Gå til innhold

Å bli nektet søvn av voldelig partner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, LoveMoschino said:

Ingen av dere svarer på spørsmålet om den voldelige har blitt hengt ut til spott og spe?

Vil tro at en fb eller annen sosial medieprofil vil bli stengt ganske fort om man gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ja, altså, vet du hva - det er faktisk begrenset med medlidenhet jeg klarer å skrape sammen overfor dem som med åpne øyne utsetter segselv for slike mennesker over lengre tid. 

Anonymkode: 5a863...136

Jeg forstår at dette er sagt av noen som ikke har opplevd dette selv, og hvem vet for ti år siden hadde jeg kanskje sagt det samme.

For min del så kom ikke denne oppførselen snikende (virkelig snikende) før etter vi hadde vært sammen i nesten to år. Og det ble ikke skikkelig ille før etter tre år, og det skjedde så gradvis at jeg ble rett og slett litt vandt til det. På det tidspunktet var jeg så avhengig av han (økonomisk) og nedbrutt psykisk at jeg ikke klarte å komme meg bort før det hadde gått nesten tre år til.

Det er vanskelig å se for seg at man skal havne i en slik situasjon, og man føler seg dum og lettlurt i ettertid og har tanker som at jeg satte meg i denne situasjonen selv. Men det er ikke jeg som skal skamme meg for at jeg ble lurt til å tro at jeg faktisk var elsket, det er den som utnytter og bevisst skader andre mennesker både fysisk og psykisk.

Anonymkode: 43d2c...258

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cisco skrev (1 time siden):

Hvor finner dere disse mennene? Dere velger dem jo tross alt selv. 

Disse mennene og kvinnene finnes i alle samfunnslag over hele verden. Det er mennesker som har opplevd ting som barn som har formet dem til å bli mennesker som hater seg selv så mye at de må bli elsket/få oppmerksomhet av noen for å kjenne seg bare bittelitt menneskelige. De hater seg selv så mye at de overbeviser seg selv om at de er en slags gammeldags konge eller droning, som sitter med all makt over andre og gjør grep for å skaffe seg det de føler de må ha for å bøte på det svarte tomme hullet inni dem. Og om de må tvinge og lure til seg den oppmerksomheten og "kjærligheten", so be it. De ser ikke på andre mennesker som egne individer, men som brikker eller ting, som de kan bruke og spille med for å tjene dem selv. Noen få av dem har en medfødt genfeil i frontallappen, resten har "gått over" til å bli ondskapsfulle på innsiden i løpet av oppveksten.

Mange av disse menneskene viser ikke tydelige tegn på at det er noe galt, ikke med det første. De kan virke hyggelige, ja sjarmerende, de kan vise følelser, de opptrer rimelig normalt den første tiden. De kan virke hjelpsomme, de forsøker ofte å kjøpe andre ved å gi bort ting, men gjerne kun ting som er en fordel for dem selv på ett eller annet vis. De forsøker gjerne å holde en god fasade.

De første små tegnene kan være ting man ser på som "quirks", for eksempel da en av denne typen mennesker jeg har opplevd, skulle lære meg å skjære tomater "riktig". Det var egentlig et første tegn på en lang rekke med situasjoner som skulle handle om kontroll og "perfeksjonisme". Men der og da så tenkte jeg jo bare "haha, jaja, alle har sine rare greier". Deres sanne jeg kommer først frem etter en stund, litt etter litt. Ikke mange månedene senere stod jeg i den situasjonen at det meste jeg gjorde var feil.

Og det er et helt spekter av hvor skjulte eller åpenlyse de er. Ja, det er de som er tydelige, som er drittsekker mot alle, de som er høylydte, de som er såpass "dumme" at de viser sitt sanne jeg til daglig og som folk advarer mot -ja de er det jo lettere å holde seg unna.

Men mange klarer å leve helt normalt med venner og familie samtidig som de mishandler noen hjemme. Tenk bare på saker rundt om i verden hvor barn/ungdom har blitt kidnappet og holdt innestengt, blitt voldtatt, fått barn osv. og levd slik i mange år. I flere av disse sakene levde kidnapperne som normalt, de hadde arbeid, grillfester med venner i hagen osv. Hvis man leser om all dritten i verden, så kan vi se at det gjelder mange slags type mishandlere, kriminelle, svindlere osv. osv. De kan leve rimelig normale liv, og "ingen hadde gjettet dette om dem" når det kommer frem. Tenk det...helt sykt!

