Gå til innhold

Vi selger leiligheten i Oslo vest og kjøper en 1-roms. Dette gjør at vi blir økonomisk uavhengige i en alder av 48


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Forstår bekymringen. Nei, vi ønsker å sitte på café resten av livet. Vi vil jobbe. Så vi kommer nok til å jobbe ukentlig, tror jeg. Vi kommer jo til å få et lavt forbruk. Det er begrenset hva vi trenger av nye møbler og lignende, og spesielt i en 1-roms. Så de pengene vi tjener er nok det vi kommer til å bruke. Jobber vi begge 40% så er det bare 2 dager i uken, men vi kommer til å tjene godt på det også. Derfor får vi den muligheten. Vi har også muligheten til å jobbe hvor vi vil - hvis vi ønsker det.

Hvorfor trenger vi full pensjonsopptjening med en nedbetalt leilighet og rundt 8 millioner i fond? La oss si at fondet øker 5% årlig, så er det 400.000 kr i avkastning det året, ved siden av det vi tjener i jobben. De fleste regner på 10% årlig avkastning i året, men vi halverer den, for å være på den "trygge siden"

Så forstår ikke helt hvorfor vi skal bry oss om full pensjonsopptjening.

Anonymkode: 802e1...b9d

Jeg ville ikke tatt 10% avkastning for gitt nå lenger. Mine indeksfond ligger nesten -10% nå. Det vil nok stabilisere seg med tiden, men jeg ville ikke regnet med dette når jeg planlegger livet. Jeg blir litt sprø av å leve på 30m2. Men heldigvis er vi forskjellige😁

Anonymkode: 8ad6a...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville ikke tatt 10% avkastning for gitt nå lenger. Mine indeksfond ligger nesten -10% nå. Det vil nok stabilisere seg med tiden, men jeg ville ikke regnet med dette når jeg planlegger livet. Jeg blir litt sprø av å leve på 30m2. Men heldigvis er vi forskjellige😁

Anonymkode: 8ad6a...0e9

Jeg vet det - derfor vi regner med 5% avkasting årlig. Som blir 400.000 med 8m i fond.

Anonymkode: 802e1...b9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor en ettroms i Oslo når dere får et HUS andre steder i landet for samme sum og kan leve enda bedre?

Anonymkode: 1e26d...2e7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå folk som heller kjøper seg et lite småbruk og vil leve det rolige livet sånn sett. Men en ett-roms og jobbe lite? Dette vil jeg si er oppskriften på tidlig demens. 

Anonymkode: eb0da...ebf

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hadde ikke vært noe for meg, men vi er så klart forskjellige. Vi er i midten av 50-årene og har for lengst nedbetalt bolig og ganske store midler "på bok". En og annen hustrig november-morgen hadde det så klart vært deilig å bare sove videre, men resten av dagene da? Vi har faktisk snakket om det og funnet ut at deltagelse i arbeidslivet er viktig for oss begge. Og når det at på til er snakk om en en-roms leilighet for to mennesker får jeg fullstendig klaus. Ser for meg at meg og mannen hadde sittet opp hverandre i en liten leilighet resten av livet... 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pås skrev (1 minutt siden):

Det der hadde ikke vært noe for meg, men vi er så klart forskjellige. Vi er i midten av 50-årene og har for lengst nedbetalt bolig og ganske store midler "på bok". En og annen hustrig november-morgen hadde det så klart vært deilig å bare sove videre, men resten av dagene da? Vi har faktisk snakket om det og funnet ut at deltagelse i arbeidslivet er viktig for oss begge. Og når det at på til er snakk om en en-roms leilighet for to mennesker får jeg fullstendig klaus. Ser for meg at meg og mannen hadde sittet opp hverandre i en liten leilighet resten av livet... 😉

Jepp - Derfor vi ønsker å fortsette å jobbe. Men uten noe fast. Slik at hvis vi er lei regnet, kan vi dra til varmere strøk. Og strengt talt også jobbe derfra å, hvis vi ønsker det.

Anonymkode: 802e1...b9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 48 og økonomisk uavhengig, men jeg sitter ikke i en ettroms... Jeg vil ha familie og venner på besøk, så vi har kjøpt et vedlikeholdsfritt hus på 150m2. Jeg jobber frivillig en kveld i uka, og innimellom tar jeg på meg konsulentoppdrag, da jeg har en utdannelse som ikke så mange har. Jeg holder meg også oppdatert på faget mitt, for utdannelse er bra for hjernen. Mannen min jobber noe mer, men ikke fulltid. Hvis vi vil kan vi reise bort en måned av gangen.

