Gå til innhold

Katten min plager naboene

Fremhevede innlegg

Skrevet

I går fikk jeg beskjed av naboen over veien her at katten min hadde hoppet inn soveromsvinduet deres og lagt seg i sengen deres. Hun var ikke blid for dette, og jeg føler meg veldig usikker på hvordan jeg skal forholde meg til det. Katten er 12 år og alltid vært utekatt. På vinteren er hun mest inne, men så lenge soveromsvinduet deres står på vidt gap (og det må det gjøre fordi de vil det, i følge henne), så kan jo ikke jeg fotfølge katten og følge med på at dette aldri skjer igjen.

Katten vår får komme inn når den vil, og den nærmeste naboen vår er også veldig glad i den og slipper den inn når de ser den, så det er ikke slik at den går ute og ikke kan komme inn. Må jeg legge meg flat og sperre katten inne i denne situasjonen? Jeg foreslo at vi kunne se på om vi kunne "sikre" vinduet deres på noen måte, og da sa hun at jeg måtte betale for dette, og det er vel greit nok så lenge hun ikke kommer med ekstremt dyre tiltak. Hvor langt strekker mitt ansvar seg?

Anonymkode: 7c9d8...04f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde katten ødelagt noe eller gjort fra seg inne i huset deres? Hvis ikke, så hadde jeg bare ignorert de.

Anonymkode: 55b70...dfd

• Liker 2
Skrevet

Da hadde jeg kjøpt netting, type mygg, sånn som man bare teiper rundt vinduet fra clas ohlson til 200 kr eller hva det er; da har du jo gjort dem en tjeneste til, ingen udyr inn på soverommet med vinduet på vidt gap:)

Anonymkode: 65016...2bb

• Liker 7
Skrevet

Be naboen "hive ut" katten hver gang den går ut. Ville ikke styrt med med det, enn det.

• Liker 2
Skrevet

Hva med å ha katta i bånd. Venner av meg hadde det. Katta gikk  hagen med bånd. Du har faktisk et ansvar her, er veldig irriterende å få nabokatt inn i huset. Dersom du vil bevare et godt naboforhold så bør du gjøre noe.

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde katten ødelagt noe eller gjort fra seg inne i huset deres? Hvis ikke, så hadde jeg bare ignorert de.

Anonymkode: 55b70...dfd

Nei, katten gjorde ikke noe annet enn å hvile seg på sengen deres. 

Skrevet

Da hadde jeg kjøpt netting, type mygg, sånn som man bare teiper rundt vinduet fra clas ohlson til 200 kr eller hva det er; da har du jo gjort dem en tjeneste til, ingen udyr inn på soverommet med vinduet på vidt gap:)

Ja, det er et godt tips! Takk!

Skrevet
bettsa skrev (1 time siden):

Hva med å ha katta i bånd. Venner av meg hadde det. Katta gikk  hagen med bånd. Du har faktisk et ansvar her, er veldig irriterende å få nabokatt inn i huset. Dersom du vil bevare et godt naboforhold så bør du gjøre noe.

Tror ikke det vil fungere noe særlig å begynne med bånd på en 12 år gammel katt. Men ja, om de kan ha myggnett foran vinduet, så kommer hun ikke inn.

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I går fikk jeg beskjed av naboen over veien her at katten min hadde hoppet inn soveromsvinduet deres og lagt seg i sengen deres. Hun var ikke blid for dette, og jeg føler meg veldig usikker på hvordan jeg skal forholde meg til det. Katten er 12 år og alltid vært utekatt. På vinteren er hun mest inne, men så lenge soveromsvinduet deres står på vidt gap (og det må det gjøre fordi de vil det, i følge henne), så kan jo ikke jeg fotfølge katten og følge med på at dette aldri skjer igjen.

Katten vår får komme inn når den vil, og den nærmeste naboen vår er også veldig glad i den og slipper den inn når de ser den, så det er ikke slik at den går ute og ikke kan komme inn. Må jeg legge meg flat og sperre katten inne i denne situasjonen? Jeg foreslo at vi kunne se på om vi kunne "sikre" vinduet deres på noen måte, og da sa hun at jeg måtte betale for dette, og det er vel greit nok så lenge hun ikke kommer med ekstremt dyre tiltak. Hvor langt strekker mitt ansvar seg?

