Gå til innhold

Katten min plager naboene

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Et voksent menneske som er redd for en katt? Jaja.

Anonymkode: 7c9d8...04f

Det finnes voksne mennesker som er redd edderkopper vi finner naturlig i norsk fauna også. Og hva så? Skal vi gjøre narr av alle som er redd for dyr/situasjoner vi selv ikke er redd for? 

Anonymkode: a4578...201

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes voksne mennesker som er redd edderkopper vi finner naturlig i norsk fauna også. Og hva så? Skal vi gjøre narr av alle som er redd for dyr/situasjoner vi selv ikke er redd for? 

Anonymkode: a4578...201

Nei, vi skal vel ikke det. Det bare slo meg hvor lite holdbart det er å gå rundt å være livredd en katt, fordi katter kan man jo møte på overalt ute og det er vel mange som har katt som husdyr også. Tror jeg ville synes det var flaut. Det er vel ikke snakk om "kattefobi" (som f.eks. edderkoppfobi), men mer at man er redd katten skal fly på deg og drepe deg? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Da jeg var hos dyrlegen med min kattunge for å sterilisere henne, så sa jeg at jeg vurderte å ha henne som innekatt. Det var da dyrlegen som sa at HUN mente det var dyreplageri med tanke på en katts behov, og at det jobbes med en slik lov.  Det er 4-5 mnd siden. 

Det jobbes ikke med en slik lov og det hadde aldri gått igjennom(jeg skal ikke være så bastant altså, det er ikke sikkert jeg har fått med meg det), lurer på hvor hun har det ifra. Kan det være at hun bare mente at det burde vært en slik lov? Når det kommer til veterinærer så kommer du til å finne mange som er imot innekatter men også mange som er for det.  

Det som er problemet med en slik lov er at det er ingen forskning som støtter det, anicura (og andre veterinærkontor), norsk huskattforening som er startet av Bjarne O Braastad («katteekspert»), flere av de mest kjente atferdskonsulentene på katt, mattilsynet og dyrebeskyttelsen er positiv til innekatt og så har man det at det ville vært helt umulig og håndhevet det. Vi får jo ikke gjennom lovpålagt id merking en gang fordi staten ikke vil bruke ressurser på å håndheve det og gi eiere bot. Hva gjør man med de kattene som er livredd og nekter å gå ut? De gamle kattene som er innekatter de siste årene? Avlive de?

Det finnes faktisk allerede en lov om innekatter, den sier at borettslag og lignende ikke kan nekte noen å ha innekatt(emmeline loven.) Da måtte man først fjernet loven om at man har rett på innekatt for å få en ny lov om at det er ulovlig. 

I Australia har det lenge blitt jobbet mot å få på plass en lov der de forbyr utekatter med mindre de er i sele og eiere får bot hvis de slipper katten fritt ut og i USA blir man omtrent sett på som dyremishandler hvis man har utekatt, de aller aller dyktigste på katt i USA har selv innekatter. Vi er ofte litt bak andre land men SÅ langt bak er vi ikke. Så det ville vært å gå veldig imot utviklingen, ny forskning og anbefalinger fra eksperter hvis vi faktisk hadde fått en slik lov. 

Anonymkode: b88ad...793

• Liker 2
Skrevet

Hadde jeg funnet en fremmed katt i senga så hadde den fått seg en saftig flytur ut av vinduet. Hadde jeg funnet samme katt i senga for andre gang hadde jeg sendt inn bikkja. Fysjameg! 

Dette er helt og holdent katteeiers ansvar. Forøvrig hadde jeg i et sånt tilfelle, som nevnt lenger oppe, satt pris på om katteeieren hadde tilbudt seg å ordne en vindusnetting eller lignende. 

Anonymkode: b2191...36e

• Liker 3
Skrevet

Hadde jeg funnet en fremmed katt i senga så hadde den fått seg en saftig flytur ut av vinduet. Hadde jeg funnet samme katt i senga for andre gang hadde jeg sendt inn bikkja. Fysjameg! 

