Gå til innhold

Lærere - hvordan har dere samvittighet til å svikte barn og ungdommen for noen tusenlapper i året?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, for lærere er en profesjonell yrkesgruppe som vet arbeidet som ligger bak tilpasset undervisning, vurderinger, sosialt arbeid innad en klasse, møter med ulike instanser.

Læreplanen er ikke slik at det bare er å slå opp på en side og gjøre noen oppgaver som krever null kognetive ferdigheter. Læreverkene er ulike og vektlegger ulike ting ift. læreplanen. Følger ett verk, og målene blir ikke nådd. Ufattelig mye tid går til å lage opplegg til eleven. Så skal du også veiled vikarer, for du føler et ansvar for utsatte klasser. 

Hør med en ufaglært hvordan han/hun legger opp til for eksempel  kritisk tenkning i forhold til ulike sjangere. Hvordan sikrer han/hun at kompetansemålene blir nådd? 

Foreldre er alt lite kritiske til egne barns opplæring. 

Anonymkode: 95956...c89

"kognetive" ... "ett verk" ...

Anonymkode: eed14...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ser på Debatten nå. Hvordan kan dere med hevet hode hevde at noen tusenlapper i året er verdt dette? Ungdom i vgs har mistet undervisning tilsvarende fraværsgrensen. Bråk og rusbruk øker blant ungdom i Tromsø, Bergen og Trondheim. Barn med diagnoser får ikke lovpålagt tilpasning.  
 

 

Anonymkode: c322c...8c8

Altså kjære vene.. da får vel foreldrene i Tromsø, Bergen og Trondheim ta ungene i ørene? Og så får helsevesenet hjelpe de ungene med diagnoser? 

Anonymkode: b3826...26a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Streiken er viktig. Ja, den viser hvor viktig jobb lærerne gjør, og den skaper problemer for noen. Mine egne ungdommer jubler over mer "fri", og selv om de gamer mye nå så tenker jeg det går fint. Men jeg skjønner så klart at barn og unge som i utgangspunktet sliter kan slite enda mer pga streiken. Kanskje blir det nå mer synlig hvor stort ansvar lærerne har og hvor mye de står i som ikke dreier seg om undervisning. Og de står i det uten assistenter til hjelp og i hvertfall ikke miljøterapeuter eller annet helsepersonell. 

Jeg tenker uansett det er mye bedre at lærerne streiker enn at de bare finner seg andre jobber. Slik som allerede 40000 lærere har gjort. Så for mine barns fremtid støtter jeg streiken og håper på et resultat som får flere av lærerne til å bli i yrket. Vi trenger dem i skolen!

Anonymkode: b1f67...3d8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er lavmål at det legges opp til å gi lærerne dårlig samvittighet. 

Anonymkode: a0295...20f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som yrkesfaglærer, tjener jeg vesentlig mindre som lærer enn da jeg var i industrien.
 

Jeg ble headhuntet av videregående skolen jeg jobba ved, fordi jeg har en attraktiv bakgrunn. 
 

Men jeg dro etter få år nettopp pga den dårlige lønnen og arbeidsbetingelsene. Det er faktisk bedre utenfor skolen! Linja jeg jobba ved hører jeg er på vei til å bli lagt ned siden de mangler faglærere. 

Anonymkode: fc462...86c

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som yrkesfaglærer, tjener jeg vesentlig mindre som lærer enn da jeg var i industrien.
 

Jeg ble headhuntet av videregående skolen jeg jobba ved, fordi jeg har en attraktiv bakgrunn. 
 

Men jeg dro etter få år nettopp pga den dårlige lønnen og arbeidsbetingelsene. Det er faktisk bedre utenfor skolen! Linja jeg jobba ved hører jeg er på vei til å bli lagt ned siden de mangler faglærere. 

Anonymkode: fc462...86c

De sliter med å skaffe yrkesfaglærere. Hvem går ned ca 150.000-200.000kr i lønn? Arbeidsforholdene på skolen er ikke akkurat mindre belastende. Mer arbeid og mindre fritid. 
Politikere satser ikke på skolen, elever eller lærere. De gidder ikke å møte opp til debatt en gang. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå streiker jo heller ikke lærerne for å få millionlønn. Lærerne vil ha samme lønnsvekst som de andre i kommunal sektor. For sjette året på rad fikk lærerne en lavere lønnsvekst, og det var dråpen som fikk begeret til å renne over. 

