Gå til innhold

Vi selger leiligheten i Oslo vest og kjøper en 1-roms. Dette gjør at vi blir økonomisk uavhengige i en alder av 48


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ble økonomisk uavhengige i en alder av 28. Stor enebolig på Sørlandet. 
 

Jeg er så sjeleglad for at jeg ikke er født og oppvokst i Oslo. Du kan jo ikke ha en normal bolig der med mindre man har 20 mill i budsjett. Tenk å måtte nøye seg med 2/3 roms leilighet når man har en familie. Enebolig her på 325kvm, 2 min til jobb, 1 min til skole og 3 min til barnehage. Helt topp! 

Anonymkode: aa857...06f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis den nye boligen koster 3 mill. har dere fem igjen, og det skal dere leve i sus og dus på, eller leve på resten av livet? 2,5 mill på hver i la oss si 20 år - da blir dere pensjonister = cirka 120tusen i året, med mindre dere investerer smart og vet hvordan. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (Akkurat nå):

Hvis den nye boligen koster 3 mill. har dere fem igjen, og det skal dere leve i sus og dus på, eller leve på resten av livet? 2,5 mill på hver i la oss si 20 år - da blir dere pensjonister = cirka 120tusen i året, med mindre dere investerer smart og vet hvordan. 

Er selv gjeldfri nå, men har gått opp og ikke ned i kvm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (1 minutt siden):

Hvis den nye boligen koster 3 mill. har dere fem igjen, og det skal dere leve i sus og dus på, eller leve på resten av livet? 2,5 mill på hver i la oss si 20 år - da blir dere pensjonister = cirka 120tusen i året, med mindre dere investerer smart og vet hvordan. 

Vi har allerede betalt 1/3 av prisen på den nye. Vi har også som sagt 2,5 millioner i fond nå. Så vi sitter igjen med mer enn 5 millioner ja.

Anonymkode: 802e1...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult valg!

For de som er bekymret for at de ikke skal ha plass til middagsselskaper: det har hele byens restauranter å velge mellom, og slipper oppvasken!

Til de som er bekymret for at de skal kjede seg: de kan jobbe så mye de vil! Og de trenger ikke treningsutstyr o.l. hjemme, de har garantert et studio i nærheten. De kommer generelt til å bruke byens tilbud mer enn de som har alt hjemme, de trenger ikke gjøre MINDRE, men mer UTE.

De kommer også til å kunne ta inn på hotell alene hvis de trenger det!

Personlig ville jeg ønsket en to-roms, men som hun sa, så KAN de oppgradere till det hvis de føler at de trenger. Men jeg elsker valget, tror det blir mer vanlig framover istedet for at folk bor seg ihjel. Forskjellen er at det ikke er alle som er så heldige å ha en stor leilighet på vestkanten de kan leve av. 

Så gratulerer, ts, høres så kult ut! 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (3 minutter siden):

Hvis den nye boligen koster 3 mill. har dere fem igjen, og det skal dere leve i sus og dus på, eller leve på resten av livet? 2,5 mill på hver i la oss si 20 år - da blir dere pensjonister = cirka 120tusen i året, med mindre dere investerer smart og vet hvordan. 

Fikk ingen med seg at de skal jobbe??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulla Ullsokk skrev (1 minutt siden):

Så kult valg!

For de som er bekymret for at de ikke skal ha plass til middagsselskaper: det har hele byens restauranter å velge mellom, og slipper oppvasken!

Til de som er bekymret for at de skal kjede seg: de kan jobbe så mye de vil! Og de trenger ikke treningsutstyr o.l. hjemme, de har garantert et studio i nærheten. De kommer generelt til å bruke byens tilbud mer enn de som har alt hjemme, de trenger ikke gjøre MINDRE, men mer UTE.

De kommer også til å kunne ta inn på hotell alene hvis de trenger det!

Personlig ville jeg ønsket en to-roms, men som hun sa, så KAN de oppgradere till det hvis de føler at de trenger. Men jeg elsker valget, tror det blir mer vanlig framover istedet for at folk bor seg ihjel. Forskjellen er at det ikke er alle som er så heldige å ha en stor leilighet på vestkanten de kan leve av. 

Så gratulerer, ts, høres så kult ut! 😄

Takk. Og enig, du har forstått vår tankegang veldig godt!

Anonymkode: 802e1...b9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulla Ullsokk skrev (2 minutter siden):

Fikk ingen med seg at de skal jobbe??

Nei, det gikk dessverre litt fort i svingene her. 

Generelt ville jeg gjort det samme, men kjenner mange med eneboliger som må opp i pris for dog en litt større bolig enn ettroms. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (3 minutter siden):

Hmm.... var en helt identisk tråd som dette for ca 1 år siden også... jaja. 

Så kult det finnes flere som gjør tilsvarende valg også!

Anonymkode: 802e1...b9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi ble økonomisk uavhengige i en alder av 28. Stor enebolig på Sørlandet. 
 

Jeg er så sjeleglad for at jeg ikke er født og oppvokst i Oslo. Du kan jo ikke ha en normal bolig der med mindre man har 20 mill i budsjett. Tenk å måtte nøye seg med 2/3 roms leilighet når man har en familie. Enebolig her på 325kvm, 2 min til jobb, 1 min til skole og 3 min til barnehage. Helt topp! 

Anonymkode: aa857...06f

Dere er vel ikke økonomisk uavhengige om dere jobber ennå?😆

Bra jobbet, TS! Håper at livet blir som dere ønsker :)

her bor vi i en treroms nå, men må oppgradere pga at vi har blitt flere i familien. Så økonomisk uavhengighet er litt lenger framme i løypa for oss, men ser for oss å bo i en treroms når barna er blitt store :) er nødt til å ha soverom og hobby/skriverom. Men vi bor i en vesentlig billigere by enn Oslo da 😛

Anonymkode: fbb80...f77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bo i en 1 roms med en annen, og i tillegg bare jobbe 40% i uken høres ut som et mareritt 😅 bra dere har funnetben løsning for dere, håper dette er godt gjennomtenkt . 