Dette er helt og holdent katteeiers ansvar. Forøvrig hadde jeg i et sånt tilfelle, som nevnt lenger oppe, satt pris på om katteeieren hadde tilbudt seg å ordne en vindusnetting eller lignende. 

Anonymkode: b2191...36e

Må si det er VOLDSOMME reaksjoner! Jeg synes også at det er et problem som må fikses, gjerne ved at ts betaler for netting osv, men at folk skal bli helt hysteriske for en KATT, det skjønner jeg ikke. Høres ut som det er tredje verdenskrig og jordens undergang på en gang om en katt skulle komme seg inn i et hus den ikke hører hjemme i. Jeg ville liksom bare tenkt at "oi, her skal ikke du være" og jaget den ut og ikke brukt mer energi på det. Har andre ting å tenke på som er mye verre enn ei katt. Typisk Norge dette.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

En bekjent fant en skabbrev i sengen sin, hvem skulle hun klaget til? 

Anonymkode: b83fa...eab

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Regjeringen, eller Gud, kanskje.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk en flaggermus på soverommet en gang. Maurangrep på kjøkkenet og har hatt endel mus inne på vinteren også. Har liksom bare fikset det da uten å bli helt crazy.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kunne jo sendt mannen til hun ene her så kunne han knekt nakken dens og 

Anonymkode: 779d6...b40

Skrevet

Kunne jo sendt mannen til hun ene her så kunne han knekt nakken dens og 

Hvis mannen min hadde knekt nakken på et dyr, så hadde jeg faktisk blitt ganske flau. Neandertaler.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis mannen min hadde knekt nakken på et dyr, så hadde jeg faktisk blitt ganske flau. Neandertaler.

Jeg og. Hadde ikke vært mannen min lenger, for å si det sånn. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Verdens beste skilsmissegrunn i mine øyne. Men jeg tror nok jeg ville oppdaget røde flagg lenge før et bryllup var i gang. Når man knekker nakken på en katt fordi den går inn i huset ditt og det er den første og eneste løsningen du kommer på, da er det andre ting som skurrer også. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, vi skal vel ikke det. Det bare slo meg hvor lite holdbart det er å gå rundt å være livredd en katt, fordi katter kan man jo møte på overalt ute og det er vel mange som har katt som husdyr også. Tror jeg ville synes det var flaut. Det er vel ikke snakk om "kattefobi" (som f.eks. edderkoppfobi), men mer at man er redd katten skal fly på deg og drepe deg? 

Kattefobi er en reell ting, akkurat som mange har fobi mot klovner og edderkopper. Det handler ikke om "frykt for angrep", men rett og slett en panisk følelse, -et voldsomt sterkt ubehag, som man får av å være i nærheten av katter. 

Jeg synes personlig at katter er ok på avstand, men kommer de i nærheten av meg så får jeg en fysisk reaksjon som er utenfor min kontroll, tilsvarende jeg har sett hos familie, venner og bekjente som er redd f.eks mus, edderkopper eller hund - de prøver å komme unna. 

Anonymkode: c72d3...e05

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Verdens beste skilsmissegrunn i mine øyne. Men jeg tror nok jeg ville oppdaget røde flagg lenge før et bryllup var i gang. Når man knekker nakken på en katt fordi den går inn i huset ditt og det er den første og eneste løsningen du kommer på, da er det andre ting som skurrer også. 

Det er jo en human avlivingsmetode. 
Dersom dere mener dette er inhumant går jeg ut fra at dere aldri spiser svin eller fjærkre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

De får ha vinduet lukket eller på sperre :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor er det så mange som liker dette innlegget?! Ekle mennesker

Anonymkode: 36597...7e8

Helt enig. Ikke bare en anmeldelse som hadde skjedd her 😡💩

Anonymkode: 80634...a43

Skrevet
Snok1 skrev (1 time siden):

Dersom dere mener dette er inhumant går jeg ut fra at dere aldri spiser svin eller fjærkre.

