Gå til innhold

Lærere - hvordan har dere samvittighet til å svikte barn og ungdommen for noen tusenlapper i året?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det kognitiv dissonans over hele linja?! Her ramser folk opp en haug med konsekvenser fordi lærerne ikke er på jobb. Men vil ikke gi lærere lønn for den samme jobben. Det er rett og slett for drøyt! 

De aller fleste som skaffer seg en jobb, vil gjøre den jobben på så god måte som mulig. Men hvis de opplever at de kan få bedre lønn og arbeidsvilkår andre steder, så slutter de jo. Her streikes det for bedre lønn og kvalifisert personell i skolen. Og istedenfor å støtte streiken, og stille kritiske spørsmål til skoleeier, så klager folk på lærerne? Fordi, når lærerne ikke påtar seg det ekstra ansvaret og de ekstra  oppgavene som IKKE er endel av jobben deres. Så rakner livene til folk. Lærere skal ha akkurat samme mulighet som resten av befolkningen til å streike. Noe annet er helt uhørt! 

Hvis det er så mange barn og unge rundt omkring som sliter fordi lærerne ikke er på jobb, så er det en konsekvens av at kommunene underfinansierer skole, helsetjenester og møteplasser for ungdom. Det burde være helt uproblematisk å komme med et tilbud til ungdommer som sliter så mye at de ikke fungerer i hverdagen uten skole og lærere, da har de såpass store behov at de bør ha assistent også. Og assistentene er ikke tatt ut i streik. 

 

 

Anonymkode: 0305e...7be

Når lærere som tjener 700 000 i året stiller opp i avisen og klager på lønnen, så blir det rett og slett bare litt pinlig. Mye vil ha mer. Lærerne har historisk sett hatt uforholdsmessig høy lønn, da er det faktisk forståelig at lønnsgaloppen ikke kan fortsette. 
 

Lærere som er misfornøyde med jobben kan jo bare finne seg noe annet. Faktum er at svært få vil få bedre samlede betingelser noe annet sted. Tror du misoppfatter lærernes rolle i institusjonen skolen litt her; det er rutiner, et fast holdepunkt i hverdagen, venner, det sosiale osv som er viktig for ungdom. Ikke læreren i seg selv. Dette lærte vi av pandemien: det var ikke læreren på Teams som var viktig for å si det sånn. 

Anonymkode: c322c...8c8

  • Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når lærere som tjener 700 000 i året stiller opp i avisen og klager på lønnen, så blir det rett og slett bare litt pinlig. Mye vil ha mer. Lærerne har historisk sett hatt uforholdsmessig høy lønn, da er det faktisk forståelig at lønnsgaloppen ikke kan fortsette. 
 

Lærere som er misfornøyde med jobben kan jo bare finne seg noe annet. Faktum er at svært få vil få bedre samlede betingelser noe annet sted. Tror du misoppfatter lærernes rolle i institusjonen skolen litt her; det er rutiner, et fast holdepunkt i hverdagen, venner, det sosiale osv som er viktig for ungdom. Ikke læreren i seg selv. Dette lærte vi av pandemien: det var ikke læreren på Teams som var viktig for å si det sånn. 

Anonymkode: c322c...8c8

Akkurat, kunne ikke vært mer enig.

Anonymkode: ad463...88c

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når lærere som tjener 700 000 i året stiller opp i avisen og klager på lønnen, så blir det rett og slett bare litt pinlig. Mye vil ha mer. Lærerne har historisk sett hatt uforholdsmessig høy lønn, da er det faktisk forståelig at lønnsgaloppen ikke kan fortsette. 
 

Lærere som er misfornøyde med jobben kan jo bare finne seg noe annet. Faktum er at svært få vil få bedre samlede betingelser noe annet sted. Tror du misoppfatter lærernes rolle i institusjonen skolen litt her; det er rutiner, et fast holdepunkt i hverdagen, venner, det sosiale osv som er viktig for ungdom. Ikke læreren i seg selv. Dette lærte vi av pandemien: det var ikke læreren på Teams som var viktig for å si det sånn. 