Anonymkode: e2204...855

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forstår bekymringen. Nei, vi ønsker å sitte på café resten av livet. Vi vil jobbe. Så vi kommer nok til å jobbe ukentlig, tror jeg. Vi kommer jo til å få et lavt forbruk. Det er begrenset hva vi trenger av nye møbler og lignende, og spesielt i en 1-roms. Så de pengene vi tjener er nok det vi kommer til å bruke. Jobber vi begge 40% så er det bare 2 dager i uken, men vi kommer til å tjene godt på det også. Derfor får vi den muligheten. Vi har også muligheten til å jobbe hvor vi vil - hvis vi ønsker det.

Hvorfor trenger vi full pensjonsopptjening med en nedbetalt leilighet og rundt 8 millioner i fond? La oss si at fondet øker 5% årlig, så er det 400.000 kr i avkastning det året, ved siden av det vi tjener i jobben. De fleste regner på 10% årlig avkastning i året, men vi halverer den, for å være på den "trygge siden"

Så forstår ikke helt hvorfor vi skal bry oss om full pensjonsopptjening.

Anonymkode: 802e1...b9d

I hovedinnlegget får man inntrykk av at dere skal slutte å jobbe. Det blir jo litt annerledes hvis dere vil jobbe 40 prosent. Likevel høres det ut som om dere vil gå mye oppå hverandre i en så liten leilighet når begge jobber lite eller ingenting.

Fond er vel langt fra en sikker investering lenger - mange fond har sunket masse de siste par-tre åra. Tror det er lurt å tenke på pensjonen. De pengene dere har kan jo fly fort hvis dere nesten ikke skal jobbe, men reise osv. 

Uansett synes jeg det er rart å ønske å leve et pensjonistliv når man ikke en gang er 50, men det er nå så. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Snittalderen er lavere enn 88 år.

Anonymkode: 1ca35...4ba

Ja, men det er på grunn av alle som dør "før tida" (ulykker, sykdom de får som forholdsvis unge). Blant de som lever inn i alderdommen er det helt vanlig å bli 90 år. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (3 timer siden):

Bra for dere, hvis det er det dere ønsker. Men hva skal dere gjøre resten av livet? :klo: Du kommer jo sannsynligvis til å leve i minst 40 år til. Bare sitte på kafe? 11-12 millioner (minus det en ny leilighet koster) er mye penger, men når man skal fordele dem på 40 år, blir det ikke mye luksusliv, spesielt ikke med dagens priser. Og pensjonsopptjeninga er vel heller ikke særlig stor dersom du slutter å jobbe nå? 

Hørt om investeringer og rentes rente?

Anonymkode: 735dd...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hørt om investeringer og rentes rente?

Anonymkode: 735dd...30e

Ja. Men ingen investeringer er sikre, virker usikkert å gamble på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har hatt leiligheten i over 20 år, den ble nedbetalt for noen år siden. Vi har nå 2.5 millioner i fond og skal nå selge leiligheten. Den vil få en verdivurdering på ca 9.250.000

Livet føles nå veldig fritt!

Anonymkode: 802e1...b9d

Ok. Tror det gjør de som kjøpte noen bitcoin for kroner 100 og solgte for kroner 500'000 også gjorde

Mens de som kjøpte noen bitcoin for 500'000 som nå er verdt 200'000 stykk føler ikke like mye frihet siden de er i -300'000 per stykk

Poenget mitt: Pyramidespill er fryktelig kult og deilig, for vinnerne, men for taperne som kjøper overpriset tull, er det ikke like artig. 

Verdier må produseres, ponzier og pyramidespill produserer ingen verdier de bare forflytter dem, fra andre til deg. Føles sikkert bra men ville tiet still om slikt personlig.

Folk tror vi blir rikere av boligbobler, men det blir vi ikke.

Anonymkode: 18ca3...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-roms for to personer resten av livet? Nei takk. Høres ut som et mareritt, men du legger det frem som om det var et drømmeliv? Skjønner ikke at det går an. Jeg ville aldri i livet flyttet til en ettroms. Bare kjøkkenet er jo nærmest bare en liten kasse  på veggen, rommer ingenting.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kanskje forstått det bedre om dere solgte noe til 20-25mill, og deretter gikk for en 3-roms i et billigere område. Men å selge noe i Oslo til bare 9mill og gå for en ett-roms? Jeg syns det høres ut som helt vanlig økonomi her i Oslo som vi bor. 
Og har dere ingen barn? Hadde tenkt litt på arv osv.

Anonymkode: eb0da...ebf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (4 timer siden):

Ikke min greie, jeg ville nok kjedet meg enormt etter noen uker.. Og fordi det er vanskelig å finne en arbeidsgiver som vil ansette noen for å jobbe når de vil er dette med jobb en utfordring vil jeg tro om man vil jobbe litt.. Men for all del, flott at dere kan realisere denne drømmen om å leve et tilbakelent liv i så ung alder.. 

Dersom man har god erfaring, så kan man selge seg inn som konsulent for eksempel. Så lenge man tenker på pensjon osv. og tenker på f. eks. forsikring i forhold til sykdom/ulykke, så er det jo helt fint å trappe ned litt så lenge man betaler for det selv. 

Ønsker TS lykke til :) Selv om mange tenker at man bør realisere disse tingene som pensjonist når man er 70+ så er man ikke garantert å leve så lenge. 

Anonymkode: cdaae...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...