Gå til innhold

Lærere - hvordan har dere samvittighet til å svikte barn og ungdommen for noen tusenlapper i året?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke behov for å overbevise deg om at jeg har god kjennskap til skoleverket , men ut i fra hvordan lærerne beskriver arbeidshverdagen, og kjennskapen jeg har til lærere i mitt nettverk , så ser jeg ikke at dere har det verre enn flere andre yrker. 

Anonymkode: 098d2...c68

Jeg har erfaring som pasient og pårørende.. det betyr ikke at jeg er ekspert på helsevesenet eller arbeidsoppgavene de ulike yrkesgruppene utfører slik som enkelte brukere innbiller seg når det gjelder læreryrket. 
Jeg kjenner mennesker som jobber i ulike bransjer, det betyr ikke at jeg er ekspert innenfor de områdene heller. 

Mannen min jobber offshore og jeg kjenner flere som jobber offshore. Om vi skal følge logikken til enkelte her inne, vet jeg alt om hva som skjer offshore. Nåde den overbetalte oljearbeideren setter skapet på plass og realitetsorienterer meg! Jeg vet best!!! 
Om du ikke har erfaring og vet hva lærere står i, har du heller ikke grunnlag til å kunne uttale deg.

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber i et svært belastende yrke i kommunen med 30 saker pr saksbehandler, med mennesker, og mindre lønn enn deg og 5 års utdanning, så har ingen sympati. Lærerne bør komme seg ut av klagebobla si og se hvordan andre har det før de klager. 

Anonymkode: 098d2...c68

Jeg kjenner jeg blir trøtt av slik argumentasjon. Og jeg kjenner på et ønske om en storstreik i offentlig sektor der vi slapp diskusjonen om rangering av nytte/verdi mellom ulike verdibaserte yrkesgrupper. Det må bare stoppe.  At lærerne (i dette tilfellet) får en evt høyere lønnsøkning i år er ingen trussel mot andre yrker-det er heller motsatt. Ikke vil de «ta» noe fra oss andre heller. 

Vi er mange arbeidstagere i dette landet som sitter i stillinger uten en reell streikerett, og kanskje resultatet av denne streiken kan bidra til bedre vilkår for flere. 

Anonymkode: 6b66e...f6e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (2 minutter siden):

Jeg har erfaring som pasient og pårørende.. det betyr ikke at jeg er ekspert på helsevesenet eller arbeidsoppgavene de ulike yrkesgruppene utfører slik som enkelte brukere innbiller seg når det gjelder læreryrket. 
Jeg kjenner mennesker som jobber i ulike bransjer, det betyr ikke at jeg er ekspert innenfor de områdene heller. 

Mannen min jobber offshore og jeg kjenner flere som jobber offshore. Om vi skal følge logikken til enkelte her inne, vet jeg alt om hva som skjer offshore. Nåde den overbetalte oljearbeideren setter skapet på plass og realitetsorienterer meg! Jeg vet best!!! 
Om du ikke har erfaring og vet hva lærere står i, har du heller ikke grunnlag til å kunne uttale deg.

Kanskje lærerne må forklare seg bedre? Kanskje derfor de ikke klarer å overbevise KS? 🤔

Anonymkode: 098d2...c68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner jeg blir trøtt av slik argumentasjon. Og jeg kjenner på et ønske om en storstreik i offentlig sektor der vi slapp diskusjonen om rangering av nytte/verdi mellom ulike verdibaserte yrkesgrupper. Det må bare stoppe.  At lærerne (i dette tilfellet) får en evt høyere lønnsøkning i år er ingen trussel mot andre yrker-det er heller motsatt. Ikke vil de «ta» noe fra oss andre heller. 

Vi er mange arbeidstagere i dette landet som sitter i stillinger uten en reell streikerett, og kanskje resultatet av denne streiken kan bidra til bedre vilkår for flere. 

Anonymkode: 6b66e...f6e

Men lærerne bruker jo dette selv i sin argumentasjon, sammenlikner seg med andres lønnsutvikling 🤔

Anonymkode: 098d2...c68

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje lærerne må forklare seg bedre? Kanskje derfor de ikke klarer å overbevise KS? 🤔

Anonymkode: 098d2...c68

Ks/politikerne møter ikke opp til debatt en gang. De er ikke interessert i en god skole, men en billig skole. Argumentene til organisasjonene er gode, men det er alltid noen som har vondt i viljen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det handler om å bedre situasjonen i fremtiden. Om langsiktig tenking. Om rekruttering. Om ikke å være lønnstaper år etter år. Denne situasjonen måtte komme. Alle har grenser, og det er på tide at politikerne våkner.