Det er ditt ansvar hvis katten din plager naboene. 

Naboene skal selvfølgelig ha vinduene sine åpne så mye de vil - du har ansvar for ditt katt.

Det høres ut som en god plan å sikre vinduet deres og du skal selvfølgelig tilby å betale for det.

P.S. Neste gang skaffer dere en innekatt, så slipper dere problemene.

Endret av Drizzt
  • Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Katten din plager jo ikke naboene (med mindre de er allergiske).
Naboene dine er av den sorten mennesker som plages av en katt.

Selv hadde jeg elsket det om en søt og snill pus plutselig var på soverommet mitt - gitt at den ikke hadde gjort fra seg, selvsagt. Trist at det finnes sånne sure kjerringer og gubber som helt uten god grunn ikke kan glede seg over pusebesøk. 

Jeg har ikke noe forslag her, men ville bare si at jeg ikke synes du gjør noe galt. 
Dessuten, hvis de har vinduet åpent om natta kan jo alle slags katter og andre dyr komme inn. 

Anonymkode: bf16b...a7c

• Liker 9
  • Hjerte 2
Skrevet

Min katt går også inn til naboen hvis de har døra stående oppe. De hiver han bare ut og tar det med et smil, heldigvis. Katter har dessverre ikke vett nok til å holde seg unna, all den tid de tror de er herre over alt… vil hun ikke ha katten inne, får hun enten lukke vinduet eller feste på netting (som du betaler). Alternativt får hun flytte til et sted det ikke finnes dyr

Anonymkode: 685a2...09b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, katten gjorde ikke noe annet enn å hvile seg på sengen deres. 

Jeg ville ikke likt at fremmede katter går i huset mitt og legger seg i sengene. Hvis naboen ikke liker det heller, må det gjøres tiltak for at katten ikke får tilgang til rommet der.

• Liker 11
Skrevet

Og så kan du lære henne hvordan man jager en katt på en fornuftig måte (å trampe og frese og klappe i hendene pleier å funke som bare det). Hadde ikke turd å be en som ikke liker katter om å hive henne ut, uten å vite hvordan de hadde gjort det. 

Gjest Ramona1970
Skrevet

Dette. Hvor vanskelig er det for dem?

Skrevet

Gi naboen en sprayflaske med vann . 
sprut katten ned om den kommer inn i huset igjen .  
folk tar jo helt av her , katt i bånd , innekatt , netting og div tiltak . 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Katter er frittgående dyr på lik linje med fugler, rotter og mus. Hva om hun får en mus i huset da, fordi ytterdøren står på vidt gap? Eller en fugl? Naboen får holde vinduet såpass lukket at katten ikke kommer seg inn eller flytte til en enebolig på landet uten naboer om hun vil ha vinduet på vidt gap. Ikke ditt problem!!

Anonymkode: 17d47...a27

• Liker 3
Skrevet

Her tror jeg kanskje ikke det nytter uansett hva du gjør. Det virker ikke akkurat som at hun er ute etter å finne en løsning når hun sier at vinduet må stå oppe på vidt gap fordi de alltid har gjort det.

Ser for meg at hun kommer til å komme med innvendinger uansett hva du gjør. 

Den enkleste løsningen er jo at hun setter vinduet på lufting. Hvis vinduet uansett skal være åpent så lenge at katten kommer inn når som helst (hele dagen?), har det samme effekt at det står på et luftehakk.

Har denne naboen en mann eller noen barn som er lettere å ha med å gjøre? For da tror jeg kanskje jeg hadde prøvd via dem.

Skrevet

Jeg hadde blitt dritsur. Har en hund som jager katter, skal ikke måtte stresse med at en fremmed katt plutselig kommer inn. Og hva om katten skulle finne på å dra inn byttet sitt eller markere? Da står du plutselig i fare for å bli krevd for erstatning. Og selvsagt ville det være et problem for de med allergi. Og for alle andre som rent enkelt ikke ønsker naboens katt i sengen sin. 

Ville strukket meg langt dersom du ønsker at katten din skal ha mulighet for å fortsatt være utekatt, som jeg håper den får være. 

Anonymkode: a7fed...12b

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...