Din kommentar er forferdelig naiv om du tror at et vanlig menneske klarer å skille på de som er god til å spille, uten å være veldig klar over at de eksisterer. I.o.m at du skykder på offeret så er det ikke så sikkert at du er den mest empatiske selv, men du kan fortsatt finne på å bli lurt av noen over noe som kom deg helt uforbredt -og da kan du jo tenke på hvor mye skyld du føler selv etterpå.

Og slik er det jo, at det finnes en del mennesker her i verden da, som aldri hadde forventet å måtte forholde seg til mennesker som vil skade og mishandle andre. Jeg hadde aldri i verden trodd at jeg skulle ende opp med å møte på så ille mennesker som det jeg har gjort i mitt liv for å si det sånn. Og den eneste grunnen til at jeg kan lettere se dem nå, er fordi jeg allerede har møtt på mange.

For 2000 år siden ville det vært vanskelig å forsøke å forklare sjiraffer for folk som bodde her i Norden. Og for folk som aldri har vært nært på mennesker som ligger på "ondskaps-spekteret", eller typ jobber med det/har studert om det, klarer nok ikke å forstå hvordan de er, eller kanskje se hvem de er (før det er forsent).

Anonymkode: 8b28e...23b

  • Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la en voldelig ex få bo i hodet ditt for lenge etter at du er kvitt de. Det er de ikke verd. Hadde en mann forstyrret søvnen min med å ikke oppføre seg voksent hadde det blitt på hodet og ræva ut av soverommet mitt og døren hadde blitt låst. 

Anonymkode: a3869...76c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke la en voldelig ex få bo i hodet ditt for lenge etter at du er kvitt de. Det er de ikke verd. Hadde en mann forstyrret søvnen min med å ikke oppføre seg voksent hadde det blitt på hodet og ræva ut av soverommet mitt og døren hadde blitt låst. 

Anonymkode: a3869...76c

Dette er helt sant, likevel ikke noe man bare kan knipse med fingrene for å få til. Mange sliter med PTSD-lignende symptomer etter noe slikt.

Til del nummer to så vil jeg bare si at dette også er riktig, men for noen som er dypt inne i noe djevelskap så er det ikke så enkelt. Kommentaren din viser manglende forståelse for hvordan en mishandlende relasjon foregår, men jeg forstår det er godt ment altså!

Anonymkode: 8b28e...23b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, LoveMoschino said:

Har du hengt han ut på sosiale medier med navn og bilde?

Så hun skal begå lovbrudd mener du?

Anonymkode: f40b6...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min ex gjorde dette. Han kunne vekke meg utallige ganger fordi han MÅTTE si sin mening om ditt og datt og skulle krangle. Eller han ville kaste meg ut av sengen, så går jeg til sofaen, og han følger etter og fortsetter å krangle og bråke. I tillegg hadde vi ett lite barn. Og han gjorde det mest hvis jeg skulle noe sted dagen etter eller på reise osv osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble uhell av å lese dette. Anmeldte du han? 

Anonymkode: ee20f...4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LoveMoschino skrev (4 timer siden):

Ingen av dere svarer på spørsmålet om den voldelige har blitt hengt ut til spott og spe?

 

Mange lever nok i frykt for voldelige personer, og tør ikke si fra, i alle fall ikke på den måten du foreslår. Da kan det fort komme noen på døra...

Noen har støttespillere rundt seg, og med seg -og for disse menneskene så er det lettere å anmelde. Og det er jo det riktige å gjøre. Men igjen så er det også flere som ikke har dette, og som går rundt å gjemmer seg og lever i skjul. Og det er vel også slik at ikke alle tilfeller blir til en dom, eller at krisesentrene virkelig gjør jobben sin alle steder, til enhver tid.

Så om man har valget mellom å leve trygt eller å utsette seg selv enda en gang, ja da holder man seg unna og gjør lite for å provosere.

Skulle lnske det var et mye bedre støttesystem rundt ofre for både fysisk og psykisk vold!

Anonymkode: 8b28e...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser meg ikke som å ha vært i et voldelig forhold, tvert imot følte jeg meg elsket,  verdsatt og trygg store deler av forholdet.

Men da han var lei og ville ut, klarte han først ikke å gå, og kunne feks starte krangler seint på kveld over ingenting. Han var ofte sint, med ordsalat eller beskyldninger tatt ut av det blå. Han var som en annen person. Jeg gråt meg i søvn mens han sov søtt.