Ser mange andre har kommentert ang de sårbare elevene her, mye bra er allerede sagt, så jeg holder meg til lønnen. 

Anonymkode: 34d64...c8a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ser på Debatten nå. Hvordan kan dere med hevet hode hevde at noen tusenlapper i året er verdt dette? Ungdom i vgs har mistet undervisning tilsvarende fraværsgrensen. Bråk og rusbruk øker blant ungdom i Tromsø, Bergen og Trondheim. Barn med diagnoser får ikke lovpålagt tilpasning.  
 

 

Anonymkode: c322c...8c8

Jeg kjenner ikke forskningen, men snakker ut fra egen erfaring: 

I ca 2 år nå har vi hatt frislipp i Vgs med tanke på fravær. Sender eleven(over 18) eller foresatte melding om at eleven er syk har ikke fraværet noen konsekvenser for eleven! Ikke bare er fraværsgrensa fjernet, men fraværet synes ikke på vitnemålet en gang. Jeg har hatt elever jeg knapt har sett. Noen dukker opp på prøver, andre ikke. Manglende vurderingsgrunnlag sier du? De stakkars elevene må jo få karakter, så da er det opp til læreren å skaffe vurderingsgrunnlag om du så må løpe etter eleven å få hen til å prate. De elevene som trenger skolehverdagen for å unngå bråk og rusbruk var på galt spor for lenge siden, dette er ikke noe som kommer pga streiken. Her jeg bor er ikke en eneste lærer i kommunen tatt ut i streik, men vi ser samme tendens med økt bråk og rusbruk her også. 
Vi ser samme tendens hos elever, spesielt hos utsatte elever, som kommer fra ungdomsskoler som har vært særlig utsatt under pandemien med mye nedstengning og dårlig oppfølging på hjemmeskole. 
Streik gjør selvfølgelig ikke situasjonen bedre for disse eleven, men det er flere faktorer inne i bildet her. 
 

Men må innrømme at jeg blir rett og slett litt lei meg når det KS og «folket» anser som min viktigste oppgave er å passe på ungdommen. Det er tydeligvis ingen som bryr seg om den faglige oppfølgingen ungdommen går glipp av. Hvorfor ta 6 års utdannelse hvis hovedoppgaven min er å gi ungdom en strukturert hverdag?

Og «noen tusenlapper i året» hvert år, blir fort en del. Jeg og mannen har jobbet ca like lenge, jeg tok Ppu et år, han begynte å jobbe, etter at vi tok samme mastergrad. I år fulgte han ordinært oppgjør på jobben, så da var han oppe i over 200 000kr mer enn meg i året. Da fikk han sine 3,6%, mot mine 2,8%. Jeg mener ikke jeg skal tjene det samme som han(jeg har noen fordeler som veier opp for noe av lønnsforskjellen). Vi hadde samme startlønn(min var faktisk litt høyere enn hans) og  på 6 år har han dratt fra meg med nesten 250 000kr i årslønn, der han alltid bare har fått «noen tusenlapper» mer enn meg. 
Jeg tjener ikke dårlig i dag, men det handler om en lønnsutvikling der man ikke skal bli hengende etter(mitt forbund har forøvrig godtatt tilbudet, så jeg kommer ikke til å streike). Med 6 års ansiennitet tjener jeg mer enn kollegaer(uten mastergrad) med over 20 års ansiennitet. 

Anonymkode: 2c6f4...d0a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor mange lærer tjener 700 000 i årslønn? 🤣  Jeg kjenner ingen.

Ikke si til oss at vi gjør en viktig jobb samtidig som du benekter at vi fortjener rettferdig lønn for arbeidet vårt. Vi ligger langt etter andre kommunalt ansatte.

Anonymkode: f9e9f...29b

Jeg kjenner mange. Lektor med opprykk og lang ansiennitet, og så kommer diverse tillegg også, og da blir lønna over 700k. To av mine venner er lektorer med opprykk, de tjener nesten 800k i året. 

Anonymkode: 8d082...f3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken jobber er dette? Jeg forstår ikke hvordan lærerutdanningen gjør at man er så vanvittig ettertraktet i helt andre yrker?

