AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #81 Skrevet 13. september 2022 Kan ikke si jeg hadde brydd meg nevneverdig, slikt kan skje når vinduer og dører står oppe. Har faktisk noe kattegodis kalt partymix liggende tilfelle jeg får besøk av festglade katter, de holder jo skadedyr unna. Men nå er jeg ett dyremenneske, det er jo ikke verre enn å sette opp allerginetting eller annet Anonymkode: 9b10c...d88 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #82 Skrevet 13. september 2022 Troyamin skrev (3 timer siden): Dessuten tror jeg de aller fleste hadde reagert dersom det var deres barn som hadde blitt angrepet av en fremmed katt. Og de aller færreste hadde da vært så snartenkte at de visste hvordan de skulle knekke nakken på katten. Dermed ville det løpt rundt en hardt skadet katt i stedet... Når det er sagt, så er det ikke lenger tillatt å knekke nakken på et dyr. Det er kun lov mrd avliving ved skudd mot hjerne. Men i nødverge, ville man nok blitt frifunnet for å ha knekt nakken på dyret som angrep. Er det ikke tillatt lenger? Hvorfor ikke det, når det er SÅ humant og smart? Anonymkode: 7c9d8...04f 1
Troyamin Skrevet 13. september 2022 #83 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Er det ikke tillatt lenger? Hvorfor ikke det, når det er SÅ humant og smart? Anonymkode: 7c9d8...04f Regner med du forsøker deg på ironi nå? Men du kan jo spørre deg selv hva som er forskjellen på å knekke nakken og bli skutt i hjernen... 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #84 Skrevet 13. september 2022 Troyamin skrev (49 minutter siden): Regner med du forsøker deg på ironi nå? Men du kan jo spørre deg selv hva som er forskjellen på å knekke nakken og bli skutt i hjernen... Ja, det var ironi. Tenker at hvis norske myndigheter (som tross alt ikke går i bresjen når det gjelder dyrevern) har lagt ned et forbud mot at gud og hvermann skal gå rundt å knekke nakken på dyr, så er det en grunn til det. De som ikke ser denne grunnen tror jeg mangler noe empatisk og etisk i sitt syn på dyr. Jeg tror det er så enkelt som det. Anonymkode: 7c9d8...04f 2
Troyamin Skrevet 13. september 2022 #85 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det var ironi. Tenker at hvis norske myndigheter (som tross alt ikke går i bresjen når det gjelder dyrevern) har lagt ned et forbud mot at gud og hvermann skal gå rundt å knekke nakken på dyr, så er det en grunn til det. De som ikke ser denne grunnen tror jeg mangler noe empatisk og etisk i sitt syn på dyr. Jeg tror det er så enkelt som det. Anonymkode: 7c9d8...04f Nei, da får du gå rundt og skyte dyr i huet i stedet da. For det er jo sååå normalt...🙄 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #86 Skrevet 13. september 2022 Troyamin skrev (Akkurat nå): Nei, da får du gå rundt og skyte dyr i huet i stedet da. For det er jo sååå normalt...🙄 Har aldri hatt behov for å skyte verken dyr eller mennesker i hodet... Anonymkode: 7c9d8...04f 1
Troyamin Skrevet 13. september 2022 #87 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har aldri hatt behov for å skyte verken dyr eller mennesker i hodet... Anonymkode: 7c9d8...04f Det var du som påsto at myndighetene har lagt "ned et forbud mot at gud og hvermann skal gå rundt å knekke nakken på dyr". Som om det faktisk er noe folk pleier å gjøre. At du ikke evner å se forskjell på nødverge og vanlig avliving, får du ta på egen kappe. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #88 Skrevet 13. september 2022 Troyamin skrev (2 timer siden): Det var du som påsto at myndighetene har lagt "ned et forbud mot at gud og hvermann skal gå rundt å knekke nakken på dyr". Som om det faktisk er noe folk pleier å gjøre. At du ikke evner å se forskjell på nødverge og vanlig avliving, får du ta på egen kappe. Jeg tror forbudet kom fordi det finnes enkelte individer blant oss som tar altfor lett på å avlive dyr, enten på den ene eller andre måten. Det er nok det de ønsker å unngå. For meg er det helt ok at dyr får bedre rettsvern. Jeg synes det høres merkelig ut at to voksne mennesker ikke skal klare å hive en katt ut døra, men i stedet velger å knekke nakken dens. Det er mulig at denne huskatten ble så spinnvill at det burde avlives da... men det hadde sikkert