Det å drepe et levende vesen med bare hendene er mer personlig enn å drepe en ku med en strømbolt eller hva de nå bruker.  Og å drepe et dyr bare fordi du ikke klarer å passe på ungen din, da er du bra forstyrra

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det å drepe et levende vesen med bare hendene er mer personlig enn å drepe en ku med en strømbolt eller hva de nå bruker.  Og å drepe et dyr bare fordi du ikke klarer å passe på ungen din, da er du bra forstyrra

Personlig eller ikke er ikke et kriterium her. Fakta er at å knekke nakken på et lite dyr en en helt human avlivingsmetode.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Snok1 skrev (2 timer siden):

Snok1 skrev (51 minutter siden):

Personlig eller ikke er ikke et kriterium her. Fakta er at å knekke nakken på et lite dyr en en helt human avlivingsmetode.

Dessuten tror jeg de aller fleste hadde reagert dersom det var deres barn som hadde blitt angrepet av en fremmed katt. Og de aller færreste hadde da vært så snartenkte at de visste hvordan de skulle knekke nakken på katten. Dermed ville det løpt rundt en hardt skadet katt i stedet...

Når det er sagt, så er det ikke lenger tillatt å knekke nakken på et dyr. Det er kun lov mrd avliving ved skudd mot hjerne. Men i nødverge, ville man nok blitt frifunnet for å ha knekt nakken på dyret som angrep. 

Skrevet
Snok1 skrev (3 timer siden):

Jeg er veganer ja, men jeg kjøper mye kjøtt, til kattene siden de MÅ ha kjøtt(vet ikke hvor det plasserer meg) og jeg kan se hvorfor du mener at det er dobbeltmoralsk å spise kjøtt og så være så imot drap på en katt, for det er jo ganske dobbeltmoralsk, og selv om man ikke dreper dyrene man spiser selv så er man jo en direkte årsak til at flere dyr blir slaktet om man spiser kjøtt selv, og mennesker overlever helt uten kjøtt så det er jo av egen egoisme man gjør det og totalt unødvendig. 

Men så er det jo slik at de fleste mennesker er ganske dobbeltmoralsk og jeg synes ikke at det ene utelukker alt det andre. Det må være lov å bry seg om at en katt blir drept selv om man spiser kjøtt, det må være lov å være imot dyretesting selv om man gjerne ikke har full oversikt over alt man har i hus, det må være lov å være imot dyremishandling selv om det kanskje rett og slett er litt dobbeltmoralsk. Hadde det vært bedre om alle som spiste dyr ikke brydde seg noe om dyrevelferd og ikke var imot dyremishandling? Tenker at litt er bedre enn ingenting. 

Uansett. Til poenget… Valg av avlivningsmetode er totalt urelevant fordi drapet var totalt unødvendig. Men det er uansett ikke lov, det er heller ikke lov å drepe andres eide katter og man kan faktisk bli anmeldt. Klarer man å få tak i nakken til en katt å brekke den så klarer man også å kaste katten ut å lukke døren. Dette visste jo de om på forhånd og skulle fra før av ha sikret altandøren sin med netting eller rammedør med netting, veldig billig og enkelt, hvis det hadde vært et problem kunne de foreslått at katteeieren installerte/betalte. Da hadde de unngått at dette skjedde i det hele tatt, dette var 100% deres egen feil. 

Nå tror jeg akkurat dette innlegget mer var ment for å provosere og kanskje ikke helt reelt, men det finnes jo slike mennesker, og det er mennesker som hater katter så mye at de får en glede ut av å gjøre det, så de går bare å venter på en unnskyldning til å gjøre det. 
Du har problemer med deg selv og spesielt manglende empati når du gjør slikt. Man dreper ikke en katt når man har 100 bedre alternativer å løse situasjonen på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...