Gå til innhold

Å bli nektet søvn av voldelig partner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gikk ut av et voldelig forhold i januar og bruker fortsatt tid på å bearbeide ting som skjedde.

Ved en tilfeldighet leste jeg en artikkel hvor det stod at det er vanlig at den voldelige parten i forholdet nekter offeret søvn og det gikk opp for meg at han hadde utsatt meg for dette. 

Han:

- Skrudde på lyset på soverommet når jeg sov, rotet rundt i klær og kastet det oppå meg der jeg lå i sengen.

- Begynte med kjeftetirade rett før leggetid.

- Kunne vekke meg sent på natten for å spørre om ubetydelige ting.

- Nektet meg å ha for gardiner/persienner, uansett om det var midt på sommeren (han greide å sove uansett).

- Nektet å ha mobilen på lydløs eller bruke headset i sengen. Han lå våken til langt på natt og så på videoer på telefonen. Han fikk meldinger og snaps til alle døgnets tider og det brukte å vekke meg.

- Kunne greie seg med kun 4 timer søvn enkelte dager og forventet jeg skulle gjøre det samme. Shamet meg når jeg sov lenger enn 6 timer.

- Han nektet å ta med nøkler når han skulle ut. Han kunne være ute til sent på natt og jeg visste aldri når han kom hjem. Det var forventet at jeg skulle være våken når han kom hjem slik at jeg kunne åpne døren når han ringte på.

Jeg begynte å sove med ørepropper og sovemaske grunnet dette, noe han kjeftet på meg for. Jeg kunne aldri sovne før han, fordi da ville jeg bare bli vekt uansett. Jeg kunne heller ikke sove lenger enn han fordi da fikk jeg bare kjeft. 

Jeg har skjønt det slik at dette er noe voldsutøver gjør for å få kontroll på offeret. Det er mye lettere å bryte ned en person som er i konstant underskudd på søvn. Likevel finner jeg svært lite info på nett om dette fenomenet, nærmest ingenting på norsk. Så, skriver dette for å opplyse, men samtidig hadde det vært fint å høre fra andre med samme erfaring. Jeg sliter fortsatt med å sove om natten og må ta Melatonin hver kveld.

Anonymkode: 10a3b...460

  • Liker 5
  • Hjerte 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg gikk ut av et voldelig forhold i januar og bruker fortsatt tid på å bearbeide ting som skjedde.

Ved en tilfeldighet leste jeg en artikkel hvor det stod at det er vanlig at den voldelige parten i forholdet nekter offeret søvn og det gikk opp for meg at han hadde utsatt meg for dette. 

Han:

- Skrudde på lyset på soverommet når jeg sov, rotet rundt i klær og kastet det oppå meg der jeg lå i sengen.

- Begynte med kjeftetirade rett før leggetid.

- Kunne vekke meg sent på natten for å spørre om ubetydelige ting.

- Nektet meg å ha for gardiner/persienner, uansett om det var midt på sommeren (han greide å sove uansett).

- Nektet å ha mobilen på lydløs eller bruke headset i sengen. Han lå våken til langt på natt og så på videoer på telefonen. Han fikk meldinger og snaps til alle døgnets tider og det brukte å vekke meg.

- Kunne greie seg med kun 4 timer søvn enkelte dager og forventet jeg skulle gjøre det samme. Shamet meg når jeg sov lenger enn 6 timer.

- Han nektet å ta med nøkler når han skulle ut. Han kunne være ute til sent på natt og jeg visste aldri når han kom hjem. Det var forventet at jeg skulle være våken når han kom hjem slik at jeg kunne åpne døren når han ringte på.

Jeg begynte å sove med ørepropper og sovemaske grunnet dette, noe han kjeftet på meg for. Jeg kunne aldri sovne før han, fordi da ville jeg bare bli vekt uansett. Jeg kunne heller ikke sove lenger enn han fordi da fikk jeg bare kjeft. 

Jeg har skjønt det slik at dette er noe voldsutøver gjør for å få kontroll på offeret. Det er mye lettere å bryte ned en person som er i konstant underskudd på søvn. Likevel finner jeg svært lite info på nett om dette fenomenet, nærmest ingenting på norsk. Så, skriver dette for å opplyse, men samtidig hadde det vært fint å høre fra andre med samme erfaring. Jeg sliter fortsatt med å sove om natten og må ta Melatonin hver kveld.

Anonymkode: 10a3b...460

Dette var nesten utelukkende det min eks gjorde overfor meg. Det var mange andre ting også, men som jeg mest sannsynlig ville ha taklet bedre om jeg hadde fått sove godt.

Sov vi dammen, så var det gråt og raseri hele natten. Sov vi ikke sammen, så var det trusler om å kontakte hele familien min om jeg ikke svarte på meldinger.

Det å hindre noen i å sove er en form for tortur. Man blir helt svak og utmattet og mangler motstand, helt uten et eneste blåmerke.

(Inntil man blir påkjørt fordi man går i søvne eller brenner ned huset fordi man glemmer kokeplata, da.)