vært ok for eierne å få beskjed, få tatt farvel og få avlivingen gjort på en ordentlig og ikke minst lovlig måte. Vi trenger ikke være enige om dette du og jeg. Er greit for meg at du mener noe annet. Anonymkode: 7c9d8...04f 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #89 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (På 11.9.2022 den 20.44): «I fullt alvor»… spar meg for hersketeknikkene og idiotiske emojies. Ja - når man har døra stående oppe, og man har et forsvarsløst barn så mener jeg (i fullt alvor faktisk) at man kan ta noen grep selv. Feks med å bruke en grind. FØR man knekker nakken på en katt. Anonymkode: 685a2...09b Så de må kjøpe en grind så ikke katten kommer inn? En grind for barn går katten lett gjennom. Og hvem skal betale? De som ikke har katt? Her hadde eier to valg. Holde katten inne, eller avlivet hos dyrlege. Anonymkode: dc20b...78d 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #90 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tror forbudet kom fordi det finnes enkelte individer blant oss som tar altfor lett på å avlive dyr, enten på den ene eller andre måten. Det er nok det de ønsker å unngå. For meg er det helt ok at dyr får bedre rettsvern. Jeg synes det høres merkelig ut at to voksne mennesker ikke skal klare å hive en katt ut døra, men i stedet velger å knekke nakken dens. Det er mulig at denne huskatten ble så spinnvill at det burde avlives da... men det hadde sikkert vært ok for eierne å få beskjed, få tatt farvel og få avlivingen gjort på en ordentlig og ikke minst lovlig måte. Vi trenger ikke være enige om dette du og jeg. Er greit for meg at du mener noe annet. Anonymkode: 7c9d8...04f Hva tror du hadde skjedd om de bare kastet den ut? Men, ja en dyrlege burde ha avlivet den. Anonymkode: dc20b...78d
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #91 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva tror du hadde skjedd om de bare kastet den ut? Men, ja en dyrlege burde ha avlivet den. Anonymkode: dc20b...78d Hvis de kastet den ut, så ville den ende opp utenfor huset. Så kunne man ringt eier og tatt en prat om det som har skjedd, ev. anmelde, så kan det hende politiet ville krevd katten avlivet, om eier hadde motsatt seg det. jeg bor i borettslag med mange utekatter i gata, og alle barna mine har vokst opp her. Da de var små og sov ute i vogn, hadde jeg netting på vognen, slik at katter ikke skulle komme ned i vognen. Jeg så aldri på det som en plage for meg, det kan jo komme andre katter enn de som bor i borettslaget også, slikt vet man aldri. Anonymkode: 7c9d8...04f 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #92 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Så de må kjøpe en grind så ikke katten kommer inn? En grind for barn går katten lett gjennom. Og hvem skal betale? De som ikke har katt? Her hadde eier to valg. Holde katten inne, eller avlivet hos dyrlege. Anonymkode: dc20b...78d Oioioi…. Kjøp fire planker, sett de sammen til en ramme, ta på hønsenetting eller annen netting, kjøp to hengsler og en krok. Vipps der har du en nettingdør til å ha utenpå altandøren. Alt fåes tak i på byggevarehandel og er billig. Det finnes også ferdig nettingdør man kan kjøpe. Du kan kjøpe kattenetting på dyrebutikk til 100kr. Du kan kjøpe myggnetting billig som har teip/borrelås som er lett å ta ned og opp. Man kan ha altandøren igjen og ha netting i vindu så kan man lufte på den måten. Man kan kjøpe middel for å holde katter unna på europris eller dyrebutikk. Man kan ha bevegelsessensor sprayer eller sprinkler utenfor med vann slik at katten ikke vil gå der igjen. Tar et par ganger. En enkel sprayflaske med vann. Tar og et par ganger så ser du aldri katten igjen. De hadde jo allerede møtt på katten flere ganger der de kunne ha gjort dette. Det finnes bokstavlig talt 100 løsninger. Er 100-500 kr ødeleggende for økonomien så spør man eier om de kan dekke det eller fikse det for deg. Det er faktisk ikke lov å være så tafatt. Jeg har innekatter selv og mener at eiere ikke egentlig kan grine når sånt skjer, fordi det er nesten noe du signerer på når du slipper katten ut, enten så er det det ellers blir de påkjørt, går seg vill, sitter seg fast i ett tre, drukner, blir innelåst, skutt