Gå til innhold

Vi selger leiligheten i Oslo vest og kjøper en 1-roms. Dette gjør at vi blir økonomisk uavhengige i en alder av 48


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hadde kanskje forstått det bedre om dere solgte noe til 20-25mill, og deretter gikk for en 3-roms i et billigere område. Men å selge noe i Oslo til bare 9mill og gå for en ett-roms? Jeg syns det høres ut som helt vanlig økonomi her i Oslo som vi bor. 
Og har dere ingen barn? Hadde tenkt litt på arv osv.

Anonymkode: eb0da...ebf

Det er ikke så mange som har boliger til 20-25 mill. selv i Oslo. Da snakker man om veldig store leiligheter og/eller uvanlig god standard eller større enebolig. Men de fleste i Oslo bor i leiligheter til en 5-15 mill....

Anonymkode: cdaae...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom man har god erfaring, så kan man selge seg inn som konsulent for eksempel. Så lenge man tenker på pensjon osv. og tenker på f. eks. forsikring i forhold til sykdom/ulykke, så er det jo helt fint å trappe ned litt så lenge man betaler for det selv. 

Ønsker TS lykke til :) Selv om mange tenker at man bør realisere disse tingene som pensjonist når man er 70+ så er man ikke garantert å leve så lenge. 

Anonymkode: cdaae...e52

for å leige seg inn må man evt ha eget firma - men joda, alt er selvsagt mulig - men jeg vil tro de som er på utkikk etter konsulenter gjerne vil ha de full tid for en periode, ikke "jobbe litt når vi ønsker det" 

Anonymkode: 30e0f...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere burde kjøpe en liten to roms! Jeg bor på et roms selv (25 kvadrat med liten balkong) som er heeelt fint for en person, men når kjæresten kommer på besøk blir det rotet og vanskelig å holde orden fordi det blir trangt og liten plass til begge sine ting. Hvis dere skal bo fast to stykker i en et roms blir det garantert mye krangling! Tenk at dere må gå å gå legge dere samtidig hver dag. Ingen egentid å få i en sånn leilighet.

Anonymkode: f370d...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har hatt leiligheten i over 20 år, den ble nedbetalt for noen år siden. Vi har nå 2.5 millioner i fond og skal nå selge leiligheten. Den vil få en verdivurdering på ca 9.250.000 og den er stor! den har mange rom og trenger litt kjærlighet, så jeg vil anta at det er et utleiefirma som blir å konkurrere om den, da de sikkert klarer å presse inn 6 (sove)rom i denne.

Ved salget av denne kommer vi til å kjøpe en litt større 1-roms. Ja, det blir en overgang, men vi bestemte oss for dette når lånet var nedbetalt. Vi begynte å kvitte oss med ting vi ikke trengte og har gradvis jobbet med denne prosessen i godt over 1 år. Nå venter vi på at den nye leiligheten vår blir ferdigstilt og har startet prosessen med å selge!

Dette gjør at vi i teorien kan slutte helt å jobbe! Men vi liker både kvalitet og litt hverdagsluksus, så vi kommer til å jobbe litt. Heldigvis har vi jobben med på denne prosessen og vi kan jobbe så lite og så mye vi vil i perioden fremover.

Kjenner på en veldig spenning knyttet til dette. Det er noe med å være så ung og samtidig ikke ha noen økonomiske forpliktelser lenger. Vil vi reise til utlandet en torsdag, gjør vi det. Vil vi ta frokosten på en café en tirsdag, gjør vi det.

Livet føles nå veldig fritt!

Anonymkode: 802e1...b9d

Takk for informasjon, dette var veldig nyttig for meg. Kanskje du skal ringe en venninne? 

Anonymkode: 27bc2...0d2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke så mange som har boliger til 20-25 mill. selv i Oslo. Da snakker man om veldig store leiligheter og/eller uvanlig god standard eller større enebolig. Men de fleste i Oslo bor i leiligheter til en 5-15 mill....

Anonymkode: cdaae...e52

Nei det var poenget mitt, de har ikke usedvanlig god økonomi her. Så jeg hadde skjønt det bedre om de satt på større verdier. 

Anonymkode: eb0da...ebf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei det var poenget mitt, de har ikke usedvanlig god økonomi her. Så jeg hadde skjønt det bedre om de satt på større verdier. 

Anonymkode: eb0da...ebf

Man kan da ha grei økonomi når man frigjør 9 mill - utgifter til ny leilighet + 2,5 mill i fond om man investerer litt og jobber litt på si. 

Man kan også vurdere å flytte utenfor Oslo der man får betydelig mer for pengene i form av bolig. 

Anonymkode: cdaae...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som et mareritt for meg🙈 Hvem har vel lyst til å bo som man gjorde som student…?  Men om det er drømmen, så fint for dere. 

Anonymkode: fe660...4ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei det var poenget mitt, de har ikke usedvanlig god økonomi her. Så jeg hadde skjønt det bedre om de satt på større verdier. 

Anonymkode: eb0da...ebf

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan da ha grei økonomi når man frigjør 9 mill - utgifter til ny leilighet + 2,5 mill i fond om man investerer litt og jobber litt på si. 

Man kan også vurdere å flytte utenfor Oslo der man får betydelig mer for pengene i form av bolig. 

Anonymkode: cdaae...e52

I tillegg rekker ikke 6 mill til mye når man skal la være å arbeide... 

Anonymkode: 30e0f...506

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

for å leige seg inn må man evt ha eget firma - men joda, alt er selvsagt mulig - men jeg vil tro de som er på utkikk etter konsulenter gjerne vil ha de full tid for en periode, ikke "jobbe litt når vi ønsker det" 

Anonymkode: 30e0f...506

Joda, men da kan man også jobbe mer i perioder på midlertidige oppdrag. Syntes det er helt fint at noen velger å trappe ned, det er uansett ikke plass til alle i arbeidslivet slik det er i dag. At noen trapper ned kan bidra til å åpne noen muligheter for andre, samtidig som man selv unngår ting som utbrenthet. 

Selv kommer jeg nok å jobbe lenger enn til 48, men jeg skal nok selv heller ikke bli en som jobber til 70 og må slepes ut av arbeidsplassen bare for å måtte bli spadd ned i jorda etter utbrenthet. 

Anonymkode: cdaae...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å gjøre noe lignende, ikke for å slutte å jobbe men for å kunne gi ungene forskudd på arv (jeg vil jo gjerne beholde dem i Oslo om jeg kan ☺️). Jeg har langt fra de samme verdiene som TS (eller, om man deler på to har jeg vel kanskje det), Jeg bor alene og har ingen planer om samboer, men jeg tror nok likevel det blir en liten to-roms. Samtidig har jeg en behagelig hytte nær byen jeg kan jobbe fra, så mulig det holder med en ett-roms, helst med alkove.

Anonymkode: d1f15...c60

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har hatt leiligheten i over 20 år, den ble nedbetalt for noen år siden. Vi har nå 2.5 millioner i fond og skal nå selge leiligheten. Den vil få en verdivurdering på ca 9.250.000 og den er stor! den har mange rom og trenger litt kjærlighet, så jeg vil anta at det er et utleiefirma som blir å konkurrere om den, da de sikkert klarer å presse inn 6 (sove)rom i denne.

Ved salget av denne kommer vi til å kjøpe en litt større 1-roms. Ja, det blir en overgang, men vi bestemte oss for dette når lånet var nedbetalt. Vi begynte å kvitte oss med ting vi ikke trengte og har gradvis jobbet med denne prosessen i godt over 1 år. Nå venter vi på at den nye leiligheten vår blir ferdigstilt og har startet prosessen med å selge!

Dette gjør at vi i teorien kan slutte helt å jobbe! Men vi liker både kvalitet og litt hverdagsluksus, så vi kommer til å jobbe litt. Heldigvis har vi jobben med på denne prosessen og vi kan jobbe så lite og så mye vi vil i perioden fremover.

Kjenner på en veldig spenning knyttet til dette. Det er noe med å være så ung og samtidig ikke ha noen økonomiske forpliktelser lenger. Vil vi reise til utlandet en torsdag, gjør vi det. Vil vi ta frokosten på en café en tirsdag, gjør vi det.

Livet føles nå veldig fritt!