Anonymkode: dbb70...ac3

  • Liker 4
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre en av metodene de bruker. Søvn er viktig og noe vi er avhengig av. Selv blir jeg helt ødelagt hvis jeg ikke får nok søvn, trenger nok søvn for å fungere. 
 

Opplevde mye psykisk vold med eksen og glemmer ikke en natt han kom inn og vekket meg 02:30 om natten fordi han hadde fått for seg at han ville se blokkeringslisten min på mobilen. Han ville se den for å få bevis på at jeg ikke hadde vært utro. Jeg skjønner ikke hvordan en blokkeringsliste kunne bevise noe sånt og den hadde jeg i tillegg hatt før jeg traff han. Ikke ble han fornøyd etter å ha sett den heller og en annen kveld han fikk se den igjen så mente han at «numrene var i annen rekkefølge» og færre.

Han grillet og grillet meg også en kveld før vi skulle legge oss, jeg overdriver ikke når jeg sier at avhøret varte i ca 4 timer. Ikke kom det noe godt ut av det heller og jeg var helt utslitt. Avhøret gikk utpå om jeg hadde vært utro. Han la seg til å sove på sofaen i sinne og neste dag da jeg stod opp ( etter en natt med dårlig søvn selvfølgelig ) så uttalte han at det var jeg som hadde fortjent å ligge på sofaen..

Så takknemlig for at jeg kom meg vekk!

  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cisco skrev (6 minutter siden):

Hvor finner dere disse mennene? Dere velger dem jo tross alt selv. 

For min del var det snakk om en kvinne.

Har aldri opplevd andre kvinner eller menn som holder på sånn.

Anonymkode: dbb70...ac3

  • Liker 4
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Cisco said:

Hvor finner dere disse mennene? Dere velger dem jo tross alt selv. 

De finnes overalt. Og de viser ikke sitt sanne jeg før etter en stund. Og ja, du kan si at det er bare å bryte ut. Men i noen tilfeller er det ikke så «bare» likevel, det kan ta tid. 

Anonymkode: 877d5...898

  • Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cisco skrev (9 minutter siden):

Dere velger dem jo tross alt selv. 

ja, altså, vet du hva - det er faktisk begrenset med medlidenhet jeg klarer å skrape sammen overfor dem som med åpne øyne utsetter segselv for slike mennesker over lengre tid. 

Anonymkode: 5a863...136

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

ja, altså, vet du hva - det er faktisk begrenset med medlidenhet jeg klarer å skrape sammen overfor dem som med åpne øyne utsetter segselv for slike mennesker over lengre tid. 

Anonymkode: 5a863...136

Det spiller ingen rolle om du ikke har medlidenhet. Det er ikke ønsket, så vet du det. Dette handler også om hva man har opplevd tidligere i livet og at man søker til det kjente, som føles trygt. Kompliserte saker, som du aldri kommer til å forstå. 

Anonymkode: 877d5...898

  • Liker 12
  • Hjerte 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg gikk ut av et voldelig forhold i januar og bruker fortsatt tid på å bearbeide ting som skjedde.

Ved en tilfeldighet leste jeg en artikkel hvor det stod at det er vanlig at den voldelige parten i forholdet nekter offeret søvn og det gikk opp for meg at han hadde utsatt meg for dette. 

Han:

- Skrudde på lyset på soverommet når jeg sov, rotet rundt i klær og kastet det oppå meg der jeg lå i sengen.

- Begynte med kjeftetirade rett før leggetid.

- Kunne vekke meg sent på natten for å spørre om ubetydelige ting.

- Nektet meg å ha for gardiner/persienner, uansett om det var midt på sommeren (han greide å sove uansett).

- Nektet å ha mobilen på lydløs eller bruke headset i sengen. Han lå våken til langt på natt og så på videoer på telefonen. Han fikk meldinger og snaps til alle døgnets tider og det brukte å vekke meg.

- Kunne greie seg med kun 4 timer søvn enkelte dager og forventet jeg skulle gjøre det samme. Shamet meg når jeg sov lenger enn 6 timer.

- Han nektet å ta med nøkler når han skulle ut. Han kunne være ute til sent på natt og jeg visste aldri når han kom hjem. Det var forventet at jeg skulle være våken når han kom hjem slik at jeg kunne åpne døren når han ringte på.

Jeg begynte å sove med ørepropper og sovemaske grunnet dette, noe han kjeftet på meg for. Jeg kunne aldri sovne før han, fordi da ville jeg bare bli vekt uansett. Jeg kunne heller ikke sove lenger enn han fordi da fikk jeg bare kjeft. 

Jeg har skjønt det slik at dette er noe voldsutøver gjør for å få kontroll på offeret. Det er mye lettere å bryte ned en person som er i konstant underskudd på søvn. Likevel finner jeg svært lite info på nett om dette fenomenet, nærmest ingenting på norsk. Så, skriver dette for å opplyse, men samtidig hadde det vært fint å høre fra andre med samme erfaring. Jeg sliter fortsatt med å sove om natten og må ta Melatonin hver kveld.