Er ikke lærer selv, er ingeniør og ville aldri funnet meg i de arbeidsvilkårene og den lønna som lærerne har. 
 

Anonymkode: 2836b...c52

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men lærerne bruker jo dette selv i sin argumentasjon, sammenlikner seg med andres lønnsutvikling 🤔

Anonymkode: 098d2...c68

Ja, men vi snakker ikke nedlatende og er direkte ufine mot andre yrkestakere som det blir gjort i denne tråden. 
Her er det mye uvitenhet og manglende evne til å lytte når situasjonen i skolen blir belyst. Det er meget alvorlig! Tror ikke du skjønner dette.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (Akkurat nå):

Ja, men vi snakker ikke nedlatende og er direkte ufine mot andre yrkestakere som det blir gjort i denne tråden. 
Her er det mye uvitenhet og manglende evne til å lytte når situasjonen i skolen blir belyst. Det er meget alvorlig! Tror ikke du skjønner dette.

Takk for at du gidder å fortsette å svare! Og at du fortsetter som lærer🥳

Anonymkode: c6917...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ironisk, men om det blir tvunget lønnsnemd så blir det nok enda større lærerflukt, og da blir det 19 åringen fra gaten som skal ta seg av alle elevene med dårlig psykisk helse som er forårsaket av lærerene som ikke er/var fornøyd med lønnen sin. 🙈

Anonymkode: c6cff...9ec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men lærerne bruker jo dette selv i sin argumentasjon, sammenlikner seg med andres lønnsutvikling 🤔

Anonymkode: 098d2...c68

Ja, og jeg sier like fullt at jeg blir trøtt av det. Samma om det er lærere eller andre yrkesgrupper i offentlig sektor. Gang på gang oppnår vi ikke i nærheten resultatene vi ønsker oss og vi går i «fella» med å sammenlikne oss med andre yrkesgrupper som kanskje ikke er så sammenliknbare likevel. Nei, vi må heie hverandre frem, støtte hverandre og høste av hverandres resultater. 
 

Og ja, jeg er også innmari lei av at folk i andre sko som skal fortelle hva man burde tjene i dét eller dét  yrket. Det vet man faktisk ingenting om, og derfor burde man holde kjeft om nettopp det. Hva du selv tjener i en annen sektor er faktisk uten betydning i den sammenhengen.

Anonymkode: 6b66e...f6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg jobber i et svært belastende yrke i kommunen med 30 saker pr saksbehandler, med mennesker, og mindre lønn enn deg og 5 års utdanning, så har ingen sympati. Lærerne bør komme seg ut av klagebobla si og se hvordan andre har det før de klager. 

Anonymkode: 098d2...c68

Men din lønnsvekst har vært høyere enn lærerne sine da. Lærere har fått lavere lønnsvekst enn andre kommunalt ansatte flere år på rad nå. 

Lærerne får stadig høre hvor viktig de er, hvor mye ansvar de har, men så får de ikke lønnsøkning på linje med de andre i kommunen en gang. 

Derfor er det streik nå. Så lærerne vil ikke ha et hopp langt over alle andre, de vil ha det samme

Anonymkode: 34d64...c8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Litt ironisk, men om det blir tvunget lønnsnemd så blir det nok enda større lærerflukt, og da blir det 19 åringen fra gaten som skal ta seg av alle elevene med dårlig psykisk helse som er forårsaket av lærerene som ikke er/var fornøyd med lønnen sin. 🙈

Anonymkode: c6cff...9ec

Det blir neppe noe langsiktig problem. Norge (og resten av Europa) er på vei inn i nedgangstider. Arbeidsledigheten vil stige. Da vil nok mange lærere komme tilbake til den trygge, gode jobben sin i skolen. 

Anonymkode: c322c...8c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det blir neppe noe langsiktig problem. Norge (og resten av Europa) er på vei inn i nedgangstider. Arbeidsledigheten vil stige. Da vil nok mange lærere komme tilbake til den trygge, gode jobben sin i skolen. 

