk og belåning.

Anonymkode: bc97f...8a8

  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nok en skrytetråd ja....

Hvis dere har en total inntekt på 1,6 mill og må "tenke gjennom innkjøp på en helt annen måte" pga prisstigningen, så tenker jeg at dere har hatt et overforbruk av dimensjoner. Dere har minst 1 million netto i året, dvs. i snitt 83.000,- utbetalt pr. måned. Hvis dette er trang økonomi, så må dere ta en seriøs gjennomgang over forbruk og belåning.

Anonymkode: bc97f...8a8

Og nok en nordmann som alltid synes det er sært å diskutere økonomi, med mindre vi diskuterer trygd.

Vi er anonyme, på et forum, og det eneste man får når man deltar er nedsettende kommentarer. Det er også normalt de som har litt som ønsker å delta i slike tråder, da jeg var nyetablert klikket jeg meg rett ut igjen. Derfor blir nivået unormalt høyt. 

Anonymkode: 049e7...ce6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nok en skrytetråd ja....

Hvis dere har en total inntekt på 1,6 mill og må "tenke gjennom innkjøp på en helt annen måte" pga prisstigningen, så tenker jeg at dere har hatt et overforbruk av dimensjoner. Dere har minst 1 million netto i året, dvs. i snitt 83.000,- utbetalt pr. måned. Hvis dette er trang økonomi, så må dere ta en seriøs gjennomgang over forbruk og belåning.

Anonymkode: bc97f...8a8

De har da ikke sagt noe om trang økonomi, men prisene øker for alle, ikke bare fattige. Da er det klart man må justere litt på forbruket? Inntekt/utgift-forholdet endres jo for dem også

Anonymkode: 68ecc...762

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er et par uten barn i midten av 30-åra, med 56K utbetalt til sammen i måneden (samlet inntekt er vel ca 960 000 brutto). Nærmere 40 av disse går til faste utgifter (boliglån, fellesutgifter, strøm, mat, internett, transport, forsikringer og abonnementer) og vi setter av rundt 10K til sparing. Boliglånet er nytt og dyrt, og vi har over 85% belåningsgrad. Men det går fint enn så lenge, selv om det ikke er så mye rom for spontanitet. Det var vel ikke det fra før heller, når jeg tenker meg om, iom at vi brukte lang tid på å spare opp EK til bolig og har hatt enda dårlige betalte jobber enn vi har nå.

Anonymkode: 91492...1d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nok en skrytetråd ja....

Hvis dere har en total inntekt på 1,6 mill og må "tenke gjennom innkjøp på en helt annen måte" pga prisstigningen, så tenker jeg at dere har hatt et overforbruk av dimensjoner. Dere har minst 1 million netto i året, dvs. i snitt 83.000,- utbetalt pr. måned. Hvis dette er trang økonomi, så må dere ta en seriøs gjennomgang over forbruk og belåning.

Anonymkode: bc97f...8a8

TS her.

Lett å kalle det overforbruk når du ikke vet noe om hvordan vi disponerer pengene våre. Vet at inntekten er over gjennomsnittet, men vi bor i en dyr by. Så her er den nok inntekten ganske gjennomsnittlig.

Vi har vært vant til å spare mye hver måned, og betaler mye ned på lån. Dette ønsker vi å fortsette med, men merker at vi må bruke mer av de pengene vi tidligere har kunnet sette av til sparing. Vi sliter altså på ingen måte, men merker vi må prioritere annerledes.

Bor i et helt gjennomsnittlig rekkehus, med et helt vanlig lån , og eier ikke bil eller hytte. 

Anonymkode: c435f...3ec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er eneforsørger og merker selvsagt prisene, renter og strøm. Bor på østlandet og har utbetalt ca 44 000 i mnd. Det går fint, men må tenke over hva jeg bruker penger på. Eier bolig og har igjen 500 tusen på lånet, så akkurat det er ikke et problem. Hadde det vært to inntekter så hadde det selvsagt blitt veldig romslig. 

Anonymkode: 06b02...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke folk kan slite med langt over 1 mill. 

Jeg og mannen har ca 1 mill til sammen før skatt, og bor i Oslo. Vi får spart minst 15k i mnd og tenker ikke over pris på matbutikken, hvor mye strøm vi bruker el.

 

Anonymkode: df3aa...b2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Føler at vi økonomisk sett er en ganske gjennomsnittlig familie. Vi har felles inntekt på 1,6 mill i året (inkl barnetrygd).

Selv med en slik inntekt merker vi nå at vi må tenke gjennom innkjøp på en helt annen måte enn tidligere . 

Hva slags inntekt har dere i husstanden  og hvordan forholder dere dere til økte priser?  

 

Anonymkode: c435f...3ec

Tenker dere ligger ganske på snittet. Vi ligger rett over 2 mil. Vil tro det er litt over snittet, men ikke voldsomt. 

Anonymkode: 2e0b7...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tenker dere ligger ganske på snittet. Vi ligger rett over 2 mil. Vil tro det er litt over snittet, men ikke voldsomt. 

Anonymkode: 2e0b7...254

Dette er da enkelt å google? Hvis du gjør det, ser du fort at inntekten er langt over gjennomsnittet og enda lengre over median. 

Det er slike utsagn som får folk til å kalle tråden "skrytetråd". Ingen får så høy inntekt uten engang å beherske grunnleggende google, så da hopper leserne fort til konklusjonen at tråden ikke ble opprettet for å få svar på noe, kun for å skryte litt og trykke andre ned.