Har virkelig samfunnet jobb til alle disse furtne lærerne som nå truer med å slutte dersom de ikke får viljen sin?

Anonymkode: 77109...02c

Utrolig mange yrker hvor de vil ha lærere. De opparbeider seg mye kompetanse på undervisning og veiledning gjennom utdannelsen og utøvelsen av yrket sitt. Så utvikler de mye kompetanse som er attraktivt for ledere, i forhold til veiledning, tilbakemeldinger og oppfølging av elevene, både faglig og sosialt. De bruker tid på å skape "godt arbeidsmiljø" og strukturere hverdagen så arbeidsflyten til elevene blir best mulig. Det meste av arbeidet gjør de alene, en lærer til 20- 30 elever. De driver i tillegg med mye papirarbeid, det er mye dokumentasjon og rapportering selv for lærere som ikke har elever som krever mye oppfølging. I tillegg til undervisningsopplegg de lager og tilpasser elevene.  De er vandt til å stå i utfordrende situasjoner på daglig basis, og må overvåke og evaluere situasjoner kontinuerlig. I tillegg må de ta raske beslutninger basert på ufullstendig informasjon på stående fot. Og de må være forbedret på å rydde opp i konflikter nærmest daglig. De kommunisere med samarbeidspartnere på ulike nivåer, alt fra helsetjenesten til foreldre som strever. De må ofte kommunisere med ulike parter samtidig, (utviklingssamtaler, samarbeidsmøter, ansvarsgruppemøter) og disse har ikke nødvendigvis samme målsetning i disse møtene. 
De er også vandt til å jobbe mye, da mange lærere jobber mer enn de får betalt for eller får mulighet til å avspasere. 
Og svært mange blir sosialisert inn i en kultur hvor man nærmest aldri har fravær. Kontakt læreren som begge ungene har hatt, har ikke vært borte mer enn en ukes tid i løpet av de siste åtte årene, men unntak av den gangen hun brakk benet. Da var hun borte fra klasserommet noen uker, men hun sendte ut mailer og fulgte opp på andre måter. Så helt borte var hun jo ikke. 
Neste lærer har vært et par dager borte i løpet av 3 år. Da snakker vi om at arbeidsmoralen er så høy at de mest sannsynlig driver rovdrift på seg selv. 

De lærerne jeg kjenner som har sluttet i yrket har alle fått bedre lønn. Noen har ikke bedre start lønn, men med tillegg og overtids betalt så blir det allikevel bedre betalt.

Flere med PPU har gått tilbake til tidligere yrker, men i høyere stillinger, gjerne fagutvikling, opplæring og ledelse. 

Også kjenner jeg flere som jobber i ledelsen på institusjoner for barn og ungdom. Noen jobber i selskaper som tilbyr programvare, læreverk og annet utstyr til skolene. Men de fleste jobber i lederstillinger i helt urelaterte yrker.

 

Anonymkode: 0305e...7be

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg avsluttet læreryrket. Helt håpløst i dag. Alt handler om andre ting enn å bruke tid på lære og elever, et helt feilslått system som skaper tapere. Gutter faller ofte utenfor, disse blir sett på som tapere. Mens jenter skal hjelpes.

Trist.

Et yrke som er helt ødelagt. Foreldre tar heller ikke ansvar for sine barn i mange tilfeller, skylder på skolen. Når det er streik eller skolefri sitter mange barn på inne på skjermen. Dette bryr ikke foreldrene seg om, å aktivere barna sine. Mange skulle aldri hatt barn, de gir faen. Skyver fra seg alt ansvar.

Anonymkode: f4d83...68e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hun her viste jeg til: stiller i avisen med en årslønn på 700’ og mener det er for dårlig:

https://www.nrk.no/vestland/streikende-laerer-lill-innrommer-at-hun-kjenner-pa-en-_uro_-for-elevene-1.16096684

 

En nyutdannet lektor har en startlønn på 564’, så hva i alle dager klager dere på? Det er virkelig hårreisende at lærerne kaster ungdommene under bussen etter to år med pandemi:

https://www.ks.no/fagomrader/lonn-og-tariff/tariff-2022/larernes-lonnstillegg-er-ikke-blitt-nedprioritert/

 

Jeg får virkelig bare mindre og mindre sympati med de streikende lærerne. At de gjør dette under ett år etter pandemien som ødela så mye for så mange unge.. Det viser bare en egoisme jeg ikke helt klarer å sette ord på. 

Anonymkode: c322c...8c8

Jeg er lektor med 6 års ansiennitet og har 560.000 i årslønn i dag. KS har altså gitt et tilbud som hever lønna til nyutdannede betydelig, men der de ikke går opp noen lønnstrinn på mange år. I tillegg har KS hevet lønna til nyutdannede adjunkter som det ikke lenger utdannes.. I realiteten er ikke dette tilbudet så greit for de nyutdannede heller, selv om det virker bra ved første øyekast.

Jeg som har 6 års ansiennitet får en økning på 9000 kr i året med forslaget fra KS,- langt under de 3,84% andre grupper har fått. Andre med med lenger ansiennitet enn meg står i samme situasjon og værre. 

Det er på tide at folket reagerer på situasjonen i dagens skole. Hver tredje nyutdannede lærer slutter i yrket innen fem år. De siste par årene har vi sett at ca. halvparten av lærerne vurderer å forlate yrket. Over 40.000 lærere har forlatt skolen og det eneste kravet som stilles for at du skal kunne være vikar, er at du er over 18 år og har god vandelsattest. Det er faktisk krise i den norske skolen. Vi har en arbeidsgiver (KS) som snakker ned en hel yrkesgruppe, de lyver og trikser med tall. Det er mange ansatte som rett og slett føler seg pissa på av KS. KS eller politikere stilte ikke engang opp på debatten for å svare for seg, så arrogante er de!

Hva gjør vi som samfunn om 5-10-15 år om og når vi står overfor en alvorlig lærermangel? Det er det vi går mot. Rekrutteringen til lærerutdanningen er latterlig lav. Universitetene klarer kanskje å fylle opp halvparten av studieplassene. Synes vi virkelig det er greit at 18-19 åringer har ansvar for opplæringen av ungene våre? Synes vi det er greit at de står ansvarlig for spesialundervisning i ukesvis? Realiteten er slik allerede nå flere steder, likevel har man knapt hørt reaksjoner fra foreldre før nå. Det synes jeg er rart.

Lønn er selvfølgelig ikke hele løsningen alene, men det er nå en gang slik at det er den de fleste av oss jobber for. Dugnad kan jeg jobbe andre steder. Lønn er kjempe viktig for å beholde og rekruttere arbeidskraft. 

Anonymkode: 95580...d12

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig skal lærere få den lønna de fortjener, akkurat som alle andre yrker. kan ikke skjønne hvorfor de skal måtte rettferdiggjøre noe som helst. folk som klager kan jo spørre seg selv om de hadde godtatt dette i sitt arbeide? ta til takke md drittlønn og 200% ekstra arbeidsoppgaver i tillegg til de som de opprinnelig har.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist jeg sjekket kommuneloven så var det kommunen, ikke lærere, som har ansvaret for at barna i kommunen har det bra. 

Anonymkode: 5f580...2d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sist jeg sjekket kommuneloven så var det kommunen, ikke lærere, som har ansvaret for at barna i kommunen har det bra. 

Anonymkode: 5f580...2d7

Mente barnevernloven :) Den pålegger alle kommuner ansvaret for barna i kommunen.

Anonymkode: 5f580...2d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, lett for deg å si dette. Du må henvende ditt spørsmål til Stortinget og be dem tilrettelegge økonomi til lærerne slik at de for betalt det de fortjener for den jobben de gjør. 

Anonymkode: d777e...385

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min samvittighet er god. Jeg er arbeidstaker, og ansatt for å utføre en jobb. Det er kommunene som sitter på ansvaret for opplæringen til barna, og foreldrene som har ansvaret for oppdragelsen og å gi barna et godt utgangspunkt i livet. Hvis jeg er så viktig at jeg ikke kan ha streikerett, så bør jeg lønnes deretter. 

Men, i et vanlig skoleår - da har jeg mye dårlig samvittighet da. All den spesialundervisningen som gjennomføres av ufaglærte (eller ikke gjennomføres i det hele tatt), og alle de gangene jeg ikke får fulgt opp elevene godt nok. 