Anonymkode: c322c...8c8

Mulig du har rett, men det skjer nok ikke over natten. 

Anonymkode: c6cff...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men din lønnsvekst har vært høyere enn lærerne sine da. Lærere har fått lavere lønnsvekst enn andre kommunalt ansatte flere år på rad nå. 

Lærerne får stadig høre hvor viktig de er, hvor mye ansvar de har, men så får de ikke lønnsøkning på linje med de andre i kommunen en gang. 

Derfor er det streik nå. Så lærerne vil ikke ha et hopp langt over alle andre, de vil ha det samme

Anonymkode: 34d64...c8a

Men lærerne lå over alle andre da de ble overført til KS. Nå er det mer likelønn blant kommunalt ansatte, synes det er bare rettferdig jeg da🤔 

Anonymkode: 098d2...c68

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tror dere det blir tvungen lønnsnemd i løpet av helga?

Anonymkode: 9a313...c60

Over høstferien kanskje?

Anonymkode: 79ea5...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du henger deg grundig opp i den ene tingen jeg skrev, men ser helt forbi alt annet? Ærlig talt. 

Anonymkode: ed5c9...b4a

Ærlig talt? Innlegget mitt var en respons til store deler av, men ikke hele, innlegget ditt. Kanskje være litt saklig neste gang?

Anonymkode: 8d082...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en tåpelig tråd! Jeg er satt til å gjøre en jobb. Jeg underviser ikke mine egne barn. De er mine "brukere" eller "kunder" men vil ikke kalle de det heller. For at jeg skal gjøre min jobb godt nok, trenger jeg de beste forutsetninger. Og de får ikke vi lærere i dag. Når vi også seiler akterut med lønnen, hvorfor skal vi da gidde å være lærere?

Hva skjer om alle slutter, pga dårlig lønn OG betingelsr og arbeidsforhold? Hvis alle rømmer? Nei, det tror jeg ingen vil. Derfor streiker vi nå. Både for oss og for fremtiden til lærere. Hvis vi skal ha en fremtid innen det yrket...

Anonymkode: 568f7...b0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som forstår streik. Lærere som streiker har i praksis midlertidig sagt opp. De får ikke lønn fra kommunen og har ikke noe ansvar overfor elevene, det er kommunens ansvar. 

flere som påpeker at lærere bare kan slutte om de ikke er fornøyde. Ja, mange slutter, men det er vel bedre at lærerne kjemper for bedre vilkår enn at det blir (større) lærerflukt? For hvis alle lærerne som vurderer å slutte faktisk slutter, da får samfunnet et massivt problem. Og det er allerede på vei til å bli et stort problem, men det er det ikke så mange som innser eller bryr seg om. Skal ikke slukke brannen før hele skolen står i fyr, nei.

Anonymkode: 5605e...318

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ikke alle som forstår streik. Lærere som streiker har i praksis midlertidig sagt opp. De får ikke lønn fra kommunen og har ikke noe ansvar overfor elevene, det er kommunens ansvar. 

flere som påpeker at lærere bare kan slutte om de ikke er fornøyde. Ja, mange slutter, men det er vel bedre at lærerne kjemper for bedre vilkår enn at det blir (større) lærerflukt? For hvis alle lærerne som vurderer å slutte faktisk slutter, da får samfunnet et massivt problem. Og det er allerede på vei til å bli et stort problem, men det er det ikke så mange som innser eller bryr seg om. Skal ikke slukke brannen før hele skolen står i fyr, nei.

Anonymkode: 5605e...318

Å si opp og finne seg en annen jobb er helt fair det. Da har arbeidsgiver en oppsigelsestid der de kan finne en erstatter. Under streik har ikke arbeidsgiver lov til å sette inn noen erstatter. Dermed går det utover en uskyldig tredjepart. I de fleste tilfeller av streik går det også utover arbeidsgiver i form av tapte inntekter. I dette tilfellet er det jo motsatt: kommunene sparer enorme summer på å slippe og lønne lærerne. Det er kun barn og ungdom som er tapere i denne saken. 
 

KS er nok trygge på at det blir ikke lærermangel. I usikre tider som nå sier det seg selv at ikke alle lærere kommer til å forsvinne på en gang. De vil ikke ha noe annet å gå til. 

Anonymkode: c322c...8c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...