med luftgevær osv. Det er godt kjent at utekatter har det veldig utrygt ute og man vet aldri om katten kommer hjem når man slipper de ut og jeg er enig i at katteeiere generelt sett er uansvarlige og ikke tar ansvar når det oppstår situasjoner. Men alvorlig talt, man dreper ikke en katt fordi man synes det er irriterende at de er ute, som en 3 åring i trass. Anonymkode: b88ad...793 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #93 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så de må kjøpe en grind så ikke katten kommer inn? En grind for barn går katten lett gjennom. Og hvem skal betale? De som ikke har katt? Her hadde eier to valg. Holde katten inne, eller avlivet hos dyrlege. Anonymkode: dc20b...78d Løsningsorientert kan ingen påstå at du er. Antakelig ikke særlig tilpasningsdyktig til samfunnet rundt deg heller. Det ligger et svar til deg lengre oppe med ørten forslag. Katteeier kunne helt sikkert betalt. Anonymkode: 685a2...09b 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #94 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Oioioi…. Kjøp fire planker, sett de sammen til en ramme, ta på hønsenetting eller annen netting, kjøp to hengsler og en krok. Vipps der har du en nettingdør til å ha utenpå altandøren. Alt fåes tak i på byggevarehandel og er billig. Det finnes også ferdig nettingdør man kan kjøpe. Du kan kjøpe kattenetting på dyrebutikk til 100kr. Du kan kjøpe myggnetting billig som har teip/borrelås som er lett å ta ned og opp. Man kan ha altandøren igjen og ha netting i vindu så kan man lufte på den måten. Man kan kjøpe middel for å holde katter unna på europris eller dyrebutikk. Man kan ha bevegelsessensor sprayer eller sprinkler utenfor med vann slik at katten ikke vil gå der igjen. Tar et par ganger. En enkel sprayflaske med vann. Tar og et par ganger så ser du aldri katten igjen. De hadde jo allerede møtt på katten flere ganger der de kunne ha gjort dette. Det finnes bokstavlig talt 100 løsninger. Er 100-500 kr ødeleggende for økonomien så spør man eier om de kan dekke det eller fikse det for deg. Det er faktisk ikke lov å være så tafatt. Jeg har innekatter selv og mener at eiere ikke egentlig kan grine når sånt skjer, fordi det er nesten noe du signerer på når du slipper katten ut, enten så er det det ellers blir de påkjørt, går seg vill, sitter seg fast i ett tre, drukner, blir innelåst, skutt med luftgevær osv. Det er godt kjent at utekatter har det veldig utrygt ute og man vet aldri om katten kommer hjem når man slipper de ut og jeg er enig i at katteeiere generelt sett er uansvarlige og ikke tar ansvar når det oppstår situasjoner. Men alvorlig talt, man dreper ikke en katt fordi man synes det er irriterende at de er ute, som en 3 åring i trass. Anonymkode: b88ad...793 Mye en kan kjøpe, men er det riktig at de som ikke har katt skal kjøpe det? Anonymkode: dc20b...78d
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #95 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mye en kan kjøpe, men er det riktig at de som ikke har katt skal kjøpe det? Anonymkode: dc20b...78d Det vet jeg ikke. Men jeg vet at ihvertfall jeg kjøpte netting til vognen min uten noen tanker om at jeg skulle gå rundt i nabolaget og kreve at katteeierne skulle betale det. Jeg har også insektnetting på soveromsvinduet mitt fordi jeg ikke vil ha edderkopper inn. Jeg bare fikser problemer. Anonymkode: 7c9d8...04f 3
Lorieen Skrevet 13. september 2022 #96 Skrevet 13. september 2022 Hvis man insisterer på å ha vinduet kollåpent, må man nesten ta høyde for at man kan få både ville og tamme dyr samt insekter inn… 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #97 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mye en kan kjøpe, men er det riktig at de som ikke har katt skal kjøpe det? Anonymkode: dc20b...78d Jeg er ikke så opptatt av «riktig», spesielt ikke hvis det handler om å beskytte eget barn for under en 500 lapp, det er ikke noe man tenker over, det er noe man bare gjør og så tenker man ikke mer over det. Men hvis du leser hele innlegget så kan du jo se at jeg skriver at man får spørre eier om penger hvis man ikke vil ta seg råd til det selv. Anonymkode: b88ad...793 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå