Gå til innhold

Hvorfor har barn så teite navn for tiden?

Mammatilernst

Anbefalte innlegg

Ikke for å være frekk, men hvorfor har nesten ingen vanlige navn på barna for tiden? Har ei venninne som nettopp døpte jenta si Lykke, er ikke det litt tåpelig?

😂

• Liker 20
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker heller ikke Lykke. Veldig dillete og lite stødig navn. Og belastet ettersom det også er en sinnstilstand.

Anonymkode: c5520...dd3

• Liker 24
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også Lykke er litt over the top, men fortsatt (hakket) bedre enn Novali og Aurelia Isadora osv. 

Anonymkode: c50ac...5e0

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om to jenter som heter lykke, begge er utrolig krevende barn. Burde igrunn foreslått for foreldrene å døpt dem om... 

Anonymkode: 8f4ca...a9d

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bah, bry dere om deres egne navn. eller få egne barn som dere kan navngi i hytt og gevær

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mammatilernst skrev (32 minutter siden):

Ikke for å være frekk, men hvorfor har nesten ingen vanlige navn på barna for tiden? Har ei venninne som nettopp døpte jenta si Lykke, er ikke det litt tåpelig?

😂

Man har allerede navn ved dåpen, man får ikke navn ved å døpes, men velsignelse.

Endret av Elfy
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Syns også Lykke er litt over the top, men fortsatt (hakket) bedre enn Novali og Aurelia Isadora osv. 

Anonymkode: c50ac...5e0

Det ligger for mye forventninger i det navnet synes jeg. Passer liksom dårlig hvis du blir rusavhengig eller får tilbakevendende depresjoner. 

Anonymkode: 3fff2...527

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er massevis av navn som er lik andre ord, f.eks Tone, Dag, Stein, Vilje, Bjørn, Line, men vi er blitt vant til dem. Du reagerer bare fordi Lykke er forholdsvis nytt. 

Anonymkode: 6f25b...d14

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er massevis av navn som er lik andre ord, f.eks Tone, Dag, Stein, Vilje, Bjørn, Line, men vi er blitt vant til dem. Du reagerer bare fordi Lykke er forholdsvis nytt

Anonymkode: 6f25b...d14

Bruk av navnet Lykke i Norge og andre land:

Norsk tradisjon er ubetydelig. Noen få kvinner på 1700- og 1800-tallet het Lykke. Navnet var nesten ikke brukt på 1900-tallet. Men siden rundt år 2000 har bruken økt raskt. Foreløpig topp var i 2013 da 105 barn fikk navnet. Siden den gang er bruken omtrent halvert, og 56 barn fikk navnet Lykke i 2018. I tillegg fikk 11 barn navnet Lycke. Til sammen tilsvarte Lykke/Lykke nivået til 91. plass i topplisten fra Statistisk sentralbyrå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Lykke er et greit navn. Men det kommer nok av at jeg hadde en venninne som het Helle Lykke (danske foreldre) på tidlig 80tall. Så for meg er ikke navnet nytt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mammatilernst skrev (42 minutter siden):

😂

Jeg kjenner en Lycke :ler: 

Og ikke for å være frekk, men Ernst er heller ikke så vakkert i mine ører.

Anonymkode: 8ce89...b4b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn skal hete Thea Omelie Aralia Mitti Analia Langtb akkuveggir i skjedikanalia. Dette fordi det er viktig at alle navnt fra 1300-tallet og videre blir videreført. 

Anonymkode: 9e95b...b26

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mammatilernst skrev (45 minutter siden):

😂

Du kan jo kalle dine barn basse og bassa evt halborg for å ære 70 tallet så kan du lage litt kontrast mot disse moderne navnene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en nyfødt Milius for en stund siden. Sorry men det er jo ikke fint. 

Anonymkode: e70b0...91d

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes «alle» kaller barna sina gamle og klassiske navn for tiden jeg. Typ Ingrid, Astrid, Sofie eller Amanda

Anonymkode: a2046...582

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...