Anonymkode: c322c...8c8

Hvor mange lærer tjener 700 000 i årslønn? 🤣  Jeg kjenner ingen.

Ikke si til oss at vi gjør en viktig jobb samtidig som du benekter at vi fortjener rettferdig lønn for arbeidet vårt. Vi ligger langt etter andre kommunalt ansatte.

Anonymkode: f9e9f...29b

  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når lærere som tjener 700 000 i året stiller opp i avisen og klager på lønnen, så blir det rett og slett bare litt pinlig. Mye vil ha mer. Lærerne har historisk sett hatt uforholdsmessig høy lønn, da er det faktisk forståelig at lønnsgaloppen ikke kan fortsette. 
 

Lærere som er misfornøyde med jobben kan jo bare finne seg noe annet. Faktum er at svært få vil få bedre samlede betingelser noe annet sted. Tror du misoppfatter lærernes rolle i institusjonen skolen litt her; det er rutiner, et fast holdepunkt i hverdagen, venner, det sosiale osv som er viktig for ungdom. Ikke læreren i seg selv. Dette lærte vi av pandemien: det var ikke læreren på Teams som var viktig for å si det sånn. 

Anonymkode: c322c...8c8

Hvor er de har 700.000 fra? Lektor med adjunkt etter 16 år ? Problemet er at mange som verken er lektor m/tillegg eller jobbet hele 16 år har vært lønnstapere. Alle tallene viser det. Mener du at det skal være liten lønnsforskjell på en ufaglært og en med master?

Jeg bare lurer;

Dersom lærerjobben var så lett jobb med god lønn og «uendelig» med ferie så er det rart at ikke lærerutdanninga er en av de med lengst venteliste. Hva tror du er grunnen til at folk ikke søker seg på lærerutdanninga? Hva tror du er grunnen til at 40.000 utdanna lærere jobber i helt andre yrker? Da vil du få svaret på hva vi streiker for 

Anonymkode: 6cb97...370

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke lengre ferie, vi jobber opp til en lengre ferie. I tillegg jobber vi mye mer enn vi skal. Jeg gjør mye ulønnet arbeid for barna deres. 

Anonymkode: f9e9f...29b

  • Liker 13
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor mange lærer tjener 700 000 i årslønn? 🤣  Jeg kjenner ingen.

Ikke si til oss at vi gjør en viktig jobb samtidig som du benekter at vi fortjener rettferdig lønn for arbeidet vårt. Vi ligger langt etter andre kommunalt ansatte.

Anonymkode: f9e9f...29b

Hun her viste jeg til: stiller i avisen med en årslønn på 700’ og mener det er for dårlig:

https://www.nrk.no/vestland/streikende-laerer-lill-innrommer-at-hun-kjenner-pa-en-_uro_-for-elevene-1.16096684

 

En nyutdannet lektor har en startlønn på 564’, så hva i alle dager klager dere på? Det er virkelig hårreisende at lærerne kaster ungdommene under bussen etter to år med pandemi:

https://www.ks.no/fagomrader/lonn-og-tariff/tariff-2022/larernes-lonnstillegg-er-ikke-blitt-nedprioritert/

 

Jeg får virkelig bare mindre og mindre sympati med de streikende lærerne. At de gjør dette under ett år etter pandemien som ødela så mye for så mange unge.. Det viser bare en egoisme jeg ikke helt klarer å sette ord på. 

Anonymkode: c322c...8c8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvor er de har 700.000 fra? Lektor med adjunkt etter 16 år ? Problemet er at mange som verken er lektor m/tillegg eller jobbet hele 16 år har vært lønnstapere. Alle tallene viser det. Mener du at det skal være liten lønnsforskjell på en ufaglært og en med master?

Jeg bare lurer;

Dersom lærerjobben var så lett jobb med god lønn og «uendelig» med ferie så er det rart at ikke lærerutdanninga er en av de med lengst venteliste. Hva tror du er grunnen til at folk ikke søker seg på lærerutdanninga? Hva tror du er grunnen til at 40.000 utdanna lærere jobber i helt andre yrker? Da vil du få svaret på hva vi streiker for 

Anonymkode: 6cb97...370

Hvem ønsker å bli lærer når det klages så mye som det gjør. De unge får jo inntrykk av at det er verdens verste jobb. Hva med å ha litt yrkesstolthet? 

Anonymkode: c322c...8c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem ønsker å bli lærer når det klages så mye som det gjør. De unge får jo inntrykk av at det er verdens verste jobb. Hva med å ha litt yrkesstolthet? 

Anonymkode: c322c...8c8

Fint om du gidder å sette deg inn i hverdagen til oss lære før du fabler videre om en skolehverdag du innehar ingen kunnskap om. https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/202209/NNFA56092022#t=486s

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem ønsker å bli lærer når det klages så mye som det gjør. De unge får jo inntrykk av at det er verdens verste jobb. Hva med å ha litt yrkesstolthet? 

Anonymkode: c322c...8c8

En ting er at unge ikke vil bli lærer delvis pga. klaging. Det stemmer kanskje.

Men klagingen forklarer jo ikke hvorfor lærerne slutter! Og det er faktisk dem med mest yrkesstolthet som slutter oftest. Fordi de ikke vil jobbe i skolen under rammene som er per nå. 

Anonymkode: 790f4...ca4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem ønsker å bli lærer når det klages så mye som det gjør. De unge får jo inntrykk av at det er verdens verste jobb. Hva med å ha litt yrkesstolthet? 

Anonymkode: c322c...8c8

Og der kom den 😅, satt og ventet på det. Lærerne «snakker ned» yrket og derfor er søkninga på lærerutdanninga dårlig. Tror du norsk ungdom som har bestått studiespesialiserende ikke kan tenke selv?

Anonymkode: 5f827...10d

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ænema skrev (10 minutter siden):

ingen kunne betalt meg nok i 2022 for å orke å være lærer. så max respekt til de som faktisk ikke gir seg.

Jeg er en av de som ikke orker mer grunnet den enorme og økende arbeidsbelastningen som blir tråkket ned over hodene på oss. Den evige klagingen og nedlatende tonen, som utvises bla denne tråden er faktisk den siste dråpen som får begeret til å tenne over!

Jeg bruker mer tid på psykisk uhelse og diagnoser enn jeg gjør i klasserommet. I tillegg til, må jeg gjøre den jobbe som jeg  egentlig er utdannet til å utføre. Støtteapparatet som burde vært rundt elevene er ikke eksisterende. BUPP, PPT, helsevesenet og skolehelsetjenesten svikter elevene. Kommunene svikter elevene da det ikke finnes fritidsklubber. 
Igjen står det en lærer som må håndtere alt dette. Har noen i denne tråden reflektert over læreres psykiske helse opp i alt dette? 

Endret av AnnePåLande
  • Liker 15
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Når lærere som tjener 700 000 i året stiller opp i avisen og klager på lønnen, så blir det rett og slett bare litt pinlig. Mye vil ha mer. Lærerne har historisk sett hatt uforholdsmessig høy lønn, da er det faktisk forståelig at lønnsgaloppen ikke kan fortsette. 
 

Lærere som er misfornøyde med jobben kan jo bare finne seg noe annet. Faktum er at svært få vil få bedre samlede betingelser noe annet sted. Tror du misoppfatter lærernes rolle i institusjonen skolen litt her; det er rutiner, et fast holdepunkt i hverdagen, venner, det sosiale osv som er viktig for ungdom. Ikke læreren i seg selv. Dette lærte vi av pandemien: det var ikke læreren på Teams som var viktig for å si det sånn. 

Anonymkode: c322c...8c8

Hvis det ikke er lærerne som er viktige, så er det vel helt uproblematisk at de streiker?! 

Jeg mener, hvis det kun er stabilitet og rutine som er viktig i en skolehverdag, så klarer sikkert andre yrker å ivareta det. De ufaglærte "lærerne"  klarer fint å organisere hverdagen til elevene sånn at de får en møteplass og litt struktur. Det får vel assistenter, miljøterapeut, helsesykepleiere, renholdsarbeidere og vaktmestere også til. 

Og skulle de mangle kompetansen, så er det sikkert en eller annen i slekt/nettverk som kan bidra til å skape struktur og noe meningsfylt å gå til, hvis ikke foreldrene klarer det selv.

De lærerne som er misfornøyde de får seg andre jobber. De er veldig ettertraktet arbeidskraft og får jobber som passer dem bedre. Det er et av de store problemene. At folk ikke vil bli i yrket over lang tid. De slutter, for å få mer ressurser i hverdagen sin. Enten det er bedre lønn, mer fritid, mer overskudd, mindre ansvar, mer fleksibel arbeidstid, bedre utviklingsmuligheter eller andre ting.

Det er selvsagt ikke sånn at lærerne må bli ved sin lest. De har mulighet, og benytter seg av muligheten til å skifte beite. Du kan si det er smakløst, men virkeligheten er at lønnen ikke er god i forhold til innsats som kreves. Og som vi som samfunn forventer av lærerne. Med den innsatsen gode lærere legger ned, så tjener de helt klart mer på å drive med noe annet. Da er det greit at noen sier ifra om det. Så vi kan snu i tide. 

 

Anonymkode: 0305e...7be

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når lærere som tjener 700 000 i året stiller opp i avisen og klager på lønnen, så blir det rett og slett bare litt pinlig. Mye vil ha mer. Lærerne har historisk sett hatt uforholdsmessig høy lønn, da er det faktisk forståelig at lønnsgaloppen ikke kan fortsette. 
 

Lærere som er misfornøyde med jobben kan jo bare finne seg noe annet. Faktum er at svært få vil få bedre samlede betingelser noe annet sted. Tror du misoppfatter lærernes rolle i institusjonen skolen litt her; det er rutiner, et fast holdepunkt i hverdagen, venner, det sosiale osv som er viktig for ungdom. Ikke læreren i seg selv. Dette lærte vi av pandemien: det var ikke læreren på Teams som var viktig for å si det sånn. 

Anonymkode: c322c...8c8

Jeg tjener ikke 700.000kr i året. 
 

Se uthevede: det er nettopp det mange gjør da de får bedre arbeidsforhold øg lønn. 

Endret av AnnePåLande
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spesialpedagog og jobber med sårbare elever. Det er jevnt over ræva oppmøte på mange av dem og sånn har det vært i alle år, selv om vi står på pinne for dem. Så at vi betyr så fandens mye må dere lenger ut på landet med. Store deler av min jobb er psykologjobb og undervisning kommer i andre rekke. Dette er ungdommer med såpass stor problematikk at flertallet er ikke mottakelige for skole en gang, men på skole skal de og oppfølgingen fra psykiatrien kommer ofte i andre rekke. Ofte fordi de ikke vil dit heller. Det er en belastende jobb, hvor man egentlig sjeldent driver med det man er utdannet til, nemlig fag og tilpasning. Stort sett er det å klappe dem på hodet og leke at vi utgjør en slags forskjell. Sannheten er at det kreves et mye større apparat og fokus rundt de sårbare, men langt mer samarbeid mellom hjem, skole og psykiatri. Denne streiken handler ikke bare om penger, men et system som er utdatert. De sårbare får per i dag ikke hjelpen de trenger, systemet er for dårlig. Det er jo blant annet dette lærere er drittlei av, å fylle alle disse rollene vi ikke skal ha. Jeg kan ikke kurere traumer og selvmordstanker hos en 16 åring når jeg har studert ett år pedagogikk og har faglig fordypning i norsk og engelsk. Det sier seg selv. 

Anonymkode: 46c8d...8ac

  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun her viste jeg til: stiller i avisen med en årslønn på 700’ og mener det er for dårlig:

https://www.nrk.no/vestland/streikende-laerer-lill-innrommer-at-hun-kjenner-pa-en-_uro_-for-elevene-1.16096684

 

En nyutdannet lektor har en startlønn på 564’, så hva i alle dager klager dere på? Det er virkelig hårreisende at lærerne kaster ungdommene under bussen etter to år med pandemi:

https://www.ks.no/fagomrader/lonn-og-tariff/tariff-2022/larernes-lonnstillegg-er-ikke-blitt-nedprioritert/

 

Jeg får virkelig bare mindre og mindre sympati med de streikende lærerne. At de gjør dette under ett år etter pandemien som ødela så mye for så mange unge.. Det viser bare en egoisme jeg ikke helt klarer å sette ord på. 

Anonymkode: c322c...8c8

Lærerne har begynt å tenke på egen helse.  Vi ofrer ikke helsa vår for at barna deres skal komme på skolen under de forutsetning vi befinner oss i nå. Jeg vil ikke være psykolog og helsepersonell for deres barn, jeg er ikke kvalifisert. Jeg vil også ha mer respekt fra ungene deres, mange eier ikke oppdragelse. Det er slutt på denne heksejakten på oss lærere nå. Vent og se dere, fortsett sånn så sitter dere snart og trygler oss om å gi barna deres opplæring. Kanskje det er det som.må til for både foreldre og elever, en reality check, kanskje hvis det blir manko på lærere så blir det en liten skjerping i holdningene til både enkelte foreldre og barna deres. Mye utakknemlighet. I andre land har barn blitt skutt fordi de ville på skole. Tenker dere skal jekke dere ned litt nå. Snart gidder ingen å bli lærere hvis dere fortsetter sånn. Tro dere meg, det er dere som har strekt strikken altfor langt. 

Anonymkode: 46c8d...8ac

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet burde heller være; foreldre, hvordan kan dere ha samvittighet å skylde på lærerne og legge ansvaret på dem for at tenåringene deres ikke klarer å ha struktur på hverdagen sin uten at en voksen henger over dem og forteller dem alt de skal gjøre? Hvem sitt ansvar er det for å lære dine barn struktur og regler? Alle andre enn deg selv…?

Hvordan har ikke dere dårlig samvittighet fordi dere ikke bruker tid på barna deres og tar ansvaret for å følge dem opp? Hva slags jobb er det dere har som gjør at dere mener det er verdt å sette den foran deres egne barn? Hvorfor valgte dere å få barn dersom alle andre skal stå ansvarlig for dem?


Lett å være forelder i 2022! 
Dersom ungen min ikke får til/sliter med [sett inn ett eller annet her] så er det ikke MITT problem og ansvar å hjelpe til med gjøre noe med det vel…! Det er selvfølgelig alle andres problem og ansvar (spesielt lærer’n)

Anonymkode: 6cb97...370

  • Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skriver bare det jeg så på Debatten: der ble det hevdet at en rekke barn i Lillestrøm som trengte spesialtilpasning ikke fikk det. En far i Bergen måtte kjempe mot systemet for at barnet med (husker ikke diagnose) skulle få hjelp. Det hadde de nå fått, men hadde tatt tid. 

Anonymkode: c322c...8c8

Kanskje de som har litt  tilpasning i vanlig klasse.

De som går på tilrettelagt er skjermet foreløpig. 

Flere kommuner har nå opplegg for sårbare barn i skoletiden. 

Anonymkode: ce5ff...eeb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

 

De lærerne som er misfornøyde de får seg andre jobber. De er veldig ettertraktet arbeidskraft og får jobber som passer dem bedre. 

 

Anonymkode: 0305e...7be

Hvilken jobber er dette? Jeg forstår ikke hvordan lærerutdanningen gjør at man er så vanvittig ettertraktet i helt andre yrker?

Har virkelig samfunnet jobb til alle disse furtne lærerne som nå truer med å slutte dersom de ikke får viljen sin?

Anonymkode: 77109...02c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...