En annen ting han gjorde, var å nekte å gå til legen med helseproblemer. Han hadde begynt å snorke svært høyt, mange år inn i forholdet, og jeg foreslo at han tok raskt kontakt legen. Da jeg påpekte at jeg ikke fikk sove og fikk vondt i ørene av lyden - og var bekymret for hans helse, , og etter noen døgn la meg på sofaen i stua, ble han fornærmet. For han ville ha meg der,  og mente han ville slutte å snorke hvis jeg var i rommet. At jeg holdt på å bli gal av søvnmangel, så han på som en teit og fiks idé hos meg. 2 uker tok det ham å ringe til legen, få time neste dag og få vite at han hadde fått allergi, 2 dager med tablett tok det før all snorking var vekk. Men i hans hode var ikke dette at en kjærlig kjæreste tok vare på sin mann, men at jeg hadde sviktet ham og avvist ham i 2 uker. Det snakket han gjerne om før sengetid, før han snudde ryggen til meg.

I etterkant av bruddet fikk jeg ham i terapi for depressiv livskrise. Jeg var redd han skulle angripe meg eller seg selv. Det var mye mørke tanker.

Dette er en mann som er kjent som en kjernekar, vi hadde stor felles vennekrets og min familie elsket ham. Men mora hans er sprø som kjeks aka borderline og jeg har lest at det er vanlig at barna til borderlinere selv kan få trekk i ei krise. 

Anonymkode: 24f6c...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas77 skrev (4 timer siden):

Vil tro at en fb eller annen sosial medieprofil vil bli stengt ganske fort om man gjør det. 

For sånt kan linkes pga faktiske navn 

Anonymkode: c62d6...aac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble nektet i å spise, og våknet flere ganger på natten etter at han hadde lagt seg for å spise. En gang telte han alle pærene vi hadde hjemme for å se om jeg hadde spist. Det resulterte i at jeg måtte bruke masse penger på mat ute, og måtte spise så mye før jeg kom hjem fordi jeg visste at jeg ikke kunne ta noe. Selv om vi hadde fellesøkonomi og jeg bidro med 50% av alt, og han spiste av alt.
Jeg ble banka opp flere ganger, og var redd for å slå opp. Så en gang var jeg på forelesing og hadde ikke så mye penger igjen siden jeg måtte betale en liten skattesmell på over 10k, og fikk en liten knekk. Heldigvis kom min foreleser og jeg fikk pratet med henne. Hun ringte politet på han, og gjorde det slik at jeg kunne hente tingene mine - og dra derfra med en gang

Det finnes mange forferdelige mennesker der ute, og la oss håpe på at de finner hverandre, og ikke de andre som er gode❤️

Anonymkode: 21172...015

  • Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks gjorde det samme med meg. han kjeftet, beskyldet meg for ting (andre menn…bare blikkontakt i en samtale kunne utløse beskyldninger om utroskap. Selv om det var han beste venn, bror, sin far om min stebror jeg hadde sett i øynene når jeg snakket med de). Han stengte meg inne i klesskapet, låste meg naken ute i en kald gang osv så jeg ikke fikk sove. Jeg sliter med søvn den dag i dag, mange år etterpå.

Anonymkode: 8df34...fa4

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg gikk ut av et voldelig forhold i januar og bruker fortsatt tid på å bearbeide ting som skjedde.

Ved en tilfeldighet leste jeg en artikkel hvor det stod at det er vanlig at den voldelige parten i forholdet nekter offeret søvn og det gikk opp for meg at han hadde utsatt meg for dette. 

Han:

- Skrudde på lyset på soverommet når jeg sov, rotet rundt i klær og kastet det oppå meg der jeg lå i sengen.

- Begynte med kjeftetirade rett før leggetid.

- Kunne vekke meg sent på natten for å spørre om ubetydelige ting.

- Nektet meg å ha for gardiner/persienner, uansett om det var midt på sommeren (han greide å sove uansett).

- Nektet å ha mobilen på lydløs eller bruke headset i sengen. Han lå våken til langt på natt og så på videoer på telefonen. Han fikk meldinger og snaps til alle døgnets tider og det brukte å vekke meg.

- Kunne greie seg med kun 4 timer søvn enkelte dager og forventet jeg skulle gjøre det samme. Shamet meg når jeg sov lenger enn 6 timer.

- Han nektet å ta med nøkler når han skulle ut. Han kunne være ute til sent på natt og jeg visste aldri når han kom hjem. Det var forventet at jeg skulle være våken når han kom hjem slik at jeg kunne åpne døren når han ringte på.

Jeg begynte å sove med ørepropper og sovemaske grunnet dette, noe han kjeftet på meg for. Jeg kunne aldri sovne før han, fordi da ville jeg bare bli vekt uansett. Jeg kunne heller ikke sove lenger enn han fordi da fikk jeg bare kjeft. 