Men nå når jeg streiker, nei da er samvittigheten helt ren. For nå plasserer jeg endelig ansvaret der det hører hjemme! 

Anonymkode: 15fa1...c0a

Amen!

Hilsen sykepleier og mamma som støtter streiken.

Anonymkode: f91ba...2eb

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner mange. Lektor med opprykk og lang ansiennitet, og så kommer diverse tillegg også, og da blir lønna over 700k. To av mine venner er lektorer med opprykk, de tjener nesten 800k i året. 

Anonymkode: 8d082...f3a

Hvor er det de jobber? Så kan vi andre søke oss dit

Anonymkode: 6cb97...370

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Ser på Debatten nå. Hvordan kan dere med hevet hode hevde at noen tusenlapper i året er verdt dette? Ungdom i vgs har mistet undervisning tilsvarende fraværsgrensen. Bråk og rusbruk øker blant ungdom i Tromsø, Bergen og Trondheim. Barn med diagnoser får ikke lovpålagt tilpasning.  
 

 

Anonymkode: c322c...8c8

Det er ikke lærernes jobb å oppdra andres drittunger.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er lektor med 6 års ansiennitet og har 560.000 i årslønn i dag. KS har altså gitt et tilbud som hever lønna til nyutdannede betydelig, men der de ikke går opp noen lønnstrinn på mange år. I tillegg har KS hevet lønna til nyutdannede adjunkter som det ikke lenger utdannes.. I realiteten er ikke dette tilbudet så greit for de nyutdannede heller, selv om det virker bra ved første øyekast.

Jeg som har 6 års ansiennitet får en økning på 9000 kr i året med forslaget fra KS,- langt under de 3,84% andre grupper har fått. Andre med med lenger ansiennitet enn meg står i samme situasjon og værre. 

Det er på tide at folket reagerer på situasjonen i dagens skole. Hver tredje nyutdannede lærer slutter i yrket innen fem år. De siste par årene har vi sett at ca. halvparten av lærerne vurderer å forlate yrket. Over 40.000 lærere har forlatt skolen og det eneste kravet som stilles for at du skal kunne være vikar, er at du er over 18 år og har god vandelsattest. Det er faktisk krise i den norske skolen. Vi har en arbeidsgiver (KS) som snakker ned en hel yrkesgruppe, de lyver og trikser med tall. Det er mange ansatte som rett og slett føler seg pissa på av KS. KS eller politikere stilte ikke engang opp på debatten for å svare for seg, så arrogante er de!

Hva gjør vi som samfunn om 5-10-15 år om og når vi står overfor en alvorlig lærermangel? Det er det vi går mot. Rekrutteringen til lærerutdanningen er latterlig lav. Universitetene klarer kanskje å fylle opp halvparten av studieplassene. Synes vi virkelig det er greit at 18-19 åringer har ansvar for opplæringen av ungene våre? Synes vi det er greit at de står ansvarlig for spesialundervisning i ukesvis? Realiteten er slik allerede nå flere steder, likevel har man knapt hørt reaksjoner fra foreldre før nå. Det synes jeg er rart.

Lønn er selvfølgelig ikke hele løsningen alene, men det er nå en gang slik at det er den de fleste av oss jobber for. Dugnad kan jeg jobbe andre steder. Lønn er kjempe viktig for å beholde og rekruttere arbeidskraft. 

Anonymkode: 95580...d12

Enig i at det er få nye adjunkter nå, men noen er det. Og nyutdannede lektorer og lektorer med tillegg har også fått veldig gode tillegg. 

Igjen, pga overheng og glidning får ikke vi andre i staten (regner med det er det samme i kommunene også) faktisk 3,85%. Jeg jobber i staten, for UNIO og Akademikerne er det 2,46% som deles ut i lokale lønnsforhandlinger (ingen sentrale tillegg, så 2,46% er det som er). 

Enig i at utfordringene er store. Det som trengs er ikke først og fremst å øke lønna, men å bedre grunnfinansieringen til skolene. Kommuneøkonomien er elendig, det er DET som er problemet. Marginal bemanning gjør at folk slutter. 10 000kr i skoletillegg løser INGEN TING. 

Anonymkode: 8d082...f3a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...