Anonymkode: 1d4fa...e96

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en skrytetråd, ja.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her.

Lett å kalle det overforbruk når du ikke vet noe om hvordan vi disponerer pengene våre. Vet at inntekten er over gjennomsnittet, men vi bor i en dyr by. Så her er den nok inntekten ganske gjennomsnittlig.

Vi har vært vant til å spare mye hver måned, og betaler mye ned på lån. Dette ønsker vi å fortsette med, men merker at vi må bruke mer av de pengene vi tidligere har kunnet sette av til sparing. Vi sliter altså på ingen måte, men merker vi må prioritere annerledes.

Bor i et helt gjennomsnittlig rekkehus, med et helt vanlig lån , og eier ikke bil eller hytte. 

Anonymkode: c435f...3ec

Om dere bare bort i et gjennomsnittlig rekkehus og ikke eier verken bil eller hytte, da har dere et vanvittig overforbruk med 1.6M i total inntekt.

Det finnes tross alt ingen dyrere by i Norge enn Oslo, og selv i Oslo er 1.6M nok til å leve romslig.

Endret av Reign
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (24 minutter siden):

Nok en skrytetråd, ja.

Om dere bare bort i et gjennomsnittlig rekkehus og ikke eier verken bil eller hytte, da har dere et vanvittig overforbruk med 1.6M i total inntekt.

Det finnes tross alt ingen dyrere by i Norge enn Oslo, og selv i Oslo er 1.6M nok til å leve romslig.

Overforbruk? De sier jo selv at de sparer mye hver mnd

Anonymkode: 68ecc...762

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Reign skrev (13 minutter siden):

Nok en skrytetråd, ja.

Om dere bare bort i et gjennomsnittlig rekkehus og ikke eier verken bil eller hytte, da har dere et vanvittig overforbruk med 1.6M i total inntekt.

Det finnes tross alt ingen dyrere by i Norge enn Oslo, og selv i Oslo er 1.6M nok til å leve romslig.

Du må nesten lese ting før du svarer. TS her. 

Det er vel ikke skytete å si at man må prioritere annerledes pga økte priser. Som sagt har vi vært heldig nok til å kunne spare store summer og betale ned mye på lån hver måned. Nå har vi ikke mulighet til å spare like mye, så det er den endringen vi ser pga  av økte priser.  Og nei, vi har absolutt ikke noe overforbruk, selv om vi har en romslig økonomi. 

 

Anonymkode: c435f...3ec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ca 1,5 i samlet inntekt, hvor han står for 1 mill og jeg resten. Vi har 2 tenåringsbarn som er ganske dyre i drift. Eier enebolig men har pendlerleilighet da mannen jobber for det meste borte, så vi har ikke leieinntekt for leiligheten, kun utgifter. Lånet er på 2,5 mill pluss litt fellesutgifter. Har boutgifter på eneboligen og har derfor 2 husstander. Alt tilsammen med lån, strøm, kommunale avgifter osv kommer vi på nesten 25.000 og da er nesten en tredjedel ut.

Ungene er dyre, men de er jo bare noen år igjen hos oss og det gjør meg glad å se at de er fornøyde og happy.

Vi pleide å ha et matbudsjett på 10.000 kroner men det holder ikke lengre, og vi merker økte strømutgifter. Vi klarer fremdeles spare til ferie og pensjon men det er blitt mindre, ca 5.000.

Jeg er klar over at det er klaging på høyt nivå, egentlig burde vi holde kjeft da det er ikke synd på oss. Jeg tenker med gru på folk med lav inntekt og hvordan de opplever prisstigningen. At noen i rike Norge må velge mellom mat eller varme burde virkelig ikke være nødvendig. En skam for landet.

Anonymkode: 94b66...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du må nesten lese ting før du svarer. TS her. 

Det er vel ikke skytete å si at man må prioritere annerledes pga økte priser. Som sagt har vi vært heldig nok til å kunne spare store summer og betale ned mye på lån hver måned. Nå har vi ikke mulighet til å spare like mye, så det er den endringen vi ser pga  av økte priser.  Og nei, vi har absolutt ikke noe overforbruk, selv om vi har en romslig økonomi. 

 

Anonymkode: c435f...3ec

Å spare mindre pga økte priser er ikke å «prioritere annerledes». Å droppe ferie for å ha råd til å betale faste utgifter, det er å prioritere annerledes.

Det er en grunnleggende forskjell her du ikke helt forstår lenger fordi du nå sitter godt i det.

Jeg tolket det som at dere faktisk måtte gjøre andre prioriteringer. Ikke kutte på sparing. Da hadde dere nemlig hatt et klart overforbruk.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Reign said:

Å spare mindre pga økte priser er ikke å «prioritere annerledes». Å droppe ferie for å ha råd til å betale faste utgifter, det er å prioritere annerledes.

Det er en grunnleggende forskjell her du ikke helt forstår lenger fordi du nå sitter godt i det.

Jeg tolket det som at dere faktisk måtte gjøre andre prioriteringer. Ikke kutte på sparing. Da hadde dere nemlig hatt et klart overforbruk.

Folk med god økonomi må vel også få lov til å delta i diskusjoner rundt økonomi her, eller?

Klart det er å prioritere annerledes å spare mindre.

Å prioritere betyr: "prioritere - verb gi forrang til (noe) (og dermed velge bort noe annet), sette opp i rangordning."

Om du så har milliarder, prioriterer du jo hva du bruker pengene på.

Anonymkode: effca...51d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...