Anonymkode: 10a3b...460

Jeg har sovet med sov-i-ro i ørene i 10 år nå pga samme greier. Jeg klarer ikke å få en god nattesøvn uten fordi jeg reagerer på alt av lyder rundt meg. Det begynte i mitt første forhold som er veldig lik ditt. 

Anonymkode: c62d6...aac

  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ja, altså, vet du hva - det er faktisk begrenset med medlidenhet jeg klarer å skrape sammen overfor dem som med åpne øyne utsetter segselv for slike mennesker over lengre tid. 

Anonymkode: 5a863...136

Syns du det om du forstår at ofre har Stockholm syndrom? 

Anonymkode: c62d6...aac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cisco skrev (15 minutter siden):

Hvor finner dere disse mennene? Dere velger dem jo tross alt selv. 

Victimblaming.

Disse mennene og kvinnene viser ikke disse sidene i begynnelsen av et forhold. Vanligvis kommer de frem når man er mer bundet til hverandre, gjerne etter å ha flyttet sammen ( kanskje også kjøpt ), får barn eller gifter seg. Da blir det fort vanskeligere å gå.

Når man ser hvordan partneren virkelig er så kan man bli redd for hva vedkommende er i stand til hvis man drar. Truslene kommer ofte. «Drar du fra meg blir livet ditt et helvete, jeg skal spre rykter om deg. Du skal aldri få se ungen din igjen. Jeg kommer til å beholde alt vi har sammen, du skal ikke sitte igjen med en ting». 
 

Når personen kan være så slem mens man er i et forhold, hvordan kan personen da bli når man drar? Vanligvis er disse folka flinke til å prate også og det kan bli vanskelig i en tvist om barna. 

Anonymkode: 89c97...d59

  • Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg opplevd med eksen. Det er så subtilt og usynlig, og uforståelig at noen vil gjøre sånt. Han var ikke av de mest ekstreme, men det gikk i høylytt prating i telefonen og med folk som var på besøk, slamring og skramling, høy musikk, og hånlige kommentarer på at jeg trengte så mye søvn. Jeg har lært at et menneske som ikke respekterer andres grunnleggende fysiologiske behov, er et farlig menneske. 

Anonymkode: bf433...207

  • Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud. Dette minner meg om min mann i starten av vprt forhold. 

Anonymkode: 1d34a...45a

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har sovet med sov-i-ro i ørene i 10 år nå pga samme greier. Jeg klarer ikke å få en god nattesøvn uten fordi jeg reagerer på alt av lyder rundt meg. Det begynte i mitt første forhold som er veldig lik ditt. 

Anonymkode: c62d6...aac

Jeg også. Har sovet med ørepropper i ørene så lenge jeg har visst at det eksisterer. I mitt tilfelle er det ikke partner, men far som mishandlet mor i oppveksten. Han nektet også henne søvn, og det var ofte mye rabalder på natten. Jeg reagerer på den minste lille lyd den dag i dag godt inn i voksenlivet. 

Anonymkode: 8c6f1...e5b

  • Liker 2
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer. Jo mer utmattet man er jo mindre klarer man å tenke klart og stå i mot. Min voldelige eks sørget også for å starte eksplosive krangler sent på kveld alltid de dagene jeg skulle noe viktig morgenen etter, slik at jeg ikke fikk sove og ikke klarte å prestere det jeg skulle som igjen ble med på å bryte ned selvbildet mitt. Når han ikke var hjemme men f eks i barndomsbyen sin for å besøke familie og venner så ringte han på dagen for å kontrollere hvor jeg var, og kunne ringe 40 ganger ila natten for å kjefte på meg fordi han liksom tvilte på hvor jeg var. Svarte jeg ikke telefonen ble det et helvete så han holdt meg våken hele natten og på det meste i tre døgn uten søvn. Da blir man nedbrutt som en torturfange og det er det de vil... 

Jeg kom meg ut etter mange forsøk. 

Oppfordrer alle som lever i voldelige forhold til å ringe VO-linjen på 116006 for noen å snakke med anonymt døgnet rundt. Om du ønsker vil de også komme med konkrete råd og hjelp til å komme deg vekk men de dømmer deg ikke om du bare trenger noen å snakke med. 

Anonymkode: 8dd38...089

  • Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen av dere svarer på spørsmålet om den voldelige har blitt hengt ut til spott og spe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LoveMoschino skrev (1 minutt siden):

Ingen av dere svarer på spørsmålet om den voldelige har blitt hengt ut til spott og spe?

Er det i det hele tatt noen som har stilt spørsmålet?

Anonymkode: dbb70...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LoveMoschino skrev (2 minutter siden):

Ingen av dere svarer på spørsmålet om den voldelige har blitt hengt ut til spott og spe?

Vi vet ikke nok om personen til at det er snakk om uthenging. Skal man tenke sånn så kan man aldri skrive noe her inne. 

Anonymkode: c62d6...aac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...