Anonymkode: 802e1...b9d

Helt utrolig. Må være sprøtt å være i denne situasjonen. 

Anonymkode: 9fc0d...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Man kan da ha grei økonomi når man frigjør 9 mill - utgifter til ny leilighet + 2,5 mill i fond om man investerer litt og jobber litt på si. 

Man kan også vurdere å flytte utenfor Oslo der man får betydelig mer for pengene i form av bolig. 

Anonymkode: cdaae...e52

Jo man har grei økonomi. Jeg regner også med å være i den situasjonen når jeg er 48år. (Sannsynligvis mer, da tomannsboligen vi har er verdt 12mill nå) Men hadde ikke tenkt at jeg var så godt stilt at jeg kunne slutte å jobbe. Og hovedpoenget mitt var jo at de kun kan ta seg råd til en ett-roms. Hadde de hatt mulighet til en 3-roms, så hadde jeg forstått det mer. (Og ikke hatt barn, jeg vil jo gjerne at mine barn skal arve litt).

Anonymkode: eb0da...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jepp - Derfor vi ønsker å fortsette å jobbe. Men uten noe fast. Slik at hvis vi er lei regnet, kan vi dra til varmere strøk. Og strengt talt også jobbe derfra å, hvis vi ønsker det.

Anonymkode: 802e1...b9d

Jeg synes det høres ypperlig ut. Vil man samles med venner gjør man jo det på restaurant osv. Vi har hytte på 50kvm, riktignok med to små soverom og stort allrom og vi hadde trivdes veldig godt på rundt 40kvm også. Men vi hadde ønsket et lite soverom ettersom at vi ikke liker å re opp senga så ofte 😂 Men ser definitivt muligheten til å gjøre noe tilsynelatende med tiden, for vi har to små barn - men også hus og hytte til 12mill og kun 1,1 i lån. Så jeg håper vi er gjeldsfri innen vi er 40, vi er nå 37. Mannen ønsker ikke jobbe mindre enn 80% men jeg ønsker å jobbe 50%, og det gjør jeg allerede. Vi liker det sosiale man får gjennom jobben. Lykke til, håper drømmen blir like bra som forventet 👍

Anonymkode: 263fa...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor på vestkanten er det en stor leilighet (som kunne gjøres om til 6 utleiedeler) koster bare 9mill? Vi solgte vår slitne leilighet på under 100kvm til over 8mill i sommer. Den lå i nordre Aker.

Anonymkode: eb0da...ebf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lite hadde jeg ikke orket å bo på. Og vi synes vi gikk ned i størrelse da vi kjøpte leilighet på 94 kvm. 

Anonymkode: df79f...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Jytte said:

Ts skriver jo at boligen blir ferdigstilt da og da, og da regner jeg med at det er nybygg. 

Derfor tror jeg dette er tull. 

Ja. De bygger jo ikke nye små leiligheter i Oslo, så det må være tull

Anonymkode: bb3e7...97a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det høres absolutt ikke optimalt ut å bo så trangt, å måtte skru av TV’en fordi partneren vil sove, ikke kunne ha besøk osv., men hver sin lyst. :) 

 

Anonymkode: 3f13b...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har virkelig aldri hørt noen som bor oslo vest omtale det som i oslo vest 🤣

Anonymkode: 336bf...85d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det høres absolutt ikke optimalt ut å bo så trangt, å måtte skru av TV’en fordi partneren vil sove, ikke kunne ha besøk osv., men hver sin lyst. :) 

 

Anonymkode: 3f13b...2b5

Dette var en veldig dramatisk måte å se det på. Og du ville ikke bådd på en 1-roms pga an tv? Virkelig? Med de millionene vi har på bok, blir vel ikke tv det største problemet tror jeg :) 

Anonymkode: 802e1...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (23 timer siden):

42 kvm i Oslo cirka 3,8 mill pluss fellesgjeld. 

Fellesgjelden er jo ofte høy også på nybygg. 

Jeg ser selv etter ett-roms i Oslo, og har ikke funnet ett-roms nybygg til under 5 mill totalt. Fant én til 4,8, men balkongen var mot øst. 

Anonymkode: c4f1a...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...