Jeg har skjønt det slik at dette er noe voldsutøver gjør for å få kontroll på offeret. Det er mye lettere å bryte ned en person som er i konstant underskudd på søvn. Likevel finner jeg svært lite info på nett om dette fenomenet, nærmest ingenting på norsk. Så, skriver dette for å opplyse, men samtidig hadde det vært fint å høre fra andre med samme erfaring. Jeg sliter fortsatt med å sove om natten og må ta Melatonin hver kveld.

Anonymkode: 10a3b...460

Gratulerer med å ha kommet deg unna. Det er en velkjent flere tusen år gammel torturmetode. Håper du har en god psykolog og andre du kan snakke med🥰

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks gjorde dette. Aner ikke hvor mange ganger jeg kom på jobb uten å ha fått sove før utpå morgenkvisten. Han kunne starte krangler rett før vi skulle legge oss, og jeg måtte legge meg samtidig med han. Vekte meg gjerne etter jeg hadde sovnet fordi han hadde tenkt på noe jeg hadde gjort eller sagt feil i hans øyne. Fikk mye kjeft for at jeg pusta for høyt eller ikke lå stille. Spilte ingen rolle om jeg sov eller ikke, fikk meg alltid en kraftig dytt eller et spark + kjeft. Prøvde jeg å legge meg på sofaen klikka det helt for han. 

Anonymkode: 702d0...b96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri sove før han var hjemme. Aner ikke om det var bevisst eller ubevisst. Tenkte den gang da at det var fordi jeg var bekymret for han, om han kom seg trygt hjem, om han kom hjem. Når jeg tenker over det så var det ofte fordi jeg som regel "ventet" en krangel når han kom hjem. Eller når han kom hjem og jeg sov gjorde han ofte et nummer av å legge seg med høylytt stønning, skrudde på tlf og scrollet med masse lys, slang fra seg ting så det smalt i nattbordet osv. Hadde jeg glemt å sende melding om jeg hadde lagt meg var det masse meldinger med kjeft på tlf. Glem at det ikke var jeg som valgte å være avgårde med kompiser hver eneste dag for å "hjelpe med ditten og datten"...

Sov veldig lite fra før av siden vi hadde et lite barn (ja gjett hvor mange ganger han stod opp med barnet..). Dersom barnet våknet stod jeg opp og ordnet mat osv. La meg ofte ned på sofaen for å sove litt videre. Selv da ble det jo problemer for da skjøv jeg han unna. Men jeg var jo livredd for å vekke han fordi "han" trengte masse søvn.. 🙄

At jeg ikke har tenkt over det før. Greit nok hvor lite han respekterte meg og alt det der fra før, men jeg hadde jo 0 energi til å gjøre noe med situasjonen når jeg sov så lite og jeg var utmattet. 

Har dessverre ikke annet info om det, enn mitt eget selvopplevde. 

Anonymkode: d34d2...f20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hun skal begå lovbrudd mener du?

Anonymkode: f40b6...8ed

Så vold er ikke lovbrudd??? Så han kan gjøre alt han vil, mens hun må passe på hva som er lovlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

For min del var det snakk om en kvinne.

Har aldri opplevd andre kvinner eller menn som holder på sånn.

Anonymkode: dbb70...ac3

Samme her.

Jeg var ikke lenge sammen med eksen, men fremdeles har jeg mareritt om henne av og til, 20 år senere.

Det var kjefting og masing hele natten. Anklager om utroskap, innrømmelse av hennes utroskap før hun trakk det tilbake (surprise, viste seg å være sant), innrømmelse/trusler om å fortelle alle hun kjente om mine innerste hemmeligheter og så videre. Noe hun nok også gjorde. Jeg tåler søvnmangel utrolig dårlig. Det var fryktelig. Fremdeles blir jeg stresset hvis jeg ikke får sove nok.

Anonymkode: 6c4a4...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, LoveMoschino said:

Så vold er ikke lovbrudd??? Så han kan gjøre alt han vil, mens hun må passe på hva som er lovlig ?

Hun må anmelde han til politiet, det er det eneste riktige. Det å henge ut noen på some er ikke det

Anonymkode: f40b6...8ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa gjorde det med hele familien når jeg var liten , har enda søvnproblemer å medisiner funker ikke.  Men var i ett voldelig forhold hvor jeg fikk sove , tilogmed når han var sur fikk jeg sove så lenge jeg var med han så sovna ofte sittende i sofaen inntil han. Rart egentlig når jeg tenker på det får han tok alt fra meg bortsett fra søvnen 🤪 men han dopa meg ned ofte også da så kanskje derfor... Pappa når han holdt åss våkene å nektet søvn klarte han å kontrollere hele huset. 

Anonymkode: 49fe8...bb5

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...