MEN, jeg hadde aldri gjort det med 8 millioner på fond! Herregud, har du ikke sett hva som har skjedd med fondene dine den siste tiden? 8 millioner er altfor lite! Du er nødt til å ha en annen inntektskilde! Hva med å beholde leiligheten og leie den ut selv? Vi leier ut i tillegg, og selv om det ikke er så mange tusen i måneden, så er det en trygg inntekt.

Anonymkode: 011ee...3d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er 48 og økonomisk uavhengig, men jeg sitter ikke i en ettroms... Jeg vil ha familie og venner på besøk, så vi har kjøpt et vedlikeholdsfritt hus på 150m2. Jeg jobber frivillig en kveld i uka, og innimellom tar jeg på meg konsulentoppdrag, da jeg har en utdannelse som ikke så mange har. Jeg holder meg også oppdatert på faget mitt, for utdannelse er bra for hjernen. Mannen min jobber noe mer, men ikke fulltid. Hvis vi vil kan vi reise bort en måned av gangen.

MEN, jeg hadde aldri gjort det med 8 millioner på fond! Herregud, har du ikke sett hva som har skjedd med fondene dine den siste tiden? 8 millioner er altfor lite! Du er nødt til å ha en annen inntektskilde! Hva med å beholde leiligheten og leie den ut selv? Vi leier ut i tillegg, og selv om det ikke er så mange tusen i måneden, så er det en trygg inntekt.

Anonymkode: 011ee...3d6

Takk for bekymringen. Har ikke 8 millioner på bok nå, det er jo i leiligheten. Men vi er jo heldige som kan gå inn med flere millioner i fond nå. Går selvfølgelig ikke inn med alt på en gang. Kan avvente også.

Anonymkode: 802e1...b9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Forstår bekymringen. Nei, vi ønsker å sitte på café resten av livet. Vi vil jobbe. Så vi kommer nok til å jobbe ukentlig, tror jeg. Vi kommer jo til å få et lavt forbruk. Det er begrenset hva vi trenger av nye møbler og lignende, og spesielt i en 1-roms. Så de pengene vi tjener er nok det vi kommer til å bruke. Jobber vi begge 40% så er det bare 2 dager i uken, men vi kommer til å tjene godt på det også. Derfor får vi den muligheten. Vi har også muligheten til å jobbe hvor vi vil - hvis vi ønsker det.

Hvorfor trenger vi full pensjonsopptjening med en nedbetalt leilighet og rundt 8 millioner i fond? La oss si at fondet øker 5% årlig, så er det 400.000 kr i avkastning det året, ved siden av det vi tjener i jobben. De fleste regner på 10% årlig avkastning i året, men vi halverer den, for å være på den "trygge siden"

Så forstår ikke helt hvorfor vi skal bry oss om full pensjonsopptjening.

Anonymkode: 802e1...b9d

Fantastisk god løsning! Jobber selv mot samme mål. Å bli økonomisk fri. Folk som dømmer glemmer mye vesentlig som tid. Tid dere nå har på å reise, oppleve, pleie forhold og dyrke interesser. Dersom dere velger å jobbe blir det også på helt andre premisser (dere bestemmer og kan velge jobb etter glede og interesse og er ikke avhengige av å glede en sjef som tråkker over deres grenser). 

Jeg er personlig overbevist at dem som tror at det står mellom jobb eller kafe/netflix hver dag har ganske tomme liv 🙈

Ang 3 roms eller 1 roms: Følg magefølelsen. Alt for mange eier store eiendommer som stjeler tid og vedlikehold. Og viktigst: Dere har tilrettelagt for et alternativt liv! Dersom dere savner mer jobb eller større eiendom senere - kan dere alltids endre dette igjen. Dere risikerer jo ingenting. Vær stolt av dere selv 😉

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bodd i et roms leilighet og det var forferdelig, hadde ofte besøk av en venn, og hvis jeg ville legge meg tidligere enn han så hørte jeg han og tv i senga. Følte ikke jeg fikk den ro jeg trengte. kunne ikke ha besøk av flere for det ble for lite plass. Nå har jeg en 2 roms leilighet og det er mye bedre. råder dere heller til det, dere vet ikke hva dere går til med et roms rett og slett. ikke alltid ting fungerer slik en tror før en er i det sjøl. hva når dere blir i 70 åra og vil ha litt tid i fred og ro, dere får ikke det i et roms. 

Anonymkode: f4a43...d77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg har bodd i et roms leilighet og det var forferdelig, hadde ofte besøk av en venn, og hvis jeg ville legge meg tidligere enn han så hørte jeg han og tv i senga. Følte ikke jeg fikk den ro jeg trengte. kunne ikke ha besøk av flere for det ble for lite plass. Nå har jeg en 2 roms leilighet og det er mye bedre. råder dere heller til det, dere vet ikke hva dere går til med et roms rett og slett. ikke alltid ting fungerer slik en tror før en er i det sjøl. hva når dere blir i 70 åra og vil ha litt tid i fred og ro, dere får ikke det i et roms. 

Anonymkode: f4a43...d77

Vel, vi har et veldig godt forhold og respekterer hverandre. Vi har også muligheten til å gå ut/besøke andre om den andre vil ha alenetid. Men det pleier ikke å være et problem hos oss. Vi er ganske like på det meste.

Blir det krise kan vi alltids oppgradere til en 2-roms

Anonymkode: 802e1...b9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiren skrev (4 minutter siden):

Folk som dømmer glemmer mye vesentlig som tid.

Dømmer og dømmer... det er vel ikke akkurat å dømme å si at dette er ikke for alle!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pås skrev (3 minutter siden):

Dømmer og dømmer... det er vel ikke akkurat å dømme å si at dette er ikke for alle!

TS spurte jo ikke akkurat om dette var for alle. Hun utrykker bare glede i innlegget sitt for å ha nådd et mål hun ønsket (og hun har all grunn til å være stolt). Hun burde heller blitt rost for å gå i mot strømmen for et liv hun selv ønsker. Uten at andre presiserer hvordan det ikke hadde passet dem.

Og helt ærlig: Høres det virkelig skjipt ut å ha nok milioner på bok til at en selv kan bestemme sin bruk av tid uten å være avhengig av andre (og deres egen agenda) fordi man er økonomisk skvist? 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiren skrev (Akkurat nå):

TS spurte jo ikke akkurat om dette var for alle. Hun utrykker bare glede i innlegget sitt for å ha nådd et mål hun ønsket (og hun har all grunn til å være stolt). Hun burde heller blitt rost for å gå i mot strømmen for et liv hun selv ønsker. Uten at andre presiserer hvordan det ikke hadde passet dem.

Og helt ærlig: Høres det virkelig skjipt ut å ha nok milioner på bok til at en selv kan bestemme sin bruk av tid uten å være avhengig av andre (og deres egen agenda) fordi man er økonomisk skvist? 😅 

Jeg trodde meningen med å legge det ut var å diskutere... "slik gjør vi det, hva med dere andre?"  Hvis det bare var for å uttrykke glede over å ha mye penger synes jeg det mest av alt var litt usmakelig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pås skrev (9 minutter siden):

Jeg trodde meningen med å legge det ut var å diskutere... "slik gjør vi det, hva med dere andre?"  Hvis det bare var for å uttrykke glede over å ha mye penger synes jeg det mest av alt var litt usmakelig. 

Snakk om å finne grums mellom linjene 🤣 den som leter, den finner. Ts utrykte glede over å ha nådd et mål (frigjøre tid) hvor penger er et middel til målet. Det er ikke mer usmakelig å glede seg over dette enn det er for en prøver å glede seg over å endelig ha blitt gravid for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver sin smak😛

Jeg personlig hadde blitt ganske lei av den andre personen etter et par måneder i en ettroms. Vi hadde gått tom for samtaleemner rimelig kjapt, siden ingen jobber.

Jeg er 40 nå, og har allerede bestemt meg for at jeg skal jobbe til jeg er minst 70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiren skrev (20 minutter siden):

 

Og helt ærlig: Høres det virkelig skjipt ut å ha nok milioner på bok til at en selv kan bestemme sin bruk av tid uten å være avhengig av andre (og deres egen agenda) fordi man er økonomisk skvist? 😅 

Kommer an på hva "skjipt" betyr?

Anonymkode: 6a818...585

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...